Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-07@05:21:22 GMT

12 کيلوگرم زعفران در مياندوآب برداشت شد

تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۴۵۰۴۵

12 کيلوگرم زعفران در مياندوآب برداشت شد

خبرگزاري آريا - مهاباد- ايرنا- مدير جهاد کشاورزي مياندوآب گفت: امسال 12 کيلوگرم زعفران تر از بيش از چهار هکتار از اراضي کشاورزي اين شهرستان برداشت شد.

علي ديانتي روز جمعه در گفت و گو با ايرنا اظهار داشت: گياه زعفران براي نخستين بار در آذربايجان غربي طي سال 1389 در 2 هکتار از اراضي اين شهرستان کشت شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي افزود: اکنون با توسعه کشت اين محصول، 4.3 هکتار از اراضي اين شهرستان به کشت زعفران اختصاص يافته که براي 16 نفر به طور مستقيم و 50 نفر به شکل غيرمستقيم در ارتباط با آن اشتغال ايجاد شده است.
ديانتي اضافه کرد: متوسط عملکرد اين گياه براي سال اول در هر هکتار 1.5 تا 2 کيلوگرم بود و بيشترين عملکرد آن از سال سوم به بعد آغاز شد؛ زعفران با مديريت و حفاظت هاي لازم حداقل تا 10 سال اقتصادي بوده و در پايان اين دوره نيز پياز اين گياه قابل انتقال به زمين ديگر يا قابل فروش است.
وي گفت: نياز آبي کم (حدود 2 هزار و 500 تا سه هزار مترمکعب در هکتار) و تامين نياز آبي آن با نزولات جوي، عدم تداخل نياز آبي با ساير محصولات کشاورزي مرسوم در منطقه، اشتغال زايي مستقيم و غيرمستقيم (در زمان برداشت) و اقتصادي بودن آن از جمله مواردي است که مي توان اين محصول را جايگزين ديگر محصول هاي کشاوري پرآب بر کرد.
مدير جهاد کشاورزي مياندوآب بيان کرد: اين شهرستان با توجه به ارتفاع از سطح دريا و اقليم و خاک مناسب داراي اراضي مستعدي جهت کشت اين گياه است.
وي افزود: اجراي طرح افزايش سطح زيرکشت گياه زعفران با ضرورت تغيير الگوي کشت و توسعه کشت محصول هايي با نياز آبي کم، در راستاي سياست هاي احياي درياچه اروميه در اولويت برنامه ريزي هاي اين مديريت قرار دارد.
ديانتي اظهار داشت: با توجه به اينکه هزينه کشت اوليه اين گياه زياد بوده و هم اکنون مشکل کشاورزان متقاضي کشت اين محصول تامين سرمايه اوليه است، از اين رو کشاورزان به حمايت مسوولان در قالب پرداخت تسهيلات بانکي، يارانه يا تامين پياز زعفران نياز دارند.
به گزارش ايرنا، مياندوآب داراي 82 هزار هکتار اراضي کشاورزي شامل 52 هزار هکتار اراضي آبي و 30 هزار هکتار اراضي ديم است و بيش از 50 نوع محصول زراعي و باغي از اين اراضي توليد مي شود.
9871/6185/3072
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۴۵۰۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روستای بدون بیکار در مازندران

روستای بدون بیکار در مازندران

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران، اهالی روستای وازیَک محمودآباد با پرورش گل و گیاه توانستند روستای بدون بیکار مازندران لقب بگیرند.


مدیر جهاد کشاورزی محمودآباد با بیان اینکه از ۹۲ هکتار فضای گلخانه‌ای شهرستان محمودآباد ۳۷ هکتار آن در روستای وازیک واقع شده است گفت: ۱۶۹ نفر در این روستا به پرورش گل و گیاه مشغول هستند.


هادی زاده با اشاره به اینکه روستای وازیک سال ۱۴۰۰ به عنوان روستای گردشگری گل و گیاه مازندران معرفی شد افزود: با پرورش گل و گیاه در این روستا، وازیک روستای بدون بیکار مازندران هم لقب گرفت.


زینب دیوارگر و گزارشی از روستای بیکار مازندران:

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

دیگر خبرها

  • آزادسازی سه هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان تبریز
  • سیل و تگرگ، جان مزارع کازرون را گرفت + تصاویر
  • روستای بدون بیکار در مازندران
  • ۶۰ هزار هکتار شالیزار مازندران تجهیز و نوسازی شد
  • ۲ شهرک مولد کشاورزی در بوشهر ساخته می‌شود
  • توسعه ۳۰۰ هزار هکتار اراضی؛ افزایش سه میلیون تنی محصولات کشاورزی
  • پیش بینی تولید بیش از ۲۴ هزار تن باقلا در گلستان
  • گندم‌های ذخیره شده در مراکز روباز خوزستان خسارت ندیدند
  • برداشت ۴۰ درصد گندمزار‌های سیستان و بلوچستان
  • برداشت گل محمدی از ۵۰۰ هکتار از گلزار‌های خراسان شمالی