Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس: سازمان عفو بین‌الملل به بیانیه دادستانی کل عربستان سعودی در مورد پروند قتل «جمال خاشقچی»، روزنامه‌نگار منتقد آل سعودی واکنش نشان داد.

عفو بین‌الملل پنجشنبه شب (۲۴ آبان) تحقیقات دادستانی کل عربستان سعودی «فاقد اعتبار» است و نیاز به تحقیقات مستقل و بین‌المللی است.

این سازمان از سازمان ملل متحد خواست در مورد ماجرای قتل خاشقچی تحقیقات مستقلی انجام دهد؛ چرا که این تنها راه برای تضمین کشف حقیقت و تحقق عدالت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در بیانیه‌ای که عفو بین‌الملل منتشر کرده، آمده است: «دادستانی کل سعودی خواستار اعدام پنج فرد متهم به قتل خاشقچی شده است و این در حالی است که تحقیقات انجام شده فاقد اعتبار است».

سازمان عفو بین‌الملل همچنین از درخواست ترکیه مبنی بر انجام تحقیقات بین‌المللی در قتل جمال خاشقچی استقبال کرد و گفت که آنکارا باید از سازمان ملل بخواهد «فورا» به این پرونده ورود کرده و تحقیقات را آغاز کند.

مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه دیروز (چهارشنبه) از سازمان عفو بین‌الملل خواست در ماجرای قتل خاشقچی تحقیق کند.

سازمان عفو بین‌الملل همچنین تأکید کرد که «عربستان سعودی در زمینه نقض حقوق بشر پرونده ترسناکی دارد و باید کسانی که در قتل خاشقچی دست داشته‌اند، به صورت عادلانه محاکمه شده و آن‌ها را به دست عدالت سپرد».

دادستانی کل عربستان سعودی پنجشنبه در بیانیه‌ای مدعی شد که درخواست محاکمه اعدام پنج تن از ۲۱ فرد متهم به دست داشتن در قتل خاشقچی را کرده و دستور قتل این روزنامه‌نگار مربوط به تیم ترور بوده و نه مقام‌های ارشد سعودی.

ترکیه از زبان وزیر خارجه خود به این بیانیه واکنش نشان داد و اعلام کرد که تحقیقات طرف سعودی در این ارتباط «قانع کننده» نیست و باید تحقیقات بین‌المللی صورت بگیرد.

در واکنش به این اظهارات «مولود چاووش اوغلو»، همتای سعودی او گفت که مقتول، متهمان و محل وقوع قتل «سعودی» است و باید در داخل عربستان سعودی به این پرونده رسیدگی شود.

جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار معروف سعودی که اخیرا مقیم آمریکا شده بود و از سیاست‌های سران سعودی از جمله، ولی عهد انتقاد می‌کرد، بیش از یک ماه پیش در حین مراجعه به کنسولگری سعودی در استانبول جهت انجام برخی کار‌های اداری ناپدید شد.

تحقیقات انجام یافته از سوی ترکیه در این ارتباط نشان داد که خاشقچی به دستور مقامات ارشد سعودی به قتل رسیده و جسد آن قطعه قطعه شده است.

عربستان به رغم انکار این قضیه، به صورت مرحله‌ای به قتل خاشقچی از سوی تیم سعودی و تکه تکه شدن او اذعان کرد با این حال دست داشتن هر یک از مقام‌های بالا را شدیدا رد می‌کند.

منبع: فردا

کلیدواژه: عفو بین الملل عربستان قتل خاشقجی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۴۰۸۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عراق صادرات نفت خام خود را به ۳.۳ میلیون بشکه کاهش می‌دهد

وزارت نفت عراق امروز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که عراق صادرات نفت خام خود را در ماه‌های آینده به ۳.۳ میلیون بشکه در روز کاهش خواهد داد تا هرگونه افزایشی را که در ژانویه و فوریه به ثبت رسیده است جبران کند.

این وزارتخانه توضیح داد که این تصمیم را به این دلیل اتخاذ کرده است که متعهد به کاهش داوطلبانه توافق شده در سازمان کشور‌های صادرکننده نفت و متحدان آن (اوپک پلاس) است.

علاوه بر عراق، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، کویت، روسیه و قزاقستان با کاهش داوطلبانه تولید نفت برای بالا بردن قیمت‌های جهانی موافقت کردند.

اعضای ائتلاف اوپک پلاس که به صورت داوطلبانه تولید نفت را در سه ماهه اول سال جاری کاهش داده بودند، موافقت کردند که این کاهش را تا سه ماهه دوم تمدید کنند. در نوامبر گذشته، کشور‌های عضو سازمان کشور‌های صادرکننده نفت (اوپک) و متحدان آن به ریاست روسیه، با کاهش داوطلبانه تولید به میزان تقریبی ۲.۲ میلیون بشکه در روز در مجموع در سه ماهه اول، که شامل عربستان سعودی نیز می‌شود، موافقت کردند.

اوپک پلاس از اواخر سال ۲۰۲۲ برای حمایت از بازار در بحبوحه افزایش تولید آمریکا و سایر تولیدکنندگان غیرعضو و نگرانی در مورد تقاضا در حالی که اقتصاد‌های بزرگ با بحران نرخ بهره بالا مواجه هستند، مجموعه‌ای از کاهش تولید را اجرا کرده است. بعداً عربستان سعودی، روسیه، کویت و الجزایر تمدید کاهش داوطلبانه تولید نفت خود را به مدت ۳ ماه دیگر تا ژوئن ۲۰۲۴ اعلام کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • سرمایه گذاری بزرگ عربستان در گردشگری
  • سرمایه‌گذاری بزرگ عربستان در گردشگری
  • عراق صادرات نفت خام خود را به ۳.۳ میلیون بشکه کاهش می‌دهد
  • هوش مصنوعی عربستان سعودی اظهارات متهمان را ترجمه می‌کند!
  • بررسی روابط ایران و عربستان پس از یک سال
  • عربستان به‌دنبال جذب توریست‌های چینی
  • چالش بزرگ عربستان در ۱۰ سال آینده
  • مشاور بین‌الملل سازمان امور دانشجویان منصوب شد
  • غول‌های انرژی در حال مکیدن گاز در میادین مشترک هستند!
  • عربستان در بحبوحه نسل‌ کشی در غزه به تل‌آویو نفت ارسال کرده است