Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-19@16:45:21 GMT

کلان شهرها از معضل حاشیه نشینی رنج می برند

تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۴۳۴۳۸

کلان شهرها از معضل حاشیه نشینی رنج می برند

محجوب گفت: با توجه به اینکه کمیسیون اجتماعی مجلس در چندین نوبت مسئله حاشیه نشینی را با دستگاه های ذیربط رسیدگی و بررسی کرده است ولی هنوز اقدام مدونی تحت عنوان طرح یا لایحه مشخصی که بخواهد به این موضوع بپردازد، صورت نگرفته است.

«علیرضا محجوب»، در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان در خصوص حاشیه نشینی گفت: با توجه به اینکه کمیسیون اجتماعی مجلس در چندین نوبت مسئله حاشیه نشینی را با دستگاه های ذیربط رسیدگی و بررسی کرده است ولی هنوز اقدام مدونی تحت عنوان طرح یا لایحه مشخصی که بخواهد به این موضوع بپردازد، صورت نگرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در ادامه افزود: لذا بایستی دستگاه های اجتماعی متقاضی یک کار پخته و سازمان یافته در خصوص مسئله حاشیه نشینی شوند ضمن اینکه مرکز پژوهش های مجلس هم تحقیقاتی در این زمینه داشته و اقدام جدی دیگری صورت نگرفته است.

 

وی با بیان اینکه خشکسالی های اخیر در رشد حاشیه نشینی بسیار تاثیرگذار بوده است، تصریح کرد: کاهش درآمد شدید در شهرستان ها نیز بر این موضوع بی تاثیر نبوده است، کلان شهری مثل تهران که روز به روز سهمش از اقتصاد نسبت به سایر استان ها و شهرها بیشتر می شود و حتی شهرهای کوچک نسبت به روستاهای پیرامون خود همین خاصیت را پیدا کرده اند، وجود چنین مشکلاتی طبیعی است.

 

محجوب در ادامه اظهار کرد: ما حتی شاهد مهاجرت از پنج کیلومتری به تهران هستیم ،این امر نشان می دهد درآمد داخل این شهر حتی با حاشیه و نزدیک خود هم بسیار تفاوت دارد که همه اینها دلیل بنیادی بر رشد حاشیه نشینی در جامعه می باشند.

 

وی با بیان اینکه تشدید مهاجرت مهمترین عارضه طبیعی در سنوات اخیر بر افزایش حاشیه نشینی بوده است، گفت: برای جلوگیری از تشدید حاشیه نشینی، بایستی طرح های زیادی در روستاها صورت بگیرد و شرایط در روستاها به گونه ای تقویت شود که میل به بازگشت یا همان باز مهاجرت در افراد ایجاد شود،این اقدام کار سختی است، هر زمانی هم که باز مهاجرت را تشدید کردیم(اطراف تهران را از 20 الی 25 کیلومتری آزمودیم) این اتفاق افتاد ولی به این صورت، به جای اینکه شهر تهران محل فصلی مهاجران باشد، محل ییلاق آنها شد، یعنی مهاجرت قطعی رخ نداد که علتش همان فاصله درآمدی و ماهیتی در شهرها نسبت به روستاها است.

 

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس اظهار کرد:با پیشرفت تکنولوژی، اقدامات کشاورزی و باغداری در روستاها با نیروی کمی انجام می گیرد و سهم آنها هم از درآمد فوق العاده نیست. افزایش قیمت هم در محصولات کشاورزی علیرغم همه چیزهایی که گفته می شود، قابل ملاحظه نیست لذا بایستی انگیزه ها برای حضور در روستاها به ویژه برای نسل جدید را به حداقل برسانیم تا بتوانیم بخشی از این مشکلات را مرتفع کنیم.

 

محجوب با بیان اینکه آثار اجتماعی و فرهنگی حاشیه نشینی بسیار ویرانگر است تصریبح کرد:حاشیه نشینی خود آسیب زا است در حاشیه نشینی انواع تضاد، بزهکاری، جرم و جنایت وجود دارد،حاشیه،محل فاصله  انداختن بین حکومت و مردم و محل بریدن مردمی است که شاید در روستاها پیوندهایشان با آداب و مبانی اخلاقی که داشتند بیشتر بود. همه این مسایل به جهت برخورد یک فرهنگ جدید در حاشیه نشینی افزایش می یابد.

پایان پیام/35

منبع: شبستان

کلیدواژه: تبریز ۲۰۱۸ نهم ربیع الاول خراسان جنوبي تامین اجتماعی تصادفات جاده ای هفته کتاب و کتابخوانی پاییز خرم آباد همایش کلان شهر تهران علیرضا محجوب حاشیه نشینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۴۳۴۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کانون پرورش فکری، دوستدار کودکان و نوجوانان محلات حاشیه‌نشین

به گزارش جام جم آنلاین از گرگان ، این برنامه با حضور مربیان کانون و اجرای فعالیت‌های شاد و متنوع بر روی کامیونت نمایش سیار صورت گرفت.اجرای نمایش شاد، شعرخوانی، بازی و سرگرمی، نقاشی، برگزاری مسابقه و... از جمله برنامه‌هایی است که کانون برای این روز تدارک دید.شناسایی و استعدادیابی کودکان و نوجوانان مستعد در مناطق محروم و حاشیه نشین و مسیردهی مناسب توسط مربیان کانون ، امکان یابی برگزاری جلسات تعاملی با تسهیلگران و روان شناسان و جامعه شناسان در مناطق محروم با دعوت از کودکان و نوجوانان و والدین در راستای برون رفت از مشکلات اجتماعی و دعوت از تلاشگران و کنشگران حوزه آسیب‌های اجتماعی برای ورود جدی به این مقوله و ترویج امید و نشاط اجتماعی در کودکان و نوجوانان در قالب فعالیت های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این محلات از دیگر اهداف برگزاری این برنامه‌ها است.

دیگر خبرها

  • هم‌افزایی شهرداران کلان‌شهرها در توسعه فرهنگ رضوی در ایام دهه کرامت
  • هم‌افزایی شهرداران کلانشهرها در توسعه فرهنگ رضوی در ایام دهه کرامت
  • نشست ادواری شهرداران کلان شهرها و مراکز استان ها در مشهد+ عکس
  • نشست ادواری شهرداران کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها در مشهد+ عکس
  • مطالبه ۳۰ همتی شهرداری مشهد از دولت
  • فقر و محرومیت اجتماعی؛ دغدغه اصلی رای‌دهندگان در آستانه انتخابات پارلمان اروپا
  • کانون پرورش فکری، دوستدار کودکان و نوجوانان محلات حاشیه‌نشین
  • زرند، پیشروترین شهرستان در زمینه کنترل و مهار معضل اعتیاد 
  • جهاد اسلامی: اکنون با قوانین جدیدی در رویارویی با اسرائیل مواجه هستیم
  • (ویدئو) حاشیه‌هایی از دیدار چهره‌های سیاسی، اجتماعی و رسانه‌ای با روحانی