Web Analytics Made Easy - Statcounter

یکی از روش‌های تشخیصی متنوعی که در علوم پزشکی وجود دارد، سونوگرافی است، روش تشخیصی دیگری که با سونوگرافی واژینال قابل مقایسه است و یک عمل جراحی با حداقل آسیب به شمار می رود، هیستروسکوپی است، در این روش پزشک یک دوربین بسیار کوچک را از طریق واژن وارد رحم کرده و ناهنجاری‌ها و مشکلات رحم را به‌وسیله آن مشاهده می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، روش‌های تشخیصی متنوعی در علوم پزشکی وجود دارد. یکی از این روش‌ها سونوگرافی است که به خصوص در روند تشخیص و درمان ناباروری و پایش باروری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

یکی از روش‌های سونوگرافی که در زنان استفاده می‌شود، سونوگرافی واژینال است. در این نوع سونوگرافی تمامی اعضای تناسلی زنان مانند رحم، تخمدان، گردن رحم و واژن مشاهد شده و مورد بررسی قرار می‌گیرند.

انجام این آزمایش بی‌خطر است و جزء روش‌های غیر تهاجمی محسوب می‌شود. روش تشخیصی دیگری که با سونوگرافی واژینال قابل مقایسه است و یک عمل جراحی با حداقل آسیب به شمار می رود، هیستروسکوپی است، در این روش پزشک یک دوربین بسیار کوچک را از طریق واژن وارد رحم کرده و ناهنجاری‌ها و مشکلات رحم را به‌وسیله آن مشاهده می‌کند.

به منظور مقایسه قدرت تشخیصی سونوگرافی واژینال دوبعدی و هیستروسکوپی برای ارزیابی ناهنجاری‌های رحمی در بیمارانی با شکست مکرر لانه گزینی یا از دست دادن مکرر حاملگی، دکتر مرضیه شیوا، دکتر فیروزه احمدی، آرزو اعرابی پور و همکارانشان در پژوهشگاه رویان، پژوهشی را طراحی کردند که طی آن از دسامبر ۲۰۱۳ تا ژانویه ۲۰۱۵، برای ۷۸۹ بیمار مراجعه کننده به پژوهشگاه رویان که دچار شکست مکرر لانه گزینی یا از دست دادن مکرر حاملگی بودند، سونوگرافی واژینال دوبعدی پیش از هیستروسکوپی انجام گرفت و نتایج حاصل از این دو روش تشخیصی با روش‌های آماری مقایسه شد.

نتایج این پژوهش که در نشریه International journal of fertility and sterility به چاپ رسیده است، نشان داد، در سونوگرافی واژینال دو بعدی ۵۴۵ مورد (۶۹ درصد) طبیعی و در ۲۴۴ بیمار (۳۱ درصد) ناهنجاری تشخیص داده شد که شامل ۸۴ مورد (۱۰.۶ درصد) پولیپ آندومتر، ۱۵ مورد (۱.۶درصد) فیبروئیدهای رحم، ۱۰ مورد (۱.۳درصد) سندرم آشرمن، ۹ مورد (۱.۱ درصد) هایپرتروفی اندومتری و ۱۲۶ مورد (۱۵.۹ درصد) رحم آرکوئیت و دیواره دار بود. سونوگرافی واژینال دوبعدی و هیستروسکوپی در ۱۶۳ مورد ناهنجاری را یکسان تشیخص دادند اما در سونوگرافی واژینال دوبعدی برخی ۱۲۰ مورد پاتولوژیک را شناسایی نکرد(۱۲۰ مورد).

در هیستروسکوپی میوم و فیبروم با دقت ۱۰۰درصد تشخیص داده شد و تشخیص پولیپ اندومتر کمی کمتر بود، در حالی که در سونوگرافی واژینال دوبعدی قدرت و دقت تشخیص کمتر بود.

نتایج این پژوهش نشان داد، سونوگرافی واژینال دوبعدی در مقایسه با هیستروسکوپی، ویژگی بالا و حساسیت کمی برای تشخیص بیماری‌های رحمی در بیماران شکست مکرر لانه گزینی یا از دست دادن مکرر حاملگی دارد؛ بنابر این لازم است هیستروسکوپی به عنوان یک روش تشخیصی قبل از درمان در این موارد در نظر گرفته شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهي سقط مکرر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۴۴۰۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارائه خدمات درمانی رایگان به بیماران هموفیلی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز فارس، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، گفت: براساس بسته‌های حمایتی ابلاغی وزارت بهداشت، خدمات مورد نیاز به بیماران هموفیلی با هدف کاهش هزینه‌های تشخیص و درمان در مرکز آموزشی درمانی شهید آیت‌الله دستغیب شیراز به عنوان تنها مرکز جامع هموفیلی دانشگاه ارایه می‌شود.
مهرداد شریفی افزود: ویزیت بیماران توسط پزشک فوق تخصص خون و سرطان‌شناسی، فیزیوتراپی، دندانپزشکی، تهیه و توزیع فاکتور‌های انعقادی رایگان، تزریق فاکتور‌های نادر انعقادی و فرآورده‌های خونی، آموزش، مشاوره و مددکاری به بیماران مبتلا به هموفیلی ارائه می‌شود.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اعلام اینکه بیشتر بیماران مبتلا به هموفیلی دارای پیشینه خانوادگی خونریزی هستند، ادامه داد: از مجموع بیماران شناسایی شده، حدود ۴۲۲ نفر به هموفیلی نوع A، بالغ بر ۵۵ نفر به هموفیلی نوع B و حدود ۴۴۱ نفر به سایر اختلالات انعقادی مبتلا هستند.
شریفی گفت: ۶۶۷ مرد و ۲۵۱ مورد زن مبتلا به هموفیلی تاکنون در شیراز و شهرستان‌های استان فارس شناسایی شده‌اند.
به گفته معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز، تغذیه سالم، ورزش منظم و مستمر، پرهیز از استرس و فشار‌های روانی و رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی تا حد قابل توجهی می‌تواند از ابتلا به بیماری‌های خاص پیشگیری کند.

دیگر خبرها

  • ارائه خدمات درمانی رایگان به بیماران هموفیلی
  • شناسایی ۹۱۸ بیمار مبتلا به هموفیلی در فارس
  • ‌شناسایی ۹۱۸ بیمار مبتلا به هموفیلی در فارس
  • افزایش بیماران ام اس در خراسان شمالی
  • مبتلایان به دیابت در نیشابور ۳ برابر شد
  • سه برابر شدن مبتلایان به دیابت در نیشابور
  • خدمات درمانی به ۱۹۸ بیمار مبتلا به هموفیلی در کرمانشاه ارائه می‌شود
  • هوش مصنوعی به درمان آلزایمر کمک خواهد کرد؟
  • هوش مصنوعی ناجی مبتلایان به آلزایمر خواهد شد؟
  • درمان بیماران مبتلا به MS ساده‌تر می‌شود