Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا- روايت جديد سعودي ها درباره قتل خاشقچي روزنامه نگار منتقد آل سعود، اعضاي کنگره و سناي آمريکا را خشمگين کرده است.

پذيرفتن روايت سعودي ها، ناديده گرفتن واقعيت هاست
فردريک رايان صاحب امتياز روزنامه آمريکايي واشنگتن پست از موضع دولت هاي آمريکا و عربستان سعودي در ماجراي قتل جمال خاشقجي روزنامه نگار عربستاني در کنسولگري اين کشور در استانبول، انتقاد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا به نقل از شبکه تلويزيوني الجزيره؛ فردريک رايان (Frederick Ryan)، از دولت هاي آمريکا و عربستان به علت درخواست آنها از جهان براي باور کردن حرف هايشان در ماجراي قتل جمال خاشقجي، انتقاد کرد.
رايان از سعوديها به سبب ارائه روايتي از ماجراي قتل خاشقجي که هدف آن چيزي جز حمايت از مسئولان اصلي جنايت زشت قتل جمال خاشقجي نيست، به شدت انتقاد کرد و افزود: شواهد موجود نشان مي دهد، آنچه رخ داد با دستور بالاترين مقامات سعودي صورت گرفته است.
وي خاطر نشان کرد: تحقيقات سعودي در اين باره شفاف و مستقل نيست و همچنان به پنهان کردن مدارک ادامه مي دهند.
روزنامه واشنگتن پست هم با صدور بيانيه اي، روايت سعوديها از ماجراي قتل خاشقجي را شوکه کننده توصيف کرد و افزود: عربستان با روايت جديد خود از اين ماجرا تلاش مي کند همه کساني را که خواستار تحقيقات شفاف در اين باره هستند از جمله اعضاي کنگره آمريکا، به چالش بکشد. پذيرفتن روايت سعوديها به معناي ناديده گرفتن واقعيت هاي قطعي مانند حمله و خفه کردن فوري خاشقجي پس از ورود او به کنسولگري است. روايت رياض از اين ماجرا درباره اطلاع نداشتن احمد عسيري و سعود القحطاني از اين جنايت، با نوارهاي صوتي که روزنامه نيويورک تايمز در اختيار دارد، تناقض دارد. اين نوارهاي صوتي نشان مي دهد ماهر مطرب در تماس تلفني مي گويد به رئيست بگو ماموريت انجام شد. رياض مي گويد حضور يک متخصص کالبدشکافي در کنسولگري براي از بين بردن هر مدرکي درباره ربودن خاشقجي و نه براي تکه تکه کردن او بوده است.
اين روزنامه خاطر نشان کرد: بايد فروش هر نوع سلاح به عربستان متوقف و همکاري با اين کشور تا زمان اجراي تحقيقات قابل اعتماد بين المللي متوقف شود. روايت سعوديها از قتل خاشقجي، نشانه ديگري از رفتار قلدرمآبانه و جسورانه محمد بن سلمان است.

عربستان با اعتبار آمريکا بازي مي کند
عضو مجلس سناي آمريکا گفت: بايد تحريم‌هاي بيشتري عليه سران سعودي اعمال کرد.
به گزارش تلويزيون الجزيره جين شاهين عضو مجلس سناي آمريکا گفت: واکنش به قتل خاشقجي، پيامد‌هاي مهمي درباره اعتبار ما در جهان دارد.
وي افزود: بايد تحريم‌هاي بيشتري بر سران عربستان سعودي که دستور قتل خاشقجي را صادر کرده اند اعمال کرد.

عربستان؛ کشور شماره يک در اشاعه تروريسم است
سناتور جمهوريخواه، وليعهد عربستان را به علت نابودي يمن، اشاعه افراط گرايي و قتل خاشقجي به باد انتقاد گرفت.
به گزارش آمريکن کانسروتيو ؛ سناتور جمهوريخواه رند پال طي سخناني در پنجمين کنفرانس سالانه سياست خارجي اين موسسه در روز پنج شنبه، عربستان سعودي را کشور شماره يک در گسترش تروريسم در جهان لقب داد.
به موجب اين گزارش سناتور رند پال طي سخناني در کنفرانس سياست خارجي موسسه آمريکن کانسروتيو ، به ويژه شخص محمد بن سلمان وليعهد عربستان سعودي را به خاطر نابودي يمن ، اشاعه ايدئولوژي افراط گرايي در سراسر جهان و قتل وحشيانه جمال خاشقجي روزنامه نگار منتقد سعودي به باد انتقاد گرفت.
اين سناتور جمهوريخواه از ايالت کنتاکي که يکي از حاميان سرسخت واقع گرايي در سياست خارجي به شمار مي رود، طي سخناني در اين کنفرانس به تشريح تلاش هايش براي مهار کمپين جنگي سعودي ها در يمن پرداخت و جنگ يمن را يک تراژدي ويژه در يکي از فقيرترين کشورهاي اين سياره خاکي توصيف کرد.
رند پال تاکيد کرد نقش عربستان سعودي در خاورميانه در مجموع مخرب و ويرانگر بوده است.
وي افزود: رياض حدود 100 ميليارد دلار براي اشاعه وهابيگري افراطي در اقصي نقاط جهان حتي تا اندونزي هزينه کرده است و منابع مالي مدارس مذهبي در کشورهايي مانند هند و پاکستان را تامين مي کند که در زمينه نفرت پراکني در اين کشورها فعاليت مي کنند.
رند پال تصريح کرد: بنابراين اگر از من بپرسيد چه کسي در نفرت پراکني و تلاش براي اشاعه تروريسم در سراسر جهان بدترين است ، پاسخ من عربستان سعودي خواهد بود و اگر بپرسيد کدام مردم بيشتر از همه زمينه همکاري با غرب و گرايش به شيوه هاي غربي دارند و به غرب بيشتر شبيه هستند شايد پاسخ من ايران باشد.
وي در عين حال با وجود انتقاد از سعودي ها از ايده اعمال تحريم عربستان حمايت نکرد و گفت ترجيح مي دهد آمريکا با اقداماتي مانند خودداري از تعمير جنگنده هاي سعودي فعال در بمباران يمن يا توقف جريان تسليحات آمريکايي به رياض به اقدامات سعودي ها واکنش نشان دهد.
رند پال افزود: برخي مي گويند اگر به آنها سلاح نفروشيد ، روسيه و چين جاي آمريکا را خواهند گرفت و به آنها سلاح مي فروشند. ولي همه هواپيماهاي عربستان آمريکايي است و اگر آنها مي خواهند جنگنده هاي آمريکايي را به پرواز در آورند و آنها را با قطعات ساخت روسيه تعمير کنند ، خوب بگذاريد اين کار را انجام دهند. اين کار موجب مي شود کار نيروي هوايي آنها خيلي سريعتر از آنچه ما تصورش را مي کنيم پايان پيدا کند.

کنگره و سنا در تدارک تنبيه عربستان
جمهوريخواهان و دموکرات ها به کنگره پيش نويس قانون توقف فروش سلاح به عربستان سعودي را ارائه کردند.
براساس اين پيش نويس، کساني که مانع از ورود کمک هاي بشردوستانه به يمن بشوند هدف تحريم قرار مي گيرند.
همچنين با تصويب اين طرح جلوي سوخت رساني به جنگنده هاي ائتلاف عربي گرفته مي شود.
در همين حال شبکه تلويزيوني الجزيره قطر بامداد جمعه گزارش داد، شماري از نمايندگان جمهوري خواه و دمکرات سناي آمريکا، در حال تهيه پيش نويس قانوني عليه عربستان در محکوميت جنگ يمن و قتل خاشقچي هستند.
همچنين پيش نويس يک قانون ويژه عليه عربستان در دست تهيه است که در صورت تصويب، تمامي طرف هايي که مانع ورود کمک هاي بشردوستانه به يمن شوند، تحريم خواهند شد.
اين طرح همچنين، از سرگيري سوخت رساني آمريکا به جنگنده هاي ائتلاف سعودي در جنگ يمن را نيز متوقف خواهد کرد.
در همين حال، باب کورکر» رئيس روابط خارجي مجلس سناي آمريکا که پيشتر وليعهد عربستان و ديگر رهبران سعودي را تهديد به تحريم کرده بود، اين بار نيز گفت: نسبت به مسيري که عربستان در حال گذر است، سخت نگرانيم و بر اين باورم که بايد بهاي آن را بپردازد.
همچنين بن کاردين (Ben Cardin) سناتور کارکشته و 75 ساله ايالت مريلند سناي آمريکا اعلام کرد: پذيرش اين موضوع سخت است که خاشقچي به دست يک تيم عاليرتبه سعودي اما بدون توصيه به قتل رسيده است، اما اين کار بدون توصيه و راهنمايي بن سلمان صورت گرفته باشد.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: کنگره عربستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۴۴۴۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۹۰ هزار شهروند ایرانی عازم حج امسال خواهند شد

به گزارش خبرگزاری مهر، «علیرضا عنایتی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در عربستان سعودی در گفت‌وگو با شبکه العربیه اعلام کرد: امسال در موسم حج ۹۰ هزار ایرانی عازم سرزمین وحی خواهند شد.

سفیر ایران در ریاض درباره اعزام عمره گزاران ایرانی به عربستان تاکید کرد: این اقدام در چارچوب مراحل توافقی است که در ماه مارس میان وزرای خارجه دو کشور در پکن منعقد شد.

وی همچنین در این گفت‌وگو بازگشت پروازهای مستقیم بین دو کشور و چندین پرواز عمره را از جمله مراحل اجرای این توافقنامه ذکر کرد.

عنایتی افزود: این پروازها به مدت ۲۰ روز تا قبل از آغاز موسم حج ادامه خواهد داشت و تعداد کل عمره‌گزاران ایرانی تا آن زمان که پروازهای عمره پایان خواهد یافت به ۶۰۰۰ نفر خواهد رسید.

وی درباره حج‌گزاران ایرانی در موسم حج امسال نیز گفت: بر اساس توافق میان سازمان حج و زیارت ایران و وزیر امور اسلامی در عربستان سعودی ۹۰ هزار شهروند ایرانی عازم حج امسال خواهند شد.

گفتنی است؛ روز دوشنبه ۳ اردیبهشت ماه پس از گذشت ۹ سال وقفه، نخستین گروه عمره‌گزاران ایرانی با استقبال سفیر جمهوری اسلامی ایران در عربستان، سرکنسول کشورمان و مسوولان حج و عمره ایران و عربستان وارد مدینه منوره شدند.

سفیر کشورمان در ریاض با ابراز خرسندی از ورود عمره‌گزاران ایرانی پس از یک توقف طولانی، تبادل سفرهای زیارتی را علاوه بر برکات معنوی و روحی، موجب نزدیکی بیشتر دو ملت و استحکام روابط دو کشور دانست.

عنایتی با اشاره به اشتیاق هموطنان ایرانی برای تشرف به زیارت خانه خدا، مسجد نبوی شریف و حرم مطهر رسول الله و ائمه بقیع علیهم السلام اضافه کرد: به‌لطف الهی و با تلاش‌های مستمر نهادهای ذی‌ربط این امر میسر گردید و به‌ امید خداوند این مسیر بعد از حج تمتع با تلاش‌های سازمان‌های ذی‌ربط ادامه خواهد یافت.

عنایتی همچنین از مسؤولان پادشاهی عربستان سعودی از جمله وزارت خارجه این کشور برای همکاری‌های مربوطه تشکر کرد.

کد خبر 6087600 نفیسه عبدالهی

دیگر خبرها

  • کاخ سفید : ارسال سلاح به ایران و کره شمالی از سوی روسیه منجر به بی ثباتی منطقه می شود
  • آمریکا: ارسال سلاح به ایران و کره شمالی از سوی روسیه منجر به بی ثباتی منطقه می‌شود
  • ۹۰ هزار شهروند ایرانی عازم حج امسال می شوند
  • ملک سلمان را به بیمارستان بردند
  • پادشاه سعودی به بیمارستان منتقل شد
  • ۹۰ هزار شهروند ایرانی عازم حج امسال خواهند شد
  • سفیر ایران: امسال ۹۰ هزار ایرانی عازم حج خواهند شد
  • بلینکن بزودی در عربستان؛ تداوم تلاش آمریکا برای رویای عادی سازی روابط اسرائیل با ریاض
  • سرکنسول عربستان سعودی در مشهد تعیین شد + جزئیات
  • گام‌های تهران و ریاض برای تقویت روابط