Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صراط نیوز»
2024-03-19@11:20:22 GMT

قهرمانی که حتی آرامگاهی مناسب ندارد+عکس

تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۴۰۱۵۹

قهرمانی که حتی آرامگاهی مناسب ندارد+عکس

صراط:

مراسم جشن صد سالگی تئاتر کودک و نوجوان در تهران با حضور هنرمندان، مسؤولان، اصحاب رسانه و فرهنگ‌دوستان با گرامیداشت یاد جبار باغچه‌بان در شهر ری برگزار شد.

به گزارش خبرآنلاین، این مراسم با تلاوت قرآن و اجرای سرود ملی با حضور گروه ناشنوایان دستان به‌صورت رسمی آغاز شد و در ادامه شاهد سخنرانی برخی از چهره‌های هنری تئاتر بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

باغچه‌بان از سوز دل مایه گذاشت

مریم کاظمی دبیر بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک‌و نوجوان در این مراسم با قدردانی از حضور تمام اساتید و مهمانان، گفت: «امسال بیست‌وپنجمین سال برگزاری جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک‌ونوجوان برگزار نمی‌شود و درنتیجه چند برنامه در کنار برنامه‌های روتین جشنواره برگزار می‌شود؛ ربع قرن برگزاری جشنواره تئاتر کودک و صد سالگی تئاتر کودک که بنیاد نمایش کودک دو سال قبل نوید این اتفاق را داد.»

او افزود: «یادمان آمد فردی با سوزش درون و احترام کاری کرده است که از دوران انقلاب مشروطه سابقه نداشته و از امکانات خود برای رشد جامعه استفاده کرد. همه در دبستان توسط باغچه زندگی با جبار آشنا شدیم. در آن دوران به نکات مهمی توجه می‌شد و تلاش و کوشش کسانی است که از سوز دل مایه گذاشتند ما را به جایگاه کنونی رسانده‌اند.»

باغچه‌بان را زنده کنیم

داود کیانیان، هنرمند پیشکسوت تئاتر کودک هم یادداشتی درباره جبار باغچه‌بان خواند و در قالب آن نکاتی را به مسؤولان یادآوری کرد: «زنده‌یاد جبار باغچه‌بان در بسیاری از زمینه‌های فعالیت برای کودکان در ایران پیش‌گام بوده است. در زمینه‌های آموزش؛ تالیف کتاب الفبا و آموزش ناشنوایان، تربیت و تقدم پرورش بر آموزش؛ با شعر، سرود، بازی، نمایش و مهارت‌های زندگی، انتشارات؛ نشر دفتر شعر، قصه، تصویرگری کتاب کودک، مسائل نظری تربیتی و نمایشنامه و در زمینه نمایش؛ بازی‌های نمایشی، نمایش خلاق، نمایش در کلاس درس، اشعار نمایشی، اجرا با کودکان، ساختن تن‌پوش و ماسک و اکنون بعد از گذشتن نزدیک به یک قرن بعضی از فعالیت‌هایش امروزه نیز پیش‌گامی خود را حتی در این زمان حفظ کرده‌اند؛ مانند تصویرگری کتاب نمایشنامه برای کودکان که هنوز همگانی نشده است. با توجه به فضاهای بسته و محدود زمانش، پیشگام بودن در این فعالیت‌ها، تنها از یک قهرمان ساخته است.»

او گفت: «بزرگ‌داشت جبار باغچه‌بان، بزرگ‌داشت یک فرهنگ است. نکوداشت هنر برای کودکان است. پاس‌داشت یک قرن تئاتر کودکان است و در نهایت احقاق حقوق کودکان است به‌ویژه کودکانی که به هر دلیلی از بازی و تحصیل و پرورش باز مانده‌اند.»

کیانیان ادامه داد: «ما چرا قدر قهرمان‌های خود را نمی‌دانیم؟ جبار باغچه‌بان بی‌شک یکی از مفاخر این کشور است که می‌شود به او افتخار کرد چراکه از او می‌توان به‌ عنوان یک شهروند الگو نام برد، اما نه پارک، نه یک خیابان، نه یک میدان و نه حتی یک کوچه به اسم او نیست. نه تندیسی از او ساخته‌ایم و نه آرامگاهش را بعد از نیم‌قرن رونقی داده‌ایم.»

او سپس گفت: «پیشنهاد ما تئاتری‌ها این است که یک: تالار هنر که ویژه اجرای تئاتر برای کودکان و نوجوانان است، به نام تئاتر باغچه‌بان نام گذاری شود. دو: ما صد سال تئاتر کودک داریم اما موزه تئاتر کودک نداریم تا اسناد ارزش‌مند این هنر را در آنجا به نمایش بگذاریم از شهرداری تقاضا داریم مکانی را در اختیار ما دست‌اندرکاران تئاتر کودک قرار دهند تا این مستندات اعم از عکس، بروشور، پوستر، لباس، نمایشنامه، عزوسگ، موسیقی و فیلم خواهد بود را در آن‌جا و به نام زنده‌یاد جبار باغچه‌بان حفظ و نگهداری کنیم. سنگ قدیم مزار جبار باغچه‌بان در کنار آثار ادبیات نمایشی او نیز از این آثار ارزشمند آن گنجینه خواهد بود.»

لزوم احیای مزار باغچه‌بان با رعایت آیین‌ها

در ادامه این مراسم، اصغر همت از اعضای شورای راهبردی جشنواره تئاتر کودک و نوجوان با اعلام این نکته که عرضه هنر همواره دچار مشکل بوده است، گفت: «هنرمندان و همچنین جبار باغچه‌بان با ناملایمات مواجه بودند. هیچگاه دولت فرهنگ را ارج نگذاشته‌ چند سال است در شهرداری اتفاق‌هایی افتاده و برخی برنامه‌های فرهنگی برگزار می‌شوند اما شهرداری وارد روش سیستماتیک نشده و این اتفاق‌ها به ذوق شهرداران مربوط می‌شود امیدوارم به شروع فعالیت‌های باغچه‌بان برسیم. به عنوان نماینده خانه تئاتر این طلیعه جشنواره را انتخاب بسیار خوبی می‌دانم چون آثار باغچه‌بان ارتباط کامل با تئاتر داشتند.»

در پایان این مراسم، حاضران سر مزار جبار باغچه‌بان جمع شدند و اردشیر صالح‌پور بخش‌هایی از کتاب خود نوشته او را خواند.

در این مراسم هنرمندانی همچون داود کیانیان، حسین فدایی‌حسین، فائزه فیض، اصغر همت، بابک محمدی،  قاسمی، رضا آشفته، علیرضا درویش‌نژاد ـ مدیرکل ارشاد استان همدان ـ، مدیران اداره‌کل فرهنگ و هنر آموزش‌وپرورش، محیط طباطبایی قائم‌مقام ایکوم، افشار شهردار شهر ری و جمعی از مدیران و فرهنگ‌دوستان حضور داشتند.

بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک‌ونوجوان از ۲۸ آبان تا ۴ آذر در همدان برگزار می‌شود.

منبع: صراط نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.seratnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صراط نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۴۰۱۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یونیسف: ۱۳ هزار کودک در غزه جان خود را از دست داده‌اند

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل (یونیسف) اعلام کرد که بیش از ۱۳ هزار کودک از هفتم اکتبر توسط رژیم صهیونیستی شهید شده‌اند.

به گزارش ایسنا، صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل (یونیسف) اعلام کرد از هفتم اکتبر تاکنون بیش از ۱۳ هزار کودک درجریان جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه شهید و هزاران نفر دیگر زخمی شده‌اند.

بر اساس گزارش الجزیره، «کاترین راسل» مدیر اجرایی یونیسف به این شبکه خبری گفت: «ما تقریباً در هیچ درگیری دیگری در جهان چنین میزان مرگ و میر را در میان کودکان ندیده‌ایم. تعدادی از کودکان دچار سوءتغذیه شدید و کم‌خونی هستند؛ آن‌ها حتی تاب و توان گریه کردن را هم ندارند».

این مقام یونیسف همچنین تصریح کرد «متاسفانه برای ورود کامیون‌های حامل کمک‌ها به غزه، چالش‌های بوروکراسی اداری بزرگی وجود دارد».

در همین راستا، سازمان عفو بین‌الملل نیز از «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا خواست برای برقراری آتش‌بس فوری در غزه وارد عمل شود و تجهیز رژیم صهیونیستی به سلاح را متوقف کند.

این سازمان خواستار لغو محاصره اعمال شده بر نوار غزه شد و اعلام کرد که بیش از ۳۰ هزار نفر تاکنون در حمله رژیم صهیونیستی به غزه شهید شده‌اند که تعدادی از آن‌ها با مهمات و تجهیزات ساخت آمریکا جان خود را از دست داده‌اند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بالاخره حق عروسک‌ها را می‌دهند؟
  • هشدار سازمان درمورد گرسنگی در غزه
  • نمایش ۱۴ هزار جفت کفش کودک در هلند به یاد کودکان شهید غزه
  • سال گذشته ۵ هزار و ۴۲۱ نمایش روی صحنه تئاتر رفت
  • شهادت بیش از ۱۳ هزار کودک در تجاوزات اسرائیل به غزه
  • یک گزارش رسمی از تئاتر در سال ۱۴۰۲
  • یونیسف: ۱۳ هزار کودک در غزه جان خود را از دست داده‌اند
  • جشنواره شبستان دین و هنر را به هم نزدیک می‌کند
  • فراخوان نخستین جشنواره «اتقان» منتشر شد
  • ۸ اثر در جشنواره تئاتر کودک و نمایش عروسکی رضوی