Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،حوزه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری این هفته با اخبار متنوع و بیشماری روبه رو بود که خلاصه‌ای از آن را می‌توانید در زیر دنبال کنید.

محقق نشدن بودجه دانشگاه تهران

محمود نیلی احمد آبادی رئیس دانشگاه تهران گفت:دولت این قول را داده است که تخصیص بودجه دانشگاه‌ها در سه ماه سوم سال به بیش از 75 درصد افزایش یابد ولی متاسفانه هنوز این وعده عملی نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: در حال حاضر حدود 41درصد بودجه دانشگاه تهران تخصیص داده شده است که البته هنوز اعتبار آن هم به دانشگاه داده نشده و ما حدود 38 درصد بودجه دانشگاه را دریافت کرده‌ایم.

رئیس دانشگاه تهران اضافه کرد: در حال حاضر با گذشت 6 ماه از سال 97 باید از 100 درصد بودجه کامل، 50 درصد آن از سوی سازمان برنامه و بودجه تخصیص داده می‌شد که متاسفانه این امر محقق نشده است.

حرکت به سمت اقتصاد دانش بنیان، راه عبور از تحریم‌های ظالمانه

محمدرضا مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت:شرکت های دانش بنیان مخصوصا شرکت های زیستی رشد بسیار خوبی داشته‌اند و سهم ما در تولید دانش ۲ درصد است، اما سهم ایران در تولید ثروت کم است و باید چرخه دانش تا خلق ثروت ایجاد شود.

وی با بیان اینکه اقتصاد تنها از راه علم دانش بنیان می‌شود گفت: هیچ راهی جز برپا کردن پاسخ های دانشی نداریم و اگر اقتصاد ما دانشی شود می‌توان خودکفایی و خلق ثروت را در آن مشاهده کرد و راهی جز دانش بنیان کردن اقتصاد نداریم، در واقع اقتصاد دانش بنیان از دل دانشگاه ها بیرون می‌آید.

مخبر دزفولی درباره تحریم ها ادامه داد: تحریم ها حرکت ظالمانه جهانی و جرم است. اینکه کشوری را بدون هیچ دلیل موجهی از تامین نیازهای خود محروم کردن جرم و بی قانونی جهانی است و در این میان نخبگان و دانشگاهیان نقش بسیاری دارند و اگر قدردان آنها باشیم با موفقیت از این شرایط عبور خواهیم کرد.

وی گفت: زمانی که هیچ علم و پیشرفتی در کشور وجود نداشت ما نمی‌توانستم در برابر تحریم ها ایستادگی کنیم، اما اکنون ۲ درصد علم جهان را تولید می‌کنیم و دانشمند ۱ درصدی داریم. به واسطه همین نخبگان می‌توان از شرایط تحریم عبور کرد و به سمت اقتصاد دانش بنیان رفت.

لزوم حمایت از فعالیت‌های استادان کرسی زبان فارسی خارج از کشور

منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در جلسه شورای معاونان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که چند تن از استادان برجسته زبان فارسی در دانشگاه های مختلف کشور حضور داشتند، پس از شنیدن بحث ها و دغدغه‌های آنها، فعالیت استادان زبان فارسی در کشورهای خارجی را "عاملی مهم در زمینه ترویج زبان فاخر فارسی و توسعه ارتباطات و تعاملات فرهنگی، زبانی و تمدنی ایران با دیگر کشورها" توصیف و تصریح کرد: در شرایط خطیر کنونی، می توان از ظرفیت های موجود در بخش آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان در داخل و خارج از کشور به عنوان یکی از ابزارهای قدرت نرم جمهوری اسلامی و دیپلماسی عمومی کشور بهره بگیریم.

دیوار میان دانشگاه و جامعه برداشته شود

وحید احمدی مشاور وزیر علوم و رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور گفت: علم در تمامی ابعاد زندگی بشری تاثیرگذار است، ما خوشبختانه در مقطع مناسبی از رشد علمی قرار داریم اما خلاء بین جامعه علمی و مردم آن وجود دارد، ما باید نوآوری را در جامعه فعال کنیم، نوآوری یک مرحله بالاتر از علم آموزی است.

مشاور وزیر و رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور تصریح کرد: داشتن علم لزوما مشکلات را حل نمی‌کند ما باید افراد نوآور و خلاق را در جامعه بپرورانیم.

وی در ادامه با اشاره به مرز میان دانشگاه و جامعه اشاره کرد و گفت: متاسفانه امروز دیواری میان دانشگاه و جامعه کشیده شده است و ما باید مرز میان دانشگاه و جامعه را برداریم و برای توسعه دانشگاه و مراکز علمی طرحی مدل و کارآمد راه‌اندازی کنیم.

ارتقاء سرا‌های دانشجویی با کمک هزینه ۵۴ میلیاردی

ذوالفقار یزدان مهر رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم گفت: قرار است در سال آینده به دانشگاه‌هایی که رتبه 3 فضای فیزیکی دارند برای ارتقای رتبه کمک کنیم، قرار است با هماهنگی های انجام شده ظرف 3 سال هیچ سلف سرویسی رتبه 3 در دانشگاه های سراسر کشور وجود نداشته باشد.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم اضافه کرد: در بخش خوابگاه‌ها حدود 54 میلیارد تومان به دانشگاه‌ها کمک شد، دانشگاه‌ها هم به همین میزان هزینه کردند تا دیگر دانشگاهی در رتبه 4 یا 5 نداشته باشیم؛ برای ارتقای سلف سرویس‌ها حدود 22 میلیارد تومان کمک کردیم و نیمی دیگر از هزینه‌ را دانشگاه‌ها متقبل شدند.

یزدان مهر یادآورشد: خوشبختانه امروز صندوق رفاه، به صورت روش‌مند و سیستماتیک عمل می‌کند و دانشگاه‌ها هم در این زمینه همکاری مطلوبی دارند، در تلاشیم با مشارکت دانشگاه‌ها ارتقای خدمات رسانی توام با کرامت انسانی برای دانشجویان داشته باشیم.

اعزام ۶۰ کاروان دانشجویی به عتبات

حجت السلام محمدرضا فقیهی رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان گفت: برنامه ریزی برای اعزام ۶۰ کاروان دانشجویی به عتبات به مدت ۲۰ روز انجام شده که ثبت نام‌ها از ۱۰ آذر تا پایان آذر خواهد بود.

وی ادامه داد: اعزام‌های این دوره ثبت نام عمومی ندارد و برای کاروان‌هایی است که در دوره قبل به دلیل مشکلات پیش آمده اعزام آن‌ها کنسل شده بود.

فقیهی اضافه کرد: دانشگاهیان می‌توانند با مراجعه به دفاتر نهاد رهبری در دانشگاه‌ها ثبت نام خود را نهایی کنند و پس از آن با مراجعه به بانک ملت برای این سفر وام عتبات دریافت کنند.

کارگروهی ویژه برای رسیدگی به اعتراضات دانشجویان دانشگاه تهران تشکیل شد

حسین حسینی معاون آموزشی دانشگاه تهران گفت: در حال حاضر با دستور ریاست دانشگاه کارگروهی ویژه برای رسیدگی به این موضوع تشکیل شده است ، این هیات در حال انجام کارها و وظایف محوله است و باید در بررسی‌های خود موضوعات را به هیات رئیسه و هیات امنا دانشگاه گزارش دهد، ضمن اینکه این کارگروه ‌ها دانشکده به دانشکده در حال رصد امورات مرتبط با این موضوع هستند.

وی ادامه داد: درواقع دریافت این شهریه طبق مصوبه هیات امنا دانشگاه است و مسئولین و مدیران ملزم به اجرای آن هستند.

حسینی گفت: مصوبه هیات امنا دانشگاه تهران مربوط به سال 88 است و تاکنون هم اجرایی شده اما تعدادی از دانشکده‌ها متأسفانه شهریه دروس جبرانی را به دانشجویان در زمان مشخص اعلام نکردند و همین عدم اطلاع‌رسانی به موقع مشکل‌ساز و موجب شائبه شده است.

وی اضافه کرد: ممکن است برخی از کلاس‌ها نباید برگزار می‌شد، یا اینکه شهریه اعلامی فراتر از شهریه دریافتی از دانشجو و برخلاف مصوبات هیأت امنا بوده باشد که در این صورت قطعا با تشکیل این کارگروه بسیاری از دغدغه‌های دانشجویان معترض مرتفع می شود.

تأمین ارز دانشجویانی که با هزینه شخصی، خارج از کشور تحصیل می‌کنند بر عهده وزارت علوم نیست

منصور غلامی وزیر علوم گفت:وزارت علوم درباره تأمین ارز برای دانشجویانی که با هزینه شخصی خود به دانشگاه‌های خارج از کشور رفته‌اند، مسئولیتی نداشته و هیچ مبلغی از سهمیه منابع ارزی وزارت علوم به این دانشجویان تعلق نمی‌گیرد، وزارت علوم صرفاً نقش تأیید مدارک تحصیلی آنها را دارد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره تبدیل بورسیه خارج به داخل گفت: آیین‌نامه انتقال دانشجویان شاغل به تحصیل از خارج به داخل پیش از این نیز وجود داشته که بر اساس آن هر دانشجویی، در هر مقطع تحصیلی می‌تواند به داخل انتقال یابد.

غلامی افزود: البته برای اینکه محدویت های ارزی برای دانشجویانی که خارج از کشور تحصیل می‌کنند زود برداشته شود، صرفاً مدت‌زمانی که خارج بوده‌اند را به‌اندازه یک ترم کم خواهیم کرد، لذا تغییری در آیین‌نامه به‌عنوان شروط انتقال داده نشده است.

۱۹ درصد؛ نرخ بیکاری فارغ التحصیلان در سال ۹۶

منصور کبگانیان‌ دبیر ستاد راهبری‌ نقشه جامع علمی کشور گفت:درباره گزارش اشتغال فارغ‌التحصیلان‌ در این جلسه صحبت‌هایی شد و بر اساس گزارش‌های موجود نرخ بیکاری دانش آموختگان‌ در سال 96 حدود 19 درصد بوده است.

وی ادامه داد: البته حدس می‌زنیم که میزان بیکاری دانش آموختگان بیشتر از 19 درصد باشد زیرا این گزارش بر اساس یک ساعت بیکاری در طول روز تنظیم شده است و به همین دلیل از مسئولان وزارت علوم و وزارت کار دعوت کردیم تا در جلسه بعدی ستاد راهبر‌ی نقشه جامع علمی کشور حضور پیدا کنند تا بتوانیم آماری درست از اشتغال داشته باشیم.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار دانشگاهی وزارت علوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۴۴۷۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کار سخت بسیج برای رفاقت با وزیر/ زلفی‌گل از پس مطالبات بسیج دانشجویی بر می‌آید؟

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، محمد علی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری چند روز پیش طی نشست‌های علمی با کارگزاران در دانشگاه علامه طباطبایی به شوخی با بسیج دانشجویی پرداخت. وی بیان کرد که «هر کاری می‌کنیم با بسیج دانشجویی رفیق بشویم نمی‌شود. بسیج دانشجویی می‌گوید چرا حرف‌هایی که می‌زنید عمل نمی‌کنید، انتظار داریم ۱۰ مورد بیاورید و بگویید که چرا به این کارها عمل نکردید.»

بیشتر بخوانید: رابطه تشکل‌های دانشجویی و دولت در ۱۴۰۲ بر چه مداری چرخید؟

ایسکانیوز برای اینکه نظر و واکنش دانشجویان بسیجی را درباره سخنان وزیر علوم، تحقیقات و فناوری جویا شود، با چند نفر از اعضای بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران گفت‌وگو کرده است که در ادامه آن را مطالعه می‌کنید:

رفاقت به معنای چشم‌پوشی از تخلف نیست

امیرحسین شمشیری مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز به صحبت‌های وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اینگونه پاسخ داد: من متوجه منظور آقای زلفی گل از به کار بردن عبارت «رفاقت با بسیج دانشجویی» نمی‌شوم. اگر منظور وی از رفاقت ایجاد فضایی برای این است که بسیج دانشجویی از تخلفات صورت گرفته در دانشگاه‌ها یا وزارت علوم، تحقیقات و فناوری چشم پوشی کند، متاسفانه ما نمی‌توانیم با وزیر علوم رفاقتی داشته باشیم. این تخلفات شامل جذب و ارتقا اساتید یا تحصیل دانشجویان غیر ایرانی است.

وی در تکمیل سخنان خود اضافه کرد: اگر منظور زلفی‌گل از رفاقت، حاکی از سخنان گذشته‌اش مبنی بر اینکه بسیجی بودن را افتخار می‌داند، باشد. من می‌گویم که هر زمانی که یک گروهی مانند بسیج دانشجویی به دلیل سوابق درخشان و علمکرد مناسب خود، مورد تحریم واقع می ‌شود، برخی از افراد چنین موضع گیری هایی می کنند. البته آن هم به دلیل منفعت طلبی این افراد بوده که بسیار هم طبیعی است.

شمشیری تصریح کرد: به عنوان مثال اگر با حسن روحانی رئیس جمهور پیشین نیز گفت‌وگو شود، وی نیز خودش را یک بسیجی می‌داند. ولی موضوع این است که زمانیکه معیارهای بسیجی بودن را در ساحت عمل و مدیریت وی بررسی می‌کنیم، اینکه مطابق آرمان‌ها و ارزش‌ها و قوانین و مقررات باشد یا خیر، خودش یک چالش جدی است.

مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه تهران در پاسخ به گفته زلفی‌گل مبنی بر اینکه بسیج دانشجویی مثالی بیاورد که موضوع خاصی در دانشگاه‌ها مطرح شده و وزارت علوم برای حل آن عمل نکرده است، گفت: در حال حاضر ما شاهد مدرک فروشی در دانشگاه تهران هستیم. به این صورت که تعدادی دانشجوی غیر ایرانی جذب کرده‌اند، بدون اینکه فرآیند دقیقی برای جذب آنها سپری شده باشد.

وی ادامه داد: این دانشجویان غیر ایرانی حتی تسلط کافی و مناسبی به ادبیات فارسی ندارند. ولی به سادگی در دانشگاه تهران تحصیل می‌کنند. این موضوع به عقیده بنده، یک تخلف محسوب می‌شود. به این دلیل که برای دانشجو دعوت نامه ارسال شده و سپس آن فرد موفق به ثبت نام شده است ولی حتی نمی‌تواند به فارسی صحبت کند. این یک مطالبه از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است و وزیر علوم باید پاسخگوی آن باشد.

چرا وزیر علوم خود را از بسیج جدا می‌داند؟

علیرضا طاهری عضو شورای مرکزی بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان اینکه روزی را به یاد داریم که وزیر علوم به بسیجی بودن خود افتخار می‌کرد، گفت: اگر وی خود را یک بسیجی معرفی کرده؛ پس چرا خود را جدا از مجموعه بسیج می‌داند؟ و تلاش دارد که با بسیج رفاقت داشته باشد.

وی ادامه داد: بسیج دانشجویی رسالت‌ مشخصی برعهده دارد و برای انجام وظایف خود نیاز به رفاقت به هیچ فرد، جریان یا سازمانی ندارد. البته این به این معنا نیست که ما به دنبال ایجاد روابط دوستان نیستیم؛ بلکه آرمان‌های خود را فدای رفاقت نخواهیم کرد.

طاهری مطرح کرد: برای بیان مطالبات بی‌پاسخ جریان دانشجویی از وزارت علوم، تحقیقا و فناوری نیاز به سخن گفت نیست؛ بلکه کافیست آقا زلفی‌گل سرچی در اینترنت انجام دهد یا از مسئول دفتر خود سراغ نامه‌های انباشته شده را بگیرد.

انتهای پیام/

مریم شمسایی نیا کد خبر: 1228291 برچسب‌ها وزیر علوم، تحقیقات و فناوری

دیگر خبرها

  • دانشگاه محقق اردبیلی میزبان اولین کنفرانس بین المللی موزه
  • رتبه دانشگاه محقق اردبیلی در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی قابل توجه است
  • تظاهرات دانشجویی در آرژانتین 
  • کار سخت بسیج برای رفاقت با وزیر/ زلفی‌گل از پس مطالبات بسیج دانشجویی بر می‌آید؟
  • وعده مسئولان صندوق رفاه دانشجویی با بودجه ۱۴۰۳ محقق می‌شود؟
  • وعده مسئولان صندوق رفاه دانشجویی با بودجه ۱۴۰۳محقق می‌شود؟
  • گردهمایی سفیران سلامت دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد
  • فعالیت‌های تحقیقاتی و استنادی مبنای ارتقاء رتبه استادان است
  • افتتاح سرای دانشجویی دخترانه با ظرفیت ۲۵۰ دانشجو
  • سوالات بسیج دانشجویی از نامزدهای انتخابات برای شناخت بیشتر