Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-18@05:44:01 GMT

خوداتکایی کانال امن گذر از تحریم

تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۳۸۰۷۰

خوداتکایی کانال امن گذر از تحریم

سمنان- ایرنا- خودباوری و خوداتکایی در زمان جنگ اقتصادی استکبار جهانی علیه ملت ایران، امن ترین کانال اقتصادی برای گذر از تحریم ها است.

به گزارش ایرنا، پیمودن پله های توسعه و عبور از تحریم های یکجانبه ایالات متحده آمریکا، با وجود بسته بودن درهای تجارت جهانی به روی ملت ایران، تنها با خودباوری و تکیه بر توان داخلی حاصل می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به باورکارشناسان، تلفیق علم و درک جنگ اقتصادی از سوی صنعتگران و دوری از تفکر جزیره ای دولتمردان تکمیل کننده اجرای دقیق برنامه اقتصاد مقاومتی در کشور و عبور از تحریم ها است.
صاحبنظران می گویند، خوداتکایی می تواند ابعاد مختلف را در بر گیرد و رشد متوازن در تمام بخش های کشور را در بزنگاه ها به سرمنزل مقصود برساند.
کارشناسان حوزه اقتصادی معتقدند با وجود تحریم های اقتصادی استکبار جهانی، راهبردهای اتخاذ شده برای شکوفایی ظرفیت هایی صنایع کشور پاسخگو نبوده و باید دولت با اتخاذ راهکارهایی هماهنگ پشتیبانی قطعی از این بخش اقتصاد کشور داشته باشد.
بر همین اساس در سی و یکمین اجلاس سراسری خانه صنعت، معدن و تجارت کشور که امروز پنجشنبه بیست و چهارم آبان در استان سمنان برگزار شد، برای تحقق رویکرد خوداتکایی در بخش صنعت رویکردهای متنوعی مطرح شد که این امر حکایت از تلاش تمامی فعالان اقتصادی و نهادهای اجرایی برای عبور از وضع موجود اقتصادی دارد.

** با صنعتگران مدارا شود
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: عبور از جنگ اقتصادی و جلوگیری از تعطیلی واحدهای صنعتی و تولیدی در کشور نیازمند همدلی و وفاق ملی است.
سید عبدالوهاب سهل‌آبادی افزود: باید تمامی دستگاه های اجرایی و قضائی در کشور جنگ اقتصادی استکبار جهانی را درک کنند و مدارا با صاحبان واحدهای تولید و صنعتی در اولویت کاری این نهادها باشد.
وی خاطرنشان کرد: صاحبان واحدهای صنعتی و تولیدی در کشور نقشی در ایجاد مشکلات به وجود آمده در اقتصاد کشور ندارند و دولتمردان نباید با تفکر جزیره ای نمک بر زخم بنگاه های اقتصادی کشور بپاشند.
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران اضافه کرد: قوه قضائیه باید در رفع مشکلات بنگاه های اقتصادی کشور همکاری کند و با تدبیر از افزایش مشکلات واحدهای صنعتی جلوگیری کرد.
سهل آبادی با اشاره به برخی مشکلات ریز و درشت تولیدکنندگان، تصریح کرد: در حال حاضر مسایل مرتبط با تولید به شکلی شده که ممکن است مالک واحدهای بزرگ با بیش از یکهزار نیروی انسانی به خاطر مساله مالی کوچک راهی زندان شوند و مشکلات متعدد برایشان به وجود بیاید.
وی ادامه داد: نمی توان گفت تضمینی در کشور وجود داشته باشد که نهادهای مربوطه برای وصول مطالبات بانکی شتاب نکنند، اما باید در این شرایط حساس همه به یکدیگر کمک کنیم.
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: بسیاری از واگذاری های واحدهای صنعتی دولت به بخش خصوصی در گذشته اشتباه بود و این بنگاه های اقتصادی به افرادی که به هیچ عنوان در بخش صنعت تخصصی نداشتند تحویل شد.
سهل آبادی افزود: در بعضی از بانک های کشور به یک شخص 12 هزار میلیارد ریال تسهیلات با تنفس و بعد از آن 10 هزار میلیارد ریال دیگر پرداخت می شود بنابرین دولتمردان به دیگر واحدهای صنعتی هم می توانند با مدارا و همفکری کمک کنند.
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران ادامه داد: در زمان حاضر بخش قابل توجهی از ماشین آلات خط تولید واحدهای صنعتی کشور مربوط به فناوری سال 1975 میلادی است و این واحدها دیگر توان تولید کالا باکیفیت را ندارند.

** دولت از مداخله گری در صنعت دست بردارد
رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سمنان گفت: تفکر جزیره ای مانع توسعه اقتصادی در کشور است و بخش صنعت در زمان حاضر به دلیل مداخله های متعدد، احتیاجی به حمایت دولت ندارد.
حمید علوی افزود: اگر قوانین جامع برای حمایت از صنعتگران در کشور تدوین شود، به یقین مشکلات کشور در بخش های مختلف اقتصادی کاهش می یابد و با هم فکری و تلاش مضاعف می توان جنگ اقتصادی دشمنان را خنثی کرد.
وی خاطرنشان کرد: از گوشه و کنار شنیده می شود که دولت قصد دارد در این شرایط سخت اقتصادی نرخ سود بانکی را به 24 درصد برگرداند و این اقدام به صلاح بخش خصوصی نیست.
وی گفت: مدیران ارشد اتاق صنعت و معدن ایران باید هرچه سریعتر در مقابل این طرح جدید دولت مقاومت کنند و این راهبردهای دولتمردان به صنعت کشور آسیب می زند.
رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سمنان ادامه داد: دو نرخی بودن نرخ ارز فساد اقتصادی در کشور را افزایش می دهد و با تک نرخی کردن قیمت ارز از افزایش و کاهش قیمت کالا جلوگیری می شود.

**صنعتگران مدیریت شرایط جنگ اقتصادی در پیش بگیرند
دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: صنعتگران با اعمال رویکردهای مدیریتی جدید در شرایط جنگ اقتصادی از دولت توقع کمک برای رفع گره های بخش تولید نداشته باشند.
سید محمد رضا مرتضوی افزود: در شرایط اقتصادی جدید با خلق افکار نو از سوی صاحبان واحدهای صنعتی و تولیدی می توان به سلامت از مشکلات اقتصادی سربلند بیرون آمد.
وی خاطرنشان کرد: براساس ارزیابی های انجام شده کشور در هشت ماه آینده مشکلات مختلف اقتصادی را پیش رو دارد و نباید بنگاه های اقتصادی از دولت انتظار کمک داشته باشند.
دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران ادامه داد: تمامی دستگاه های اجرایی و بخش خصوصی در استان ها برای رفع مشکلات بنگاه های اقتصادی از کلی گویی پرهیز کرده و به صورت موردی مشکلات واحدهای تولیدی منطقه خود را رفع کنند.
مرتضوی اضافه کرد: در مسایل ملی باید نهادهای خصوصی و دولتی با همدلی برای رفع مشکلات بنگاه های اقتصادی چانه زنی کنند و با این راهبرد می توان موانع موجود تولید در کشور را بی اثر کرد.
وی اضافه کرد: تحریم های استکبار جهانی برعلیه ملت ایران سنگین است و باید تمامی نهادهای اجرایی و بنگاه های اقتصادی برای عبور از این بحران تلاش کنند.
دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران ادامه داد: واحدهای صنعتی به دلیل جو روانی حاکم در کشور به استقبال افزایش قیمت کالا و تعدیل نیرو نروند بلکه با هم فکری در مجموعه های خود می توانند از این مشکلات سربلند عبور کنند.
وی تصریح کرد: اکنون بیکاری پنهان در بعضی از استان های کشور به 25 درصد رسیده است که این نشان دهنده بی انگیزه بودن بعضی از نهادهای اجرایی در رفع مشکل اشتغال جوانان است.
مرتضوی تصریح کرد: تولید ناخالص ملی در کشور هلند که به اندازه سه استان شمالی کشور ایران وسعت دارد یک هزار و 100 میلیارد دلار در سال است در حالی که این رقم در استان های مازندران، گیلان و گلستان به 20 میلیارد دلار در سال هم نمی رسد.
دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت گفت: نرخ بیکاری در استان همدان اکنون به هشت درصد کاهش یافته است درحالی که 200 کیلومتر آن طرف تر، استان کرمانشاه با مشکلات متعدد اقتصادی مواجه است که این امر ریشه در انگیزه یا بی انگیزه بودن بعضی از نهادهای اجرایی برای رفع مشکلات مردم دیارشان دارد.

** دولت در حمایت از بخش صنعت شفاف عمل کند
رئیس هیات مدیره شرکت آریا ترانسفو واقع در شهرستان مهدیشهر گفت: دولت برای رفع مشکلات اقتصادی در کشور باید برنامه جامع کاربردی ارائه دهد.
فرج الله معماری ادامه داد: دولت برای رفع گرفتاری های بخش صنعت هر روز قانون جدید وضع می کند که این رفتارها به هیچ عنوان به اقتصاد ایران کمکی نمی کند.
وی خاطرنشان کرد: اکنون بنگاه های اقتصادی کشور تمام دارایی خود را برای توسعه و آبادانی ایران اسلامی به بخش صنعت اختصاص دادند و باید دولت در حمایت از این از اقتصاد کشور شفاف عنل کند.
رئیس هیات مدیره شرکت آریا ترانسفو واقع در شهرستان مهدیشهر استان سمنان اضافه کرد: دولت نسبت به عملکرد خود به مردم و فعالان اقتصادی پاسخگو باشد و نمی توان با اعمال رویکردهای سلیقه ای صنعت کشور را نابود کرد.
وی ادامه داد: در زمان حاضر 200 کارشناس و متخصص و 2 هزار و 600 کارگر ثبت نامی برای فعالیت در شرکت آریا ترانسفو آماده هستند اما مشکلات اقتصادی مانع جذب این جوانان مستعد می شود.
رئیس هیات مدیره شرکت آریا ترانسفو واقع در شهرستان مهدیشهر گفت: اکنون 300 نیروی انسانی با مدرک دکتری و کارشناسی ارشد در این شرکت فعالیت دارند که اگر درآمد این افراد افزایش نیابد این متخصصان به کشورهای دیگر پناهنده می شوند.

** ضرورت الگوگیری برای صادرات در شرایط سخت
رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان خاطرنشان کرد: بسیاری از کشورهای مهم اقتصادی جهان مانند ترکیه در شرایط بحرانی دستاوردهای بسیار ماندگاری برای حفظ ثبات اقتصادی در کشور خود داشته اند که دولتمردان ایران اسلامی می تواند از این رویکردها الگوبرداری کنند.
سعید ترکمان ادامه داد: اکنون کشور ترکیه در بخش صنعت خودرو و تولید لوازم خانگی اقدامات بسیار مثبتی برای ماندگاری در بازار انجام داده است که باید مسئولان کشور هم به سمت این حمایت ها به بنگاه های اقتصادی حرکت کنند.
وی گفت: صادرات کالا از استان سمنان به نقاط مختلف جهان در هفت ماهه سال 97 در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 15 درصد کاهش یافته است.
ترکمان افزود: در شرایطی که کشور در جنگ اقتصادی به سر می برد باید تمامی نهادهای اجرایی با بخش خصوصی همکاری کند و تنها راه نجات اقتصاد ایران در این شرایط سخت همفکری است.
رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان گفت: نوسان قیمت ارز مشکلات قابل توجهی را برای توسعه صادرات کشور ایجاد کرده است و هرچه سریعتر مسئولان امر با اتحاد و همدلی برای رفع موانع تولید بنگاه های اقتصادی برنامه های میان مدت تدوین کنند.

** هسته اندیشه ورزی در کشور تقویت شود
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان سمنان گفت: برای توسعه روزافزون در بخش های مختلف اقتصادی هسته اندیشه ورزی در بین دانشگاه ها، مجلس، دولت و بخش خصوصی تقویت شود.
امیر خلیلی خواه افزود: برای رفع مشکلات کشور رویکرد عارضه یابی تقویت شود و برگزاری نشست هایی از این دست به هم فکری توسعه اقتصادی بسیار موثر است.
وی خاطرنشان کرد: رویکرد همگرایی و اندیشه ورزی برای رفع مشکلات بخش خصوصی در کشور تقویت شود و رفع موانع بنگاه های اقتصادی در اولویت کاری همگان قرار گیرد.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان سمنان گفت: در چند سال گذشته هشت همایش سرمایه گذاری برای جذب سرمایه گذاری در مناطق ویژه اقتصادی استان برگزار شد که از این تعداد 2 همایش برای جذب سرمایه گذار در منطقه ویژه اقتصادی گرمسار بود.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان سمنان ادامه داد: در زمان حاضر 13 تفاهم نامه سرمایه گذاری برای واگذاری زمین در منطقه ویژه اقتصادی گرمسار منعقد شده است و از انعقاد 167 مورد تفاهم نامه سرمایه گذاری در استان سمنان 96 مورد به مرحله اجرایی رسیده است.
استان سمنان 2 هزار و 20 واحد صنعتی و تولیدی دارد.
7339/6103

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد خوداتكايي تحريم صنعت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۳۸۰۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کیهان: عامل اصلی مشکلات اقتصادی کشور، پدرخوانده‌ های حامی برجام هستند!

به گزارش کیهان، تعارض منافع برخی اراده‌های سیاسی چه از نوع معطوف به برجام و چه غیر آن، نقش پررنگی در مشکلات اقتصادی همچون انحصار خودرو، جهش قیمت زمین و مسکن به شش برابر نرخ ارز در 30 سال گذشته و نوسانات نرخ ارز و سکه دارد. پدرخوانده‌های حامی برجام، اگر چه ظاهرا در راس قوا حضور ندارند اما به‌طور مستقیم و غیرمستقیم در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌های اقتصادی نفوذ دارند؛ کسانی که در دولت‌های دهه 60 و 70 وزیر یا بالاتر بوده و ریل‌گذار صنعت و تولید کشور و دولتی‌سازی اقتصاد یا اختصاصی‌سازی به نام خصوصی‌سازی بوده‌اند.

این روزنامه افزوده است: اعلام تنش‌های منطقه به عنوان بهانه نوسانات ارز، در حالی است که روسیه مستقیما در جنگ است اما در همین دوران، پول ملی خود را تقویت کرده است. بنابراین، به نظر می‌رسد نوبت دستگاه‌های نظارتی و قضائی است که با پدرخوانده‌های سیاسی- اقتصادی- رسانه‌ای، برخورد پشیمان‌کننده‌ای داشته باشند.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: لقب‌های تازه کیهان برای 5 چهره سیاسی و فرهنگی انتقاد کیهان از سیاه‌نمایی در «خندوانه»

دیگر خبرها

  • تأکید وزیر صمت بر حمایت از صادرکنندگان
  • تعطیلی پنجشنبه به جای شنبه تقویت تحریم اقتصادی است
  • امسال رشد اقتصادی روسیه سریع‌تر از کشور‌های پیشرفته خواهد بود
  • خوداتکایی ۹۵ درصدی در صنعت شوینده و بهداشتی
  • افزایش تعاونی‌ها به حل مشکلات استان‌ها کمک می‌کند
  • تحریم ها باعث قطع وابستگی‌های کشور به بیگانگان شد
  • کیهان: عامل اصلی مشکلات اقتصادی کشور، پدرخوانده‌ های حامی برجام هستند!
  • تحریم‌ناپذیری در فروش نفت‌خام و تجارت انرژی کشور با اجرای سیاست پالایشگاه‌داری فراسرزمینی
  • صادرات خدمات فنی مهندسی حوزه آب به ۲۰ کشور در جهان
  • چرا صنعت نفت برای سرمایه گذاری خارجی با وجود تحریم ها جذاب بود؟