Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@12:11:02 GMT

مردم در عصر غیبت گرفتار چپ روی و راست روی نشوند

تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۴۴۷۷۴

مردم در عصر غیبت گرفتار چپ روی و راست روی نشوند

تهران- ایرنا- عضو هیات علمی دانشگاه و پژوهشگر تاریخ اسلام گفت: مردم برای آمادگی در دوران آخرالزمان باید هوشیار بوده و گرفتار چپ روی و راست روی نشوند زیرا اگر نگاه آنها کمترین زاویه را پیدا کند جامعه طعم سعات را نخواهد چشید.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حشمت الله قنبری در سخنان قبل از خطبه های این هفته نماز جمعه تهران با بیان اینکه اگر مردم حق و باطل را نشناسند در روز حضور و ظهور، یا غایب خواهند بود یا در جبهه باطل به روی حق شمشیر خواهند کشید، افزود: در زمان امام حسین (ع) نیز مردم 10 سال برای ایشان نامه فرستادند اما به هنگام طلوع وجود مبارک امام، دست را در دست عبیدالله گذاشتند و با انگیزه اعتقادی بر خیمه او تاختند
عضو هیات علمی دانشگاه که با موضوع «آخرالزمان از دیدگاه امیرالمومنین (ع)» سخن می گفت، تصریح کرد: بنا به فرمایش حضرت علی (ع) که می فرمایند آگاه باشید ما اهل بیت پیغمبر در برخورد با فتنه ها با چراغ روشن به آنها وارد می شویم و به راه و روش صالحان عمل می کنیم تشخیص امام حق و باطل کار سختی نیست، انسان آزاده با نگاه عبرت بین و با این انگیزه که به هدایت دسترسی پیدا کند می تواند شعارهای باطل و فتنه آفرین را شناسایی کرده و مسیر سعادت را پیدا کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


قنبری با بیان اینکه امروز جهان اسلام به همین فتنه ها گرفتار است، افزود: در همین ماجرای قتل روزنامه نگار عربستانی خاشقچی وی فردی بود که وقتی شیخ نمر را اعدام کردند یکی از آرزوهایش این بود که باید به نوعی با پیکر او برخورد شود که آثاری از پیکر او باقی نماند و اکنون این نیست که با قتل خاشقچی شخصیت آزاده ای را حذف کرده باشند.
وی یادآورشد: نظام سلطه احتمالا به این نتیجه رسیده که عمر سیاسی و دوشیدن برخی در عربستان به سرانجام رسیده است.
قنبری ادامه داد: موضوع مهدویت و حضور موعود آخرالزمان از محکمات ادیان توحیدی و حتی از آرمان های مکاتب بشر ساخته است و از روزگاران کهن مساله موعود گرایی آرمان امید آفرین انسان های موحد و خردمندان معتقد به غیب بوده است.
به گفته وی از مجموعه اخبار و اسنادی که در اختیار ما است اینگونه دریافت می شود که بیان جزئیات و ویژگی های ظهور موعود آخرالزمان به حقیقت تابناک اسلام سپرده شده و تمامی مذاهب اسلامی بر این نکته اتفاق حتمی دارند که شخصیت ممتاز و یگانه ای از آل محمد (ص) و از ذریه امیرالمومنین (رع) و سید النساء العالمین به امر خدا قیام خواهد کرد و با قیام شکوهمند او ، نجات حکومت مستضعفان، استقرار حکومت صالحان و ابطال باطل و ظهور استعدادهای بیکران اولاد آدم میسر خواهد شد.
عضو هیات علمی دانشگاه تاکید کرد: موضوع انتظار منتظران و حضور منتظر پیوسته در زمره مهمترین، ظریف ترین و دقیق ترین عبادت های امت اسلامی بوده و همه پیروان ادیان الهی و مذاهب اسلامی با این امید زندگی کرده اند که حضور موعود آخرالزمان را درک کنند و نابسامانی های زندگی انسان در پرتور وجود مبارک آن حضرت به سامان برسد.
قنبری با اشاره به اینکه حتی شخصیت ممتاز عالم خلقت و ائمه عصمت و طهارت در زمره منتظران قرار داشته اند، گفت: مرحوم شیخ صدوق در جلد اول اکمال الدین از «اصبغ ابن نباته» روایت می کند که روزی بر حضرت علی (ع) وارد شدم ظاهر روایت اینگونه است که باید این دیدار در روزهای غربت اسلام و تنهایی آن حضرت باشد می گوید وقتی وارد شدم ایشان را اندوهگین دیدم و در باور خود به این خیال افتادم شاید علت این ناراحتی از آن باشد که از زمامداری بر مسلمانان محروم مانده اند لذا از امام پرسیدم چرا شما در غصه می بینم آیا شما به ملک و حکومت بر زمین علاقه مند هستند.
وی افزود: حضرت علی (ع) نگاه معناداری به اصبغ کرده و فرمودند اینگونه نیست به خدا سوگند من هرگز به دنیا و هر آنچه که متعلق به دنیا است رغبتی نداشته ام هیچ موجودیت و موضوعیتی از این عالم ناسوت چشم و دل پسر ابوطالب را به خود متوجه نکرده است اما آنچه که من را به فکر برده و باعث دغدغه خاطر من شده فکر و اندیشه به مولودی از نسل من و یازدهمین فرزند من 'مهدی' است کسی که عدالت را منتشر خواهد کرد همانگونه که در روزگار غیبت او زمین پر از ظلم شده باشد.
این پژوهشگر تاریخ اسلام ادامه داد: حضرت علی (ع) همچنین فرموند برای وجود مبارک او غیبتی اراده شده که در آن عصر غیبت مردم دچار گمراهی می شوند و اقوامی نیز به هدایت دسترسی پیدا خواهند کرد.
قنبری بیان داشت: از این روایت معلوم می شود که عصر غیبت دوران رها شده و بی مسئولیت و بی تکلیف بودن نیست بلکه ذات حق این دوره را اراده کرده برای اینکه امت اسلامی و پیروان و رهروان مکتب نبوت و امامت با معیارهایی که از اولیا الهی در اختیار آنها است خود را مهیا کنند و زندگی در طراز موعد آخرالزمان را تمرین کنند.
وی یادآورشد: مرحوم سید رضی در خطبه 150 نهج البلاغه عبارت هایی را از حضرت علی (ع) روایت کردند که بر اثر شارحان نهج البلاغه تمام اشارات آن حضرت به فتنه هایی است که در دوران غیبت آن حضرت و قبل از قیام موعود آخرالزمان مردم به آنها مبتلا می شوند.
این پژوهشگر تاریخ اسلام اضافه کرد: آنچه که مردم در قدم اول و نقطه کانونی هدایت حضرت علی (ع) دریافت می کنند این است که مردم گرفتار چپ روی و راست روی می شوند و برخی نگاه ها به غرب و برخی به شرق منتهی می شود در دوران غیبت مردم به خاطر تمایلات به چپ و رست و تعلقات غلیظ به این امر به وادی گمراهی می افتند و مسیر مستقیم را ترک می کنند.
قنبری ادامه داد: مردم در این شرایط اختلافی به لحاظ سلیقه و روش های اداره کردن و زیست کردن، به رشد نخواهند رسید چون تعصب و به دنبال آن لجاجت به وجود می آید و آمیختن این دو حاصل آن خواهد بود که مردم راه مستقیم و امامت و ولایت را گم می کنند.
وی تصریح کرد: مهتران مردم جامعه را دچار حیرت و سردرگمی می کنند و دعواداران عدالت و آرامش از صیانت ارزش های الهی هستند اما در مقام عمل بر طبل خود می کوبند و با تبلیغات و هیاهوی فراوان به دنبال این هستند که تمرکز مردم را از پایه معارف حقه و رهبر الهی پراکنده کنند که حضرت علی (ع) در این رابطه هشدا داده است.
عضو هیات علمی دانشگاه اضافه کرد: لذا در دور های مختلف طبقاتی از مردم اصل مهدویت را انکار کرده و آن را شوخی فرض می کنند حتی در بین معتقدان به این حقیقت نیز زندگی به گونه ای جریان دارد که انسان خیال می کند اعتقادی به موضوع غیب و حقایق الهی وجود ندارد و در نقطه مقابل برخی آنچنان برخی برای انتصاب خد به امام موعود شتاب زده عمل می کنند که گویی خود منتظر قائل به فرج نیست.
قنبری بیان داشت: آنها گروهی هستند که جامعه را با تظاهرات تقلبی وارائه اطلاعات ناقص و نشانه های نامطمئن و وعده های غلط نسبت به وجود آخرالزمان مساله دار می کند حضرت علی (ع) در این رابطه دو هشدار داده و فرمودند: در آنچه که باید تحقق پیدا کند نباید عجله کرد برای این امر عجله رفتار رحمانی نیست باید صبر کرد و البته برای امر فرج و درخواست ظهور درخواست سرعت کرد اما حرکت شتاب زده از منطق و پایه دینی برخوردار نیست.
وی گفت: هشدار دوم آن حضرت این است که در کنار عجله نکردن آنچه را که او با خود خواهد آورد و امر ظهور را انسان دور نداند و خود و زندگی اش را در طراز اقتضائات ظهور آماده کرده باشد زیرا مردمی که تربیت عصر ظهور نکرده باشند در دوران ظهور کم می آورند با امام حق نمی مانند و اگر جامعه به لحاظ تربیتی و شخصیتی مهیا نباشد ممکن است درک حضور امام زمان برای او مهیا نباشد.
به عقیده این پژوهشگر تاریخ اسلام همچنین حضرت علی (ع) تاکید دارد که برای عصر ظهور آماده باشید و خود را در خلوت اندازه گیری کند زیرا گاه ممکن است در جلوت و گردهمایی نتواند حقیقت وجودی خود را کاوش کند لذا امام می فرماید آماده باشید در خلوتتان.
قنبری عنوان کرد: که آن حضرت همچنین فرموده ای مردم اکنون هنگام فرا رسیدن آن چیزی است که به شما وعده داده شده است این بیان حضرت علی (ع) نسخه ای برای بازیگری برخی نیست، ایشان در روزگار تنهایی خود دنبال جامعه ای می گردد که اگر در ساعت امر فرج محقق شد در حکومت او دچار نقصان نشود و تصریح می فرماید فتنه ها را ببینید، دوستان و دشمنان اهل ایمان و خیرخواهان و بدخواهان مصالح انسانیت را بشناسید و عمق اعتقادات رفتاری خود را ارزیابی کنید.
این پژوهشگر تاریخ اسلام تصریح کرد: در هیچ دوره ای به این اندازه پیروان مکتب اهل بیت علیهم السلام محبوب نبودند و نظام سلطه در مقابل جریان انقلاب و منتسب به دین درمانده نبوده است و هر برنامه ای که در بلاد اسلام عمل کردند با جبهه توفنده اسلام مواجه شدند و عزت اسلامی نمایان شد.
قنبری ادامه داد: بیانات حضرت علی (ع) در زمینه آمادگی برای عصر ظهور نسخه هدایت برای خاص و عام است و اگر بخواهید دوران ظهور و انسان های مقبول منتظر باشید باید در عصر ظهور استانداردهای زندگی خود را مشخص کنید زیرا در غیر این صورت مردم وقتی در محضر امام برسند ممکن است نه تنها یار او نباشند بلکه درد بی درمان او شوند.
علمی**1883**1440

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي نماز جمعه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۴۴۷۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخست وزیر اسپانیا در فکر کناره گیری از قدرت

نخست وزیر اسپانیا با توجه به اتهامات فساد وارد شده به همسرش به فکر کناره گیری افتاده است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از نشریه "دی سایت"، پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا، با توجه به اتهامات فساد علیه بگونیا گومز، همسرش، در حال بررسی استعفای خود است.

نخست وزیر سوسیال دموکرات اسپانیا شامگاه چهارشنبه در پلتفرم ایکس نوشت: من باید کمی درنگ کنم و فکر کنم. او می خواهد تصمیم بگیرد که آیا باید به رهبری دولت ادامه دهد یا اینکه از این افتخار دست بکشد. سانچز از سال 2018 نخست وزیر اسپانیا است.

دادگاه مادرید پیشتر اعلام کرده بود که بگونیا گومز، همسر نخست وزیر اسپانیا به "اعمال نفوذ و فساد در تجارت" در ارتباط با کمک های مالی کرونا متهم شده است. تحقیقات علیه گومز بر اساس شکایت سازمان مبارزه با فساد Manos Limpias (دست‌های پاک) شکل گرفته است. گفته می شود که این سازمان به محافل راست افراطی در اسپانیا نزدیک است.

سیاستمداران حزب محافظه کار خلق PP در واکنش های اولیه خود استعفای سانچز را رد کردند. خاویر ماروتو، سیاستمدار این حزب و معاون رئیس مجلس سنا، گفت: این نمایش جدیدی است که سانچز به نمایش را کنار بزنند. سانچز می خواهد به هر قیمتی در قدرت بماند. او همیشه مرد خوبی است، بقیه بد هستند. در همین حال، بسیاری از ابراز همبستگی ها به سرعت از سوی حزب سوسیالیست سانچز (Psoe) صادر شد.

سانچز و گومز از سال 2006 ازدواج کرده‌اند و دو دختر دارند. همسر نخست وزیر اسپانیا کارشناس بازاریابی است که از جمله در بانک ها و سازمان های مردم نهاد کار کرده است.

در سایه اتهامات به همسرش پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا در نامه‌ای به مردم به طور شگفت انگیزی اعلام کرد که فعلا وظایف رسمی خود را به حالت تعلیق در می آورد. وی تمام قرارهای عمومی خود را «برای چند روز» لغو کرد.

سانچز اعلام کرده است که او قصد دارد روز دوشنبه تصمیم خود را اعلام کند.

در نامه سانچز آمده است که جناح راست و راست افراطی او را با هر وسیله ممکن مورد آزار و اذیت قرار دادند. وی افزود:من باید فوراً به این سؤال پاسخ دهم که آیا با وجود باتلاقی که جناح راست و راست افراطی در تلاش برای سیاست گذاری ایجاد کرده اند آیا ادامه کار ارزشش را دارد؟

حزب راست‌گرای Vox اسپانیا هم اعلام کرده که سانچز خود را قربانی به تصویر می‌کشد. روزنامه اسپانیایی ال پایس به نقل از بیانیه این حزب نوشت: اگر می خواهد فکر کند، باید این کار را انجام دهد، اما پس از استعفا.

کمک دولت اسپانیا به رئال مادرید برای خرید امباپه

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • علاقه میلان به جذب تیاگو سانتوس
  • نخست وزیر اسپانیا در فکر کناره گیری از قدرت
  • واکنش رئیس فدراسیون والیبال به غیبت موسوی و غفور در تیم ملی
  • حرکت به سمت بیانیه گام دوم انقلاب وظیفه اصلی فرماندار کاشان
  • ابعادی از ظهور قدرت ایران در عملیات «وعده صادق»
  • مقابله با معضلات فرهنگی به کمک کاربردی‌سازی سیره حضرت عبدالعظیم(ع)
  • ایران؛ ظهور یک ابر قدرت در عرصه بین الملل
  • پیام تشکر بیت آیت الله امامی کاشانی ازرهبر معظم انقلاب وآحاد مردم
  • راز ظهور قدرت ایران در نظم نوین جهانی
  • قدردانی خانواده مرحوم آیت الله امامی کاشانی از مردم و مسئولان