Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارس نیوز»
2024-03-28@14:08:08 GMT

هشدار درباره بحران خرید گندم

تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۴۲۳۹۲

به گزارش پارس نیوز، 

اسماعیل اسفندیاری پور مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی با وجود اینکه نرخ خرید تضمینی پیشنهادی گندم و سایر محصولات کشاورزی را قبل از آغاز سال زارعی (به شورای اقتصاد) اعلام کرده است اما هنوز جوابی از شورای اقتصاد و آقای نوبخت دریافت نکرده است.

وی افزود: آنها جوابی به نرخ پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی برای تعیین نرخ خرید تضمینی گندم  نداده اند و ما نیز به شدت گلایه‌مند هستیم اما نمیدانیم که دیگر باید چه کار کنیم؟ 

قیمت خرید تضمینی گندم باید حداقل 30 درصد افزایش یابد

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: نظر کارشناسی بنده آن است که به نرخ فعلی خرید تضمینی گندم با توجه به عدم افزایش قیمت در سال گذشته باید 30 درصد اضافه شود که این رقم  معادل حداقل نرخ تورم است و با احتساب میزان غیر رسمی تورم بیشتر از اینها  است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: اگر قرار است که امنیت ( غذایی) کشور را به خطر بیندازیم بسم الله و همین رفتار را داشته باشیم؛ چرا باید اشتباه سال 91 را تکرار کنیم؟ در آن مقطع قیمت کاه و گندم با یکدیگر برابر بود که تکرار این امر باعث سرخوردگی کشاورزان می شود.

اسفندیاری پور افزود: در این صورت زارعان انگیزه مناسبی برای تولید ندارد و  از نهاده مناسبی نیز برای تولید استفاده نمی‌کند و به تولید ملی آسیب میزنند.

وی خاطرنشان کرد: در صورتی که 30 درصد هم به نرخ  خرید تضمینی 1300 تومانی گندم در سال قبل اضافه شود بازهم کشاورزان در حال کمک رسانی به مردم برای خرید ارزان تر نان هستند.

قیمت گندم وارداتی بیش از 2400 تومان است

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه نمی‌شود که از جیب کشاورزان تصمیم گرفت، گفت: «وقتی که خرید انحصاری گندم در کشور وجود دارد، می خواهیم به صورت انحصاری نیز تصمیم بگیریم؛ اشکال ندارد به کشاورز کاری نداشته باشید، قیمت هم به من ندهید، گندم را صادر می‌کنیم.»

 وی افزود: آقایان مگر در گذشته نمی‌گفتند گندم خارج از کشور ارزان تر است، بسم الله اگر می توانند اکنون بروند گندم وارد کنند و این محصول را با ارز 8400 تومان(نیمایی) به کشور بیاورند.

اسفندیاری پور گفت: در صورتی که با این نرخ ( ارز نیمایی) گندم وارد کنند قیمت هر کیلوگرم از این محصول 2400 تومان می‌شود.

با تکرار اشتباهات دوباره روزی را می بینم که سالانه 7 میلیون تن گندم وارد کنیم

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی گفت: به خاطر اشتباهات موجود در سال 90 تا 92، مجبور به واردات 7 میلیون تن گندم شدیم، در صورتی که این روند ادامه پیدا کند دوباره آن روز را می بینیم، اما کسانی که این تصمیم را میگیرند باید جوابگو نیز باشند.

وی اظهار داشت: «وزارتخانه و دولت در ابتدا خیلی خوب کمک کردند اما دو سال است که کم لطفی‌ها خیلی جدی است و نمی شود اسمی برای این کار گذاشت؛ مصالح ملی کشور بر همه موقعیت‌های خودمان ارجح است.»

نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی از جمله گندم بر اساس قانون باید قبل از آغاز سال زراعی یعنی حداکثر تا یکم مهر ماه اعلام شود اما در دو سال گذشته این نرخ همراه با تاخیر چند ماهه اعلام شده است.

این شرایط باعث می‌شود که کشاورزان نتوانند تصمیم گیری لازم را برای کشت داشته باشند و از انگیزه آنها برای کشت و کار کاسته می‌شود و از طرفی موضوع خودکفایی گندم و تامین امنیت غذایی کشور تحت تاثیر قرار می‌گیرد . 

انتهای پیام/ 

 

منبع: پارس نیوز

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی جهاد کشاورزی محصولات کشاورزی اقتصاد کشاورزی کارشناسی افزایش قیمت تورم تولید ملی ارز واردات دولت قانون تامین امنیت تورم محصولات کشاورزی نرخ ارز واردات وزارت جهاد کشاورزی پارس پارس نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۴۲۳۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از هزار و ۱۰۰ مرکز خرید تضمینی در کشور آماده تحویل گندم کشاورزان است

قدس به نقل از خبرگزاری صداوسیما خلیج فارس؛ وزیر جهاد کشاورزی گفت: امسال قیمت خرید تضمینی گندم نان ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان است که بیش از هزار و ۱۰۰ مرکز خرید تضمینی در کشور آماده تحویل گندم کشاورزان است.
محمدعلی نیکبخت افزود: سطح زیر کشت گندم کشور شش میلیون هکتار است که از این تعداد دو میلیون هکتار به صورت آبیاری و ۴ میلیون هکتار به صورت دیم زیر کشت گندم رفته است.
وی پیش بینی کرد امسال ۱۳ و نیم میلیون تن گندم برداشت و ۱۰ و نیم میلیون تن گندم از کشاورزان خرید شود.
برداشت گندم در کشور از فروردین آغاز می‌شود و تا شهریور ادامه دارد.
معاون بهبود و تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان نیز گفت: سطح زیر کشت گندم در هرمزگان ۱۷ هزار هکتار است که ۱۱ هزار و ۲۰۰ هکتار آن بصورت قراردادی است.
مسعود گرگیج افزود: پیش بینی می‌شود در سال زراعی امسال ۷۰ هزار تن محصول گندم در هرمزگان برداشت شود که متوسط برداشت از هر هکتار چهار و نیم تن است.

وی با اشاره به اینکه ۱۰ هزار هکتار بصورت مکانیزه کشت شده است، افزود: ۱۱۰ دستگاه کمباین آماده برداشت گندم هستند که در این زمینه ۱۲ مرکز خرید آماده تحویل گندم کشاورزان است.
گرگیج بابیان اینکه ۹۰ درصد بذر گواهی شده، کشت شده است، گفت: ارقام کشت شده شامل شامل چمران ۲، برات، خلیل، مهرگان، سحر و سیروان است.
وی افزود: برداشت گندم در هرمزگان از ۸ فروردین آغاز می‌شود و تا ۱۵ خرداد ادامه دارد.

دیگر خبرها

  • بیش از هزار و ۱۰۰ مرکز خرید تضمینی در کشور آماده تحویل گندم کشاورزان است
  • آغاز برداشت گندم کشور از هرمزگان
  • برداشت اولین خوشه های طلایی گندم در سیستان و بلوچستان
  • برداشت اولین خوشه‌های طلایی گندم در پیشین سیستان و بلوچستان
  • پیش بینی تولید ۱۳.۵ میلیون تن گندم در سال جدید
  • آمادگی ۴ مرکز برای خرید تضمینی گندم در شادگان
  • شروع برداشت گندم در مناطق گرمسیری کشور
  • مدیریت بحران: هشدار وزش باد شدید در استان تهران
  • صدور هشدار وزش باد شدید در استان تهران
  • هشدار به کشاورزان شمال استان اردبیل درباره شیوع زنگ زرد گندم