Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

هیات مدیره انجمن ترویج علم ایران، به پاس قدردانی از یک عمر تلاش بی‌وقفه استاد فرهیخته دکتر «یوسف ثبوتی» پژوهشگر خستگی‌ناپذیر عرصه‌ فیزیک و نجوم، ضمن برگزاری مراسم نکوداشتی برای این استاد فرهیخته، مراسم نوزدهمین دوره جایزه ترویج علم را به نام ایشان نام نهاد.
همچنین در این مراسم که عصر پنجشنبه در خانه اندیشمندان علوم انسانی در تهران برگزار شد، از کتاب «نسبیت: خاص و عام» نوشته استاد یوسف ثبوتی رونمایی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


هیات‌ مدیره انجمن ترویج علم ایران همچنین در بخشی دیگر از این مراسم، از فعالیت‌ها و تلاش‌های ارزنده مدنی و ترویجی مرحوم دکتر «محمدامین قانعی راد» جامعه‌شناس هم پاسداشت و قدردانی کرد.
هیات داوران این انجمن، به دلیل فعالیت و تلاش بی‌وقفه، مسوولانه، هدفمند و همه‌ جانبه در حوزه های دانشگاهی و عمومی در راستای «توسعه و ترویج علم ارتباطات» و همچنین تعهد به تداوم کار ترویجی، علمی و پژوهشی در تولید ایده‌ها، مفاهیم و اطلاعات علمی و انجام پژوهش‌های تجربی و نظری، جایزه ترویج علم سال ۱۳۹۷ را به دکتر «هادی خانیکی» تقدیم کرد.
همچنین هیات‌ داوران به ‌منظور قدردانی از سال‌ها تدریس، پژوهش و تلاش در حوزه‌های دانشگاهی و عمومی در راستای ترویج علم، علم‌سنجی و بیان روشن مفاهیم این حوزه برای عموم دانش‌پژوهان، ترویج و فرهنگ‌سازی نشر صحیح علمی، جایزه ترویج علم سال ۱۳۹۷ را به دکتر «علی اکبر صبوری» اهدا کرد.
هیات ‌داوران به دلیل فعالیت های گسترده و پیگیر در انتشار کتاب‌های دانشگاهی، عمومی و ترویجی با هدف معرفی علم به عموم مردم و تلاش‌های مسوولانه در راه پژوهش و تحقیق درباره تاریخ علم و مبارزه با شبه‌علم، جایزه ترویج علم سال ۱۳۹۷ را به دکتر «محمدرضا توکلی صابری» تقدیم کرد.
هیات ‌داوران به‌ منظور قدردانی از تلاش مسئولانه، هدفمند، همه‌جانبه، انسانی و اخلاقی در حوزه پژوهش و آموزش ادبیات کودکان در راستای علاقه‌مند کردن کودکان به علم و گسترش ترویج خواندن، جایزه ترویج علم سال ۱۳۹۷ را که به نام مروج بزرگ ادبیات کودک «توران میرهادی» مزین است به خانم «ثریا قزل ایاغ» تقدیم کرد.
هیات‌ داوران، ضمن تقدیر از موسسه همشهری برای انتشار مستمر مجله دانستنیها، جایزه ترویج علم سال ۱۳۹۷ را به سیاست‌گذاران و نویسندگان تحریریه این مجله که قریب ۹سال از کوشش خلاقانه برای پاسخ دادن به عطش جامعه و گسترش مفاهیم علمی و آگاهی از دستاوردهای فناوری بر پایه روزنامه‌‌نگاری علمی فروگذار نکردند، تقدیم کرد و اراز امیدواری کرد که تحریریه جدید دانستنیها نیز همچنان با موفقیت به انتشار با کیفیت این مجله اثرگذار ادامه دهد.
هیات ‌داوران به دلیل تلاش‌های نوآورانه و مداوم در رادیو، تلویزیون و دیگر رسانه‌های ارتباط‌جمعی برای ایجاد و رشد آگاهی علمی جامعه در قالب نویسندگی، فیلم‌سازی و برنامه‌سازی علمی و ارائه الگویی متفاوت برای «نقش هنر در ترویج علم» جایزه ترویج علم سال ۱۳۹۷ را به «حافظ آهی» تقدیم کرد.
هیات ‌داوران به دلیل کوشش چشمگیر در راستای عمومی‌سازی دانش از طریق برقراری ارتباط نزدیک با بطن جامعه، توجه خاص به تنوع زیستی و طبیعت به‌ صورت کاملا عملی و تجربی با تکیه بر بازی‌ها و جاذبه‌های علمی در قالب احداث و بازپیرایی موزه‌ها، جایزه ترویج علم سال ۱۳۹۷ را به دکتر «پوریا واعظ نیا» تقدیم کرد.
هیات ‌داوران به دلیل انجام فعالیت‌های ترویجی، علمی و آموزشی در دو بخش کتابخانه و موزه و همچنین به‌ منظور تقدیر از قابلیت و ظرفیت شگرف فرهنگ وقف در مسیر پیشرفت علم و آگاهی، جایزه ترویج علم سال ۱۳۹۷ را به موزه ملک تقدیم کرد.
اهدای جایزه بهمن بیگی (جایزه معلمان مروج مناطق محروم) هم بخشی دیگر این مراسم بود که هیات‌ داوران به دلیل سال‌ها خدمت صادقانه در حوزه عشایر خراسان جنوبی و تلاش برای اعتلای علم و اندیشه میان دانش‌آموزان این مناطق، جایزه بهمن بیگی (جایزه معلمان مروج مناطق محروم) سال ۱۳۹۷ را به «علی مرادی» تقدیم کرد.
همچنین هیات‌ داوران به دلیل کوشش‌های پیگیر و تداوم فعالیت داوطلبانه در راه آموزش دانش‌آموزان عشایر ایران، جایزه بهمن بیگی (جایزه معلمان مروج مناطق محروم) سال ۱۳۹۷ را به «امراله یوسفی» اهدا کرد.

علم جزو حقوق بشر است

همچنین در بیانیه انجمن ترویج علم ایران می خوانیم: برگزاری سالانه هفته ترویج علم در ایران که اکنون به هفتمین دوره خود رسیده است، در حالی همزمان با روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه گرامی داشته می‌شود که به بهانه هفتادمین سالگرد تصویب اعلامیه حقوق بشر و با استناد به ماده ۲۷ این اعلامیه بیش از هر زمان دیگری به ماهیت علم به عنوان یکی از اصلی‌ترین حقوق بشر توجه شده است.
«بدون تردید علم، ابزاری کارآمد برای سبک جدید زندگی است و سرعت رشد آن به اندازه‌ای چشمگیر است که افزایش توجه مردم به علم و روش‌های علمی، تلاش برای به اشتراک‌گذاری دیدگاه‌های علمی در کشورها، استفاده از علم برای سودرسانی به مردم، افزایش توجه به چالش‌های پیش‌روی انسان معاصر و ارائه راهکارهای علمی برای مقابله با این چالش‌ها در صدر اهداف قرار گرفته است».
در این بیانیه آمده است: ترویج علم فرایندی است که علم را عمیق‌تر، گسترده‌تر، بنیادی‌تر و ریشه‌ای‌تر می‌سازد. بر اساس اسناد کلان نظام علم و فناوری کشور نیز، یکی از موضوعات اساسی، تبدیل علم به گفتمان اصلی جامعه است که به دنبال آن فضای مساعدی برای تولید علم و فناوری مهیا شود و با ایجاد الگویی مشخص در خصوص ترویج علم و فناوری، هرچه سریع‌تر فاصله میان تولید علم و ترویج آن مرتفع شود و تعاملی درست میان نظام دانشگاهی و فضای اجتماعی شکل گیرد.
بی‌شک عمومی‌سازی علم و مزایایی که از این طریق نصیب کشور و مردم خواهد شد، نیازمند نظام منطقی و صحیح اجرایی است که بتوان آن را با توجه به منابع و ظرفیت‌ها در حوزه‌های مختلف پیاده کرد.
«در این مسیر با هم‌افزایی نهادهای فعال علمی می‌توان فرایند ترویج علم را سرعت بخشید و با فایق آمدن بر معضل فقدان «اجتماع علمی» تفاهمی ملی در مفهوم علم به وجود آورد. در چنین شرایطی است که انجمن‌های علمی از جمله انجمن ترویج علم می‌توانند دانشگاه‌ها را از مکان‌هایی برای آموزش صرف علم خارج کنند».
انجمن ترویج علم ایران امید دارد ترویج علم و از آن مهم‌تر اشاعه تفکر علمی هر دو با هم در جامعه پیاده شوند تا امکان توسعه علمی متوازن فراهم شود.
همچنین این انجمن امیدوار است برندگان و تقدیرشدگان این جایزه که همگی از فعالان ترویج علم­اند ارتباط خود را با انجمن، حفظ و این نهاد را به دیگر فعالان این حوزه معرفی کنند تا شاهد حضور گسترده‌تر و پررنگ‌تر دلسوزان و کوشندگان علم کشور در فضایی مشترک و آکنده از همدلی باشیم و در کنار یکدیگر در مسیر توسعه علمی کشور گام برداریم.

منبع: انرژی امروز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۴۱۹۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شورای تحقیق جذب هیات علمی تشکیل می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، محمد خلج امیرحسینی، رییس مرکز جذب اعضای هیات علمی نامه ای را درباره مصوبات جدید جذب هیات علمی به روسای هیات های اجرایی جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی اعلام کرد:

جزئیات این مصوبات و نامه مربوط به آن به شرح زیر آمده است:

مصوبه جلسه۸۹۴ شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص اصلاحیه بندهای ۴ و ۵ آیین نامه تشکیل هیأت عالی جذب؛ بر اساس این مصوبه، تبدیل وضعیت اعضاء هیأت علمی از پیمانی به رسمی آزمایشی و از رسمی آزمایشی به رسمی قطعی منوط به احراز صلاحیت عمومی و کسب درصد معینی از جـداول امتیازات لازم برای ارتقاء به مرتبه دانشـیاری یا ارتقاء از یک مرتبه به مرتبه بالاتر است.

جداول امتیازات کما فی السابق بر اساس مصوبات جلسات ۱۹۶ و۲۶۳ هیات عالی جذب است. مگر آنکه هیأت امنای هر موسسه اقدام به تغییر آنها کند.

مصـوبه جلسه ۴۷۶ مـورخ۱۴۰۲.۱۲.۱۶ هیـات مرکزی جـذب درخصـوص تشـکیل شورای تحقیق؛ به منظور تـدقیق و تسـریع هرچه بیشتر در امر تحقیقـات و نیز رفع شـائبه هـای محتمل در مورد برخی پرونده ها، شورای تحقیق در دانشـگاه هـای دارای دفتر تحقیق تشـکیل می شود.

این شورا شامل پنج نفر متشـکل از دو نفر عضو هیأت علمی به نمایندگی از بسـیج اساتید دانشگاه، دو نفر عضو هیـأت علمی به نماینـدگی از دفتر نهـاد مقام معظم رهبری دانشـگاه و مسـئول دفتر تحقیق بعنوان دبیرشورا است.

جلسات شورا باحـداقل چهار نفر رسـمیت داشـته و مصوبات آن با نظر اکـثریت حاضـر در جلسـه معتـبر است.

وظـائف شـورا عبارتنـد از تصـمیم گیری نهـایی در مـورد پرونده هایی که منجر به عدم احرازصلاحیت می شـود و نیز همفکری و ارائه طریق جهت بهبودهرچه بیشتر روند انجام امر تحقیقات پرونده های جذب و تبدیل وضعیت اعضای هیأت علمی.

مصوبه جلسه۳۳۲ هیات عالی جذب درخصوص افزایش سن متقاضـیان ریاست موسسات غیردولتی-غیرانتفاعی (به پیوست).

کد خبر 6080059

دیگر خبرها

  • مهلت ارسال آثار به دومین جشنواره ملی دوسالانه ترویج نجوم ادیب تمدید شد
  • معرفی اعضای جدید انجمن تهیه کنندگان فیلم بلند مشهد
  • اکران مستند «قوی‌دل» آغاز شد/ فیلم‌هایی که ترویج مطالبه‌گری هستند
  • معرفی نامزدهای اولین دوره جایزه داستان کوتاه گارنت
  • نوزدهمین دوره جام کشتی شهید هاشمی نژاد در بهشهر برگزار می شود
  • نوزدهمین جام کشتی شهید هاشمی نژاد در بهشهر برگزار می شود
  • انتشار فراخوان دوره‌های ۲۳ و ۲۴ جایزه مهرگان ادب
  • جایزه نقدی المپیک زیر سوال رفت!
  • شورای تحقیق جذب هیات علمی تشکیل می‌شود
  • مخالفت با پرداخت جایزه نقدی به برندگان المپیک