Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-25@21:55:13 GMT

کوتاه اما ماندگار به طول تاریخ

تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۴۴۹۵۶

کوتاه اما ماندگار به طول تاریخ

به گزارش جام جم آنلاین- یازدهمین امام شیعیان امام حسن عسکری (ع) زندگی کوتاه و بسیار سختی داشتند. پدر بزرگوارشان امام هادی علیه‌السلام و مادر مکرمه اش بانوی عارفه ایست که به نام های «سلیل » ، «حدیثه » و «سوسن » خوانده می شود. امام یازدهم در سامرا و در منطقه عسکر اقامت اجباری داشتند ازآن‌جهت ایشان را عسکری می‌نامند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امام عسگری در مدت امامت کوتاه خویش با ۳ نفر از خلفای عباسی که هر یک از دیگری ستمگرتر و بی‌دین‌تر بودند هم‌عصر بودند؛ این سه تن المعتزبالله، المهتدی بالله و المعتمد علی‌الله خلفای عباسی بودند که روز نخست بانام طرفداری از علویان و با عنوان انتقام‌گیری از بنی‌امیه قیام کرده بودند. بعد از پیروزی آن را نادیده گرفتند و مانند خلفای بنی‌امیه و بلکه بدتر از آنان ستمگری و خودکامگی را آغاز کردند.

علیرغم آنکه در زمان چهاردهمین خلیفه عباسی و دومین خلیفه عباسی هم‌عصر امام یازدهم، یعنی مهتدی باشد مورخان به جهت میانه‌روی در غذا، لباس، امور اقتصادی و زدودن مظاهر تشریفات و اشرافی گری توسط وی داد سخن داده‌اند و او را ستوده‌اند. در همین زمان امام عسکری به زندان فرستاده شد و تا زمان کشته شدن مهتدی بالله امام در زندان به سر می‌بردند و حتی تصمیم داشت امام را به قتل برساند.

خلفای عباسی از هرگونه فشار و محدودیت نسبت به امامان دریغ نمی‌کردند ولی این میان‌فشارها و محدودیت‌ها در زمان امام عسگری از امام جواد و امام هادی علیها علیه‌السلام نیز بیشتر بود و البته به دو دلیل:

الف) شیعه در زمان امام عسکری به‌صورت یک قدرت عظیم در عراق درآمده بود و همه مردم شیعی هیچ‌یک از خلفای عباسی را مشروع و قانونی نمی‌دانستند و معتقد بودند امامت الهی در فرزندان علی باقی است. در آن زمان شخصیت ممتاز این خاندان امام عسکری علیه‌السلام بود.

ب) خاندان عباسی طبق روایات و اخبار متواتر می‌دانستند مهدی موعود که تار و مار کننده‌ کلیه حکومت‌های خودکامه و ناحق است از نسل امام یازدهم خواهد بود به همین جهت پیوسته مراتب زندگی او بودند تا بتوانند فرزند او را به چنگ آورده و نابود کنند.

به‌قدری حکومت عباسی از نفوذ و موقعیت امام نگران بود که امام را ناگزیر کرده بود هر هفته روزهای دوشنبه و پنجشنبه در دربار حاضر شود.

دربار به این هم اکتفا نکرد بلکه معتز امام را بازداشت و زندانی کرد و حتی به سعید حاجب دستور داد امام را به سمت کوفه ببرد و درراه او را به قتل برساند ولی بعد از سه روز ترکان دربار خود را به درک واصل کردند.

امام عسکری باوجود همه این فشارها و کنترل‌ها و مراقبت‌های بی‌وقفه حکومت عباسی یکسری فعالیت سیاسی، اجتماعی و علمی در جهت حفظ اسلام و مبارزه با افکار ضد اسلامی انجام داد که خلاصه آن به شرح ذیل می‌باشد:

1- کوشش‌های علمی در دفاع از آیین اسلام و رد اشکالات و شبهات مخالفان و نیز تبیین اندیشه صحیح اسلامی
2- ایجاد شبکه ارتباطی بین خود و شیعیان مناطق مختلف از طریق تعیین نماینده و اعزام پیک
3- فعالیت‌های سری سیاسی به‌رغم تمام کنترل‌ها و مراقبت‌های حکومت عباسی
4- حمایت و پشتیبانی مالی از شیعیان خصوصاً یاران ویژه و خاص خود
5- تقویت و توجیه سیاسی رجال و عناصر مهم شیعه در برابر مشکلات
6- استفاده گسترده از آگاهی‌های غیبی برای جلب منکران ولایت و امامت و دلگرمی شیعیان و محبان
آماده‌سازی شیعه برای دوران غیبت فرزند خود امام دوازدهم

معتمد عباسی(لعنت‌الله‌علیه) که همواره از قدرت امامت و ولایت و محبوبیت امام و نفوذ معنوی امام در جامعه نگران بود، چون دید توجه مردم روزبه‌روز به امام بیشتر می‌شود و زندان و اختناق و مراقبت تأثیر معکوس دارد به همان شیوه اسلاف ناخلف خود عمل کرد و امام را پنهانی مسموم ساخت و در ۸ ربیع‌الاول سال ۲۶۰ حضرت امام حسن عسکری علیه‌السلام به شهادت رسید.

حاج عباس روزمه

مدرس دانشگاه و کارشناس حوزوی

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: امام حسن عسکری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۴۴۹۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گروه بندی و زمان مسابقات فوتبال مناطق رده سنی امید

  به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری صدا و سیما، برنامه مسابقات فوتبال مناطق رده سنی امید باشگاه‌های ایران در گروه‌های مختلف به شرح زیر است:   گروه یک: سی دنا سی سخت (میزبان)، سرخپوشان شوشتر، استقلال سیلک کاشان، آرتیمان خمین و خیبرخرم آباد مسابقات در تاریخ ۲۰ تا ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد.   گروه ۲: ایفا سرام سرخرود (میزبان)، اکباتان اردبیل، رویان مهر رویان، میعاد فیروز کوه و دهداری مشهد مسابقات در تاریخ ۱۵ تا ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد.   گروه ۳: کاسپین بابل (میزبان)، مس سونگون تبریز، استقلال نوین بجنورد، شاهین گرجی محله، مدرسه عال حرفه‌ای مشهد مسابقات از تاریخ ۱۸ تا ۲۴ اردیبهشت برگزار می‌شود.   گروه ۴: آوای میناب حدید (میزبان)، سپاهان اصفهان، نیو سایپا بندرعباس و سرخ دلان دلوار مسابقات از تاریخ ۱۱ تا ۱۶ اردیبهشت برگزار می‌شود.   گروه ۵: الون نوین همدان (میزبان)، شهرداری اردبیل، عقاب تهران و ولایت اهواز  مسابقات از تاریخ ۲۱ تا ۲۷ اردیبهشت برگزار می‌شود.   از هر گروه تیم‌های اول مستقیما به مسابقات لیگ امید صعود و تیم‌های دوم سهمیه مراحله اول مسابقات مناطق فصل آتی را کسب می‌کنند و سایر تیم‌ها به مسابقات استانی بازمی گردند.

 

دیگر خبرها

  • هنگام خرید از فروشندگان دور گرد مراقب کپی اطلاعات کارت بانکی خود باشید
  • کنکور هنر ۱۴۰۳ + تاریخ، زمان برگزاری و تعداد سوالات
  • راه جلب عنایت امام زمان (عج)
  • بهره فرهنگی اجلاس پیرغلامان باید در استان کرمان ماندگار شود
  • سفر در فضا و زمان؛ میراث ماندگار هابل
  • ۱۰ دقیقه‌ای دوش بگیرید؛ مضرات حمام طولانی چیست؟
  • در تاریخ ماندگار شد / آرسنال چلسی را با 5 گل به توپ بست +فیلم
  • گروه بندی و زمان مسابقات فوتبال مناطق رده سنی امید
  • بهترین روش دوش گرفتن برای اجتناب از آسیب رسیدن به پوست
  • ۱۰ دقیقه‌ای دوش بگیرید/ مضرات حمام طولانی چیست؟