Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت‌الاسلام سید محمد قائم‌فرد، خطیب برجسته کشوری در گفت‌وگو با ایکنا از استان مرکزی پیرامون بحث رعایت ادب نسبت به امام زمان(عج) گفت: در مسائل تربیتی ما به عنوان اولاد حق نداریم پدر و مادر خور را به اسم صدا بزنیم. امام صادق(ع) می‌فرماید: در خدمت پدرم حضرت باقرالعلوم(ع) می‌رفتیم، ایشان دید یک پدری با فرزندش در حال عبور هستند ولی پسر در راه رفتن رعایت حق پدر را نمی‌کند، گاهی جلوتر راه می‌رود، گاهی دستش را روی دوش پدر می‌گذارد و اسباب زحمت برای پدر درست می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حضرت صادق(ع) می‌فرماید تا پدرم زنده بودند با این پسر سخن نگفتند و فرمودند این پسر حق پدرش را رعایت نکرده است.

نباید اسم مبارک حضرت ولی‌عصر(ع) را بر زبان جاری کرد
وی ادامه داد: از حقوق مسلم پدر و مادر این است که اولاد حق ندارد آن‌ها را به اسم صدا بزند. وقتی پدر و مادر معمولی را که غیر معصوم هستند، ما حق نداریم به اسم صدا بزنیم؛ قطعا و یقینا نسبت به وجود مقدس حضرت بقیة‌الله همین موضوع صادق است. ما امام زمان(عج) را باید با القاب صدا بزنیم و حق اسم بردن از حضرت را نداریم. مگر آنچه که در روایات و در قالب دعا به ما رسیده است. در زیارت جامعه دوم در مفاتیح‌الجنان، اسم حضرت به این نحو آمده است: «یا محمدبن‌الحسن» چون این اسم از قول امام(ع) نقل شده برای ما هم به کار بردن این اسم جایز است. در دعای بعد از زیارت آل یس هم عبارت «اللهم صل علی محمد حجتک فی ارضک و خلیفتک فی بلادک» آمده که محمد در این عبارت قطعا امام زمان(ع) است و چون زیارت آل یس از ناحیه مقدسه امام عصر(عج) نقل شده است لذا گفتن این اسم برای ما جایز است وگرنه در غیر از این موارد به کاربردن اسم مخصوص در زمان غیبت بر ما روا نیست.

اقوال علما در خصوص بر زبان جاری کردن نام امام زمان(عج)
خطیب برجسته کشوری افزود: علمای ما هم در جواز به کاربردن اسم حضرت حجت(ع) اقوال مختلفی دارند؛ عده ای از علما مطلقا اسم امام زمان(ع) بردن را جایز می‌‌دانند. عده دیگری در مقابل دسته اول قرار دارند و مطلقاً بردن نام حضرت را جایز نمی‌دانند. دسته سوم بر این عقیده هستند که آن مقداری که در روایات و ادعیه آمده است جایز است. عده‌‌ای می‌گویند اسم امام زمان(عج) را در برابر دشمنان نباید ذکر کرد، مقصود از دشمنان هم کسانی هستند که با شنیدن نام حضرت، العیاذبالله ایشان را به استهزا می‌گیرند. در حالت کلی ما تا جایی که میسر است نباید نام حضرت را ببریم و باید از القاب ایشان استفاده کنیم.
قائم‌فرد ادامه داد: حاجی نوری هم در کتاب نجم‌الثاقب با استفاده از آیات قرآن بیش از 160 لقب برای امام عصر(عج) استخراج کرده است که از همه القاب حضرت مهم‌تر لقب«غوث» است. لذا هر جمعه در دعای ندبه می‌خوانیم؛ «فأغث یا غیاث المستغیثین» به فریاد برس ای فریادرس بیچارگان. البته القاب دیگر نظیر بقیة‌الله، حجت‌الله، صاحب‌الامر، صاحب‌الزمان، مهدی و امثالهم را هم می‌توان به کار برد.

احترام خاص امام رضا(ع)؛ هنگام برده شدن لقب قیام امام عصر(عج)
وی گفت: در روایت آمده است که هرگاه در مقابل امام رضا(ع) نام مبارک و لقب خاص قیام برای امام عصر(عج) برده می‌شد، امام رضا(ع) از جا برمی‌خاستند، تمام قد می‌ایستادند و دست مبارک را بر سر می‌گذاشتند و تا کمر به احترام حضرت بقیة‌الله خم می‌شدند. این کار وظیفه هم ما هم هست و باید اینگونه به حضرت احترام بگذاریم.

سزاواز است شیعیان در همه حال متوجه حضرت بقیة‌الله باشند
حجت‌الاسلام قائم‌فرد تصریح کرد: در روایت داریم که هرگاه کسی نزد او نام مبارک امام عصر(عج) برده شود و آن شخص از جا برخیزد، دست بر سر بگذارد و به نشانه احترام خم بشود، وجود مبارک امام زمان(ع) در هر جای عالم که باشد، به آن شخص نگاه می‌اندازد. لذا سزاوار است شیعیان در همه آنات و لحظات متوجه حضرت بقیة‌الله باشند.

اسامی ائمه اطهار(ع)؛ مصداق بارز «ذکرالله»
وی افزود: امام(ع) بزرگ‌ترین مصداق ذکر و یاد خداست و آیاتی که در قرآن مجید در فواید یاد خدا وجود دارد، تمام این فواید برای ذکر نام مقدس امام زمان(ع) هم هست. اگر قرآن می‌فرماید: «الا بذکر الله تطمئن القلوب»، به یاد خدا باشید تا دلتان آرام بگیرد و آرامش پیدا بکنید؛ لذا با یاد خدا از اضطراب و نگرانی فارغ می‌شوید. نام مقدس حضرت بقیة‌الله هم همین اثر را خواهد داشت. البته این خصوصیت تنها مختص امام عصر(عج) نیست و در اسامی تمام ائمه طاهرین(ع) وجود دارد. در زیارت جامعه کبیره می‌خوانیم: «فما احلی اسمائکم» یعنی چقدر اسامی شما شیرین است. پس این خصوصیت در اسامی همه ائمه معصومین ع) هست.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن خبرگزاری بین المللی قرآن خبرگزاری ایکنا ایکنا مرکزی معارف ذکر الله استان مرکزی اراک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۴۱۸۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشست مهدویت در مدرسه علمیه خواهران نقده

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، کبری داننده در نشست مهدویت که با حضور اساتید و طلاب در مدرسه علمیه فاطمیه (س) نقده برگزار شد، اظهار داشت: معرفت و شناخت نسبت به امام زمان(عج) از باورهای دینی ماست و برای رسیدن به سعادت دنیوی و اخروی لازم و ضروری است.

وی ادامه داد: ثمره وجود امام زمان(عج) با وجود غائب بودن از دیده مردم، مانند خورشید پشت ابر است، با این که آشکار نیست اما مردم از نور آن بهره‌مند می‌شوند، همچنین وجود حضرت مانع نزول بسیاری از بلاهاست؛ بِیُمنِهِ رُزِقَ الوَری‌ وَ بِوُجُودِهِ ثَبَتَتِ الأرضُ و السَّماء، از برکت وجود حضرت مردم روزی می‌خورند و به خاطر هستی او آسمان و زمین برپاست.

استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: نباید جایگاه حضرت و ائمه معصومین را در حد نیازمان به شفا یافتن و برخی حوائج دنیوی پایین بیاوریم، بلکه باید به حضرت به عنوان حجت تامه الهی و ولی همه انسان‌ها، خاصه، مؤمنین نگاه کنیم.

وی اظهار کرد: دوران غیبت یکی از دوران امتحان بندگان و منتظران واقعی است و با این امتحان خیلی از سره‌ها از ناسره‌ها مشخص می‌شود.

داننده گفت: شیعه واقعی باید هر زمان برای ظهور حضرت آماده باشد و شرط ایستادن بر سر عهد با امام عصر( عج) گذشتن از خواهش‌های نفسانی و مادیات دنیاست و لذا برای اطاعت امر حضرت چه در دوران غیبت و چه ان‌شاءالله بعد از ظهور باید هزینه بدهیم، چرا که بدون هزینه انسان نمی‌تواند مدعی انتظار باشد.

دیگر خبرها

  • جز حضرت امام(ره) و رهبر انقلاب کسی در ابتدای انقلاب حامی ارتش نبود
  • خاطرات فرزند شهید سپهبد صیاد شیرازی: پدرم پل وحدت بین ارتش و سپاه بود/ او نسبت به حفظ فاصله نظامیان از سیاست حساسیت ویژه‌ای داشتند/ هرگز نظرات سیاسی خود را به صورت عمومی مطرح نمی‌کرد
  • دلیرمردان ارتش جمهوری اسلامی ایران در دوره‏‌های مختلف انقلاب اسلامی نقش آفرینی کردند
  • ارتش مایه مباهات و سربلندی ملت ایران است
  • واگذاری سهام باشگاه پرسپولیس به بانک‌ها مصداق بارز بنگاه‌داری است
  • مدیران ناکارآمد مصداق بارز خیانت به نظام و مردم هستند
  • تخریب بقیع؛ اهانت به آیات الهی
  • انطباق آداب غذاخوردن ائمه اطهار با علوم پیشرفته تغذیه
  • نشست مهدویت در مدرسه علمیه خواهران نقده
  • نکته مهمی که امام به هنگام عملیات طریق‌القدس بر آن تاکید کردند چه بود؟