Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - مشهد- ايرنا- معاون اکتشاف سازمان زمين شناسي و اکتشافات معدني گفت: ايران سرزمين بکر از نظر مواد معدني است و اکتشافات در اين کشور تاکنون فقط در لايه هاي سطحي انجام شده و مقدار اندکي از ذخاير معدني مورد بهره برداري قرار گرفته است.

عباس گلمحمدي روز جمعه در حاشيه برگزاري بزرگترين رويداد استارت آپي علوم زمين در مشهد طي گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: تاکنون بخش اندکي از ذخاير معدني ايران شناسايي شده و بسياري از ذخاير پنهان و در لايه هاي نيمه عميق و عميق زمين است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي اظهار داشت: براي دستيابي به ذخاير پنهان معدني در ايران نياز به فناوري و دانش روز است که تاکنون تلاش هاي خوبي در اين زمينه انجام گرفته است.
* فعاليت هاي اکتشافي در کشور اولويت بندي شد
گلمحمدي گفت: سازمان زمين شناسي طي يک سال گذشته در حوزه اکتشاف مواد معدني به دنبال تغيير رويه و رويکرد خود در سالهاي گذشته بوده و سعي کرده است با تجميع فعاليت ها به سويي حرکت کند که برنامه ريزي در حوزه اکتشاف منجر به اشتغالزايي و توسعه معدن و صنايع معدني شود.
وي افزود: در همين راستا با بهره گيري از روشهاي سنتي و تلفيق آن با روشهاي نيمه پيشرفته، تلاش شده است طي برنامه ريزي دقيق و مدون، نقاط داراي پتانسيل بيشتر در اولويت اکتشاف و نقاط داراي پتانسيل کمتر در مراحل بعدي قرار گيرند.
وي اظهار داشت: پيشتر اکتشافات اين سازمان بر اساس ميزان ظرفيت هاي معدني انجام نمي گرفت و اين مهم به تناسب بودجه اي که استانها تامين مي کردند و درخواست هايي که نهادهاي دولتي و غيردولتي از سازمان داشتند، انجام مي شد.
گلمحمدي گفت: اکنون مبناي فعاليت هاي اکتشافي سازمان زمين شناسي، اطلس پتانسيل يابي معادن ايران است که در ابتداي سال جاري رونمايي شد و برنامه ريزي براي اکتشاف براساس اولويت بندي مناطق داراي پتانسيل در اين اطلس است.
* نقشه راه معدن و صنايع معدني ابلاغ شد
معاون سازمان زمين شناسي و اکتشافات معدني افزود: طي 2 ماه گذشته نقشه راه معادن و صنايع معدني ايران ابلاغ شده و نويدبخش توسعه مناسب در حوزه معدن و صنايع معدني طي سه سال آينده است.
وي اظهار داشت: ايران داراي معادن و تنوع فراوان مواد معدني است لذا اين ظرفيت مي طلبد که سازمان زمين شناسي با دانشگاه ها و بخش خصوصي هماهنگ شود تا اهداف مورد نظر در نقشه راه معادن کشور محقق گردد.
وي گفت: چون توسعه کشور همزمان با رشد فناوري هاي دنيا نبوده است، به ظرفيت هاي مواد معدني آن طور که بايد دست نيافته ايم و برخي نارسايي ها در اين حوزه از طريق جلب مشارکت بخش خصوصي قابل جبران است.
گلمحمدي افزود: اگر بخش دولتي توانمندي ورود فناوري هاي لازم را براي اکتشاف و استخراج مناسب مواد معدني ندارد، اين کار با همت بخش خصوصي به راحتي قابل انجام است، در اين راستا بخش خصوصي ماشين آلاتي را وارد کشور کرده که در توان بخش دولتي نيست و اين مهم نويدبخش توسعه همکاري ها در سالهاي آتي است.
وي اظهار داشت: تاکنون بودجه مناسبي براي اکتشاف و استخراج مواد معدني از سوي دولت اختصاص يافته اما توزيع اين بودجه هدفمند نبوده است و اگر بودجه مورد نظر براساس آنچه در نقشه راه توسعه معدن و صنايع معدني در نظر گرفته شده هزينه شود، خروجي کار موفقيت آميز خواهد بود.
* استخراج کنوني از معدن فيروزه نيشابور خارج از اصول فني است
معاون اکتشاف سازمان زمين شناسي و اکتشافات معدني گفت: استخراج ذخاير معدن فيروزه نيشابور، خارج از اصول فني است زيرا ماده معدني بايد در حداکثر بهره وري خود استخراج شود.
گلمحمدي افزود: اگر شرکت خصوصي بهره بردار معدن فيروزه نيشابور اهتمام بيشتري به مسائل فني روز در علم استخراج داشته باشد، بهره برداري فيروزه بهتر انجام مي شود.
وي با بيان اينکه ذخيره خوبي در معدن فيروزه نيشابور وجود دارد، اظهار داشت: به جز اين منطقه، ذخاير فيروزه و سنگهاي همرنگ و مشابه آن در نقاط ديگر کشور نيز کشف شده است و اگر اکتشاف به نحو مطلوب توسعه يابد، بهره برداري از اين ذخاير مناسب انجام خواهد گرفت.
وي گفت: خراسان رضوي يکي از قطب هاي فرآوري ماده معدني سنگ آهن به شمار مي رود که تامين 20 تا 30 درصد فولاد ايران از طريق اين منطقه برنامه ريزي شده است.
گلمحمدي افزود: از سال 1383 عمليات اکتشافي در شهرستان خواف خراسان رضوي براي رسيدن به سنگ آهن انجام گرفت و سنگان متمرکزترين منطقه براي انجام عمليات اکتشافي در نظر گرفته شد.
وي اظهار داشت: اين عمليات منجر به کشف 79 آنومالي جديد شد که پس از ترکيب آنها به 39 آنومالي معدني دست يافتيم، سپس مقرر شد در صورتي که شرايط قانوني آن مهيا شود، استخراج بيش از 30 آنومالي به بخش خصوصي واگذار شود.
بزرگترين رويداد استارت آپي علوم زمين در مشهد که از 23 آبان ماه با برگزاري کارگاه هاي تخصصي آموزشي و ايجاد ارتباط بين متخصصين و صاحبان ايده با فعالان بخش خصوصي آغاز شده است تا 25 آبان ادامه دارد.
7489 / 6053
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۴۳۱۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳ مورد از شگفت انگیزترین اکتشافات مصر باستان؛ از شهر طلایی تا مقبره نفرین‌ شده (+عکس)

مصر باستان یکی از دوره‌های تاریخی است که به خوبی مورد مطالعه قرار گرفته است و باستان شناسان تا به امروز همچنان در حال کشف یافته‌های بزرگی هستند. در ادامه سه مورد از بزرگترین اکتشافات مصر باستان در تاریخ مدرن را جمع‌آوری کرده‌ایم.

شهر طلایی اقصر

در آوریل ۲۰۲۱، وزارت آثار باستانی مصر از کشف شهری به نام «ظهور آتن» خبر داد. گفته می‌شود قدمت این شهر گمشده به دوران سلطنت آمنهوتِپ سوم برمی‌گردد که حدود ۳۰۰۰ سال پیش رخ داد.

به گزارش روزیاتو، این شهر در جریان مأموریتی در نزدیکی شهر اقصر کشف شد و کارشناسان آن را مهم‌ترین کشف از زمان یافتن مقبره توت‌عنخ‌آمون توصیف کردند.

این شهر همچنین به «شهر طلایی گمشده اقصر» لقب گرفت و به بزرگترین شهر باستانی که تاکنون در مصر یافت شده است تبدیل شد.

در متون باستانی از «شهر طلایی اقصر» نام برده شده است که باعث شد بسیاری از کارشناسان در طول سالیان در جستجوی آن باشند.

ابوسِمبِل

ابوسمبل مکانی است که به خاطر دو معبد بزرگ سنگ‌تراشی‌شده و برخی از شگفت‌انگیزترین نماهای صخره‌ای که قدمت آن به مصر باستان بازمی‌گردد، شناخته می‌شود.

این بنا توسط رامسس دوم در قرن سیزدهم قبل از میلاد ساخته شد. معابدی با اتاق‌های اسرارآمیز که به قدری پیچیده طراحی شده بود که پرتو خورشید دقیقاً به داخلی‌ترین نقطه معبد بتابد و مجسمه رامسس دوم را دو بار در سال درخشان و روشن کند.

این مکان در سال ۱۸۱۷ کشف شد، اما در سال ۱۹۶۰ به دلیل ساخت یک سد جدید، کل مجموعه منتقل و در زمین‌های مرتفع‌تر بازسازی شد.

مقبره توت‌عنخ‌آمون

«شاه توت» مشهورترین فرعون مصر باستان است. او بیش از ۳۰۰۰ سال پیش از ۱۳۳۲ تا ۱۳۲۳ قبل از میلاد بر مصر حکومت می‌کرد.

توت‌عنخ‌آمون به عنوان «پسر-شاه» نیز شناخته می‌شود زیرا تنها ۱۰ سال داشت که تاج و تخت را به دست گرفت.

پس از کشف مقبره در سال ۱۹۲۲، ۲۷ باستان‌شناس‌ و دانشمند و حتی اعضای خانواده آنها در مدت کوتاهی بر اثر بیماری‌های وحشتناک یا تصادفات عجیب جان خود را از دست دادند. این موضوع باعث شکل‌گیری شایعه‌ای مبنی بر «انتقام توت‌عنخ‌آمون» شد و برخی معتقدند که این مرگ‌ها تصادفی نبوده است.

توت عنخ آمون و بسیاری از اقلام موجود در مقبره او از آن زمان به موزه بزرگ مصر در قاهره منتقل شدند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • تکنولوژی عامل اصلی فعال‌سازی معادن پیر
  • ۷ واحد معدنی در زنجان احیا شد
  • ۳ مورد از شگفت انگیزترین اکتشافات مصر باستان؛ از شهر طلایی تا مقبره نفرین‌ شده (+عکس)
  • افزایش فعالیت‌های اکتشاف معادن در آذربایجان‌شرقی
  • این شهر بحرانی‌ترین کانون فرونشست زمین در کشور
  • هر جا نامی هست، داستانی دارد
  • ذخیره کانسنگ منگنز معدن ونارچ قم به ۱۲ میلیون تُن رسید
  • مهلت ثبت ارزیابی واحد‌های نمونه صنعتی و معدنی تا ۲۰ اردیبهشت
  • شهرک جدید در حاشیه شهر بوشهر ایجاد می‌شود
  • ورزقان علی‌رغم تمام ظرفیت‌های معدنی همچنان محروم است