Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-03-19@07:52:50 GMT

باید آغاز امامت امام عصر (عج) را جشن گرفت

تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۴۵۷۲۴

باید آغاز امامت امام عصر (عج) را جشن گرفت

به گزارش جام‌جم آنلاین- به علاوه انسان معاصر در دوره‌­ای بسر می­‌برد که علی‌رغم تمامی پیشرفت­‌های موجود در عرصه تکنولوژی و صنعت، همچنان از پریشانی روحی، افسردگی، آشوب­‌های جهانی، بحران محیط زیست، چالش­ میان دولت­‌ها و عدم امنیت خاطر رنج می­‌برد و نسبت به آینده احساس دلهره دارد. در این میان بسیاری از جامعه شناسان، فیلسوفان، آینده‌پژوهان درباره آینده جهان به داوری و قضاوت نشسته­‌اند و هر یک مدل خاصی را پیش‌بینی و پیش‌گویی می­‌کنند، پاره­‌ای از آنان بر این باورند که بشر به قله و اوج رشد و شکوفایی رسیده و در آینده وضعیتی بهتر از وضعیت موجود را مشاهده نخواهد نمود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عده­‌ای درگیری و پیکار میان تمدن‌ها و فرهنگ­‌ها را پیش‌بینی می­‌کنند و عده­‌ای دیگر مثبت‌اندیشانه به گفتگو و تعامل میان فرهنگ‌ها توصیه می‌کنند. در این میان ادیان نیز با تکیه بر آموز‌ه‌­های وحیانی و بشارت‌های نبوی به گونه­‌ای دیگر به داوری می­پردازند، آنان بر این باورند که اصلاح میان انسان‌ها و جوامع بشری نیازمند حضور و ظهور یک انسان پاک سیرت و رها از نفس و ابلیس است، فردی که دارای سلامت روحی است و راه‌های اتصال میان زمین و آسمان را می­‌داند و می­‌تواند انسان‌ها را با یکدیگر و با خداوند پیوند دهد.

روزی در پاسخ به نوجوانی که از من پرسیده بود اسلام و تعالیم دینی چه فایده و بهره‌ای برای انسان معاصر به همراه دارد و چطور می‌توانیم با دینی که برای مردم قرن‌های گذشته آمده، ارتباط بر قرار کنیم؟ پاسخ دادم که به نظر من آموزه‌های دینی، پیامبر (ص) و فرزندانش بیشتر به خاطر ما فرستاده شده‌اند تا برای مردم گذشته و ما انسانهای عصر جدید بیشتر به آنان نیاز داریم تا مردم زمان عرب جاهلیت.

او با تعجب به من نگریست و فکر کرد که شوخی می‌کنم, با بهت‌زدگی از من پرسید، چرا شما می‌گویید پیامبر برای عصر ما بیش از گذشته مورد نیاز است؟ در پاسخ گفتم درست است که پیامبر به عنوان آخرین رسول آسمانی برای همه دوران‌های پس از خود آمده است و نمی‌توانیم او را اختصاص به زمان خاصی بدهیم اما به نظر می‌رسد انسانهای عصر جدید بیش از گذشتگان نیاز به انسانی ملکوتی و آسمانی و اندیشه‌های او داریم. زیرا امروزه انسان‌های قرن بیست و یکم از جهت عقلی و علمی بسیار پیشرفت کرده‌اند و توانسته‌اند به بسیاری از نیازها و پرسش‌های خود در عرصه زندگی پاسخ دهند، اما آنچه را که در آن بهت‌زده و دارای تردیدهای جدی معرفتی هستند و نتوانسته‌اند خط مشی صحیحی را در آن برگزینند، پرسش‌های حوزه فرهنگ و علوم انسانی است و این همان چیزی است که پیامبر (ص) چه در عصر جاهلیت عرب با آن مواجه بود و چه انسان امروز با آن مواجه هست.

در واقع می‌توانیم بگوییم، وضعیت انسان معاصر خیلی وخیم‌تر از انسان دوره جاهلیت است، زیرا مردم زمان پیامبران پیشین می‌توانند ادعا کنند که در گذشته به رشد فکری و علمی نرسیده بودند، اما انسان جدید به همه چیز غیر از زندگی اخلاقی و معنوی دست یافته است و شدیداً از این محرومیت و کاستی رنج می‌برد. به همین جهت بر این باورم که ما در عصر جدید به برای پاسخ به پرسش‌های نوین نیازمند گفتمان‌های الهیاتی هستیم و تمدن‌های شرقی توانایی بیشتری را برای پاسخ به این دسته پرسش‌ها دارا هستند.

آنان که مهر و محبت امام مهدی عج را به دل دارند، هر چه را که آب و رنگ او را داشته باشد، ارج می‌گذارند و تمامی نمادها و رمزهای متکی بر شخصیت ایشان، برای آنان معنادار است. چطور می‌توان به کسی عشق ورزید، و روز تولدت یا روز منزلت دینی وی را دوست نداشت، روز نهم ربیع، روز آغاز ولایت و سرپرستی ایشان بر خلق است، به همین جهت، از طرفی شادیم که مقام امامت به ایشان تفویض شده است و از طرف دیگر خوشحالیم چون زیر لوای محبت، امامت و توجه ایشان قرار داریم. شیعیان در این روز مفتخرند که منتسب به امامی می‌شوند که در آن روزی که ندا ‌داده می‌شود، هرکسی با امام خویش جلو آید (کل أناس بامام)، شیعیان با امام عصر ع وارد محشر خواهند شد و افتخار خواهند نمود که در تحت اشراف و ولایت ایشان زیسته‌اند.

ترویج مراسم‌های مذهبی، به‌ویژه در خصوص امام مهدی عج، رغبت و توجه مردم را به ایشان افزایش خواهد داد و موجب الفت و مهر بیشتر خواهد گردید، خصوصاً که مراسم و اعیادی که بر محوریت پیشوایان دینی فراهم می‌گردد و موجب افزودن شادی در جامعه می‌شود، دارای کارکرد مثبت است و گاه باید بتوان معرفت دینی مردم را نسبت به ائمه، در اعیاد و جشن‌ها افزود. به‌علاوه افزودن جشن‌ها و مناسبات مذهبی در نهادینه کردن الگو و شیوه زندگی مسلمانان مؤثر است و آنها را برای زیستن در جهانی با ادبیات و سلوکی دینی و معنوی آماده می‌سازد.

امروزه در بخشی از کار می‌توان با توجه به قابلیت رسانه‌ها و ابزارهای تبلیغاتی، ، به ترویج و نهادینه شدن این نوع مراسم با استفاده از وسایل ارتباط‌جمعی همت گمارد و از طرف دیگر با برنامه‌های فرهنگی ازجمله تشکیل جشنواره‌ها، سخنرانی‌ها، مسابقات، کتاب‌خوانی و ... به نهادین کردن و تثبیت آن در میان مردم اقدام ورزید.

سید رضی موسوی گیلانی

عضو هیئت‌علمی دانشگاه ادیان و مذاهب

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: امام زمان عج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۴۵۷۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیروی از هوای نفس مانع پذیرش تعالیم الهی می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام والمسلمین سید محمدباقر علوی تهرانی کارشناس مذهبی در مسجد حضرت امیر گفت: ما حقانیت تعالیم الهی را قبول داریم و اینکه این تعالیم پاسخگوی نیازهای بشری هستند را تصدیق داریم و اینکه به دنبال پاسخ وحی هستیم را نیز قبول داریم؛ بنابراین با این سه ویژگی چرا ما انسان‌ها در مقام التزام به پاسخ مقاومت داریم و شانه خالی می‌کنیم و بعضاً انکار و برخی را می‌پذیریم باید مطالبی بیان شود.

وی با طرح این پرسش مبنی بر اینکه دلیل این مقاومت چیست عنوان کرد: خداوند در قرآن کریم خطاب به پیامبر خود می‌فرماید اگر این افراد پاسخ تو را نمی‌دهند به دلیل آن است که آنان از هواهای نفسانی پیروی می‌کنند؛ پیروی از هوای نفس سندیت و حجیت و مشروعیت ندارد از این رو کسانی که از هوای نفس پیروی می‌کنند از گمراه‌تربن مردم محسوب می‌شود.

علوی تهرانی با بیان اینکه پیروی از هوای نفس مانع تسلیم در برابر حق و پذیرش تعالیم الهی می‌شود گفت: هوای نفس اجازه نمی‌دهد آدمی به کمال برسد. قرآن کریم در رابطه با پرستش و اولهیت که یک نیاز عالی و برتر در انسان است دو معبود حق و باطل را معرفی می‌کند که معبود حق الله است.

این کارشناس دینی جریان طاغوت را از مصادیق معبود باطل بیان کرد و گفت: سردمداران کفر، شرک و الحاد طاغوت هستند. هر چیز دیگری غیر از پروردگار پرستیده شود معبود باطل است. در بین روایات چهار معبود معرفی می‌شود که در یک روایت اشاره به شهوت پرستان می‌شود؛ شهوت تنها به معنای خواستن یک نوع روابط خاص نیست بلکه معنای اصلی شهوت خواستن است. زندگی براساس خواسته‌ها می‌شود شهوت پرستی و چون آدمی بی حد و حصر می‌خواهد و عالم دنیا برای پاسخ به این خواسته‌ها محدود است؛ بنابراین زندگی باید براساس نیاز باشد.

وی افزود: معبودان دیگری که در روایات معرفی می‌شود طمع و پول است. افرادی در طول تاریخ بودند که به خاطر پول اولیای الهی را به شهادت می‌رسانند و یا آیات الهی را می‌فروختند. بدترین معبود در روایات دنیا پرستی است که انسان در این حالت دنیا را به آخرت ترجیح می‌دهد.

علوی تهرانی اضافه کرد: عبید دنیا شدن سبب می‌شود انسان دست به قتل امام معصوم بزند. باید رابطه انسان با دنیا معلوم شود چیست؟ اهمیت این مسأله از اینجا معلوم می‌شود که یک نفر از ائمه اطهار باقی مانده است و در دوران غیبت به سر می‌برد و ما نباید عبید دنیا باشیم که کربلا تکرار شود.

مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی‌کند.
فایل آن‌را از اینجا دانلود کنید: audio/mp3

کد خبر 6054192

دیگر خبرها

  • نقش محوری خانواده و آموزش در شخصیت‌سازی مسلمانان
  • برگزاری جشن تکلیف ۱۰۰ دانش‌آموز دختر در نیشابور
  • انتخابات ۱۱ اسفندماه پاسخ هوشمندانه‌ای به بدخواهان نظام بود
  • محلات و شهر‌های استان قرآن محور باشند
  • توزیع افطاری‌های ساده در مشهد با آغاز نوروز
  • کدام انسان‌ها گرفتار عذاب مهین می‌شوند؟
  • کدام انسان ها گرفتار عذاب مهین می شوند؟
  • اسلام برای آبروی مردم ارزش قایل است
  • شیفت انسان معاصر از دغدغه توصیف آموزه‌های دینی به دغدغه چرایی و تبیین
  • پیروی از هوای نفس مانع پذیرش تعالیم الهی می‌شود