Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@12:06:14 GMT

تولید نانوتیوب ها با استفاده از کریستال های پروتئین

تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۳۸۰۹۹

تولید نانوتیوب ها با استفاده از کریستال های پروتئین

تهران- ایرنا- محققان انستیتوی فنی توکیو توانستند نانوتیوب هایی از جنس پروتئین را با استفاده از چهارچوب های کوچک متشکل از کریستال های پروتئین بسازند.

به گزارش گروه علمی ایرنا از پایگاه خبری ساینس، این فناوری در تولید آنزیم های مصنوعی، حامل هایی در ابعاد نانو و سیستم های تحویل ملزومات پزشکی و زیست فناوری در سطح مولکولی کاربرد دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


محققان به دلیل تعامل غیرسازمان یافته پروتئین ها در شرایط مختلف دمایی و اسیدیته محلول های آبی، در تولید ساختارهای پروتئینی در این نوع محلول ها با چالش های متعددی روبه رو هستند. اکنون محققان ژاپنی با استفاده از کریستال های پروتئین به عنوان چهارچوب، این چالش ها را رفع کرده اند.
این تکنیک جدید شامل چهار مرحله آماده سازی یک پروتئین مهندسی شده، شکل گیری چهارچوب کریستالی، شکل گیری یک کریستال با اتصال های عرضی و آزادسازی نانوتیوب های پروتئین با حل شدن چهارچوب است.
محققان از نوعی پروتئین طبیعی پایدار موسوم به RubisCO به عنوان سنگ بنای نانوتیوب های پروتئینی استفاده کردند. این سیستم کریستالی که دارای یک ساختار منظم است، امکان کنترل دقیق فرآیندهای شیمیایی موردنظر را از طریق اتصالات عرضی پروتئین ها در اختیار می گذارد.
اتصالات عرضی پیوندهای کووالانسی یا یونی هستند که یک زنجیره پلیمر را به صورت اشتراکی به یک زنجیره پلیمر دیگر متصل می کنند. دستیابی به این سطح از کنترل از طریق اتصالات عرضی پروتئین درون محلول های آب امکان پذیر نیست. این رویکرد امکان تشکیل چهارچوب کریستالی را به نحو مطلوب و در موقعیت مناسب درون هر یک از تیوب ها در اختیار می گذارد.
به گفته محققان از آنجا که در حال حاضر بیش از 100 هزار ساختار کریستالی پروتئین در بانک اطلاعات پروتئین ها به ثبت رسیده است، با استفاده از این تکنیک جدید می توان ساختارهای پروتئینی ابرمولکولی ازجمله ساختارهای صفحه، تیوب و قفس را تولید کرد.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Chemical Science منتشر شده است.
علمی (6)**9259*1834

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۳۸۰۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشخیص سه سرطان مرگبار با هوش مصنوعی

به گزارش خبرآنلاین، نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد که یک آزمایش انجام شده توسط ابزار هوش مصنوعی روی یک قطره خون خشک شده می‌تواند سه نوع سرطان مرگبار را تشخیص دهد.

همشهری آنلاین در گزارشی نوشت: محققان چینی دریافتند این ابزار می‌تواند سرطان روده، معده و پانکراس را در عرض چند دقیقه شناسایی کند.

به نوشته روزنامه سان، این مطالعه که در نشریه «نیچر ساستینبیلیتی» (Nature Sustainability) منتشر شده ، به بررسی این موضوع می‌پردازد که چگونه یک آزمایش جدید می‌تواند با استفاده از عملکردهای خون خشک شده سه بیماری مرگبار را غربالگری کند. در این آزمایش از هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل نشانگرهای زیستی در خون استفاده می‌شود.

محققان شرکت کننده در این مطالعه تخمین می زنند که اگر این آزمایش‌ها در کشورهای کمتر توسعه یافته انجام شود، نسبت موارد سرطان روده تشخیص داده نشده می تواند از ۸۴ به ۲۹ درصد کاهش یابد.

این محققان اعلام کردند این آزمایش با استفاده از توانایی هوش مصنوعی همچنین می‌تواند به کاهش موارد تشخیص داده نشده سرطان در کشورهای کمتر توسعه یافته در سراسر جهان تا ۵۵ درصد کمک کند. رومین وانگ، نویسنده اصلی این تحقیق، از دانشگاه شانگهای جیائو تونگ، گفت: بیش از یک میلیارد نفر در سراسر جهان نرخ بالایی از عدم تشخیص بیماری سرطان را تجربه می‌کنند. این نیاز به ابزارهای تشخیصی را نشان می‌دهد که دقت و مقرون به صرفه بودن را افزایش دهد. رویکرد ما امکان تشخیص سرطان های متعدد را در عرض چند دقیقه با هزینه مقرون به صرفه می‌دهد.

اگر سرطان زودتر تشخیص داده شود، نرخ بقای بیماران بسیار بیشتر خواهد بود، به همین دلیل محققان دائما به دنبال بهبود روش‌های آزمایش این بیماری هستند. اکثر آزمایش‌های خون فعلی برای این بیماری‌ها از خون مایع برای شناسایی نشانگرهای سرطان استفاده می‌کنند که به اندازه کافی برای تشخیص هر یک از سرطان‌های روده، معده و پانکراس به صورت جداگانه قدرتمند نیستند. دکتر چائویوان کوانگ، از کالج پزشکی آلبرت انیشتین، که در این تحقیق شرکت نداشت، گفت: استفاده از خون خشک شده می‌تواند بازی را تغییردهد.

او گفت که خون خشک شده را می توان با هزینه بسیار کمتر و با تجهیزات بسیار ساده‌تر جمع‌آوری، ذخیره و حمل کرد. دکتر کوانگ به لایو ساینس گفت: این می‌تواند به در دسترس بودن آزمایش‌های تشخیص زودهنگام سرطان در سراسر جهان کمک کند.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899356

دیگر خبرها

  • مس رفسنجان ۱ (۵)-(۴) ۱ پیکان؛ صعودی سخت اما شیرین، دم عنایتی گرم!
  • غذا‌هایی که شکم تخت به شما هدیه می‌دهد
  • تشخیص سه سرطان مرگبار با هوش مصنوعی
  • چرا میگن پنیر کاتیج یا کوتاژ مصرف کنید؟+ طرز تهیه کامل
  • حقیقت در مورد پروتئین: چگونه به اندازه کافی در هر سنی پروتئین دریافت کنیم؟
  • ۱۲ منبع پروتئین گیاهی
  • آیا مذاکرات مستقیم میان ایران و آمریکا در جریان است؟
  • برای اولین‌بار ساخت سلول زنده در آزمایشگاه/ انسان قادر به انجام کار طبیعت می‌شود؟
  • درباره شیر شتر، نوشیدنی محبوب این‌روزها
  • سبزیجات سرشار از پروتئین را بشناسید