Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@18:57:27 GMT

درمان بیماری های چشم در ایران همپای کشورهای پیشرفته

تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۴۳۳۷۶

درمان بیماری های چشم در ایران همپای کشورهای پیشرفته

تهران-ایرنا-رییس بخش چشم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت:با روش های جدیدی که اکنون در حوزه درمان بیماری های چشم و اختلالات شبکیه به کار گرفته می شود، همپای کشورهای پیشرفته جهان هستیم.

شبکیه یک بافت عصبی حساس به نور است که به صورت یک لایه نازک در داخل بخش خلفی کره چشم قرار گرفته است و نور را به پیام های عصبی تبدیل کرده به مغز می فرستد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابراین شبکیه یک نقش کلیدی در فرایند بینایی دارد.
این بخش کلیدی بینایی، بر اثر ابتلای فرد به بیماری هایی از قبیل دیابت، اصابت ضربه های احتمالی به چشم یا افزایش سن دچار اختلالاتی می شود که نیاز به درمان فوری دارد. پیش از این درمان اختلالات شبکیه به سختی صورت می گرفت اما با پیشرفت های علمی و توسعه شرکت های دانش بنیان سهل و آسان تر شده است.
موضوعی که دکتر «خلیل قاسمی فلاورجانی» فوق تخصص شبکیه و رییس بخش چشم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران روز جمعه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار علمی ایرنا به آن اشاره کرد و گفت: پیشرفت های زیادی در زمینه درمان اختلالات شبکیه چه در تشخیص و چه درمان در دنیا اتفاق افتاده است. هر چند بخشی از این یافته ها در حال حاضر کاربرد کلینیکی ندارد اما زیربنایی هستند برای پیشرفت هایی که در آینده اتفاق خواهد افتاد.
وی افزود: از جمله این یافته ها در روش های تشخیص بیماری های شبکیه، روش تصویربرداری است. این روش تصویربرداری با پیشرفت هایی که در آن اتفاق افتاده، قدرت تشخیصی معادل نمونه گیری از شبکیه برای پزشک فراهم می کند و علاوه بر کمک به تشخیص اختلال، در یافتن علل و زمینه های بیماری هم خدمت رسان است.
قاسمی فلاورجانی ادامه داد: روش های جدید تصویربرداری غیرتهاجمی است که احتیاج به تزریق کنتراست یا ماده حاجب را از بین می برد و با تکنیک های تصویربرداری و آنالیز تصویر، تصاویر عروق و تغییرات آن را به خوبی نشان می دهد.
افزایش سرعت عمل از ویژگی خوب تصویربرداری غیرتهاجمی است که قاسمی فلاورجانی به آن اشاره کرد و در مورد سایر فناوری های علمی این رشته گفت: روش تصویربرداری دیگر، تصویربرداری واید فیلد یا تصویربرداری از میدان وسیع و قسمت های بزرگی از شبکیه است.
وی در مورد ویژگی این روش گفت: در روش های سنتی یک منطقه محدودی از شبکیه را می توانستیم ببینیم و حداکثر این بود که با صرف وقت بسیار، تصاویر مختلف و محدودی را مونتاژ می کردیم و با به هم چسباندن آن ها، یک تصویر به دست می آوردیم. اما روش های جدید محدوده ای دوبرابر محدوده قبلی در یک تصویربرداری واحد به ما نشان می دهد و کمک می کند تا بیماری هایی که ما نمی توانستیم در اطراف به دقت مورد بررسی قرار دهیم را براحتی بررسی و درمان کنیم.
این متخصص شبکیه، حذف اعوجاج موجود در تصویربرداری به روش های اپتیکی و دریافت تصاویر بسیار دقیق حتی یک سلول را از ویژگی دیگر این فناوری عنوان کرد و اظهار داشت: پیش از این سلول را برش می دادیم و زیر میکروسکوپ بررسی می کردیم اما در این تصویربرداری در حد سلول هم می توان بررسی کرد.
روش درمانی ژن تراپی هم از دیگر روش های درمانی توسط فناوری های علمی جدید است که قاسمی فلاورجانی در مورد آن گفت: سال گذشته نخستین درمان ژن تراپی برای بیماری های شبکیه در حال حاضر در آمریکا به تایید رسیده و در حال اجرا است. این روش هنوز در آغاز راه است اما امیدواریم در آینده نه چندان دور، برای بیماری های خیلی شایع تر شبکیه که مادرزادی یا اکتسابی است جایگزین شود.
روش های نوینی که جایگزین جراحی شده هم مورد دیگری بود که این متخصص شبکیه به آن اشاره کرد و گفت:برای کسانی که نابینا هستند، چیپ های کامپیوتری یا شبکیه مصنوعی قرار داده می شود که به آنان قدرت دیدن یک نور را می دهد که در حال حاضر در ایران هم انجام می شود؛ اما متاسفانه بسیار گران و پرهزینه است که امیدواریم در سال های آینده ورژن های جدید و کاهش قیمت داشته باشد.
خبر خوش قاسمی فلاورجانی به چشم پزشکان هم تولید تکنولوژی های جراحی چشم پزشکی به صورت دیدن تصاویر سه بعدی است که در هنگام جراحی به جراح کمک می کند تا بدون خم شدن بر روی میکروسکوپ، تصاویر را به صورت سه بعدی ببیند که این امر دیدن مراحل جراحی را آسان تر و استرس جراحی راکمتر می کند.
وی افزود: در ایران بسیاری از روش ها به صورت روزانه انجام می شود و از کشورهای پیشرفته عقب نیستیم. در برخی موارد دیگر هم در حال مذاکره هستیم که وارد کشور شود تا از آن استفاده بهینه ببریم.
علمی*9294*1440

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي چشم پزشكي شبكيه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۴۳۳۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ابتلای ۶ نفر به تب کریمه کنگو در این استان/ یک نفر فوت شد

به گزارش خبرآنلاین، رئیس گروه بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان، مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه در سال گذشته ۷۷ مورد تب کریمه کنگو در کشور شناسایی شده است، گفت: در سال جاری نیز تاکنون ۶ مورد بیمار در استان سیستان و بلوچستان داشته‌ایم که متاسفانه یک نفر از این مبتلایان فوت شده است.

«محمدرضا شیرزادی» رئیس گروه بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان، مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت‌وگو با ایلنا درباره شیوع بیماری تب کریمه کنگو گفت: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یک عفونت ویروسی است که از طریق گزش کنه بین دام‌ها گسترش می‌یابد، اما در دام‌ها علائم خاصی را ایجاد نمی‌کند تا دامدار متوجه شود که دام مبتلا به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو است.

وی ادامه داد: ویروس تب خونریزی دهنده کریمه کنگو به مدت یک هفته در بدن دام می‌ماند و اگر در این مدت دام ذبح شده و قطعه قطعه شود، خطر انتقال این ویروس به کسی که این دام را ذبح کرده و یا گوشت تازه آن را قطعه قطعه کرده است وجود دارد. از سوی دیگر گزش کنه آلوده هم می‌تواند باعث انتقال بیماری به انسان شود.

رئیس گروه بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان، مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: یک یا دو هفته بعد از انتقال ویروس علائم بیماری پدیدار می‌شود که معمولا هم با تب شدید همراه است. یک معضل بزرگ در بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو این است که اگر این بیماری در افراد به موقع تشخیص داده نشود و درمان نشوند به دنبال تب، بدن درد و سردرد علائم دیگری مانند خونریزی در فرد نیز ظاهر می‌شود و ممکن است دچار خونریزی از بینی، خونریزی زیر پوستی، استفراغ خونی، اسهال خونی و… شود و این خون آلوده ممکن است باعث انتقال بیماری به سایر افراد در تماس با او شود. بنابراین یکی دیگر از راه‌های مهم انتقال این بیماری انتقال از فرد مبتلا به افراد سالم است.اگر در بیمارستان احتیاطات خاص در مورد بیمار انجام نشود، خطر انتقال بیماری به کارکنان بیمارستان، پرستاران و پزشکان منتقل می‌شود.

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۲ نیز ۷۷ مورد مبتلا تشخیص داده شد و شش مورد منجر به فوت گردید. تاکنون نیز ۵ مورد مبتلا به تب خون‌ریزی‌دهنده کریمه کنگو را در استان سیستان و بلوچستان داشته‌ایم که یک مورد هم فوت شده است. این موارد به دنبال ذبح دام و قطعه قطعه کردن گوشت آن‌ها آلوده شده اند.

رئیس گروه بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان، مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر تاکید کرد: ذبح دام در کشتارگاه مانع از گسترش بیماری در جامعه می‌شود.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898539

دیگر خبرها

  • چرا ایرانی‌ها بیشتر سنگ کلیه می‌گیرند؟/ شایع‌ ترین بیماری های اورولوژی در کشور
  • چرا ایرانی‌ها بیشتر سنگ کلیه می گیرند؟
  • ایران روی کمربند سنگ کلیه
  • این دانه خون را تصفیه و سرفه را درمان می کند
  • همه چیز درباره انگ اجتماعی
  • آمار فوتی‌های تصادفات بسیار شدید در ایران نصف کشورهای دنیاست
  • برگزیدگان پویش همپای طوفان معرفی شدند
  • عفونت‌های ادراری و پروستات از جمله بیماری‌های شایع
  • ابتلای ۶ نفر به تب کریمه کنگو در این استان/ یک نفر فوت شد
  • پرداخت ۱۸ میلیارد تومان برای بیماری‌های صعب‌العلاج در استان یزد