Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، غلامرضا پور جلالی عصر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: در خرمشهر اجرای شبکه آب‌های سطحی بر عهده شهرداری است و این کار تاکنون انجام‌نشده است. انجام آن در سطح شهرستان نیز هزینه سنگینی را می‌طلبد اما در شرایط فعلی می‌توان از لایروبی و بازسازی انهار قدیمی خرمشهر به‌عنوان یک طرح زودبازده و کم‌هزینه‌تر برای رفع مشکل آب‌گرفتگی معابر پس از هر بار بارندگی استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در خصوص اثربخشی این طرح توضیح داد: در گذشته در خرمشهر نهرهای بزرگی همچون نهر کوتشیج، چاسبی، فلافل و النصر وجود داشته که به رودخانه کارون متصل بودند، با لایروبی و بازسازی این انهار می‌توان آب سطحی را به سمت رودخانه هدایت کرد.

مدیر آبفای خرمشهر بر ناتوانی دفع آب‌های سطحی به‌وسیله شبکه فاضلاب شهری تأکید کرد و گفت: شبکه فاضلاب در همه شهرها بر اساس جمعیت شهرستان و تنها برای دفع پساب‌های انسانی طراحی می‌شوند و ورود حجم آب نه‌تنها به دفع آب‌های سطحی کمکی نمی‌کند بلکه باعث پس‌زدگی فاضلاب نیز می‌شود.

وی افزود: طبق قانون دفع آب سطحی بر عهده شهرداری است و انتظار رفع مشکل از آبفا با شبکه فاضلاب که کاربری آن برای دفع آب‌های سطحی طراحی نشده، انتظار درستی نیست و تنها راه رفع کامل مشکل این است که مانند شهرهای بزرگ همچون تهران شبکه دفع فاضلاب از شبکه دفع آب‌های سطحی جدا شود.

پور جلالی، ناتمام بودن شبکه فاضلاب خرمشهر را نیز یادآور شد و اظهار کرد: اجرای طرح احداث شبکه فاضلاب خرمشهر به طول ۳۶۰ کیلومتر از سال ۷۴ در خرمشهر آغاز شد و تنها ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و اعتبار موردنیاز برای اجرای کامل طرح طبق آخرین به‌روزرسانی‌ها معادل ۳۰۰ میلیارد تومان است.

مدیر آبفای خرمشهر از تخصص اعتباری بیش از ۱۸۰ میلیارد تومان برای تکمیل این طرح اشاره کرد و گفت: ۱۳۵ میلیارد تومان از محل اوراق خزانه برای اجرای طرح شبکه فاضلاب تعیین‌شده و ۴۸ میلیارد تومان اعتبار نیز سازمان منطقه آزاد اروند برای این منظور تعیین کرده است.

وی ادامه داد: ۱۳۵ میلیارد تومان اوراق خزانه قرار است برای احداث و تکمیل شبکه فاضلاب در کوی مولوی، کوی فرشید، بازار صفا و حاشیه کارون و چند نقطه دیگر هزینه شود که از این میان پروژه در کوی مولوی، کوی فیصلی، کوی معین و بازار صفا در حال اجراست و کار در حاشیه کارون نیز از هفته آینده آغاز می‌شود.

پور جلالی افزود: این اعتبار قرار است علاوه بر احداث شبکه فاضلاب برای ایستگاه‌های پمپاژ به‌ویژه در ایستگاه دیزل آباد و ایران‌زمین که دو ایستگاه شمال و جنوبی هستند و ۱۰ ایستگاه پمپاژ از ۳۲ ایستگاه پمپاژ فاضلاب نیز هزینه شود.

مدیر آبفای خرمشهر به موارد مصرف ۴۸ میلیارد تومان اعتبار سازمان منطقه آزاد اروند نیز اشاره کرد و گفت: از این اعتبار ۴۲ میلیارد برای شبکه فاضلاب و ۶ میلیارد تومان برای آب تعریف‌شده است که از محل این اعتبارات قرار است برای اجرای پروژه‌های در کوی عباره، کوی پلیس، ام التلول، تکمیل منطقه کوتشیخ، دوربندشرقی و صد دستگاه استفاده کرد.

وی از آغاز طرح مطالعاتی اجرای شبکه فاضلاب مینوشهر خبر داد و افزود: این طرح قرار است با همکاری سازمان منطقه آزاد اروند و سازمان آب و فاضلاب خوزستان اجرا شود و اعتبارات اجرای طرح نیز از سوی این دو دستگاه تأمین خواهد شد.

پور جلالی، همچنین از پیشرفت ۴۰ درصدی تصفیه‌خانه فاضلاب خرمشهر خبر داد و اظهار کرد: تصفیه‌خانه فاضلاب خرمشهر ازجمله طرح‌های فاینانس است که اعتباری معادل ۸۰ یورو برای آن تعریف‌شده است و اکنون پیشرفت ۴۰ درصدی دارد و پیش‌بینی می‌شود این طرح تا سال آینده به بهره‌برداری برسد.

وی در ادامه به اجرای شبکه آب‌رسانی و توزیع آب در شهرستان خرمشهر اشاره کرد و گفت: در خرمشهر ۳۶۰ کیلومتر شبکه آب وجود دارد که ۷۰ درصد آن فرسوده شده است و اعتباری معادل ۳۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل و نوسازی این شبکه برآورد شده است.

مدیر آبفای خرمشهر از اختصاص ۷۲ میلیارد تومان اعتبار برای نوسازی شبکه آب در خرمشهر در سال جاری خبر داد و گفت: امسال ۱۲ میلیارد تومان از محل اعتبارات طرح‌های عمرانی و ۶۰ میلیارد تومان از محل اوراق خزانه برای طرح آب‌رسانی و توزیع آب در خرمشهر اعتبار تعریف‌شده است که مناطق کوی کارمندان، حاشیه کارون، کوی بهروز و کوی ایثار در برنامه اجرایی امسال دیده‌شده‌اند.

پورجلالی از ادامه طرح احداث شبکه ابرشانی در کوی محرزی خرمشهر نیز اشاره و بیان کرد: فاز نخست کوی محرزی اعتباری با یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی حدود هفت کیلومتر اصلی اجراشده است و برای اجرای فاز دوم حدود هفت میلیارد دیگر موردنیاز است.

وی همچنین از اجرای این طرح در مناطقی همچون احمد عمران، رویس طعمه، سادات و رأس جنوبی، مینوشهر طی امسال تا سال آینده خبر داد.

تخریب بند مارد

مدیر آبفای خرمشهر در ادامه به تخریب خاک‌ریز مارد نیز پرداخت و توضیح داد: خاک‌ریز مارد تنها یک خاک‌ریز بوده است و نباید با بند یا سد اشتباه گرفته شود طراحی آن نیز برای استفاده در مواقع خشک‌سالی است که پیش‌تر نیز اجرایی شده بود و طبق طراحی تخریب آب در مواقع سیلابی امری کاملاً طبیعی بوده است.

وی افزود: احداث این خاک‌ریز تا حدود زیادی مانع از شور شدن آب‌های اروند در اثر اختلاط با آب باران شد و کشاورزی خرمشهر را از خسارت بیشتر نجات داد و احداث سد سلولی مارد در بالادست این خاک‌ریز نیز به‌عنوان طرح مطالعاتی امور آب جنوب برای آینده در دست بررسی است.

کد خبر 4459506

منبع: مهر

کلیدواژه: آب و فاضلاب خوزستان آبگرفتگی معابر شهرستان خرمشهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۴۱۵۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آبگرفتگی‌های اهواز امروز رفع می‌شوند/ دریافت امکانات کمکی از اصفهان

ایسنا/خوزستان استاندار خوزستان از رفع عمده آبگرفتگی‌های اهواز تا بعد از ظهر امروز خبر داد.

علی‌اکبر حسینی‌محراب روز دوشنبه (۶ فروردین‌ماه) در حاشیه نشست شورای اداری کشور که به ریاست رییس‌جمهور با حضور اعضای کابینه و شرکت ویدئوکنفرانسی استانداران و مدیران استان‌ها برگزار شد، در خصوص آخرین وضعیت آبگرفتگی معابر گفت: در شهر اهواز طرح فاضلاب و شبکه آب‌های سطحی در دولت‌های مختلف دنبال شده است در عین حال دولت سیزدهم در این زمینه به صورت قوی‌تری وارد میدان شده است.

به گزارش ایسنا، وی افزود: در این راستا حدود ۳۱۷ کیلومتر لوله‌گذاری فاضلاب انجام شده گرچه همه این رقم هنوز به بهره‌برداری نرسیده است. برخی از دیگر مناطق نیز هنوز شبکه فاضلاب ندارند که باید در ادامه اجرا و تکمیل طرح فاضلاب مدنظر قرار گیرند.

حسینی‌محراب ادامه داد: شهرداری باید برنامه‌ای برای جمع‌آوری آب‌های سطحی می‌داشت که در مقطعی بنا بر این گذاشته شد که به شکل ترکیبی به کمک شبکه فاضلاب این آب‌ها دفع شوند اما دیگر این روش جوابگوی دفع بارش‌های سیل آسا و رگباری نیست و مشابه این وضعیت آبگرفتگی در اهواز در کشورهای منطقه و دیگر کشورها بروز می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: طبعاً در زمانی که بارش‌های سنگین رخ می‌دهد دفع آبگرفتگی ناشی از آن مقداری زمان می‌برد.‌ خوشبختانه با تقسیم‌بندی صورت گرفته و از طریق فرماندهی میدانی شهرداران مناطق هشت‌گانه و نظارت معاون عمرانی استانداری، مدیرکل مدیریت بحران استانداری، شهردار اهواز و مدیرعامل آبفا به نحو احسن امکانات و تجهیزات بسیج شد.

وی ادامه داد: در کنار آن از سازمان مدیریت بحران کشور تقاضای ارسال تجهیزات، ماشین‌آلات و نیرو کردیم که متعاقب آن استان‌های اصفهان و تهران به عنوان معین استان خوزستان در مدیریت بحران ناشی از آبگرفتگی‌ها تعیین شدند که امری مرسوم است و خوزستان نیز در بحران‌های مشابه همواره به دیگر استان‌ها کمک‌هایی داشته است و تاکنون کمک‌هایی از اصفهان دریافت کرده‌ایم.

استاندار خوزستان گفت: امیدواریم با بسیج امکانات و نیروها تا بعد از ظهر امروز بخش مهمی از آبگرفتگی‌ها رفع شوند. از مناطقی که دچار آبگرفتگی شده‌اند شهرک دانشگاه، سپیدار، زعفرانیه، کوی رزمندگان و برخی مناطق دیگر هستند که تلاش می‌کنیم در اسرع وقت عملیات تخلیه آب انجام شود و مردم کمتر به زحمت بیفتند و یکی از دلایل دورکاری ادارات اهواز و کارون در روز دوشنبه نیز رفاه حال شهروندان بود. 

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • راهکاری برای غافلگیر نشدن از حسابرسی روز قیامت
  • رفع بیش از ۶ هزار حادثه فاضلاب در بندر امام خمینی
  • جزئیات روند پیشرفت پروژه‌های آب و فاضلاب خوزستان
  • آسفالت معابر فرعی پر‌تردد در دستور کار شهرداری کرمان
  • پیشرفت ۹۸ درصدی فاضلاب شهر بیرجند
  • (ویدیو) اجرای آهنگ «خوش به حالت تکه سنگ» در شبکه نسیم
  • اهواز غرق آب شد؛ وعده‌ای که محقق نشد
  • آبگرفتگی‌ اهواز/ دریافت امکانات کمکی از اصفهان
  • توجه ویژه دولت سیزدهم در طرح فاضلاب استان خوزستان
  • آبگرفتگی‌های اهواز امروز رفع می‌شوند/ دریافت امکانات کمکی از اصفهان