Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@03:35:46 GMT

طرح پایش پرندگان زمستان‌گذران استان بوشهر آغاز شد

تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۳۹۸۴۴

طرح پایش پرندگان زمستان‌گذران استان بوشهر آغاز شد

بوشهر- ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: طرح پایش پرندگان زمستان گذران این استان با هدف دستیابی به وضعیت آنها آغاز شد.

به گزارش ایرنا، فرهاد قلی‌نژاد روز پنجشنبه در نشست کارگروه برنامه ریزی راهبردی حفاظت از حیات وحش استان بوشهر افزود: مهمترین زیستگاه پرندگان زمستان گذران در استان بوشهر شامل جزیره های نخیلو، تهمادون، نای‌بند، خارگ، خارگو، تالاب حله و دیگر عرصه‌های زیست محیطی استان بوشهر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اضافه کرد: پایش پرندگان زمستان گذران این استان از جمله گونه در معرض تهدید غاز پیشانی سفیدکوچک و اجرای بهینه سرشماری گونه‌های مهم جانوری از برنامه‌های مهم در فصل زمستان برای صیانت از تنوع زیستی است.
قلی نژاد اظهار داشت: پرندگان زمستان گذران استان بوشهر شامل پلیکان، حواصیل، فلامینگو، اردک، درنا، سلیم، آبچلیک، غاز، لک لک و پرستوهای دریایی است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر یادآور شد: استان بوشهر با نوار ساحلی طولانی، تنوع بافت، جزایر بکر و غیر مسکونی، تنوع گیاهان آبزی و وفور مواد غذایی زیستگاه مناسبی برای پرندگان آبزی و کنار آبزی است.
قلی نژاد در ارتباط با کارگروه برنامه ریزی راهبردی حفاظت از حیات وحش استان بوشهر گفت: این کارگروه با توجه به حساسیت‌های ملی و بین المللی در لزوم حفاظت از گونه‌های حیات وحش و ضرورت انسجام بیشتر برای راهبرد مؤثر اقدام های اجرایی در زمینه مدیریت و حفاظت از حیات وحش تشکیل شده است.
وی همچنین با اشاره به ضرورت پیگیری تداوم برنامه‌های حفاظت مشارکتی وحوش شاخص استان از جمله پلنگ ایرانی اظهار داشت: در این زمینه آموزش و توانمند سازی افراد محلی برای اهداف برنامه حفاظت از پلنگ ایرانی و ایجاد ساختار پایش مشارکتی وضعیت این گونه مورد توجه جدی قرار دارد.
7212/6043

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي محيط زيست پايش پرندگان زمستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۳۹۸۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز سرشماری سمندرهای کوهستانی در آذربایجان غربی

 

دکتر سعید شهند افزود: سرشماری دو گونه از سمندر که جزو گونه‌های کمیاب و نادر در مناطق کوهستانی استان است ، در شهرستان‌های  مهاباد، بوکان، پیرانشهر، سردشت و اشنویه آغاز شده است .

وی با بیان اینکه این سرشماری با حضور تیم های مختلفی از کارشناسان حیات وحش و محیط بانان یگان حفاظت این اداره کل انجام می‌شود، افزود:  آماربرداری دوبار و به فاصله زمانی ۱۰ روز در زیستگاه سمندر در این مناطق تکرار می‌شود تا آمار تقریبی فراوانی جمعیت این گونه در این زیستگاه‌ها مشخص شود.

شهند با اشاره به اهمیت سرشماری این نوع دوزیست در طبیعت بیان کرد : در این پایش، چشمه ها و جویبارهای منطقه مورد بررسی قرار می‌گیرد و بعد از جمع‌آوری آمار، برنامه‌ریزی‌های لازم برای حفاظت از سمندرها توسط سازمان مرکزی و اداره کل استان انجام می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: ناحیه زیست این گونه حاشیه غربی جنگل های زاگرس در شرق حوضه آبریز دجله است  و زیستگاه های آن در استان آذربایجان غربی و مناطق غربی استان‌های کردستان و کرمانشاه نیز شناسایی شده است.

 سمندر از راسته دوزیستان دمدار و خانواده سالاماندریده (سمندرها) بوده که در لیست سرخ اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) در دسته به‌شدت در معرض خطر انقراض طبقه‌بندی شده و زیستگاه آن چشمه‌سارها، جویبارها و آب‌های روان و زلال است.

تاکنون، هفت گونه سمندر به نام‌های سمندر غارزی، سمندر کوهستانی لرستانی (امپراطور)، سمندر کوهستانی کردستانی (خال زرد)، سمندر کوهستانی آذربایجانی، سمندر آتشین، سمندر تاج‌دار جنوبی و سمندر جویباری ایرانی در کشور شناسایی و نامگذاری شده است.

دیگر خبرها

  • سرشماری بهاره قرقاول در گلستان آغاز شد
  • پایش زیست محیطی مشترک واحد تولیدآلیاژ در شوط
  • آغاز سرشماری سمندرهای کوهستانی در آذربایجان غربی
  • برگزاری تور پرنده نگری در پارک جنگلی آبیدر سنندج
  • سرشماری سمندرهای کوهستانی در آذربایجان‌غربی آغاز شد
  • کشف ۱۰۰۰کیلو لاشه کوسه ماهی در ساحل بوشهر
  • کسب رتبه دوم خراسان رضوی در پایش‌ های زیست محیطی کشور
  • خراسان رضوی در جایگاه دوم انجام پایش های نظارتی در کشور
  • خراسان رضوی در پایش‌های زیست محیطی کشور دوم شد
  • سلامت مردم و محیط زیست در رأس دغدغه‌ها و نیاز جامعه