Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-03-19@02:10:49 GMT

پیامبر اکرم (ص)، اسوه و انسان کامل

تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۴۵۵۴۸

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا­ و سیما، آیت الله محمد امامی کاشانی در خطبه اول نماز جمعه عبادی سیاسی امروز تهران، ضمن عرض تسلیت سالروز شهادت امام حسن عسکری(ع) و تبریک آغاز امامت امام زمان (عج) افزود: پیامبر اکرم (ص) در سوره احزاب آیه 21 قرآن کریم به عنوان اسوه حسنه معرفی شدند و موضوع اسوه در سه نقطه از قرآن مطرح شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی گفت: در قرآن آمده «لقد کان لکم فی رسول الله اسوه حسنه»، یعنی اول انسان ها را مطرح کرده و در مرحله بعد رسول الله را آورده است، به این معنی که رسول خدا، اسوه، رهبر، راهنما­ و مقتدای بشریت است، یعنی آنچه در رفتار و اخلاق او می بینیم منطبق با عمل است، بنابراین خدای مهربان چنین شخصیتی را به عنوان مقتدا معین می کند که به نفع بشریت است.
خطیب جمعه تهران افزود:­ خداوند می فرماید برای شما انسان ها رسولی قرار دادیم که اسوه انسان کامل است، یعنی پیامبر خودش را فدای انسان ها می کند تا همه سعادت مند و موفق باشند، چنانچه امام حسین (ع)­ و همه ائمه تلاش کردند و به شهادت رسیدند تا شهادت آنها مسیر رشد و تکامل انسان ها را فراهم کند، آن ها برگزیده شدند تا برای شکستن درب زندان های ظلم و فساد و اگر چنین اسوه هایی نبودند بشر چه می کرد؟
وی گفت: اسوه در اصطلاح ادبیات عرب به صورت نکره بکار رفته نه معرفه، یعنی مقام پیامبر و امام، مقام تعظیم است، ضمن اینکه قرآن می فرماید پیامبر اکرم(ص) اسوه حسنه است،­ اسوه ای کامل برای بشریت.
آیت الله امامی کاشانی افزود: امام حسن عسکری(ع) و امام زمان (عج) اسوه هایی هستند که از سوی خدا تعیین شدند تا راهنمای بشر باشند، کسی اسوه است که از وحی باخبر باشد، از هستی خبر داشته باشد و سرتا پای نظام وجود را درک­ و براساس آن عمل کند، تا انسان ها دنباله رو ­او­ باشند که ائمه هدی (ع) در همان مسیری اسوه بودند که پیامبر اکرم(ص) بود، بنابراین سلمان ها­ و بوعلی سیناها مقتدا محسوب نمی شوند.
امام جمعه موقت تهران گفت: انسان های ممتاز باید باشند و عیارشان مشخص شود که عیار برای همه معیار و ارزش است و در این توصیف مکاتب اجتماعی نمی توانند برای بشر اسوه و عیار محسوب شوند، انسان های بزرگ نیز نمی توانند چنین باشند، برخی از علمای اهل سنت که با شیعه همراهند، می گویند حضرت مهدی (عج) در سال 255 هجرت به دنیا آمده و در روز شهادت امام حسن عسکری (ع) پنج ساله بوده است و در حال حاضر در غیبت به سر می برد.
وی افزود: برخی علمای اهل سنت عقیده دیگری دارند به این مضمون که چه فایده ای دارد که امام زمان (عج) در سال 255 هجرت به امامت رسیده و حالا در پرده غیبت است؟ از نظر آن ها اسوه کسی است که مردم او را ببینند، البته برخی از بزرگان شیعه نیز در گذشته با این مسئله مواجه بودند، مثل اسحاق ابن یعقوب که از محمد ابن عثمان عمری نایب دوم امام زمان(عج) خواست که سوالات او را به محضر حضرت ببرد، در آن نامه چند سوال مطرح بود که یکی از سوالات درباره غیبت حضرت بود و این که­ چه فایده ای برای بشر دارد که ایشان در پرده غیبت است؟ حضرت در پاسخ به سوال اسحاق چنین فرمودند همانطور که خورشید در پس ابر نور دارد، من نیز نور دارم ولی خورشید آنچنان آشکار نیست، ابرها آمده و آن ابرها مشکلات اجتماعی دنیاست که ظهور را به تاخیر انداخته است؛ در ادامه ­­حضرت می فرمایند؛ این سوالات را نپرسید چون این مسئله را خدای متعال خواسته است و روزی حکمت غیبت بر مردم آشکار می شود.
آیت الله امامی کاشانی گفت: بنده درباره این سوال به دو نکته اشاره می کنم؛ اول برای محصلان و اهالی حوزه علمیه که وجود امام و­ حجت خدا مشیتی است که خدای متعال قرار داده است و چنانچه در هر عصر و زمانی، زمین از حجت خدا خالی باشد بشریت در فساد باقی می ماند.
وی افزود: نکته دوم این است که یکی از فیلسوفان معروف فرانسوی به نام هانری برگسن کتابی دارد به نام «سرچشمه اخلاق و دین» که ترجمه شده و مطلبی­ را به این شرح عنوان کرده است؛ «این که خدای متعال کسی را در هر عصر­ و زمان برای راهنمایی بشر قرار دهد درست است، اما ممکن است چنین انسانی را هیچ گاه ملاقات نکنیم»، البته به نظر نمی رسد که این فیلسوف از مکتب اسلام خبر داشته باشد و ممکن است براساس مکتب مسیحیت این حرف را زده، اما موضوع غیبت بین عیسی بن مریم (ع) و حضرت مهدی (عج) مشترک است.
امام جمعه موقت تهران گفت: از نگاه این فیسلوف در می یابیم که وی به موضوع مقتدا و رهبر اشاره کرده و می گوید ممکن است او را ندیده باشیم اما راه او را می پیماییم و خود را در معرض قضاوت او می بینیم، از سرزنش او می هراسیم و از تایید او به خود می بالیم، بنابراین همین اندازه که اعتقاد داشته باشیم ما را می بیند و در گناه ما را سرزنش می کند، کار خوبمان را تایید می کند و خوشحال می شود، برای ما کافی است.
آیت الله امامی کاشانی افزود: تعبیر دیگری از این فیلسوف چنین آمده که ما حالت شاگردی پیدا می کنیم و اگر شاگرد شدیم به استاد احترام و تاسی می کنیم، بنابراین ما نیز باید به آن حضرت تاسی کنیم.

آیت الله محمد امامی کاشانی خطیب موقت نماز جمعه تهران در خطبه دوم نماز با اشاره به رفتارهای ظالمانه دولت امریکا در ارائه تحریم ها علیه ملت ایران گفت: رئیس جمهور امریکا با حمایت از رژیم آل سعود در کشتار مردم مظلوم یمن و رژیم صهیونیستی در جنایات علیه مردم مظلوم فلسطین و همچنین تشدید تحریم ها علیه ملت ایران و فشار بر کشور چهره واقعی خود را به مردم جهان نشان داد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ آیت الله امامی کاشانی افزود: چهره واقعی رئیس جمهور امریکا موقعی به مردم جهان نشان داده شد که در مجمع عمومی سازمان ملل با حرکات و سخنانش مضحکه نمایندگان کشورهای جهان شد.
خطیب جمعه تهران در ادامه به ابعاد دیگری از توطئه های امریکا علیه ملت ایران به ویژه در بخش تبلیغات دروغین رسانه ای اشاره کرد و گفت: امریکا قصد دارد با استفاده از این حربه و نادیده گرفتن دستاوردهای بزرگ جمهوری اسلامی ایران به جنایات خود در منطقه و جهان و کشتار مسلمانان و مردم آزاده جهان سرپوش گذارد.
وی افزود: این در حالی است که مردم جهان به خوبی انقلاب ایران را شناخته اند و از عزت و عظمت و بزرگی نظام اسلامی و صادق بودن این نظام سخن می گویند، نظامی که خیانت نمی کند و دنبال حق است و هیچ گاه جنگ و خونریزی راه نمی اندازد.
خطیب جمعه تهران گفت: جمهوری اسلامی ایران یک نظام برحق است و ملت ایران یک ملت آزاده و عزتمند در جهان به شمار می روند و این موضوع مورد تأیید ملت های دیگر است در حالی که دولت امریکا با دخالت های خود منطقه و جهان را دچار چالش کرده است.
آیت الله امامی کاشانی همچنین با تقدیر از شهدای سرافراز ایران اسلامی و همچنین خانواده های این شهدا و ایثارگری آنها بر نقش این عزیزان در ادامه راه انقلاب و عزتمند شدن کشور تأکید کرد و افزود: فداکاری و ایثار شهدا و خانواده های آنها باعث شد ایران در میان ملت های جهان یک کشور آزاده به حساب بیاید و این عزتمندی ایران کار خداست و هیچ کس نمی تواند عزتی را که خداوند به ایران داده است، بگیرد.
خطیب جمعه تهران در بخش دیگری از خطبه نماز با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور و مشکلات موجود، بحث گرانی ها و همچنین نوسانات ارز بر جلوگیری از سودجویی افراد سوءاستفاده گر و احتکار کننده و کلاهبرداران در مسائل اقتصادی تأکید کرد و گفت: باید با اخلالگران در مسائل اقتصادی به جد برخورد شود و همچنین در زمینه توسعه تولید و اشتغال حرکت های جدی صورت گیرد.
آیت الله امامی کاشانی افزود: باید تولیدات کشور به مردم نشان داده شود و مردم بدانند که کالا در کشور به اندازه کافی وجود دارد.
وی از قوه قضائیه به علت برخورد با اخلالگران و مفسدان اقتصادی تقدیر و تشکر کرد و گفت: در رأس این قوه فقیهی عادل است که با دقت موازین فقهی و شرعی را جاری می کند.
خطیب جمعه تهران همچنین از نیروی انتظامی و زحمات پلیس کشور در برقراری نظم و امنیت و برخورد با احتکار کنندگان و بر هم زنندگان امنیت و نظام اقتصادی کشور تقدیر و تشکر کرد.
آیت الله امامی کاشانی افزود: مسئولان باید در مسائل اقتصادی جدی و ریزبین باشند.
وی همچنین با تأکید بر برخورد شدید با اخلالگران در مسائل اقتصادی کشور گفت: احتکار، کلاهبرداری و به چالش کشیدن معیشت مردم کار مؤمن و شیعه نیست و جامعه ما باید از این مسائل و افراد مبرا باشد.
خطیب جمعه تهران در پایان از مسؤولان مصلی تهران خواست با برنامه های دقیق و مدیریت مناسب اسباب رفاه نمازگزاران در زمستان و تابستان برای حضور در مراسم جمعه را فراهم سازند.
آیت الله امامی کاشانی همچنین خطاب به مدیران کشور گفت: کار و فعالیت مبتنی بر فکر و علم برای اداره امور و پیشبرد وظایف مدیریت در بخش های مختلف ضروری است ضمن آنکه به دلسوزی هم نیاز داریم و اگر دلسوزی در کارها وجود داشته باشد به نتایج خوبی هم خواهیم رسید و در غیر این صورت اقدامات و کارها دارای برکت نخواهد بود.
وی همچنین با اشاره به هفته کتاب بر اهمیت و گسترش کتابخوانی در کشور تأکید کرد و افزود: کتاب از جایگاه خاصی برخوردار است و باعث ایجاد فکر و اندیشه در بین افراد جامعه می شود.
خطیب جمعه تهران گفت: استفاده از فضای مجازی می تواند در جستجوی مطالب به افراد کمک کند اما خواندن کتاب و ترغیب برای نوشتن کتاب و تحقیق از جایگاه خاصی برخوردار است که باید در جامعه به عنوان یک فرهنگ رشد یابد.
آیت الله امامی کاشانی همچنین با اشاره به سالگرد رحلت آیت الله علامه طباطبایی از جایگاه ارزشمند این عالم تقدیر کرد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: خبرگزاری صدا و سیما امامی کاشانی نماز جمعه 25 آبان امام جمعه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۴۵۵۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روایت آیت الله خامنه‌ای از چگونگی آشنایی‌شان با حاج احمد آقا

به گزارش خبرنگار جماران، یک سالی از رحلت مرحوم حاج احمد آقا خمینی می گذشت که گفت و گویی با آیت الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره آن مرحوم انجام شد. در بخشی از این گفت و گو ایشان به سابقه آشنایی شان اشاره کرده و اینگونه روایت کرده اند:

 

اولین برخورد من با ایشان مربوط به حدود سال 41 است که ما در قم به منزل امام زیاد رفت و آمد می‌ کردیم. ایشان ظاهرا دبیرستان می‌ رفتند. من  می دیدم که با دوچرخه از در «اندرونی» به منزل می‌ رفتند و ما از در «بیرونی» می‌ رفتیم اول ایشان را نمی‌ شناختم و بعدا گفتند که «آقازاده امام» هستند.‌

‌‌بعد از آن ایشان را نمی‌ دیدم و حتی در جریانات سال های 42 نیز چیزی از ایشان به یاد ندارم. و البته من خبری ندارم که کجا بودند و چه می‌ کردند، ولی در حدود سال های 44 - 45 شنیدیم که ایشان طلبه شده‌ اند. و طلبه خوبی هم شدند. و خیلی جدی مشغول درس شدند. در آن زمان نقل می‌ شد که امام به ایشان فرموده‌ اند که اگر به دانشگاه می‌ خواهی بروی مخارج بر عهده خودت است، اما اگر طلبه بشوی من هم شهریه‌ ای به تو می‌ دهم. به این وسیله امام ایشان را به سمت طلبگی تشویق می‌ کرده‌اند.‌

‌‌بعدها، کم کم آشنایی ما بیشتر و از نزدیک شد. حتی یک بار من به قم رفتم و به منزل ایشان. آن وقت تازه ازدواج کرده بودند و در کوچه ادیب (که جای خوبی هم بود) می نشستند و من از مشهد آمده بودم. گفتم: «بروم و فرزند امام را ببینم.» رفتم، ایشان را‌‎ ‎‌دیدم و از نزدیک با هم آشنا شدیم. ‌

‌‌این اوایل آشنایی ماست. بعدها ایشان به نجف رفتند و از نجف برگشتند، دستگیر‌‎ ‎‌شدند و پس از آزادی در تهران در منزل آقای ثقفی وارد بودند و من هم آن وقت اتفاقاً در‌‎ ‎‌تهران بودم، به دیدن ایشان آمدیم و جمعی از دوستان هم در آنجا بودند. پس از آن، ایشان‌‎ ‎‌در بعضی از کارها با ما ارتباط پیدا کردند، هم کارهای مربوط به مبارزه مثل اعلامیه هایی‌‎ ‎‌که از نجف می آمد که ایشان چند مورد (البته معدود) برای من به مشهد فرستادند، و از‌‎ ‎‌نجف هم یک یا دو مورد یا شاید بیشتر برای من اعلامیه فرستادند، اعلامیه را در لای‌‎ ‎‌جلد کتاب جاسازی می کرد و کتاب را صحافی می کرد و یک کتاب برای من می فرستاد.‌‎ ‎‌همچنین ارتباط ما در بعضی زمینه های روشنفکری بود، مثلاً کتاب «در خدمت و خیانت‌‎ ‎‌روشنفکران» آل احمد را که تازه درآمده بود و دستگاه اجازه چاپ نمی داد، ایشان تلاش‌‎ ‎‌کرد و اقدام کرد (البته به کمک چه کسانی، من درست به یاد ندارم) و برای آنکه از جهات‌‎ ‎‌گوناگون، اطمینانی پیدا کنند، یک نسخه را برای من فرستاد و من هم نظراتی دادم. پس‌‎ ‎‌ارتباطات ما از این دو جهت بود و سابقۀ آشنایی ما چنین است. ‌

 

برشی از کتاب گنجینه دل: مجموعه خاطرات یاران در وصف یادگار امام حجت الاسلام و المسلمین حاج سید احمد خمینی؛ ص 15-16

 

دیگر خبرها

  • روایت آیت الله خامنه‌ای از چگونگی آشنایی‌شان با حاج احمد آقا
  • گلایه حاج‌ابوالقاسم ‌از بالابودن آمار سقط‌جنین‌
  • پاداش های عظیم الهی برای چشم انسان
  • رسیدن به قرب الهی در شناخت مهدویت و درک امام زمان است
  • دعای روز هفتم ماه مبارک رمضان
  • شرح دعای سحر|مفهوم تمامیت کتاب هستی
  • عامل سعادت انسان تفکر در زندگی معنوی است
  • آیت‌الله علم‌الهدی توضیح می‌دهد؛ چرا تحریم اقتصادی و تهدید ‌نظامی در ملت ایران اثرگذار نخواهد بود؟
  • امام خمینی: نظر آیت‌الله طالقانی درباره حجاب صحیح است
  • دو چهره شاخص مورد اعتماد امام چه کسانی بودند؟