Web Analytics Made Easy - Statcounter

تا پیش از این تصور می شد که فتح الله گولن مسئله ای است که بین امریکا و ترکیه جریان دارد اما اکنون مشخص می شود که عربستان نیز یک پای این قضیه بوده و به همین دلیل هم امریکا و دولت ترامپ همزمان با اعمال تحریم علیه عربستان در باره اخراج وی چراغ سبز نشان داده است.  در واقع عربستان می خواسته به واسطه فتح الله گولن نفوذ دینی و سیاسی خود را در ترکیه افزایش دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حال سوالی که مطرح است اینکه چه عواملی موجب شده است امریکا و بخصوص دولت ترامپ که تا پیش از این از هیچ تلاشی برای حمایت از عربستان و شخص محمد بن سلمان دریغ نکرده بود اکنون در ماجرای قتل خاشقچی جانب ترکیه را گرفته و تصمیم به اعمال مجازات هایی هر چند در سطح محدود علیه عربستان و عوامل محمد بن سلمان گرفته است؟ به نظر می رسد چند عامل در این زمینه موثر بوده است :
نخست اینکه ترکیه با همکاری قطر توانست ابتکار عمل را در ماجرای قتل قاشقچی در دست بگیرد و اطلاعات دریافتی درباره این قتل را به گونه ای مدیریت کند که آن را به یک بحران بین المللی برای عربستان تبدیل کند و هر گونه حمایت و لاپوشانی را برای کشورهای غربی از جمله امریکا پرهزینه کند. اتخاذ این رویکرد مانع از این شد که عربستان با لابی گری سیاسی و پرداخت دلار بتواند به یارگیری بپردازد.
دوم اینکه تقارن ماجرای قتل خاشقچی با انتخابات میان دوره ای کنگره امریکا ابتکار عمل را از جمهوریخواهان و دولت ترامپ گرفت و حمایت از عربستان و محمد بن سلمان را برای آنها پرهزینه کرد و لذا آنها مجبور شدند در آستانه انتخابات فاصله خود را با عربستان و محمد بن سلمان حفظ کنند و درعین حال چه در مسئله یمن و چه مسئله خاشقچی به اهرم فشار روی بیاورند.
 به نظر می رسد شکست جمهوریخواهان در مجلس نمایندگان موجب شده که آنها فاصله خود را از عربستان و محمد بن سلمان بیشتر کنند تا بلکه بتوانند از قدرت استنطاق دموکرات ها در مجلس نمایندگان در امان بمانند بخصوص آنکه شائبه نقش عربستان نیز در کنا رروسیه و اسرائیل و امارات در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 امریکا مطرح است که به پیروزی مشکوک ترامپ انجامید.
سوم اینکه عربستان و شخص محمد بن سلمان از رویکرد جدید امریکا و  ترامپ علیه خود چه در مسئله یمن و چه ماجرای قتل خاشقچی خشمگین و عصبانی است و با دست زدن به اقداماتی همچون برگزاری نشست برای افزایش بهای نفت به نوعی کوشیده به اقدام تلافی جویانه دست بزند که به نظر می رسد همین مسئله خود به افزایش عصبانیت دولت ترامپ انجامیده و این نشان می دهد که بین دوستان دیروز که به ائتلاف خود می نازیدند اکنون اختلاف جدی ایجاد شده و حتی می تواند آنها را رودر روی هم قرار دهد. 
----------
احمد کاظم زاده 


منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: گولن انتخابات کنگره خاشقچي تلافي جويانه اوپک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۴۴۱۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار حوثی ها به عربستان

به گزارش صدای ایران، «محمد علی الحوثی» از اعضای شورای عالی سیاسی یمن به عربستان سعودی درباره هرگونه همکاری با آمریکا در حمله به خاک یمن هشدار داد.
 
«محمد علی الحوثی» که شامگاه یکشنبه با شبکه «المسیره» مصاحبه می‌کرد، گفت: «پیامی برای عربستان سعودی ارسال کرده‌ایم با این مضمون که اگر به هواپیماهای آمریکایی اجازه بدهد از خاکش یا حریم هوایی‌اش برای تجاوز به یمن استفاده کنند، آن‌ها نیز هدف ما خواهند بود.»
 
محمد علی الحوثی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: «از رژیم‌های عربی می‌خواهیم اجازه پرواز به هواپیماهای آمریکایی از پایگاه‌های موجود در کشورشان یا حمل سلاح از این پایگاه‌ها برای اسرائیل را ندهند.»
 
الحوثی همچنین در ادامه از کشورهای عربی و اسلامی خواست صادرات فرآوردهای نفتی خود به اروپا و آمریکا را تا 50 درصد کاهش دهند.
 
 او در عین حال گفت کشورهای عربی و اسلامی تا امروز به صورت آشکار و واضح حملات اسرائیل به غزه را محکوم نکرده‌اند.
 
این عضو شورای سیاسی یمن همچنین اشاره کرد: «ما در حمایت از برادرانمان در غزه و برای حمایت از آن‌ها با آمریکا و انگلیس و دشمن اسرائیلی تقابل می‌کنیم. ما به آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها می‌گوییم حملات وحشیانه و تروریستی شما محکوم است و اهداف خود را محقق نمی‌کند.»

دیگر خبرها

  • تزریق پول بن‌سلمان به یک خودروساز معروف!
  • جزئیات دیدار حکیم با بن‌ سلمان
  • مانچینی ترکیب صعود عربستان را چید
  • بن‌سلمان با الهام از یک بازی شهربازی می‌سازد/ عکس
  • حکیم: پایان مأموریت ائتلاف بین‌المللی در خاک عراق را خواستاریم
  • دیدار حکیم و بن‌سلمان در جده
  • افشای دیدار ضدبرجامی جان کری و سعودالفیصل در داخل هواپیما به روایت روحانی /چه کسانی ترامپ را برای خروج از برجام تشویق کردند؟
  • عکس| استخر و هتل غول‌پیکر بن‌سلمان
  • استخر و هتل غول‌پیکر بن‌سلمان (+عکس)
  • هشدار حوثی ها به عربستان