Web Analytics Made Easy - Statcounter

سید رضی حاج آقا میری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در خصوص آخرین وضعیت فروش و صادرات فرش دستباف و اثرگذاری تحریم‌ها بر روی آن گفت: همواره مهمترین بازار صادراتی فرش ما آمریکا بوده که در سال‌های بعد از انقلاب به سبب اعمال تحریم‌ها در سال‌های مختلف این بازار دیگر وابستگی خود را به طور کامل به ایران از دست داده و رقبای دیگری جای ما را پر کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: ما دیگر هیچ وقت نمی‌توانیم به بازار دهه 60 و 70 برگردیم چون فرصت‌ها را از دست داده‌ایم و به خاطر غیبت در بازار که مشخصا به دلیل تحریم‌ها بوده دیگر قدرت انحصاری قبل را نداریم.

وی افزود: در مورد کالایی مانند نفت که برخی کشورها پالایشگاه خود را با فرمول نفت سبک و سنگین ایران احداث کرده بودند به دلیل تحریم‌ها و شرایط موجود سیستم خود را عوض کرده‌اند چه رسد به فرش که یک کالای تزئینی محسوب می‌شود.

حاج آقا میری با اشاره به صادرات فرش به آمریکا به روش‌های دیگر گفت: در هنگامی که ما تحریم بودیم برخی از فعالان سعی کردند از طریق کانادا و مکزیک فرش ایران را به صورت قاچاقی به آمریکا صادر کنند اما به نظر می‌رسد دولت ترامپ خیلی سخت‌گیرتر از اوباما باشد و این راه هم مسدود شود از طرف دیگر غیبت ما در بازار باعث شد که نقش‌های ایرانی به بافندگان کشورهای هند و پاکستان داده شود تا آنها جای ایران را پر کنند حتی امروز آنها برند مخصوص خودشان را با نقش ایرانی تولید می‌کنند.

رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: هنگامی که برجام به امضا رسید ما متوجه شدیم که در بازارهای جهانی برندهای جدید و رقبای قوی‌تری پیدا شده‌اند و باید برای حضور دوباره در بازار هزینه و وقت زیادتری صرف کنیم و در برخی از مواقع به خاطر قیمت پایین‌تر نتوانستیم بازار را به دست آوریم الان هم با اعمال تحریم‌های جدید یک مرحله عقب‌تر هستیم. سال گذشته از 400 میلیون دلار صادرات فرش 130 میلیون دلار آن به آمریکا بود که دیگر عملا امسال ما آن را نداریم.

حاج آقا میری با اشاره به بازارهای اروپایی و اثرگذاری تحریم‌ها بر روی آن گفت: دلیلی وجود ندارد که تحریم‌های آمریکا بر روی فروش ما در آن بازارها تاثیر بگذارد اما مشکلات دیگری همچون تحریم‌های داخلی و مبادلات بانکی وجود دارد که کار ما را سخت کرده است همین عامل‌ها باعث شده که من بگویم صادرات ما در آلمان که قطب صادرات فرش ما حساب می‌شود امروز مرده است. ما اگر با وجود مشکلات، فرش را به خریدار اروپایی و یا آسیایی بفروشیم نمی‌توانیم پول آن را به کشور برگردانیم و برگشتن آن مستلزم هزینه‌های زیاد است.

وی در خصوص تحریم‌های داخلی گفت: امروز دولت روحانی در حوزه صادرات دقیقا کارهایی را انجام می‌دهد که دولت احمدی‌نژاد آنها را به اجرا گذاشت به جای آنکه که در شرایط بحرانی از صادرکننده حمایت کنند پیمان‌سپاری ارزی که قبلا آن را امتحان کرده و شکست خورده‌اند را دوباره اجرا می‌کنند.

رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: ابتدا برای بازگرداندن ارز حاصل از صادرات سه ماه زمان تعیین کردند اما با گذشت چند ماه و صحبت‌های کارشناسان آن را به هفت ماه افزایش دادند. این وسط چند ماه را به خاطر عدم مشورت با صادرکنندگان فرش از دست دادیم و الان هم دوباره برای یک پروسه حداقل یک ساله هفت ماه زمان تعیین کرده‌اند. سوال اینجاست که صادرکننده فرش بخش خصوصی چاره‌ای جز برگرداندن ارز به کشور ندارد زیرا می‌خواهد دوباره صادرات کند و پول مواد اولیه و بافنده را بدهد پس لزومی به این پیمان‌سپاری‌ها نیست.

حاج آقا میری در خصوص بازار داخل گفت: قدرت خرید مردم به شدت کاهش پیدا کرده و با وجود کاهش شدید صادرات و افزایش هزینه‌ها اصولا باید قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کرد اما شاهد گران شدن آن هستیم این در حالی است که این افزایش قیمت به خاطر سود فعالان نیست بلکه به سبب افزایش هزینه‌ها است به طور مثال مالیات افزایش پیدا کرده اما فروش کم شده که همین مساله باعث می‌شود قیمت‌ها افزایش پیدا کند.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: احمدی نژاد ایران فرش نفت سیاست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۴۲۹۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بایدن اثر تحریم های ضد ایرانی را خنثی می‌کند

به گزارش همشهری آنلاین، تارنمای شبکه اقتصادی بلومبرگ دیروز (سوم اردیبهشت) در گزارشی با اشاره به تصویب تشدید تحریم های جدید علیه صادرات نفت ایران در مجلس آمریکا نوشت: تحلیلگران بازار نفت معتقدند که جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا از انجام هرگونه حرکتی که می تواند قیمت نفت خام یا بنزین را برای مصرف کنندگان آمریکایی افزایش دهد، بیزار است.

به گفته کارشناسان، رئیس جمهوری آمریکا احتمالا از اختیارات پیش بینی شده در این طرح برای اعمال معافیت ۱۸۰ روزه در اجرای این تحریم ها استفاده و از اجرای سختگیرانه آن اجتناب خواهد کرد.

به نوشته بلومبرگ، وضعیت کنونی تا حدودی مشابه اوضاعی است که دولت بایدن با روسیه و تهاجم آن به اوکراین مواجه است. اگرچه کاخ سفید تحریم هایی را علیه روسیه اعمال کرده، اما در همین حال تلاش کرده تا ضمن محدود کردن درآمدهای این کشور اجازه دهد صادرات نفت آن همچنان جریان داشته باشد تا عرضه جهانی تحت فشار قرار نگرفته و تورم که از جمله دغذغه های انتخاباتی بایدن است، افزایش نیابد.

واشنگتن همچنین در روزهای اخیر و با وجود تمدید تحریم ها علیه نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا، با تداوم صدور نفت آن کشور موافقت کرد.

به گفته شرکت مشاوره انرژی کلیر ویو (ClearView Energy Partners) مستقر در واشنگتن، در صورت اجرا و اعمال تحریم های جدید، قیمت های جهانی نفت می تواند به میزان ۸.۴۰ دلار افزایش یابد.

رویترز پیشتر به نقل از کلیر ویو نوشته بود که ۲ طرح مصوب مجلس، "در صورت اجرا و اعمال می‌توانند بر صادرات نفت ایران تأثیر مستقیم بگذارند. "

به گفته این گروه پژوهشی، در طرح نخست که "قانون توقف پهلوگرفتن نفتکش های ایران" (SHIP / Stop Harboring Iranian Petroleum) نامگذاری شده، بنادر، کشتی‌ها و پالایشگاه‌هایی که "آگاهانه" در حمل و نقل، انتقال، تراکنش مالی و فرآوری نفت خام و محصولات نفتی ایران شرکت می‌کنند، تحریم می شوند. کشتی هایی که این ممنوعیت را نقض کنند به مدت ۲ سال از ورود به بنادر آمریکا منع خواهند شد.

با این حال، این طرح شامل معافیت های ۱۸۰ روزه است که بایدن می تواند از آن برای جلوگیری از افزایش قیمت نفت استفاده کند.

مصوبه دوم نیز یک طرح ضد ایران و چین است که تحریم‌های ثانویه بر نفت ایران را به هرگونه معامله خرید نفت از ایران توسط یک موسسه مالی چینی گسترش می دهد. این تحریم ها با ارزیابی های سالانه آغاز شده و اجرای آن تا سال ۲۰۲۹ ادامه خواهد داشت.

رئیس جمهوری آمریکا در این مورد نیز می تواند معافیت های دوره ای تحریم ها را اعمال کند.

کد خبر 846699 منبع: ایرنا برچسب‌ها نفت ایران و آمریکا خبر ویژه تحریم جوزف بایدن

دیگر خبرها

  • بایدن اثر تحریم های ضد ایرانی را خنثی می‌کند
  • بلومبرگ: تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران روی کاغذ می‌ماند
  • توافق آمریکا برای خرید نفت ایران / بازار انرژی شگفت زده شد!
  • افزایش ۱۲۲ درصدی صادرات کالا از چهارمحال و بختیاری
  • فایننشال تایمز: ایرانی‌ها در دور زدن تحریم‌ها استاد شده اند | چرا بایدن علاقه ای به افزایش تحریم نفتی ایران ندارد؟
  • افزایش صادرات نفت ایران به قبل از بازگشت تحریم‌ها
  • ایرانی ها استاد دور زدن تحریم
  • افزایش ۱۲۲ درصدی صادرات کالا از استان چهارمحال و بختیاری
  • افزایش صادرات نفت ایران به بالاترین رقم در ۶ سال گذشته
  • هر ماه ۱۰ تن زعفران به خارج قاچاق می‌شود