Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام نیوز»
2024-04-20@02:08:29 GMT

سلاح های اروپایی، به جنگ در یمن دامن زده است

تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۳۹۲۰۵

سلاح های اروپایی، به جنگ در یمن دامن زده است

به گزارش سرویس بین‌الملل جام نیـوز، در قطعنامه ای که به تصویب اعضای پارلمان اروپا رسید همچنین بر لزوم در نظر گرفتن تحریم هایی علیه کشورهای ناقض مقررات صدور اسلحه تاکید شده است.

 

در قطعنامه نمایندگان پارلمان اروپا آمده که سلاح های اروپایی فروخته شده به عربستان به جنگ در یمن دامن زده است. اعضای پارلمان اروپا در بخش دیگری از این قطعنامه از فروش سلاح به عربستان به عنوان عامل تحت الشعاع قرار گرفتن تلاشهای اتحادیه اروپا برای کنترل فروش سلاح یاد کرده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

سابین لوزینگ، نماینده آلمانی پارلمان اروپا در مورد قطعنامه تصویب شده اظهار داشت: «سلاح های اروپایی در یمن به طور اساسی مسئول جنگی هستند که روی داده است.»

 

به گزارش یورونیوز، قطعنامه پارلمان اروپا ضمانت اجرایی ندارد اما این قطعنامه دومین مصوبه اعضای این پارلمان علیه فروش اسلحه به عربستان در یک ماه اخیر است. قطعنامه پیشین به دنبال قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد حکومت عربستان در کنسولگری این کشور در استانبول تصویب شد.

 

اتحادیه اروپا پس از آمریکا دومین صادرکننده بزرگ اسلحه در جهان محسوب می شود. بیش از ۲۵ درصد کل سلاح هایی که در جهان به فروش می رسد ساخت اروپا است.

 

براساس مقررات اتحادیه اروپا کشورهای عضو این اتحادیه هنگام عقد قرارداد فروش سلاح به کشورهای مختلف باید هشت ضابطه را در نظر بگیرند.

 

نمایندگان پارلمان اروپا بر این باورند که کشورهای عضو اتحادیه با فروش سلاح به عربستان شش مورد از این ضوابط را نقض می کنند.

 

این در حالی است که چندی پیش، وزارت اقتصاد آلمان اعلام کرد دولت این کشور با فروش سلاح و تجهیزات نظامی به ارزش ۲۵۴ میلیون یورو به عربستان سعودی موافقت کرده است.

 

آلمان همچنین به هشت کشور دیگر که جزء ائتلاف نظامی به رهبری عربستان به شمار می‌روند، تسلیحات نظامی به ارزش ۲۱ میلیون و ۸۰۰ هزار یورو فروخته است. در مجموع در بازه زمانی ۱۴ مارس تا ۲۳ سپتامبر ۲۰۱۸ (۲۳ اسفند ۹۶ تا اول مهر ۹۷) ۸۷ مجوز فروش سلاح به کشورهای این ائتلاف نظامی صادر شده است.

 

ائتلاف نظامی به رهبری عربستان فعالیت خود را در فروردین سال ۹۴ با حمله به یمن آغاز کرد. امارات متحده عربی، قطر، کویت، بحرین (چهار عضو شورای همکاری خلیج فارس) همراه با مراکش، مصر، اردن، سنگال و سودان در این ائتلاف شرکت دارند.

 

به گزارش دویچه وله، پس از عربستان سعودی، امارات متحده عربی فعال‌ترین کشور در ائتلاف نظامی است. دولت آلمان دوازده مجوز صادرات اسلحه به ارزش چهار میلیون و ۹۹ هزار یورو به این کشور صادر کرده است.

 

هنوز نوع تسلیحات نظامی صادره از آلمان مشخص نیست. دولت آلمان اخیرا تنها در مورد چهار مجوز از مجموع ۸۷ مجوزی که صادر کرده، اطلاعاتی را در اختیار رسانه‌ها قرار داد.

 

طبق گفته دولت آلمان، عربستان سعودی چهار سیستم رادار برای توپخانه و امارات متحده عربی ۴۸ کلاهک جنگی و ۹۱ کلاهک ردیاب برای یک سیستم پدافند هوایی دریافت کرده‌اند.

 

یمن نه تنها با جنگ، بلکه با بزرگترین بحران انسانی کنونی جهان دست و پنجه نرم می‌کند. ۷۵ درصد از جمعیت ۲۹ میلیونی این کشور محتاج کمک‌رسانی بین المللی هستند.

 

مارک لوکاک، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه و امدادرسانی، در نشستی برای اعضای شورای امنیت سازمان ملل وضعیت در یمن را «غمناک و فاجعه‌بار» توصیف کرد و گفت که وضعیت در یمن در هفته‌های گذشته «به شکل هشداردهنده‌ای وخیم‌تر شده است».

 

او گفت: «شاید داریم به نقطه بدون بازگشتی می‌رسیم که پس از آن دیگر نمی‌توان از مرگ‌های پرشمار بر اثر قحطی گسترده در سرتاسر یمن جلوگیری کرد. همین حالا وضعیت به جایی رسیده که برخی مردم با خوردن برگ شکم‌شان را سیر می‌کنند.»

 

معاون دبیرکل سازمان ملل همچنین اعلام کرد که جنگ در حوالی بندر حدیده در مجاورت دریای سرخ دومین عاملی است که فروپاشی اقتصادی و وخامت اوضاع یمنی‌ها را شدت بخشیده و به گفته او «گلوگاه حیاتی برای کمک‌رسانی را خفه کرده است».

 

حدیده بندری کلیدی است و محموله‌های غذایی و دارویی و دیگر مواد ضروری از آنجا وارد یمن می‌شود. عربستان با حمله به این بندر مسیر ارتباطی آن با صنعا، پایتخت را قطع کرده است. این مسیر یکی از مهم‌ترین راه های توزیع بسته‌های امدادرسانی است و دیگر مسیرهای اصلی در جنگ آسیب جدی دیده‌اند.

 

106

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: اروپا جام نیوز یمن عربستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۳۹۲۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جهش واردات برخی کشور‌های اروپایی از ایران در نخستین ماه ۲۰۲۴

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، مرکز آمار کمیسیون اروپا (یورواستات) کل مبادلات تجاری ایران و ۲۷ عضو اتحادیه اروپا در نخستین ماه سال جاری میلادی را بالغ بر ۳۸۰ میلیون یورو اعلام کرد.

مبادلات تجاری ایران و اتحادیه اروپا در این ماه با افت ۱۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده است. تجارت ایران و اروپا در ژانویه سال ۲۰۲۳ بالغ بر ۴۲۴ میلیون یورو اعلام شده بود.

واردات اتحادیه اروپا از ایران در ماه ژانویه ۲۰۲۴ با افت ۱۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن به ۶۹ میلیون یورو رسیده است. کشور‌های اروپایی در ماه نخست سال قبل ۸۰ میلیون یورو کالا از ایران وارد کرده بودند.

صادرات اتحادیه اروپا به ایران در ژانویه امسال نیز ۹ درصد افت داشته و به ۳۱۱ میلیون یورو رسیده است. کشور‌های اروپایی در ماه نخست سال ۲۰۲۳ بالغ بر ۳۴۴ میلیون یورو کالا به ایران صادر کرده بودند.

صادرات ۱۰۰ میلیون یورویی آلمان به ایران در یک ماه

بر اساس این گزارش آلمان بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران در میان کشور‌های اروپایی طی ژانویه ۲۰۲۴ بوده و ۳۸ درصد کل تجارت ایران با اتحادیه اروپا را به خود اختصاص داده است. آلمان در این دوره ۱۰۰ میلیون یورو کالا به ایران صادر و ۱۹.۷ میلیون یورو کالا از ایران وارد کرده است. صادرات آلمان به ایران نسبت به ماه مشابه سال قبل تغییری نداشته؛ اما واردات این کشور از ایران با کاهش ۲۶ درصدی مواجه شده است.

رشد ۶۲ درصدی صادرات اسپانیا به ایران

صادرات برخی دیگر از کشور‌های اروپایی به ایران در ژانویه ۲۰۲۴ افزایش قابل توجهی داشته است. صادرات اسپانیا به ایران در این ماه با رشد ۶۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و از ۱۵.۴ میلیون یورو در ژانویه ۲۰۲۳ به ۲۵ میلیون یورو در ژانویه امسال افزایش یافته است.

صادرات ایتالیا به ایران نیز ۱۳ درصد در ژانویه امسال افزایش یافته و به ۴۳.۹ میلیون یورو رسیده است. ایتالیا در ژانویه سال قبل ۳۸.۸ میلیون یورو کالا به ایران صادر کرده بود.

واردات یونان از ایران ۳ و هلند ۲ برابر شد

در حالی که واردات آلمان از ایران در ژانویه امسال کاهش ۲۶ درصدی داشته واردات یونان از ایران ۳ برابر شده و به ۲.۳ میلیون یورو رسیده است. واردات هلند از ایران نیز تقریباًً دو برابر شده و از ۳.۵ میلیون یورو در ژانویه ۲۰۲۳ به ۶.۸ میلیون یورو در ژانویه امسال رسیده است.

واردات رومانی از ایران نیز با رشد ۴۷ درصدی به ۳.۴ میلیون یورو و ایتالیا با رشد حدود ۲ درصدی به ۱۲.۲ میلیون یورو بالغ شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بررسی فروش یک میلیارد دلار سلاح به اسرائیل در دولت بایدن
  • بعد از ۹ سال؛ لیگ برتر انگلیس بدون نماینده در مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا و لیگ اروپا
  • حضور سه تیم آلمانی در مرحله نیمه نهایی مسابقات اروپایی پس از ۲۹ سال
  • سهمیه سری آ ایتالیا برای شرکت در لیگ قهرمانان اروپا اضافه شد
  • آاس رم و صعود به مرحله نیمه نهایی مسابقات اروپایی طی ۴ فصل اخیر
  • رسمی؛ سهمیه پنجم سری آ در فصل آینده لیگ قهرمانان اروپا قطعی شد
  • نتانیاهو برای جلوگیری از صدور قرار بازداشت توسط دادگاه لاهه دست به دامن اروپایی‌ها شد
  • تجمع حامیان فلسطین مقابل ساختمان پارلمان انگلیس
  • حامیان فلسطین مقابل ساختمان پارلمان انگلیس تجمع کردند
  • جهش واردات برخی کشور‌های اروپایی از ایران در نخستین ماه ۲۰۲۴