Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام نیوز»
2024-04-19@02:38:59 GMT

درخواست اعدام برای پنج تن از متهمان قتل خاشقجی

تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۳۹۰۸۱

درخواست اعدام برای پنج تن از متهمان قتل خاشقجی

به گزارش سرویس بین‌الملل جام نیـوز، دادستان کل عربستان با تایید این خبر اعلام کرده است که جمال خاشقجی در ساختمان کنسولگری کشورش در استانبول با دارو کشته و سپس مثله شده است.

 

به گفته سخنگوی دادستان کل عربستان، این روزنامه نگار منتقد روز دوم اکتبر پس از ورود به کنسولگری عربستان در استانبول توسط پنج مسئول سعودی و با استفاده از دارو از پای درآمده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

از سوی دیگر منابع قضایی در عربستان اعلام کرده اند تحقیقات درباره دیگر عوامل این پرونده همچنان ادامه دارد. به گفته این منابع سعود قحطانی مشاور ارشد محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور از کار برکنار شده و تحت بازجویی قرار گرفته است.

 

دادستانی عربستان باز هم مدعی شد براساس تحقیقات ولیعهد عربستان هیچ نقشی در این پرونده نداشته است.

 

این درحالیست که مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه پیشتر با اشاره به نحوه قتل جمال خاشقجی در کشورش اعلام کرده بود کسانی که از عربستان به ترکیه آمده‌ بودند «برای قتل، دستور داشتند.»

 

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه بارها اعلام کرده است که دستور قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد حکومت عربستان از «عالی ترین سطوح» دولت این کشور صادر شده است.

 

اردوغان همچنین با اشاره به در اختیار داشتن اسناد و مدارک موثق از چگونگی به قتل رسیدن جمال خاشقجی، محتوای مکالمات ضبط شده در ارتباط با این قتل را هولناک توصیف کرده است.

 

عربستان سعودی در حالی اطلاعاتی از نحوه سر به نیست کردن خاشقجی و متهمان پرونده این قتل را در اختیار رسانه ها قرار داده که پیشتر در پی فشار های بین المللی و نیز سکوت ریاض در قبال این پرونده با ارئه روایت های متعدد و بعضا متناقض مسئولیت به قتل رسیدن این روزنامه نگار منتقد را متوجه عناصر خودسر انداخته بود.

 

بر اساس یکی از این روایت ها که به تایید ریاض رسید، تیمی ۱۵ نفره از اتباع عربستان به دستور احمد عسیری، نایب رئیس اطلاعات عربستان سعودی راهی ترکیه شده‌اند تا جمال خاشقچی را به بازگشت به ریاض متقاعد کنند، اما آنها از اختیارات خود فراتر رفته و او را به ربایش تهدید کرده و سپس وی را به صورت اتفاقی خفه کرده‌اند.

 

منابع سعودی همچنین مدعی شده بودند که جسد خاشقجی در فرش پیچیده شده و به یک همکار محلی تحویل داده شده است تا جسد را از بین ببرد.

 

گفته می شود این تیم پانزده نفره تحت هدایت احمد عسیری، نایب رئیس وقت اطلاعات عربستان سعودی و سعود القحطانی، مشاور ارشد مجمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی راهی مامورت شده بودند.

 

دادستانی کل عربستان سعودی پس از اعلام چگونگی به قتل رسیدن جمال خاشقجی و درخواست مجازات اعدام برای پنج تن از متهمان این پرونده، ترکیه را به همکاری ویژه برای ادامه تحقیقات دعوت کرده است.

 

این در حالیست که ترکیه دقایقی پس از اظهارات دادستان کل عربستان توضیحات ارائه شده توسط وی در باره نحوه به قتل رسیدن جمال خاشقجی را ناکافی توصیف و بر ماهیت انجام این عملیات با «قصد قبلی» تاکید کرده است.

 

مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه با اشاره به اینکه «اقدامات جدید عربستان برای روشنگری در باره این پرونده مثبت اما ناکافی است»، تاکید کرد: «این قتل همانطور که پیشتر نیز بر آن تاکید کرده بودیم از قبل طراحی شده بود.»

 

وزیر امور خارجه ترکیه بدین ترتیب روایت ارائه شده از سوی عربستان مبنی بر قتل جمال خاشقچی بدست عناصر خودسر را به چالش کشیده است. بر اساس این روایت جمال خاشقجی قرار بود به کشورش بازگردانده شود اما در اقدامی برنامه ریزی نشده در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رسید.

 

فرانسه در واکنش به اظهارات مقامات قضایی عربستان در خصوص رسیدگی به اتهامات افراد مظنون به دست داشتن در قتل جمال خاشقجی اعلام کرد که تحقیقات دادستان کل عربستان بر روی این پرونده در «مسیر درستی» قرار دارد.

 

آنیس فون در موهل، سخنگوی وزیر امور خارجه فرانسه در این خصوص به خبرنگاران گفت: «اعلام مقامات سعودی مبنی بر آغاز محاکمه قضایی هجده مظنون دستگیر شده در چارچوب تحقیقات (پرونده قتل خاشقجی) نشان از مسیر درست رسیدگی به این پرونده در دستگاه قضایی عربستان دارد.»

 

106

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: خاشقجی جمال خاشقجی جام نیوز ترکیه عربستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۳۹۰۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر خارجه عربستان: خواهان نزاع بیشتر در منطقه نیستیم

فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی امروز سه‌شنبه در نشست مطبوعاتی با همتای پاکستانی خود گفت: تلاش‌های انجام‌شده برای آتش‌بس در نوار غزه کافی نیست، باید به ورود کمک‌های بشردوستانه سرعت ببخشیم.

وزیر خارجه عربستان سعودی افزود: جهان در حالی با کشته شدن هفت نفر از نیرو‌های امدادرسان در غزه دست به تحرک زده که کشتار بیش از ۳۳ هزار انسان را تاکنون نادیده گرفته است.

فیصل بن فرحان در ادامه گفت: ما خواهان آتش‌بس فوری در غزه هستیم، ما مخالف نزاع بیشتر در منطقه هستیم.

وزیر خارجه عربستان سعودی اظهار داشت: مرگ ساکنان غزه به‌سبب گرسنگی تأکید می‌کند که نظام بین‌المللی کاملاً در خصوص تعامل با اوضاع نوار غزه شکست خورده است.

وزیر خارجه پاکستان نیز در این کنفرانس مطبوعاتی به‌نوبه خود گفت: باید برای تضمین آتش‌بس غیرمشروط در غزه دست به تحرک بزنیم.

جنگ رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه وارد صد و نود و سومین روز خود شده است و ارتش رژیم صهیونیستی جنایات خود علیه مردم این منطقه را همچنان ادامه می‌دهد.

وزارت بهداشت غزه امروز اعلام کرد: تعداد شهدای غزه از هفتم اکتبر گذشته تاکنون به ۳۳ هزار و ۸۴۳ نفر و تعداد مجروحان هم به ۷۶ هزار و ۵۷۵ نفر رسیده است.

این وزارتخانه اعلام کرد: رژیم صهیونیستی طی ۲۴ ساعت گذشته، ۵ مورد کشتار در نوار غزه مرتکب شد که در نتیجه آن ۴۶ نفر شهید و ۱۱۰ نفر دیگر هم مجروح شدند.

منبع: تسنیم

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • تلویزیون عربستان: ایرانی‌ها در صورت حمله اسرائیل، منطقه را به آتش می‌کشند!
  • عربستان در حال تغیر چهره خود است، اما آیا حقیقت دارد؟
  • جزائر الیاسات؛ چالش مرزی عربستان سعودی با امارات
  • تاکید امیر قطر و بن سلمان بر لزوم آتش‌بس در غزه
  • عضو ارشد کابینه جنگ اسرائیل؛ دنبال کودتای بزرگ هستیم | درخواست مهم از عربستان
  • عربستان: جهان کشتار ۳۳هزار انسان را در غزه نادیده گرفت
  • وزیر خارجه عربستان: خواهان نزاع بیشتر در منطقه نیستیم
  • عربستان: جهان کشتار ۳۳ هزار انسان را در غزه نادیده گرفته است
  • عربستان: جهان کشتار ۳۳هزار انسان را در غزه نادیده گرفته است
  • فرش قرمز پاکستان برای وعده سرمایه‌گذاری عربستان