Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام نیوز»
2024-03-19@04:23:58 GMT

بیماری های فصل پاییز در راه است

تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۳۷۷۱۹

بیماری های فصل پاییز در راه است

به گزارش سرویس گوناگون جام نیـوز،    مردم در همه گروه های سنی برای پیشگیری از ابتلا به امراض پاییزی، باید فضای داخل خانه و محل کار خود را تمیز نگه دارند و ابزار، ابزار و لوازمی مثل موبایل، کنترل تلویزیون یا دستگیره در را که معمولا زیاد مورد استفاده قرار می گیرد مدام ضد عفونی کرده، از عطسه و سرفه بیمار، اشیاء آلوده به ویروس، دست دادن و روبوسی با فرد آلوده به شدت پرهیز کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 

رضا صابری، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در این باره می گوید: تغییرات در فشار هوا و همچنین پایین آمدن دما باعث بروز دردهای مفصلی و ماهیچه ای در افراد می شود و کم تحرکی در پاییز، میزان این دردها را به مراتب بیشتر و عمیق تر می کند.

 

دمای بدن را بالا نگه دارید

وی اظهار می دارد: افراد باید روزانه با انجام ورزش های سبک، فعالیت بدنی مطلوبی داشته و دمای بدن خود را بالا نگه دارند تا از میزان دردهای آنها کاسته شود.این متخصص گوارش با بیان اینکه فصل سرما زمان اوج ابتلا به بسیاری از بیماری های ویروسی، به ویژه آنفلوانزاست، ادامه می دهد: ویروس ها به راحتی بین افراد سرایت کرده و به ویژه برای افراد مسن، جوان و کسانی که از سیستم ایمنی ضعیفی برخوردارند، خطرناک هستند.
 

صابری اضافه می کند: درد عمومی بدن و تب ضعیف، گلو درد یا احساس سوزش و خارش در گلو، عطسه، سرفه و آب ریزش بینی، گرفتگی بینی، ریزش اشک، احساس پری در گوش‌ها، سرفه خشک یا به همراه ترشحات سفید و روان، احساس خستگی عمومی از عوارض آنفلوآنزاست و طول دوره بیماری حدود یک تا دو هفته است و اغلب با استراحت، مصرف میوه و مایعات گرم قابل درمان است.
 

این پزشک تصریح می کند: با توجه به اینکه بیماری آنفلوانزا مسری است باید افراد دست‌های خود را به طور مرتب بشویند، به ویژه بعد از دست دادن با افراد و بعد از تماس با سطوح عمومی، گوشی تلفن، درها، میزها و اشیایی که همه افراد آنها را لمس می‌کنند و سعی شود به صورت، چشم‌ها و بینی دست زده نشود.

 

هوای آلوده برونشیت را افزایش می دهد

وی تهویه مناسب محل و رطوبت مناسب با بخور را در فصل پاییز مناسب می داند و می گوید: پرهیز از گرد و غبار و هوای آلوده، دود و مصرف سیگار به خاطر افزایش احتمال ابتلا به برونشیت یا سینه پهلو لازم است و برای کاهش التهاب گلو یک قاشق چایخوری نمک را باید داخل یک لیوان آب گرم حل کرده، هر 4 ساعت غرغره شود.
 

صابری اظهار می داد: در صورت طولانی شدن علایم و ترشحات زرد بینی، درد اطراف چشمها یا دردناک بودن اطراف چشم در لمس، تورم دردناک غدد لنفاوی اطراف گردن، سرفه های خلط دار زرد رنگ و دردناک سینه، سردرد های شدید به خصوص پیشانی، تنفس دردناک، تنگی نفس یا کوتاهی تنفس، تب بیش از 38.5 درجه سانتی گراد، وجود لکه های سفید رنگ روی گلو یا لوزه ها، خستگی و ضعف غیر طبیعی و طولانی مدت حتما به پزشک مراجعه شود.

 

خروسک را جدی بگیرید

وی در مورد بیماری کروپ یا خروسک می گوید: شیوع این بیماری در فصل پاییز بوده و تب، سرفه های خشک و خشن و صدادار از علائم آن است.استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، می افزاید: این ویروس باعث تنگ‌شدن حنجره و نای می‌شود و این مجاری که مجاری اصلی هستند، مشکلات تنفسی را برای کودکان پدید می‌آورند، این بیماری معمولا با یک سرماخوردگی ساده شروع می‌شود.
 

وی ادامه می دهد: شدت بیماری خروسک در شب‌ها بیشتر است، تنفس تندتر می‌شود و پوست شکم و دنده‌ها حالت فرورفته پیدا می‌کند و گاهی کبودی لب‌ها نیز دیده می‌شود.صابر بیان می کند: مدت بهبودی این بیماری حدود یک هفته است و بخور و افزایش رطوبت هوای تنفس هم برای رهایی از آن کمک کننده است.

 

سینوزیت از عوارض سرماخوردگی

مهدی رمضانی، متخصص داخلی نیز در این باره به خبرنگار ایرنا می گوید: سینوزیت از عوارض سرماخوردگی و فصل سرما است که شنا یا شیرجه در آب و نارسایی های مادرزادی ناحیه بینی و غیره باعث تشدید آن می شود.
 

وی با اشاره به اینکه انواع سینوزیت بر اساس طول مدت بیماری حاد کمتر از 4 هفته و مزمن بیش از 12 هفته است، می افزاید: احتقان بینی، ترشح چرکی، ترشح غلیظ و زرد و سرفه‌های شبانه، عطسه، بوی بد دهان، اِدِم دور چشم و سردرد و درد در محل سینوس مبتلا، احساس فشار در صورت، گاهی اختلال بویایی از عوارض سینوزیت است و باید با تشخیص پزشک، آنتی بیوتیک مصرف شود.

 

خود درمانی نکنید

وی هشدار می دهد: مردم باید مراقب سلامت خود باشند و از خود درمانی و استفاده بی رویه از داروها به خصوص آنتی بیوتیک پرهیز کنند.این پزشک، آسم را نیز یکی دیگر از بیماری های پاییز می داند و اظهار می دارد: هوای سرد یکی از دلایل تشدید بیماری آسم است و با سرفه، خس خس سینه و تنگی نفس همراه است.
 

رمضانی و استفاده از لباس مناسب و شال و کلاه و پرهیز از تردد در مکان های شلوغ و آلوده و سرمای شدید را برای افراد توصیه می کند و می گوید: نوشیدن مایعات فراوان، عوارض حساسیت‌های تنفسی فصلی را کاهش می‌دهد. در واقع مایعات ترشحات تنفسی را رقیق کرده، باعث می‌شود عامل حساسیت زا اثر کمتری بر بدن بگذارد.
 

وی خاطرنشان می کند: مردم باید هوای داخل خانه خود را در فصل سرما با دستگاه بخور سرد مرطوب نگه دارند و برای جلوگیری از ابتلا به این بیماریهای بهداشت فردی را رعایت کنند. اگر دچار آبریزش بینی و سرفه شدند، از دستمال استفاده کنند و حتما دستمال را پر از استفاده دور بیندازند، از انتقال ترشحات سرفه و عطسه به دیگران و سطوحی که دیگران به آن دست می زنند مانند میز و صندلی، کیبورد، دستگیره در و در اماکن و وسایل نقلیه عمومی خودداری کنند.

 

جام جم

2025

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: فصل پاییز گوناگون آسم بیماری جام نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۳۷۷۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راهکار‌های طب سنتی برای درمان سرفه+ فیلم

غلامرضا کردافشاری متخصص طب ایرانی در برنامه طبیب با بیان اینکه چهار تخمه به همراه کمی پودر تخم کتان و پودر تخم شنبلیله برای رفع سرفه بسیار موثر است گفت:  این ترکیب را باید به همراه عسل بگذارید تا کمی لعاب بدهد و در سه روز اول باید ۳۰ تا ۴۰ بار به اندازه ۲ تا سه قاشق در دهان بگذارید و بمکید تا حلق و سینه نرم شود.

وی افزود: مصرف این ترکیب را باید به ترتیب پس از سه روز کاهش داد.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان فیلم و صوت فیلم و صوت

دیگر خبرها

  • آمادگی مراکز درمانی آذربایجان شرقی برای خدمت رسانی به شهروندان
  • آخرین آمار غربالگری افراد دارای علائم بیماری در مرزها
  • انجام ۲۴۷۸ غربالگری افراد دارای علائم بیماری در مرز‌ها در چهارمین روز از طرح سلامت نوروزی
  • توصیه‌های بهداشتی قبل از مسافرت‌های نوروزی
  • نفخ معده دارید؟ احتمالا به این کمبود ویتامین دچار هستید
  • مراکز عرضه ماهی قرمز زیر ذره بین نظارت‌های دامپزشکی در سبزوار
  • این بیماری با پیاده روی سریع بهبود می‌یابد
  • راهکار‌های طب سنتی برای درمان سرفه+ فیلم
  • باید و نبایدهای روزه‌داری در مبتلایان به بیماری‌های خاص
  • ۵۰ درصد افراد مبتلا به فشار خون از بیماری خود اطلاع ندارند