Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-03-19@11:14:01 GMT

کانادا هم عربستان سعودی را تحریم می کند

تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۴۳۷۴۰

کانادا هم عربستان سعودی را تحریم می کند

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از روزنامه رأی الیوم، کانادا از تحریم 17 مسئول سعودی به دلیل دست داشتن در قتل «جمال خاشقجی» روزنامه نگار سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول،استقبال کرد.

«کریستیا فریلند» وزیر خارجه کانادا از تحریم 17 مسئول عربستانی به دلیل دست داشتن در قتل خاشقجی توسط وزارت خزانه داری آمریکا استقبال کرد و گفت کانادا نیز تدابیر مشابهی را بررسی می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فریلند پس از بازدید از کارخانه «پپورت کولبورن» در شهر«اونتاریو» به خبرنگاران گفت که «کانادا از تحرک آمریکا استقبال می کند».وی افزود:« کانادا با جدیت انجام تدابیر مشابه را در روزهای آینده بررسی می کند.»

وزارت خارجه آمریکا روز گذشته از  اتهام های اولیه ای که در چارچوب تحقیقات عربستان درباره جنایت قتل خاشقجی صادر شده است را «گام اول خوب» در «مسیر درست» به شمار آورد و از  حکومت عربستان سعودی خواست در تحقیقات خود گام های بیشتری بردارد.

«هیدز نویرت» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز اعمال تحریم های جدید در چارچوب این مساله همزمان با پیشرفت تحقیقات را بعید ندانست.

این در حالی است که آمریکا روز گذشته  17 تبعه عربستان سعودی از جمله مشاور سابق ولیعهد عربستان را به دلیل نقش شان در قتل «جمال خاشقجی» تحریم کرد.

آمریکا «سعود القحطانی» مشاور ارشد سابق «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان و «محمد العتیبی» سرکنسول این کشور در استانبول را به همراه 15 شهروند دیگر عربستان سعودی به اتهام دست داشتن در قتل جمال خاشقجی در استانبول تحریم کرد.

وزارت خزانه داری آمریکا در بیانیه ای تحریم این افراد را در چارچوب قوانین حقوق بشری «ماگنیتسکی» عنوان کرده است. 

بر این اساس «ماهر مطرب» معاون العتیبی نیز در لیست تحریم آمریکا قرار گرفته است.

افراد مذکور حق معامله با شهروندان آمریکا را نخواهند داشت و دارایی هایشان در این کشور مصادره خواهد شد.

این لیست در حالی از سوی وزارت خزانه داری آمریکا منتشر شده که 45 روز از قتل خاشقجی در استانبول گذشته است.

«استیفن منوچین» وزیر خزانه داری عربستان سعودی گفت که کسانی که تحریم شدند در قتل شنیع خاشقجی دست دارند.

 وزیر خزانه‌داری آمریکا افزود: «ایالات متحده آمریکا همچنان به شدت تلاش می‌کند تا همه حقایق در این مورد روشن شود و تمام کسانی که مسئولیت این اقدام بر عهده آنهاست برای تحقق عدالت پاسخگو شوند.»

وی همچنین گفت که دولت عربستان سعودی باید هدف قرار دادن مخالفان سیاسی و روزنامه نگاران را پایان دهد.

در تحولی دیگر، دادستان کل عربستان سعودی گفت که 6 نفر در تصمیم گیری و اجرای قتل« جمال خاشقجی» روزنامه نگار عربستانی در کنسولگری عربستان مشارکت کردند.

دادستان کل عربستان سعودی خواستار اجرای حکم اعدام متهمان قتل خاشقجی شد.

دادستان کل عربستان تأکید کرد که متهمان تیمی برای بازگرداندن خاشقجی با دستور  معاون رئیس سابق سازمان اطلاعات عربستان تشکیل دادند.

دادستان کل عربستان تصریح کرد که فرمانده ماموریت بازگرداندن خاشقجی تصمیم گرفت که در صورت شکست در قانع کردن خاشقجی برای بازگشت او را بکشند.

دادستانی کل عربستان در ادامه گفت که جسد خاشقجی تکه تکه شده و به خارج از کنسولگری عربستان در استانبول منتقل شد.

دادستان کل عربستان سعودی تصریح کرد که شیوه جنایت درگیری و ترزیق منجر به مرگ بوده است.

دادستان کل عربستان همچنین گفت که به خاشقجی مخدر بسیار بالا تزریق شد که منجر به مرگ وی شده است و پس از تکه تکه کردن جسدش به یک فرد محلی در ترکیه تحویل داده شد.

به گفته دادستان کل عربستان دوربین های امنیتی توسط یک نفر از کار انداخته شدند.

دادستان کل عربستان سعودی تأکید کرد که «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی نقشی در جنایت قتل خاشقجی ندارد.

این در حالی است که «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه در نخستین واکنش رسمی  به سخنان دادستان کل عربستان سعودی گفت که قتل خاشقجی از قبل برنامه ریزی شده بود.

وی افزود که ما بر این باوریم که قتل خاشقجی برنامه ریزی شده بود.

اوغلو تأکید کرد که 18 نفر بازداشت شدند چگونه می شود که درخواست اعدام فقط برای 5 نفر می شود؟

وزیر خارجه ترکیه تصریح کرد که ترکیه همچنان می پرسد که جسد خاشقجی کجاست اما تا کنون پاسخی دریافت نکرده است.

وی در ادامه گفت که ترکیه همچنان درباره قتل خاشقجی تحقیق می کند.

چاووش اوغلو همچنین گفت که: گزارش دادستان کل عربستان سعودی قانع کننده نیست و بر آشکار شدن حقیقت و دانستن اینکه چه کسی دستور قتل خاشقجی را داده است اصرار می کنیم.

وزیر خارجه ترکیه در ادامه گفت: ترکیه همکاری با جامعه بین المللی در پرونده خاشقجی را ادامه می دهد.

بنابر این گزارش، جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد عربستان سعودی  و سردبیر سابق روزنامه «الوطن» و ستون‌نویس «واشنگتن‌پست» روز دوم ماه اکتبر جاری به منظور انجام امور رسمی وارد کنسولگری این کشور در استانبول شده و از آن خارج نشد.

خاشقجی 59 ساله، بعد از انتخاب بن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان، این کشور را ترک کرده و به آمریکا رفته بود و پیش از ناپدید شدنش قصد ازدواج با یک زن تبعه ترکیه را داشت و برای طی کردن مراحل ثبت ازدواج خود اوایل ماه جاری میلادی مجبور به مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول شد و دیگر خارج نشد.

پلیس ترکیه ضمن تایید عدم خروج او از کنسولگری عربستان سعودی در استانبول اعلام کرده که همزمان با ورود او به این محل 15 مقام امنیتی عربستان نیز با دو پرواز وارد این شهر شده و پس از مدت کوتاهی ترکیه را ترک کرده‌اند.

در پی فشارهای بین المللی گسترده عربستان به قتل خاشقی در کنسولگری این کشور در استانبول اعتراف کرد. عربستان سعودی در بیانیه‌ای که بامداد روز شنبه هفته جاری منتشر کرد رسما کشته شدن جمال خاشقجی در داخل کنسولگری این کشور در استانبول را تأیید کرد. دادستان کل عربستان سعودی در این بیانیه مدعی شد خاشقجی بعد از «درگیری» با چند نفر داخل ساختمان کنسولگری  جان خود را از دست داد و 18 شهروند سعودی در ارتباط با این حادثه بازداشت شده‌اند

 

انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: منع به کارگیری بازنشستگان جمال خاشقجی محمد بن سلمان کانادا و عربستان جمال خاشقجی منع به کارگیری بازنشستگان جمال خاشقجی امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۴۳۷۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بارش شدید باران و آبگرفتگی معابر در ریاض عربستان+فیلم

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری واس، منابع سعودی از بارش شدید باران در این کشور خبر دادند.

بر اساس این گزارش، بارش شدید باران در ریاض پایتخت عربستان سبب جاری شدن سیل شده است.

منابع سعودی تصاویری از جاری شدن سیل و آبگرفتگی خیابانها در مناطق شرق ریاض عربستان خبر دادند.

بارش باران در پایتخت عربستان از ساعات اولیه بامداد امروز شروع شده است.

کد خبر 6058216

دیگر خبرها

  • سرمایه گذاری بزرگ عربستان در گردشگری
  • سرمایه‌گذاری بزرگ عربستان در گردشگری
  • عراق صادرات نفت خام خود را به ۳.۳ میلیون بشکه کاهش می‌دهد
  • بارش شدید باران و آبگرفتگی معابر در ریاض عربستان+فیلم
  • هوش مصنوعی عربستان سعودی اظهارات متهمان را ترجمه می‌کند!
  • بررسی روابط ایران و عربستان پس از یک سال
  • عربستان به‌دنبال جذب توریست‌های چینی
  • چالش بزرگ عربستان در ۱۰ سال آینده
  • غول‌های انرژی در حال مکیدن گاز در میادین مشترک هستند!
  • عربستان در بحبوحه نسل‌ کشی در غزه به تل‌آویو نفت ارسال کرده است