Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا، آیت‌الله محمد امامی کاشانی، عضو مجلس خبرگان رهبری، امروز25 آبان‌ماه، در خطبه دوم نماز جمعه تهران، با دعوت همگان به ورع و تقوا و بیان یک روایت اخلاقی از امام حسن عسکری(ع)، گفت: ایشان در این روایت خطاب به شیعیان می‌فرماید: «اگر ورع داشتید، در سخن راستگو بودید، امین بودید، با خلق خش با مردم رفتار کردید؛ شیعی هستید و این مرا خوشحال می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تقوا داشته باشید و زینت ما باشید و باعث عیب و «شین» برای ما نباشید. ای مومنان و ای شیعیان، مودت‌ها را به سمت ما بکشایند و جوری عمل کنید که دل‌ها به سوی ما کشیده شده و مردم به ما علاقه پیدا کنند و بدی‌ها را از ما دور کنید (یعنی شیعه به صفات بد شناخته نشود) ».

وی افزود: در واقع امام توصیه می‌کند که خوب عمل کنید تا دنیا بفهد شیعه چیست و دل آنها به سوی امامان کشیده شود. امام حسن عسکری (ع) و امام عصر(عج) می‌خواهند دل‌های بشریت به سمت آنها کشیده شود و این با تقوا شدنی است. اعمال مان و زندگی‌مان را با دستورات آنها تطبیق بدهیم. نباید در جمهوری اسلامی ایران اینقدر در مسائل اقتصادی، سودجویی وجود داشته باشد. این سودجویی‌ها، کلاهبرداری‌ها، خیانت‌ها، احتکارها و گرانفروشی‌ها در سکه و ارز و ... کار مؤمن و شیعه نیست.

امامی کاشانی اظهار کرد: امام می‌خواهد که امین باشیم و مودت را به سویش جلب کنیم و جامعه را حساب کنیم و اخلال در مسائل اقتصادی صورت نگیرد، احتکار انجام نشود و تولید درست باشد و کالا به مردم عرضه شود تا بدانند جنس زیاد است و گران نشود. احتکار، «شین» است و محتکر «شین» امیرالمومنین علی(ع) و ائمه اطهار(ع) است.

خطیب جمعه تهران ابراز کرد: خوشبختانه قوه قضائیه مبارزه با مفسدان را دنبال می‌کند و در رأس این قوه، فقیه عادل قرار دارد و با دقت و برمبنای موازین فقهی و شرعی کارها انجام می‌شود. از طرفی نیروی انتطامی نیز در این باره زحمات زیادی می‌کشد و باید از همه آنها تشکر و قدردانی کرد. تلاش‌ها باید به شدت انجام شود و مسئولان در مسائل اقتصادی باید بسیار ریزبین و جدی باشند. همان طور که رهبر معظم انقلاب کرارا توصیه فرمودند.

امامی کاشانی با بیان بخشی از آیه 33 سوره مائده؛ «إِنَّمَا جَزَاءُ الَّذِينَ يُحَارِبُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَيَسْعَوْنَ فِي الْأَرْضِ فَسَادًا»، گفت: اکثر تفاسیر را که ببینید مسئله محاربه منحصر به جنگ و شمشیر و اسلحه کشیدن نیست بلکه یکی از مصادیق محاربه است اما در روایات مسائلی مانند غارت اموال و اختلال در نظام اقتصادی نیز از مصادیق محاربه برشمرده شده است.

وی بیان کرد: دشمنان ما مانند آمریکا با دروغ افکنی، تهمت و جنگ رسانه‌ای می‌خواهند خود را موفق جلوه دهند در حالی که دنیا می‌داند ناموفق است. گرچه امریکا تاکنون ظالم بوده است اما هیچ زمانی چهره هیچ رئیس‌جمهوری کریه‌تر از چهره رئیس‌جمهور فعلی آمریکا نبوده است. این را باید به قضاوت دنیا گذاشت که 7 میلیارد انسان چه می‌گویند نه اینکه در مقابل دنیا بایستی که به تو بخندند.

خطیب جمعه تهران افزود: امریکا امروز در کجاست؟ فسادها، جنگ‌ها و خونریزی‌های دنیا از چیست؟ جنایات آل سعود و صهیونیست‌ها از کجاست؟ رژیم امریکا با همه همراهان و متحدانش در این جنایات و خیانت‌ها بدترین چهره را در دنیا دارند، چگونه می‌خواهید خود را با تبلیغات بالا ببرید و بزرگ کنید. فکر می‌کنید این دروغ گفتن و تهمت زدن نشانه بزرگی است.

امامی کاشانی اظهار کرد: البته شما امتحان خود را در دنیا پس دادید وقتی در سازمان ملل همه به ترامپ خندیدند زمانی که گفت بهترین رئیس‌جمهور هستم. آن وقت نسبت به جمهوری اسلامی جنگ رسانه‌ای و دروغ‌افکنی راه می‌اندازید و می‌خواهید با این حرف ها، بر جنایات خودتان سرپوش بگذارید.

وی یادآور شد: امروز امریکا کجاست و جمهوری اسلامی در کجاست؟ امروز جمهوری اسلامی ایران در دنیا عزت دارد و همه دنیا ایران را با صدق، امانتداری، دارای مردم بافضیلت نگاه می کنند. دنیا متوجه شده دکه جمهوری اسلامی نظامی صادق و امین است که خیانت نمی‌کند و در جایی خونریزی نمی‌کند و دنبال حق است. البته حق و باطل از ابتدا با هم در جنگ بودند ولی قرآن فرموده «ولینصرن الله من ینصره» (خدا همیشه از حق حمایت می کند).

خطیب جعه تهران ابراز کرد: تاکنون هم جمهوری اسلامی ایران بر حق بوده و همین حمایت خداست. البته مسئله شهادت و ایثار و فداکاری در این مدت پس از انقلاب بسیار بر این جهت اثر داشته است. وقتی شهدا این چنین فداکاری کنند این نظام آفرینش است که می‌گوید وقتی در راه خدا کار کردید خدا کمک می‌کند. عزت ایران نص خداوند است. نص خداوند را نمی‌توانید از بین ببرید و خودتان روز به روز منفورتر و منزوی‌تر می‌شوید.

امامی کاشانی با گرامیداشت سالگرد در گذشت علامه طباطبایی و فرارسیدن هفته کتاب گفت: اینکه اینترنت را جستجو کنم و بخواهیم در حوزه و دانشگاه رساله بنویسیم و از روی مطالب آن بنویسیم دانش رابالا نمی‌برد. البته فضای مجازی در جستجو خیلی موثر و خوب است اما کتاب است که افراد دانشمند را به سمت تالیف کتاب مانند علامه طباطبایی سوق می‎دهد؛ باید به کتاب اهمیت داد.

وی با اشاره به برگزاری مراسم نماز جمعه در های سرد در دانشگاه تهران گفت: من کاری به مشکلات مصلی ندارم اما مدیریت باید به گونه‎ای باشد که تمام جهات معلوم باشد و روزی که گرم است یا روزی که مانند امروز سرد است صاحبان مصلی یعنی نمازگزاران به زحمت نیفتند. گروه‎های دیگر مستاجر هستند و جایی که نمازگزاران نیاز دارند مدیریت باید طوری باشد که آنها در گرما و سرما اذیت نشوند.

امامی کاشانی در پایان خطاب به مدیران کشور گفت: اگر کار را برای خودتان کنید یک معناست اما کار برای جامعه و اجتماع غیر از فکر و عمل، دلسوزی هم می‎خواهد. اگر دلسوز جامعه بودید خیلی از مدیریت‎ها به نتیجه خودش می‎رسد ولی اگر دلسوزی وجود نداشت کارها به نتیجه نمی‎رسد و بعدا هم در کار انسان برکت هم نخواهد بود.

ادامه دارد...

منبع: ایکنا

کلیدواژه: نماز جمعه آیت الله امامی کاشانی نظام اقتصادی محاربه غارت اموال قوه قضائیه ترامپ ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۴۵۶۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حوزه درس امام(ره)

  این درحالی بود که در سال‌های پس از کودتای آمریکایی انگلیسی ۲۸‌مرداد، جای پای استعمارگران انگلیسی و آمریکایی از طریق اهرم‌های سیاسی و اقتصادی به‌خصوص نفت و کنسرسیوم نفتی، روز‌به‌روز محکم‌تر و قوی‌تر شده و بیشتر و بیشتر ثروت‌های مادی و معنوی ملت را به غارت می‌بردند. در چنین اوضاع و احوالی که تقریبا تمامی صداهای مخالف و منتقد خاموش شده و تمامی نیروهای سیاسی اعم از ملی‌گرا و چپ و راست به گوشه‌ها خزیده بودند، دربخشی ازیکی ازشهرهای مرکزی ایران یعنی قم، مرکزی علمی/ دینی به نام حوزه علمیه قم، فعالیت خود را از‌سرگرفت. درحالی‌که سرزمین ما همچنان سرکوب جنبش‌های مذهبی مختلف در دوران پهلوی دوم(از جمله اعدام فداییان اسلام درسال۱۳۳۴)را شاهد بود اما حوزه تازه‌نفس قم آرام و درونی تحولی را از سر می‌گذراند و گویی همچون آتشی زیر خاکستر، خود را برای نهضتی عظیم آماده می‌ساخت؛ گرچه سازمان تازه تاسیس‌یافته اطلاعات و امنیت کشور(ساواک)نگاهی مشکوک به این تحول درونی و آرام داشت. درواقع می‌توان یکی از نخستین گزارش‌های مفصل ساواک در همان بدو تاسیس‌اش را راجع به حوزه علمیه قم دانست.گزارش فوق در تاریخ ۲۲ اسفند۱۳۳۵ از سوی سرهنگ کمالی، افسر دایره امنیت مذاهب ساواک که به قم اعزام شده بوده درسه برگ از طریق سرهنگ قلقسه رئیس اداره به تیمور بختیار، رئیس وقت سازمان امنیت کشور ارائه شد و رونوشت آن نیز به اداره سوم فرستاده شده بود. در گزارش فوق ضمن تشریح وضعیت تحصیلی طلاب حوزه علمیه قم، توضیح مفصلی درباره مراجع و علما و حوزه‌های درسی‌شان نوشته شده و حتی تعداد طلاب کلاس‌های درس هر یک از مراجع و مدرسین به‌طور حدودی درج شده بود. از نکات قابل توجه این گزارش، اعتراف تاریخی مأمور ساواک به وضعیت کلاس‌های درس امام خمینی(رحمه ا... علیه) است که ازکلاس‌های سایر مراجع و مدرسین، پر‌مخاطب‌تر و با استقبال بیشتری مواجه بود. این درحالی است که بعد از آغاز نهضت امام در سال‌های۱۳۴۱ و ۱۳۴۲، بارها عوامل رژیم شاه از‌جمله ساواک سعی کردند که شخصیت علمی حضرت امام را زیرعلامت سؤال برده وایشان را نسبت به سایر علما پایین‌ترنشان دهند.درگزارش یادشده که تعداد طلاب درس خارج آقایان سید‌محمدرضا گلپایگانی وسید‌کاظم شریعتمداری حدود۳۰۰نفر،کلاس‌های سید‌محمد‌حسین طباطبایی‌قاضی (علامه طباطبایی) حدود۲۰۰نفر و تعداد طلاب درس خارج آقای شیخ محمد اراکی(که درگزارش ساواک در توصیف ایشان آمده است از صحابه مقدم مرحوم شیخ عبدالکریم) درحدود۱۰۰نفر ذکر شده است اما در‌باره درس امام چنین نوشته شده است:«۵-آقای حاج آقا روح‌ا... خمینی که از لحاظ درس حائز‌اهمیت است، در حدود ۵۰۰ نفر..‌.»
     
چگونه حوزه علمیه قم رونق گرفت
براساس اسناد موجود، حضرت امام خمینی‌(رحمه‌ا...علیه) به‌دنبال آیت‌ا...العظمی شیخ عبدالکریم حائری عازم قم شدند و هنگام بنیادگذاری حوزه در کنار ایشان حضور داشتند.با حضور علمای گرانقدری همچون آیت‌ا...العظمی حائری و امام خمینی در قم، تدریس فلسفه و عرفان مجددا در حوزه باب شد و اساتید و مراجع برای گروهی از شاگردان‌شان این دو درس را برگزار می‌کردند. ازجمله امام خمینی که همزمان با تدریس فلسفه، برای افراد شایسته و مورد اعتماد به‌طور خصوصی بحثی از علوم عرفان را نیز شروع کردند. در کنار دروس فوق، درس اخلاق از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود و در واقع به‌نوعی پیوند حوزه علمیه با زندگی مردم محسوب می‌شد، چنانچه در دروس اخلاق حوزه، بسیاری از غیرحوزویان و مردم عادی اعم از کاسب و بازاری و دانش‌آموز و دانشجو شرکت می‌کردند و با تأثیر اخلاقیات دینی در زندگی آشنا می‌شدند.در واقع این اخلاقیات به‌نوعی سبک زندگی دینی را به آنان آموزش می‌داد که در غوغای مدرنیسم وتجددوارداتی،سال‌هامی‌شد که به فراموشی سپرده شده بود. ازجمله حضرت امام‌خمینی(ره) که به تهذیب نفس و رشد قوای روحی و اخلاقی شاگردان، اهمیت زیادی می‌دادند، به دنبال آغاز تدریس فلسفه و عرفان و به منظور تعلیم امور اخلاقی و علوم معنوی، جلسه پند و اندرز نیز منعقد می‌ساختند. در آغاز، این جلسه بسیار محدود بود و ایشان از کتاب«منازل السائرین»، مسائل معنوی، معارف الهی و راه تهذیب و تزکیه نفس را برای معدود شرکت کنندگان در این کلاس‌ها بازگو می‌کرد اما به‌تدریج دامنه این درس و جلسات که به کلاس‌های درس اخلاق معروف شد، گسترش یافت و هرهفته یک روز در سطح حوزه تشکیل می‌شد که علاوه برروحانیون، صدها نفر از کسبه، کارگران و بازاریان شهرستان قم نیز در جلسه درس اخلاق شرکت می‌کردند. 
به‌تدریج شعاع و آثار روحی و معنوی این محفل روحانی به آنجا رسید که اهالی دیگر شهرستان‌ها و مرکز نیز مطلع گشته و هرهفته راهی قم می‌شدند تا محل درس اخلاق امام در مدرسه فیضیه، مملو از جمعیت شود. استقبال فراوان و اظهار علاقه زیاد مردم به این مجلس، امام‌خمینی را برآن داشت که جلسه را درهرهفته دو روز پنجشنبه و جمعه برقرار سازند تا عموم طبقات بتوانند با تطبیق وضع کسب و کار خود در این مجلس درس شرکت کرده وازسخنان آموزنده وسازنده امام استفاده ببرند. عمال رژیم رضاخانی درصدد تعطیلی این کلاس‌ها و مجالس برآمدند و سرانجام با فشار وزور وکارشکنی،امام را ناچار ساختند تا برنامه درس اخلاق مدرسه فیضیه را به مدرسه حاج ملاصادق که در محلی دورتر بود، منتقل کنند. 
قریب به اتفاق آیات عظام و علمای اعلام و مجتهدان گرامی حوزه‌های علمیه درهمان زمان اتفاق نظر داشتند که اساسا کلاس‌های درس حاج آقا روح ا... مجتهد پرور بوده، محصلان و دانش پژوهان را استقلال فکری می‌بخشید و راه و روش استنباط احکام را به آنان می‌آموخت. ازهمین‌رو بود که ازحوزه‌های درس امام طی سال‌های تدریس ایشان، صدها نفرمجتهد صاحب نظر وآگاه فارغ‌التحصیل شدندکه بعضا خود صاحب کلاس و حوزه درس گشتند و صدها طلبه و روحانی را از علم و دانش خویش بهره‌مند ساختند. حدود ۱۰۰۰نفر از فضلا وصاحب‌نظران محقق ودانشمند که امام (رحمه ا...علیه) را به‌عنوان استادی دانا، صاحب نظری توانا و عالمی بی‌همتا می‌شناختند در کلاس‌های درس ایشان زانو زده و از آن دریای مواج علم و فضیلت بهره‌مند می‌شدند و آنگاه که کلاس درس امام پایان می‌یافت، انبوه شاگردان درمسیر مسجد سلماسی تا مدرسه فیضیه موج می‌زدند و حالتی روحانی به خیابان ارم و حومه صحن مطهر حضرت معصومه(علیها السلام) می‌بخشیدند.درسال‌های آخر پیش ازدستگیری وتبعید امام خمینی(ره) تعداد شاگردان درس‌شان از ۱۲۰۰نفرمتجاوزشده بودکه تقریبا یک برابر ونیم شاگردان درس مرحوم آیت ا...بروجردی در سال‌های آخر زندگی آن مرحوم بود. تعداد بسیاری از علما و فضلای حوزه علمیه قم در سال‌های دهه۴۰ و۵۰ در علوم منقول یا معقول یا هر دو رشته، افتخار شاگردی امام خمینی(ره) راداشته و ازمکتب پرفیض ایشان کسب دانش کردند.از حوزه درس بزرگ مرجعی که حدود ۳۰سال بهترین و بزرگ‌ترین کرسی درس شیعه را به‌عهده داشت، صدها نفر عالم، فاضل و مجتهد فارغ‌التحصیل شده و به اطراف واکناف کشور پراکنده شدند تا آرمان‌ها و اهداف بلند او را درسراسر این سرزمین و همچنین سایر کشورهای اسلامی ترویج کرده و نشر دهند. 

دیگر خبرها

  • حوزه درس امام(ره)
  •  بی سوادی سیستمی، بحران حکمرانی کشور
  •  بی سوادی، بحران حکمرانی کشور
  • ادامه اجرای طرح مولدسازی اموال مازاد دولتی در زنجان
  • آملی لاریجانی: دنیا فهمید که صبر ایران حدی داشت
  • رشد ۴۶ درصد لایروبی در اسکله ها و آبراه های منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی
  • دشمن به دنبال اخلال در اقتصاد و معیشت خواهد بود
  • استاندار کردستان: سپاه اقتدار نظام را به نمایش گذاشت + فیلم
  • وعده صادق نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران محقق شد
  • اجتماع مردم در رواق امام خمینی حرم مطهر رضوی