Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@13:28:45 GMT

ادامه تلاش اربیل برای کاهش اختلافات با بغداد

تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۴۱۵۷۴

ادامه تلاش اربیل برای کاهش اختلافات با بغداد

اربیل – ایرنا- در ادامه تلاشهای اربیل و بغداد برای کاهش اختلافات موجود، دولت اقلیم کردستان عراق اعلام کرد هیاتی برای ادامه مذاکرات روانه بغداد می کند.

به گزارش ایرنا، «صفین دیزایی»سخنگوی دولت اقلیم کردستان عراق تاکید کرد با توجه به یکسری توافقات صورت گرفته و همچنین گفتگو در خصوص تمامی اختلافات موجود هیاتی بزودی راهی بغداد خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این هیات در حالی راهی بغداد می شود که در روزهای اخیر نخست وزیر جدید عراق از اراده تمام برای حل تمامی اختلافات با اربیل خبر داد.
هیات مذکور براساس گزارشهای غیررسمی توسط نیچروان بارزانی نخست وزیر منطقه کردستان عراق سرپرستی خواهد شد.
مهمترین موضوعات مورد بحث بین دو طرف گفتگو در خصوص صادرات نفت توسط اقلیم کردستان عراق، سهم اقلیم از بودجه عراق و وضعیت کرکوک خواهد بود.
همزمان با آغاز مذاکرات اربیل و بغداد برای پایان دادن به اختلافات دادگاه عالی فدرال عراق بررسی شکایت وزارت نفت عراق در خصوص غیرقانونی بودن صادرات نفت اقلیم را به تعویق انداخت.
به باور کارشناسان سیاسی این اقدام دادگاه عالی فدرال عراق در راستای مذاکرات اربیل و بغداد برای پایان دادن به تنش ها بخصوص در حوزه نفت و انرژی قبل از صدور رای ارزیابی می شود.
در همین راستا اخیرا بغداد و اربیل در ارتباط با یکسان سازی تعرفه های گمرکی هم به توافق رسیدند.
در سطح محلی در کردستان عراق نیز سیاسیون کرد عراقی امیدوار هستند هرگونه توافق با بغداد در راستای دستاوردهای حزبی نبوده و تامین کننده منافع همه مردم کردستان عراق باشد.
«آریز عبدالله » عضو سابق پارلمان عراق در این خصوص به رسانه های محلی گفت:ضروری است دولت اقلیم کردستان عراق در مذاکرات پیش رو بسیار جدی باشد و به این منظور هیاتی که مسئولیت انجام مذاکره را برعهده دارد درسطوح بالای دولت اقلیم کردستان عراق باشد.
وی افزود: منافع مردم کردستان عراق ایجاب می کند مذاکرات در قالب حزبی صورت نگرفته و منافع همه مردم کردستان عراق مدنظر قرار گیرد.
دولت اقلیم کردستان عراق هنوز تاریخ سفر هیات دولت اقلیم به بغداد را اعلام نکرده است.
نیچروان بارزانی مهرماه گذشته نیز در بغداد با عادل عبدالمهدی که در آن زمان نامزد پست نخست وزیری بود دیدار و گفتگو کرد.
خاورم**351**4**380

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي دولت اقليم سخنگو نخست وزير

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۴۱۵۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این پست عجیب اردوغان به زبان عربی جنجال به پا کرده

انتشار پستی از رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در شبکه ایکس درباره سفرش به عراق، با واکنش منفی گسترده کاربران عراقی مواجه شده است که محتوای آن توهین به بغداد و کشورشان دانسته اند.

به گزارش خبرآنلاین اردوغان در بخشی از این توییت بغداد پایتخت عراق را با عبارت «یکی از شهرهای تمدن کهن ما» توصیف کرده است.

دیگر خبرها

  • این پست عجیب اردوغان به زبان عربی جنجال به پا کرده
  • ازسرگیری صادرات نفت کردستان
  •  توصیف اردوغان از بغداد جنجال به پا کرد + عکس
  • اولین تصاویر از محل وقوع تیراندازی و حریق در اربیل + فیلم
  • درخواست اوپک از عراق برای ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان
  • اهداف سه‌گانه اردوغان از سفر به عراق چه بود؟
  • مذاکرات بغداد و اربیل برای از سرگیری صادرات نفت شمال
  • جزئیات دیدار اردوغان با مقامات اقلیم کردستان عراق
  • اردوغان پس از دیدار با مقامات بغداد، وارد کردستان عراق شد
  • خیز بغداد و آنکارا برای توسعه همه جانبه رابطه / در سفر کم سابقه اردوغان به عراق چه می گذرد؟ / نفت، آب و تروریسم مهم ترین پرونده های روز میز مذاکرات دوجانبه