Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-18@10:42:56 GMT

اسپوتنیک:13 کشور خواستار خرید اس 400 هستند

تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۳۸۰۱۸

اسپوتنیک:13 کشور خواستار خرید اس 400 هستند

تهران - ایرنا - خبرگزاری اسپوتنیک روسیه روز پنجشنبه اعلام کرد که به رغم تهدید آمریکا برای اعمال تحریم کشورهای خریدار سامانه های موشکی اس-400 روسیه، همچنان دستکم 13 کشور دیگر خواستار خرید این سامانه ها هستند.

به گزارش ایرنا،تلویزیون سی ان بی سی آمریکا از تمایل 13 کشور از جمله ویتنام، الجزایر، قطر، مغرب، عربستان سعودی، مصر، قطر و عراق برای خرید این سامانه ها خبر داد که این نشان می دهد تهدیدات آمریکا برای اعمال تحریم این قبیل کشورها بی نتیجه بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این گزارش به نقل از یک مقام آگاه در سازمان های اطلاعاتی آمریکایی از افزایش تمایل بسیاری از کشورها برای خرید این سامانه موشکی روسی خبر داد و افزود: با این وجود دولت آمریکا موضوع خرید اس -400 توسط دولت های عربستان، ترکیه، قطر، الجزایر، مصر مغرب و عراق را در دست بررسی دارد تا بتواند فشارهای دیپلماتیک بیشتری را بر آنها اعمال کند.
یک منبع دیگر سی ان بی سی نیز اعتراف کرد که سامانه موشکی اس -400 روسیه به مراتب قوی تر از سیستم دفاع ضد موشکی آمریکایی موسوم به 'تاد' است بنابراین کشورهای زیادی تمایل دارند این سامانه را در اختیار داشته باشند ولو از سوی آمریکا تحت فشار باشند.
این منبع همچنین اعلام کرد که از آنجایی که روند خرید تسلیحات امریکایی با تاخیر های اداری مواجه است و مشتریان برای خرید آنها مجبور به دریافت مجوز از چندین اداره می‌شوند، خرید سامانه های موشکی روسیه بسیار آسان‌تر و سریع‌تر انجام می گیرد.
به گفته وی، از طرف دیگر مسکو سلاح‌ها خود را به قیمت پایین‌تر از آمریکا به بازار عرضه می‌کند که برای ترمیم آنها نیازی به پول گزاف نیست.
یکی دیگر از مصاحبه شوندگان سی ان بی سی گفت که بعد از این که قرارداد خرید تسلیحات روسیه به امضا می‌رسد روسیه در مدت دو سال تمام تسلیحات فروخته شده را به طرف تحویل می‌دهد که این کار به سختی از سوی امریکا انتظار می‌رود.
در ماه اکتبر گزارش شد که سیستم دفاع هوایی اس-400 روسی توسط هند خریداری شده است که قبل از آن قرارداد فروش این سیستم با چین و ترکیه به امضا رسیده بود.
سیستم‌های دفاع هوایی اس-400 سیستم بهبود یافته S-300 است که در دهه 1960 طراحی و ساخته شد.
در سال 1978 این سیستم ها به ارتش روسیه تحویل داده شد از همان زمان دفاع هوایی S-300 دائما نوسازی شده و انواع مدرنیزه شده آن تولید می‌شود. سیستم «S-300pm-3» نوع اولیه سیستم‌های اس-400 شمرده می‌شود.
سیستم دفاع هوایی اس-400 مجهز به رادار جدیدی است که امکان ضربه به هر نوع هدف هوایی را برای این سیستم فراهم می‌سازد. علاوه برآن، این سیستم ها می‌تواند از 4 نوع مختلف راکت با وزن و امکانات متفاوت استفاده کند.
آساق**1378**1600

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي آمريكا اس 13 كشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۳۸۰۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زورآزمایی روسیه و آمریکا در شورای امنیت این بار به نفع ایران

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، نشست «وضعیت خاورمیانه» شورای امنیت سازمان ملل متحد که با هدف بررسی پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی برگزار شده بود، بدون صدور بیاینه و قطعنامه‌ای علیه ایران به پایان رسید. یکی از مهمترین و بارزترین ویژگی‌های نشست اخیر شورای امنیت تقابل قدرت‌های بزرگ و به طور خاص روسیه و آمریکا بود که متحدانشان طرفین منازعه را تشکیل می‌دادند. در حالی که آمریکا و انگلیس طبق معمول از مواضع رژیم صهیونیستی حمایت کردند، دو کشور روسیه و چین، ضمن تاکید بر خویشتنداری و پرهیز از تنش، حمایت قاطع آمریکا از اسرائیل را زمینه‌ساز تشدید تنش در خاورمیانه معرفی کردند.

بیشتر بخوانید: رژیم صهیونیستی در برزخ «بقا به شرط بحران» و «ناتوانی در جنگ»

نتیجه نشست شورای امنیت و عدم اقدام آن علیه ایران به نوعی منعکس کننده شرایط به وجود آمده در عرصه جهانی بعد از جنگ اوکراین و همچنین جنگ غزه است که تقابل بین روسیه و آمریکا و یا شرق و غرب را به تصویر می‌کشد. به عبارت دیگر، در شرایط کنونی دو قطب و نیروهای وابسته آنها در منازعات بین‌المللی به تقابل و زورآزمایی با یکدیگر می‌پردازند. روسیه پس از 7 اکتبر و جنایاتی که توسط رژیم صهیونیستی در غزه رخ داد را محکوم کرد که البته بخشی از آن متاثر از مواضع رژیم صهیونیستی در جنگ اوکراین بود.

اگر چه پس از مدتی سیاست‌ها و مواضع روسیه تحت تاثیر نفوذ لابی صهیونیستی و برخی ملاحظات در این کشور تا حدی کمرنگ شد، اما به هر ترتیب حمایت مسکو از گروه‌های فلسطینی و سایر متحدانش در منطقه ادامه پیدا کرد. ایران در ماه‌های اخیر از مسکو انتظار داشت که با توجه به حضور پدافند هوایی روسیه در سوریه مانع اقدام رژیم صهیونیستی علیه منافع جمهوری اسلامی شود که متاسفانه چنین حمایتی در عمل رخ نداد و اعتراض ایران را به همراه داشت.

پس از حمله رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولی جمهوری اسلامی ایران در دمشق مطالبات از سوی تهران افزایش پیدا کرد و از روسیه انتظار می‌رفت که اقدامات بیشتری برای حمایت از متحد خود یعنی ایران انجام دهد. به نظر می‌رسد اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی روسیه در بر سر یک دو راهی و انتخاب یکی از طرفین -یعنی ایران یا رژیم صهیونیستی- قرار داد؛ پس از آن غربی‌ها به بهانه استفاده روسیه از تسلیحات ایرانی در جنگ اوکراین فشارهای زیادی علیه تهران اعمال کردند.

لذا با توجه به همکاری‌ها و هم‌پیمانی دو کشور ایران و روسیه انتظار می‌رفت که اقدامات موثری توسط مسکو در حمایت از تهران انجام شود و درغیر اینصورت ماهیت اتحاد دو کشور زیر سوال می‌رفت. بنابراین، اقدام خارج از عرف و قواعد بین المللی رژیم صهیونیستی و حمله به ساختمان دیپلماتیک ایران در دمشق باعث شد که روسیه دست به کنشگری در این خصوص بزند و پس از حمله اسرائیل، روسیه درخواست تشکیل جلسه اضطراری شورای امنیت داد که البته با توجه به حمایت متحدان نزدیک رژیم صهیونیستی از جمله آمریکا و سایر کشورهای غربی محکومیت اقدام اسرائیل در آن نشست توسط شورای امنیت حاصل نشد.

واسیلی نبنزیا نماینده روسیه در سازمان ملل، در نشست مذکور حمله اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران و دیگر اماکن سوریه را کاملا غیرقابل قبول خواند و خواستار توقف آنها شد. نماینده روسیه با بیان اینکه «حمله اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران در دمشق را با شدیدترین لحن محکوم می‌کنیم» گفت: عملیات‌های اسرائیل در غزه علیرغم قطعنامه شماره 2728 شورای امنیت برای برقراری آتش‌بس فوری ادامه دارند. وی افزود: «از این بی‌اعتنایی آشکار مقام‌های اسرائیل به یک قطعنامه الزام‌آور این شورا نگران هستیم. یک مصداق آشکار آن حمله اسرائیل به یک کاروان کمک‌های بشردوستانه است».

علاوه بر این، روسیه توانسته بود چین را هم در این نشست با خود همراه کند و حمایت خوبی از ایران و البته اعتراض به یک رویه خارج از عرف بین المللی در این نشست انجام شد. به نظر می‌رسد نتیجه این نشست حقانیت ایران برای اقدام علیه رژیم صهیونیستی را تثبیت کرد. دستگاه دیپلماسی ایران هم برای اجرای عملیات «وعده صادق» با هوشمندی تمام هماهنگی‌های لازم با متحدان و برخی کشورهای منطقه انجام داد. همین امر سبب شد تا سایر کشورها حق ایران برای پاسخ متقابل را به رسمیت بشناسند. ضمنا ایران اعلام کرد که در صورت اقدام علیه منافع خود از سوی هر کشور، با منشاء تهدید برخورد خواهد کرد.

از همین رو، نشست «وضعیت خاورمیانه» شورای امنیت که با هدف بررسی پاسخ ایران به اسرائیل تشکیل شد، حتی با وجود تلاش‌های فرانسه، آمریکا و انگلیس با این پیش زمینه نتوانست قطعنامه‌ای علیه ایران صادر کند. همین امر سبب تقویت محور ایران-چین و روسیه در آینده خواهد شد و تاثیر قابل توجهی در قطب‌بندی‌های جهانی یا به عبارتی ائتلاف‌های نوظهور خواهد شد. بنابراین، باید اذعان کرد که تعامل کشورهایی از جمله روسیه و چین در این موفقیت قابل توجه است و همانطور که کشورهای غربی به ویژه آمریکا از مواضع رژیم صهیونیستی به عنوان متحد خود حمایت کردند، دو کشور چین و روسیه نیز ایران را در این منازعه بین المللی تنها نگذاشتند و یک توازن در این خصوص شکل گرفت.

در نهایت باید تاکید کرد، علیرغم حرف و حدیث‌هایی که در مورد نقش روسیه، حضور یا به عبارتی تاخیر حضور و همچنین بازی دوگانه این کشور در برخی پرونده‌های بین المللی ایران از جمله برجام، جزایر سه گانه و .... وجود دارد، اما در قضایای اخیر به ویژه درخواست روسیه برای تشکیل نشست شورای امنیت برای بررسی حمله اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران در دمشق و مواضع شدید روسیه در محکومیت رژیم صهیونیستی، نقش مثبت این کشور غیرقابل انکار است.

هر چند که با توجه به سطح روابط تهران-مسکو انتظاری غیر از این هم وجود ندارد. لذا امید می‌رود این هماهنگی و همکاری دو کشور موجب تقویت مواضع طرفین در پرونده‌های بین المللی و دستیابی به منافع بیشتر برای هر دو طرف شود.

انتهای پیام/

مجید فرخی کد خبر: 1227261 برچسب‌ها روسیه آمریکا سازمان ملل متحد

دیگر خبرها

  • این کشور در شورای امنیت خواستار فوری تحریم اسرائیل شد
  • روسیه خواستار بررسی تحریم اسرائیل در شورای امنیت شد
  • روسیه خواستار رأی گیری درباره تحریم اسرائیل در شورای امنیت شد
  • بایدن: اسرائیل و اوکراین برای دفاع از خودشان به ما وابسته‌اند
  • تاکید روسیه بر لزوم خویشتن‌داری طرفین در منطقه
  • کرملین خواستار تنش زدایی بین اسرائیل و ایران شد
  • بسترسازی «شی» در مسیر نظم چینی
  • السودانی خواستار جدول زمانی برای خروج ائتلاف از عراق شد
  • پاتروشف خواستار خویشتنداری اسرائیل شد
  • زورآزمایی روسیه و آمریکا در شورای امنیت این بار به نفع ایران