Web Analytics Made Easy - Statcounter

تعداد سگ‌های ولگرد اهواز روزبروز در حال افزایش است؛ به طوری که وجود این سگ‌ها به معضلی برای اهوازی‌ها تبدیل شده و مردم استان از مسئولان خواستار حل این مسئله شده‌اند.

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، زینب چراغی؛ تعداد سگ‌های ولگرد اهواز روزبروز در حال افزایش است؛ به طوری که وجود این سگ‌ها به معضلی برای اهوازی‌ها تبدیل شده و آسایش و آرامش را از اهالی این منطقه سلب کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مزاحمت سگ‌های ولگرد برای مردم محلی اهواز یکی از دلایل اصلی درخواست مردم از مسئولان برای رسیدگی به این معضل است و خواستار حل این مسئله شده اند؛ چرا که همه به این موضوع واقفند که سگ‌های ولگرد یکی از عامل انتقال بیماری‌های واگیر بین انسان و حیوان است و به همین دلیل افزایش تعداد این حیوانات در منطقه اهواز به دغدغه‌ای جدی برای اهالی تبدیل شده است؛ اما شیوع بیماری‌های واگیردار به خاطر وجود سگ‌های ولگرد دلیل بر این نمی‌شود که عده‌ای دست به سوزاندن این سگ‌ها بزنند.
چندی پیش تصاویر و فیلم‌هایی در فضای مجازی منتشر شد که نشان می‌داد عده‌ای در اهواز دست به سوزاندن سگ‌های ولگرد زده اند و گمانه زنی‌ها حاکی از این بود که تعداد سگ‌های سوزانده شده بین ۳ تا ۳۰۰ قلاده متغیر است و عده‌ای شهرداری اهواز را بانی این عمل غیرانسانی می‌دانستند و برخی افراد محلی را. اما آنچه که مسلم است سوزاندن سگ به عنوان یک موجود زنده و دارای حق حیات، دور از شان انسان و انسانیت و از دیدگاه جامعه بشریت، عملی محکوم است.   سوزاندن سگ‌های ولگرد در اهواز با واکنش‌های مختلفی از سوی مردم و حامیان حیوانات همراه شده؛ به طوری که برخی از حامیان حقوق حیوانات با ارسال نامه‌ای به دادستانی اهواز خواستار ورود مدعی العموم برای مشخص کردن عامل سوزاندن ده‌ها قلاده سگ و مجازات آن‌ها شده اند.
البته هنوز این احتمال به قوت خود باقی است که شهرداری اهواز سگ‌ها را آتش زده؛ اما هنوز این سازمان مسئولیت آن را قبول نکرده است، ولی بر اساس بند ۱۵ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها مسئولیت جلوگیری از شیوع بیماری‌های واگیردار انسانی و حیوانی و دفع جثه هاثی حیواناتی که مبتلا به بیماری مسری بوده و یا در شهر بدون صاحب و مضرر هستند بر عهده شهرداری است. شاید همین قانون دلیلی بر اثبات این ادعا باشد که شهرداری سگ‌های ولگرد را سوزانده است.  
اما همچنان ماجرای سگ سوزی در اهواز موضوعی مبهم است که هنوز جریان اصلی آن مشخص نشده، اما آنچه که مسلم است برای رهایی از شر این سگ‌های مزاحم راهکار‌های اصولی و علمی جایگزین بسیاری وجود دارد و «عقیم سازی سگ ها» یکی از این راهکارهاست که شاید بهتر باشد مسئولان به جای پرداخت بودجه به شهرداری اهواز برای سوزاندن این سگ ها، همین بودجه را صرف عقیم سازی این حیوانات کنند تا از این طریق کنترلی صحیح بر تعداد سگ‌های ولگرد و میزان زاد و ولد آن‌ها داشته باشند؛ به طوری که هزینه‌های درمان و دارویی عقیم سازی را به دانشکده‌های دامپزشکی یا کلینیک‌های درمانی مربوطه تزریق کنند و دیگر دست از سوزاندن سگ‌های ولگرد که موجوداتی زنده و دارای حق حیات هستند بردارند.
در همین راستا با یکی از اساتید دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهید چمران اهواز که جراح عقیم سازی سگ‌ها نیز است، به گفتگو پرداختیم. این استاد دانشگاه درباره عقیم سازی سگ‌ها می‌گوید: عقیم سازی بهترین راهکار برای کنترل تعداد سگ‌های ولگرد و رهایی از این معضل در شهر اهواز است.
وی می‌افزاید: با وجود اینکه عقیم سازی، کاری پرزحمت و مشقت است، اما انجام آن آنقدر‌ها هم سخت نیست که کسی سراغ آن نرود. راه جایگزینی برای عقیم سازی وجود ندارد و این کار بهترین و تنها راهکار اساسی برای کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد است.
این استاد دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهید چمران اهواز با تاکید بر اینکه بجز عقیم سازی راهکار دیگری برای کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد وجود ندارد، بیان می‌کند: یا باید سگ‌های ولگرد را عقیم سازی کرد و از این طریق نسلشان را مورد کنترل قرار داد یا اینکه همچنان این موجودات در شهر اهواز رها می‌مانند و بر تعدادشان افزوده می‌شود و به زاد و ولد خود ادامه می‌دهند.

هزینه‌های عقیم سازی متغیر است
وی در خصوص هزینه‌های عقیم سازی سگ‌ها یادآور می‌شود: هزینه‌های عقیم سازی سگ‌ها زمانی کاهش پیدا می‌کند که قیمت دارو تقلیل یابد و تا زمانی که هزینه داروی بیهوشی و نخ بخیه بالا باشد، نمی‌توان از هزینه عقیم سازی کم کرد.
این جراح عقیم سازی سگ‌ها می‌گوید: هزینه‌های عقیم سازی متغیر است، ولی بیشترین بار مالی این عمل مربوط به هزینه‌های دارویی است و به لحاظ تعرفه ای، فقط درصد کمی از هزینه‌های عقیم سازی به تعرفه اختصاص می‌یابد.

آمار دقیقی از عقیم سازی سالانه سگ‌ها وجود ندارد
وی تاکید می‌کند: متاسفانه آمار دقیقی از عقیم سازی سالانه سگ‌ها در اهواز در اختیار نداریم و برای دستیابی به این آمار باید کلیه پرونده‌های مربوط به این عمل مورد بررسی قرار گیرند.
این استاد دانشگاه می‌گوید: برای کاهش هزینه‌های درمانی و دارویی عقیم سازی بهتر است بودجه‌ای به این بخش اختصاص یابد و بودجه‌ای که در اختیار شهرداری اهواز برای راحت کردن این سگ‌ها قرار داده اند را به دانشکده‌های دامپزشکی یا کلینیک‌های مشخص اختصاص دهند تا در مقیاس وسیعتری به این معضل رسیدگی و پروسه عقیم سازی سگ‌ها را انجام دهند.

هنوز عامل سوزاندن این سگ‌های ولگرد مشخص نیست
وی اضافه می‌کند: آمار دقیقی از تعداد سگ‌های سوزانده شده اخیر در دست نیست، ولی ظاهرا تعداد این سگ‌ها بیش از ۳ و کمتر از ۳۰۰ قلاده بوده است و هنوز عامل سوزاندن این سگ‌ها مشخص نیست و کسی مسئولیت آن را نپذیرفته است.
استاد دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه می‌دهد: هوای شهر اهواز شدیدا آلوده است و با سوزاندن این سگ‌ها بار آلودگی مضاعفی ایجاد می‌شود و وجود چنین کانون دودزایی در جوار مناطق مسکونی مخاطره آمیز است و مشکلات تنفسی جدی برای اهالی منطقه به بار می‌آورد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: عقیم سازی سگ ها سگ های ولگرد اهواز دانشگاه شهید چمران اهواز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۳۹۹۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک دانشگاه آمریکایی دیگر هم به جمع حامیان فلسطین اضافه شد

دانشگاه تگزاس در آستین هم از روز گذشته شاهد حضور صدها دانشجو و استاد بود. تجمعی که از آن فریادهای حمایت از فلسطین به گوش می رسید.

به گزارش ایسنا به نقل از الجزیره، در حال حاضر جریان اصلی حاکم بر دانشگاه‌های آمریکا در ایالات مختلف، اعتراض علیه حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی به مردم بی‌گناه غزه است. تجمعاتی که از هفته پیش آغاز شده و همچنان ادامه دارد و در حال گسترش است. 

دانشگاه تگزاس در آستین هم از روز گذشته به محل این اعتراضات تبدیل شده و صدها دانشجو و استاد این دانشگاه در دفاع از فلسطین تظاهرات کرده‌اند. 

تظاهراتی که با دخالت پلیس همراه بود و منجر به دستگیری‌ ۳۹ نفر تا حدود ساعت ۹ دیشب شد. 

وب سایت خبری fox۷، اعلام کرد یکی از عکاسان آنها روز گذشته توسط پلیس دستگیر و بازداشت شده است. 

دانشجویان معترض از دانشگاه خواستند که کمک به تولید سلاح را متوقف کند. 

این تظاهرات که توسط کمیته همبستگی فلسطین در آستین سازماندهی شده است، نشان دهنده آخرین موج تظاهرات طرفدار فلسطین در سراسر دانشگاه‌ها در آمریکا است.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • یک دانشگاه آمریکایی دیگر هم به جمع حامیان فلسطین اضافه شد
  • جلوگیری از سوزاندن بقایای گیاهی کاه و کلش در گتوند 
  • مخالفت جدی منچستریونایتد با محدودیت مالی در لیگ برتر
  • ثبت بیش از ۲۰ هزار حیوان گزیدگی در خراسان رضوی
  • معدوم سازی ۳۰۰ کیلوگرم فرآورده خام دامی در اهواز
  • اجرای طرح تشدید کنترل کیفی آب و کیفیت مواد غذایی در اهواز
  • ۱۷ برابر شدن قرار داد‌های دانشگاه شاهد با صنعت
  • طرح تشدید کنترل کیفی آب آشامیدنی اهواز عملیاتی می‌شود
  • جذب هیات علمی با مدرک دکتری در دانشگاه فنی و حرفه ای لغو شد
  • زلفی گل: دانشگاه هیچ کسی را بیخود اخراج نمی‌کند