Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-24@20:08:36 GMT

حمله به ظريف اين بار به بهانه CFT

تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۳۷۷۶۳

حمله به ظريف اين بار به بهانه CFT

خبرگزاري آريا - تهران-ايرنا- مسير دشوار دولت در تصويب لوايح چهارگانه مشهور به FATF، با هدف شفاف سازي مالي و ايجاد اعتماد جهاني به سيستم اقتصادي کشور؛ به صورت هفتگي با موانع متنوعي رو به رو مي شود از پاسخ ديرهنگام نهادهاي تصميم گير تا هجمه هايي هنگام واقع گويي وزيرخارجه.

به گزارش خبرنگار گروه سياسي ايرنا، لوايح چهارگانه دولت براي پيوستن کشور به گروه ويژه اقدام مالي يا همان FATF مشهور، هفته هاست که در صدر خبرها و تحليل هاي رسانه اي قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قطار بررسي هر کدام از اين لوايح که با حاشيه ها و تحليل هاي بيشماري همراه است به ايستگاه CFT (کنوانسيون بين المللي مبارزه با تامين مالي تروريسم) رسيد و در صدر خبرهاي هفته منتهي به امروز (پنجشنبه 24 آبان) قرار گرفت.
حواشي رد اين لايحه از سوي شوراي نگهبان و اظهارات سخنگوي اين شورا و سخنان وزير امورخارجه درباره واقعيات پولشويي در ايران و ضرورت الحاق به قوانين شفاف ساز جهاني محورهاي اصلي خبرهاي مربوط به CFT و FATF بودند.
* CFT و در ايستگاه شوراي نگهبان
شوراي نگهبان که هفته گذشته (13 آبان) لايحه الحاق ايران به کنوانسيون مبارزه با تامين مالي تروريسم را رد کرده بود، هفته گذشته را با اعلام ايرادهاي يازده گانه خود به اين لايحه آغاز کرد.
عباسعلي کدخدايي، سخنگوي شوراي نگهبان شنبه گذشته در مورد ايرادهاي اين شورا به CFT، گفت: ايرادهاي اصلي شورا به اين لايحه 11 مورد است و بقيه موارد ايرادهاي است که اگر مجلس 11 مورد اصلي را برطرف کند، خود به خود رفع مي شود.
کدخدايي در پاسخ به ارسال ديرهنگام و خارج از زمان قانوني نظرات شوراي نگهبان به مجلس و نقش هيات عالي نظارت مجمع تشخيص مصلحت نظام در اين رابطه گفت: مجمع مقيد به زمان نيست. آيين‌نامه فعلي هيات نظارت اين محدوديت را ندارد و هر وقت نظراتش را براي شوراي نگهبان ارسال کند، آن را براي مجلس ارسال خواهيم کرد.
اما اين تمام اظهارنظر شوراي نگهبان درباره CFT نبود. کدخدايي در پيامي توييتري درباره ترجمه متن اين لايحه هم تشکيکي وارد کرد و نوشت: در CFT نيز واژه ليست سياه محل ايراد بود در حالي که در اسناد FATF چنين واژه اي وجود ندارد. اکنون بايد سوال شود چگونه اين مصوبات تصويب شدند؟ آيا ايرادهاي شوراي نگهبان سياسي است يا ...؟
در پاسخ به اين شبهه حشمت الله فلاحت پيشه، رئيس کميسيون امنيت ملي مجلس اعلام کرد: ترجمه لايحه الحاق ايران به کنوانسيون مقابله با تامين مالي تروريسم CFT اشتباه نيست زيرا دقيقا روي کلمات آن چند ترجمه به زبان هاي روز دنيا مانند انگليسي و عربي انجام شده است.
در پي اين اظهارات گزارش ها و تحليل هاي متعددي درباره عملکرد شوراي نگهبان در بحث CFT مطرح شد. همزماني رد اين لايحه از سوي آن شورا با آغاز تحريم هاي آمريکا، تعريف منافع ملي در مجادلات سياسي نهادهاي تصميم گير و اتکاي برخي مخالفت ها با لوايح دولت به ويژه درباره CFT به فضاسازي هاي رسانه اي و دوري از منطق قابل پذيرش، محور اصلي بسياري از تحليل ها و انتقادها از شوراي نگهبان بود که از سوي برخي مسئولان و نمايندگان مجلس و فعالان سياسي مطرح شد.
اعمال نظر هيات عالي نظارت نيز حديث مفصلي است که در هفته جاري باز هم مورد توجه قرار گرفت. علي مطهري نماينده مجلس اين شيوه اعمال نظارت هيات عالي نظارت مجمع و در پي آن شوراي نگهبان را بدعت گذاري در قانون دانست.
محمدرضا حيدري ديگر نماينده مجلس هم درباره مخدوش شدن اختيارات مجلس با ادامه روند کنوني هشدار داد. شائبه در عملکرد شوراي نگهبان هم تذکري بود که از سوي عليرضا رحيمي ديگر نماينده مجلس اعلام و درباره شيوه و کيفيت تعامل شوراي نگهبان و مجلس هشدار داده شد.
محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه در واکنش به اين حاشيه ها شنبه 19 آبان در گفت و گو با راديو، از منتقدان خواست درباره FATF و CTF از ترس مرگ، خودکشي نکنند.
محمود صادقي، نماينده مجلس اما ايرادهاي شوراي نگهبان به CTF را قابل رفع ندانست و نوشت: CTF قانون داخلي نيست و مجلس تنها مي تواند لوايح داخلي را اصلاح کند.
سرانجام سرنوشت اين لايحه با احتمال فراوان به گفته حشمت الله فلاحت پيشه، رئيس کميسيون امنيت ملي مجلس، روز يکشنبه و در حضور نماينده شوراي نگهبان و دستگاه هاي زيربط، وزراي خارجه و اطلاعات در اين کميسيون بررسي و اعلام خواهد شد.
* واقعيت پولشويي
وزير امور خارجه طي هفته جاري چهره نخست رسانه اي کشور بود. گرچه منتقدان او براي انتقاد، منتظر بهانه نمي مانند و در بسياري از موارد با ادعاهاي کذب به ظريف هجوم مي آورند اما اين بار مبناي هجمه ها، اظهارات ظريف درباره پولشويي بود. اظهاراتي که بي ارتباط با لوايح دولت در مسير شفاف سازي نبود. ظريف از واقعيات پولشويي در کشور و حضور پررنگ آن در اقتصاد ايران سخن گفت.
واقعياتي که به مذاق مخالفانش خوش نيامد و در هجمه اي همه جانبه او را تشويق (يا حتي تهديد) به استعفا و کناره گيري کردند. گروهي از احضار او به مجلس و توضيح درباره سخنانش خبر دادند و عده اي ديگر سخنان وزير امور خارجه را غيرمستدل خواندند.
موافقان سخنان ظريف هم اين ميان ميدان را خالي نگذاشتند. بهرام پارسايي، سخنگوي کميسيون اصل 90 مجلس سخنان او را در راستاي ايجاد اميد براي مبارزه با فساد تعبير و از آن حمايت کرد.
عليرضا رحيمي، عضو هيات رئيسه مجلس هم درباره هجمه ها به وزير امورخارجه در دوران تحريم و جنگ اقتصادي، آن را نادرست خواند و از نياز کشور به حمايت از وزيرخارجه و تيم ديپلماسي سخن گفت. پروانه مافي، نماينده تهران اظهارات ظريف را دلسوزانه دانست. محمود صادقي هم از کشف 14هزار ميليارد تومان فرار مالياتي به عنوان پولشويي در کشور و در تاييد سخنان ظريف خبر داد.
در ميان فعالان سياسي از جريان هاي مختلف سياسي هم اظهارات ظريف مورد حمايت قرار گرفت. سيد محمد صدر، عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: هجمه کنندگان به دکتر ظريف وارد افشاگري عليه خود شده اند، اين افراد نشان مي دهند که به اصول اسلامي و اخلاقي پايبند نيستند.
تمام اين اتهامات عليه ظريف و مخالفت ها عليه CFT و FATF در حالي مطرح مي شود که ايران در شرايط تحريمي سختي به سر مي برد و نيازمند حضور در سازمان هاي بين المللي و تعاملات و تبادلات پذيرفته شده جهاني است. موضوعي که با منافع ملي ارتباط مستقيم دارد و عدم اين حضور مي تواند مسير دشوار ايران را دشوار تر کند.
اين گزاره هاي بديهي گرچه در دولت هاي اول و دوم تدبير و اميد قرباني لجبازي هاي سياسي و جناحي رقيبان دولت قرار گرفته است اما شرايط کنوني به معناي واقعي حساس است و نيازمند همدلي و همراهي بيشتر تمام بازيگران سياسي در اين زمينه است. گروه مخالف دولت بايد ساخت ذهني خود را که تلاش براي ناکارآمدسازي دولت است به تلاش براي کارآمدسازي اين ساخت براي منافع ملي تغيير دهند.
‌سيام *9402* 3063
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۳۷۷۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دفاع تمام قد حامی لایحه عفاف و حجاب از بازگشت گشت ارشاد به خیابان ها /نیروی انتظامی پیش‌دستی کرد /با قدرت جلوی کشف حجاب را بگیرید

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محمدتقی نقدعلی عضو کمیسیون حقوقی و قضایی، که از حامیان لایحه عفاف و حجاب است، در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در تذکری، با قدردانی از تلاش‌های نیروی انتظامی در اجرای طرح «نور» و برخورد با هنجارشکنی ها گفت: نمایندگان در مدت عمر باقی مانده مجلس نسبت به معیشت این عزیزان اقدام کنند که هر روز شهدایی را تقدیم می‌کنند.

آنگونه که ایسنا روایت کرده، وی ادامه داد: نیروی انتظامی قبل از آنکه لایحه عفاف و حجاب به سرمنزل مقصود برسد، پیشدستی کرد. از زحمات سرادار رادان و زیر مجموعه‌اش تقدیر می‌کنیم و ان شاءالله با تدبیر و ظرافت خاص مساله جلوگیری از کشف حجاب را با قدرت و قوت دنبال کند.

نقدعلی گفت: همچنین رییس مجلس گزارش کمیسیون درباره رفع ایرادات شورای نگهبان به لایحه حجاب را امضا کند تا شورای نگهبان مرحله نهایی را برای ابلاغ طی کند و این لایحه کمک کار نیروی انتظامی نهادهای امنیتی و بسیج و مردم شود.

وی در تذکر دیگری بیان کرد: مشکلات ارزی و معیشتی به مردم فشار وارد می‌کند. مردم فکر می کنند ما در مجلس اطلاعی از وضعیت معیشتی آن‌ها نداریم. انتظار می‌رود جلسه ویژه‌ای به بررسی این مشکلات تشکیل شود تا مردم بدانند ما در مورد موضوع معیشت و مباحث ارزی دغدغه داریم.

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898218

دیگر خبرها

  • تمام تلاش‌مان را می‌کنیم تا مشکلات دارویی برطرف شود
  • طرح ساماندهی اجاره بهای املاک اصلاح شد
  • ایرادات شورای نگهبان به طرح مالیات بر سوداگری رفع شد
  • قالیباف: کمتر از نیم درصد مردم مشمول قانون مالیات بر سوداگری می‌شوند
  • رفع ایرادات شورای نگهبان به طرح ساماندهی اجاره بهای املاک
  • اصلاح طرح کنترل و سامان‌دهی اجاره بهای املاک مسکونی در مجلس
  • طرح کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی اصلاح شد/ آغاز جلسه علنی مجلس شورای اسلامی
  • افزایش ظرفیت پزشکی یکی از ضروریات کشور است
  • دفاع تمام قد حامی لایحه عفاف و حجاب از بازگشت گشت ارشاد به خیابان ها /نیروی انتظامی پیش‌دستی کرد /با قدرت جلوی کشف حجاب را بگیرید
  • نامه به شورای نگهبان درباره معافیت مشمولان بالای ۳۵ سال