چرا نیشابور یکی از کلانشهرهای شرق جهان اسلام بود
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۴۴۷۲۲
«جایگاه کلانشهر نیشابور و ولایات آن در شبکه تبادلات تجاری» و «نقدی بر سبکشناسی معماری ایرانی بر اساس مطالعات معماری مسیر ابریشم» مقالاتی بودند که در نخستین نشست تخصصی سومین کنفرانس بین المللی باستان شناسی و حفاظت در امتداد راه ابریشم ارایه شدند . ۲۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۷ اجتماعی محیط زیست سفر نظرات
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، هایده لاله - عضو هیات علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور با ارایه بخشی از مقاله «جایگاه کلانشهر نیشابور و ولایات آن در شبکه تبادلات تجاری» اظهار داشت: نیشابور و ولایات آن به عنوان یکی از کلانشهرهای شرق جهان اسلام و بزرگترین ربع خراسان، گستره جغرافیایی وسیعی را دربرمیگیرد که از شمال به رشته کوه هزارمسجد و کپه داغ، از طرف شرق به رودخانه هرات، از غرب به کویر مرکزی و قومس، و از طرف جنوب به کویر نمک محدود بوده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
عضو هیات علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور افزود: آنچه که نیشابور را از سایر ارباع خراسان متمایز می سازد، موقعیت قرارگیری و مکانی آن نسبت به بخش مرکزی ایران است.
وی اظهار داشت: نیشابور بزرگ ادامه طبیعی فلات مرکزی ایران است و از طریق شبـکه ای از راههای هموار به دل ایرانشهر متصل است.
لاله تصریح کرد: این در حالی است که رشته کوههای بلخان و کپه داغ سه ربع دیگر خراسان را از ایران می سازد و بدین ترتیب نیشابور حلقه کلیدی ارتباط این ارباع با بخش مرکزی ایران بوده است.
این باستان شناس گفت: مقاله حاضر با بررسی "مرکزیت" نیـشابور بزرگ، به نقـش آن در جریان جابـجایی کالاها و مواد در دو مقیاس درون-منطقه ای و برون منطقه ای از یکسو، و تاثیر آن بر توسعه نیشابور بزرگ و منظر اداری و تجاری آن از سوی دیگر می پردازد.
انتهای پیام/
R1014143/P1014143/S2,23,1416/CT12 واژه های کاربردی مرتبط سازمان میراث فرهنگیمنبع: تسنیم
کلیدواژه: سازمان میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۴۴۷۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
عملیات «وعده صادق» سربلندی جهان اسلام
این عملیات غرورآفرین که در بحبوحه جنگ غزه و همزمان با جنایات رژیم کودککش صهیونیستی علیه فلسطینیان رخ داد، با استقبال ملتهای جهان و خصوصا مسلمانان روبهرو شده است. دراینخصوص به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در تونس، گفتوگویی با دکتر خالد شوکت، وزیر و سخنگوی سابق دولت تونس انجام دادهایم که از نظرتان میگذرد.عملیات اخیر جمهوری اسلامی ایران علیه رژیم اشغالگر در واکنش به اقدام این رژیم در حمله به حریم دیپلماتیک کشورمان در دمشق را چگونه ارزیابی میکنید؟
قطعا این عملیات، در بطن خود دارای نوعی ارزش راهبردی بوده و منجر به تغییر قواعد بازی در منطقه به سود جبهه مقاومت خواهد شد. یک پروژه امپریالیستی در جهان وجود دارد که مطابق آن، شاهد حمایت گروههای اوانجلیستی و حتی مسیحیان پروتستان از جنایات رژیم اشغالگر در نوار غزه هستیم. آنها خشنترین، غیرقانونیترین و تهاجمیترین نسخه یهودیت (صهیونیسم) را پذیرفته و حتی خود را وابستهای به این رژیم در بسیاری از موارد تلقی کردهاند. انسانهای آگاه باید از خود بپرسند که پشت پرده این پروژه که امروز شاهد تبلور آن در برخی دولتها (دولتهای غربی) هستیم، چیست؟ همچنین شاهد شکلگیری گروههایی مانند القاعده و داعش هستیم. گروههایی که حتی یک تیر به سوی رژیمصهیونیستی و اراضی اشغالی شلیک نکرده و در مقابل، مسلمانان بیگناه را به خاک و خون کشیدند. این صحنهای بسیار پیچیده است. در چنین شرایطی اقدام جمهوری اسلامی ایران، منجر به عزت ملتهای مسلمان شد.
رویکرد رسانههای غربی و دولتمردان آمریکایی و اروپایی، نسبت به عملیات وعده صادق را چگونه تحلیل و ارزیابی میکنید؟
به طور کلی غرب با ماهیت و موجودیت ایران اسلامی و قدرت رو به رشد آن در منطقه و جهان مشکل ذاتی دارد. زمانی که انقلاب اسلامی ایران به پیروزی رسید، مسأله آزادی فلسطین در صدر خواستههای برونمرزی این انقلاب مورد توجه قرار گرفت. حتی شاهد بستهشدن سفارت رژیم اشغالگر در تهران و تحویل آن به ساف (سازمان آزادیبخش فلسطین) بودیم. اگر ایران نیز به مانند برخی کشورهای عربی، سکوت و سازش با رژیم صهیونیستی را درپیش میگرفت، امروز فلسطین اوضاعی به مراتب بدتر از آنچه مشاهده میکنیم داشت. بهراستی اگر رژیم شاه سابق ایران پابرجا بود، امروز شاهد اقتدار ایران در برابر این حجم از تهدیدات و جنایات رژیم اشغالگر قدس بودیم؟ قطعا اینگونه نبود.
تقابل و منازعه دو گفتمان سازش و مقاومت را در برهه حساس کنونی از حیات منطقه و جهان اسلام چگونه ارزیابی میکنید؟ اکنون گفتمان مقاومت چه جایگاهی در این معادله دارد؟
جایگاه گفتمان و مسلک مقاومت را امروز در صحنه مشاهده میکنیم؛ جایی که دشمن صهیونیستی و حامیان آن در برابر اضلاع جبهه مقاومت و فراتر از آن، گفتماتی که بر این اساس در جهان شکل گرفته، مستاصل شدهاند. پایتختهای غربی، خصوصا آنهایی که شعار عادیسازی روابط با رژیم صهیونیستی را سر میدهند، باید به خود بیایند. آنها نباید نماد صداهای تفرقهانگیز در جهان اسلام باشند. آموزههای دینی ما تسلیم در برابر دشمن، آن هم دشمنی مانند رژیم اشغالگر را برنمیتابد. بازگشت به این رویکرد اصیل که تبلور آن را در گفتمان مقاومت مشاهده میکنیم، تنها راهکارواقعی حل مسأله فلسطین است.دربرخی کشورهای عربی، هوا و هوس بر عقیده و گفتمان واقعی اسلام غلبه پیدا کرده است. این روند باید متوقف شود. امروز ما مقاومت پویا و موثر در برابر دشمنان را در فلسطین، لبنان، عراق و یمن نیزمشاهده میکنیم. این همان راه و روش صحیح در مواجهه با دشمنی است که اساسا نامشروع بوده و زبانی جز زور نمیفهمد. در صورتی که امت اسلامی واحد شکل گیرد، قطعا قدرت جمعی جهان اسلام جایی برای اشغالگران صهیونیست و موجودیت آن باقی نخواهد گذاشت.بدون دلیل نیست که دشمنان پروژههای مخفی و آشکار فرهنگی را برای دوری از گفتمان مقاومت و درمقابل، روی آوردن به سازش با دشمن صهیونیستی را برنامهریزی و اجرا میکنند. اما حوادث اخیر نشان داد که گفتمان مقاومت تا چه اندازهای قاطعیت و اصالت دارد. قطعا نتیجه این منازعه(چنانچه خداوند متعال در قرآن کریم وعده داده)، به سود جریان حق وبه ضررجریان باطل خواهد بود.جریان باطل امروزهمان رژیم صهیونیستی و حامیان آن هستند.