Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت‌الاسلام والمسلمین رضا دانشور ثانی معاون امور حقوقی و موقوفات آستان قدس رضوی در نشست تخصصی «وقف و رسانه» که امشب در سالن اجتماعات موسسه فرهنگی قدس برگزار شد، بیان کرد: اهمیت وقف بر هیچکس پوشیده نیست و در تمام مذاهب و مکاتب الهی به آن اشاره شده است، وقف یکی از امور ضروری جامعه بشری و دستورات اقتصادی دین مبین اسلام به شمار می‌آید و در مذاهب دیگر نیز با نام‌های دیگر عنوان شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به تفاوت شرایط اجتماعی، خانوادگی و اقتصادی افراد در جامعه عنوان کرد: مأموریت نهاد وقف و نهادهای شبیه به آن این است که افراد برخوردار در جامعه را تشویق به در اختیار نهادن منابع خویش برای تأمین نیازهای دیگر افراد می‌کند.

وی با توجه به دیگر عناوین وقف در قالب دستورات اسلامی و فقهی گفت: در اسلام عناوینی همانند صدقه، سهم امام، نذر، زکات و ... نیز به این امر اختصاص داده شده و وقف جبران کمبودهای مالی قشری از اجتماع است که برای تأمین نیازهای خویش دچار مشکل هستند.

دانشور ثانی با اشاره به کارکرد اصطلاحات نامبرده افزود: صدقه برای تأمین نیازهای فوری افراد و زکات برای تهیه مایحتاج سالانه افراد فقیر و مسکین جامعه است و وقف کارکردی فرهنگی، علمی، اقتصادی و ... دارد تا موقوفات در این راستا بتوانند مشکلات را در جامعه برطرف کنند.

وی با اشاره به تفاوت وقف با دیگر کارهای نیک اندیشانه ادامه داد: وقف، حالت ماندگاری در طول تاریخ داشته و افراد زیادی در زمینه‌های مختلف مدرسه‌سازی، مسکن‌سازی و ... وقف کرده‌اند و مدارس علمیه، مصداق کامل دست‌یابی به علم است که بسیاری از آنان در داخل و خارج از کشور در مراکز شیعه‌نشین با بهره‌گیری از عنصر وقف برای خدمت به علم به کار گرفته شده تا خلأهای علمی، فرهنگی و تحصیلی جامعه را برطرف کند.

دانشور ثانی با اشاره به وقف در زمینه‌های فرهنگی بیان کرد: بزرگ‌ترین مرکز کسب اطلاعات، سخن گفتن بر روی منابر در قالب‌های گوناگون از جمله مراسم سوگواری ائمه اطهار(ع) و به ویژه امام حسین(ع) بوده و افراد زیادی درآمد خویش را به این امر اختصاص داده تا مردم بتوانند به اطلاعاتی در زمینه امور اخروی و دنیوی خویش دست یابند و منابر از بلندگوهای رسانه‌ای آن دوران به شمار می‌آید.

وی با اشاره به دربرگیری موقوفات مربوط به سلامت از سوی واقفان عنوان کرد: هزینه‌های درمانی به قدری گزاف است که 90 درصد مردم توانایی پرداخت آن را نداشته و واقف با درآمد موقوفاتی خویش به این امر یاری می‌رساند.

معاون امور حقوقی و موقوفات آستان قدس رضوی رویکرد اصلی این سازمان را حرم محوری و زائر محوری برشمرد و عنوان کرد: حرم مطهر رضوی در طول سال میزبان زائران بسیاری است که واقفان به نیازهای آنان توجه کرده و برای توسعه بیوتات و نیز اختصاص فضایی ویژه آنان، ایجاد جلسات فرهنگی و رسیدگی به نیازهای آنان موقوفاتی را از خود به جای نهاده‌ اند تا به امر زائر اختصاص یابد.

وی بیان کرد: موقوفات مربوط به روشنایی بارگاه رضوی از مهم‌ترین عناوین موقوفاتی است، قدیمی‌ترین موقوفه مربوط به روشنایی بارگاه رضوی است و بزرگ‌ترین موقوفات اختصاص به این امر داشته به صورتی که بیش از 105 رقبه با قدمتی مربوط به 513 سال گذشته در این سرفصل موجود است.

وی اشاره کرد: موقوفات درمانی و دارالشفاء و فرش بارگاه رضوی از درآمد موقوفاتی در طول تاریخ تأمین شده و بعضی از موقوفات با هدف انگیزش توجه خیران و ثروتمندان بر ارائه موقوفاتی در این بارگاه نهاده شده که از آن میان می‌توان به موقوفه‌ سوم شعبان اشاره کرد که طبق آن از تمامی ثروتمندان خراسان دعوت به عمل آورده تا از آنان پذیرایی کنند و متولی حرم رضوی نیازها و ضرورت‌های این بارگاه را برای آنان اعلام کند تا آنان بخشی از اموال خویش را در قالب وقف به این دستگاه مقدس ارائه دهند.

وی با اشاره به اهمیت زائر محوری و حرم محوری در میان رویکردهای وقفی بیان کرد: اسکان زائر نیاز جدیدی است که در سال‌های اخیر مورد اهتمام قرار گرفته و گام نخست آن را به صورت محکم و فراگیر با عنوان زائرشهر بر اساس دستور تولیت آستان قدس رضوی برداشته شده که افراد بسیاری در این‌باره مشارکت کرده و هم‌اکنون بخشی از آن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: آستان قدس رضوی سازمان موقوفاتی محض است و شرکت‌های زیرمجموعه آن از درآمد موقوفاتی تأمین شده و امور اقتصادی آن در چارچوب موقوفات است.

دانشور ثانی در پایان با اشاره به وقف مشارکتی عنوان کرد: وقف مشارکتی از 300 سال گذشته رواج داشته و چندین نفر با همکاری مالی یکدیگر یک موقوفه را به نام خویش به ثبت می‌رسانند. در این میان می‌توان به

به زائرشهر اشاره کرد که افراد زیادی برای ساخت هر سوئیت اقدام کرده و برای واقفان به صورت کلی وقف‌نامه به ثبت رسیده و بدین ترتیب وقف مشارکتی از گذشته تاکنون رواج داشته است.

وی با اشاره به افزایش موقوفات ادامه داد: روند موقوفات پس از انقلاب اسلامی 90 درصد افزایش یافته است و از ابتدای سال 97 تاکنون 30 موقوفه غیر منقول از جمله آپارتمان و اراضی به ثبت رسیده است.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: معاون آستان قدس رضوی سالن اجتماعات جامعه دین مبین اسلام فقیر مشکلات درآمد سلامت حرم مطهر روشنایی فرش حرم رضوی انقلاب اسلامی آستان قدس رضوی دین مبین اسلام سالن اجتماعات سلامت معاون موقوفات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۴۵۷۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراسم استقبال از پرچم آستان قدس رضوی در مالزی

مراسم استقبال از پرچم متبرک حرم امام رضا علیه السلام با حضور ایرانیان مقیم مالزی در رایزنی فرهنگی کشورمان شب گذشته (۴ اردیبهشت) در کوالالامپور برگزار شد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، مراسم وفات حضرت عبدالعظیم حسنی(ره) و استقبال از پرچم متبرک آستان مقدس حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام روز سه شنبه بعد از نماز مغرب و عشا با حضور هیئت اعزامی آستان قدس رضوی و ایرانیان دوستدار حریم اهل بیت علیهم السلام در محل رایزنی کشورمان برگزار شد.

 در این مراسم حبیب رضا ارزانی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مالزی، گفت: عشق به اهل بیت (ع) خصوصا امام رضا(ع) همواره در قلب ایرانیان موج زده است. امام رضا علیه السلام می فرماید «النّاسَ لَو عَلِمُوا مَحاسِنَ کَلامِنا لَاتَّبَعُونا؛ یعنی اگر مردم زیبایی‌های سخنان ما را می‌شناختند، بی‌شک از ما پیروی می‌کردند.»

ارزانی افزود: استقبال از پرچم متبرک آستان علی بن موسی الرضا(ع) جلوه ای از ارادت شیعیان به خاندان عصمت و طهارت است و این ارادت از هویت دینی و مذهبی ما نشأت گرفته است.

استقبال چشمگیر از محصولات دانش‌بنیان ایرانی در مالزی

وی ضمن خوش آمدگویی به دوستداران، میهمانان و خادمان حرم رضوی، گفت: با هماهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و به دعوت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مالزی و بنیاد قرآنی رستو حجت‌الاسلام سید جلال حسینی، رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، امیر مهدی حکیمی، مدیر عامل موسسه آفرینش‌های هنری، مهندس مسعود فرزانه، مدیر عامل مؤسسه چاپ و انتشارات و جعفر مروارید، معاون طرح و برنامه سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی به مالزی سفر کرده اند. هیئت اعزامی آستان قدس رضوی در پی سفر جمعی از اندیشمندان و فعالان فرهنگی بنیاد رستو به ایران و دیدار با برخی از مدیران آستان قدس رضوی به مالزی سفر کرده‌اند که تبادل تجربیات مشترک در زمینه های قرآنی، چاپ کتاب قرآن مشترک، آموزش‌های هنر اسلامی و مرمت نسخ خطی و همچنین چاپ کتب مشترک در خصوص فلسطین از اهداف این سفر است.

در ادامه حجت‌الاسلام سید جلال حسینی، رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی نیز خدمت به بارگاه مطهر رضوی را توفیق بی‌مانندی دانست و گفت: خدمت به خاندان اهل بیت علیهم السلام عزت آفرین است.

وی با اشاره به اینکه وجود حرم امام رضا علیه السلام در ایران بزرگ ترین ظرفیت معنوی، معرفتی، فرهنگی و ایمانی است، گفت: ظرفیت معنوی و فرهنگی که در حرم رضوی وجود دارد موجب شده تا زائرانی که جهت زیارت به حرم مشرف می‌شوند، این نقطه را شروع تحول فردی خود قرار دهند.

در ادامه این برنامه قرائت دعای توسل و مداحی توسط حسین تفرشی در محل رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

بازدید از موزه شهر ملاکا، دیدار با مدیران بنیاد نشر و کتابت قرآنی رستو و بازدید از این مجموعه، بازدید از مرکز هنرهای اسلامی مالزی، بازدید از کالج اسلامی الصوفا و دیدار با تامان داتو احمد رازلی و پاسداشت وفات حضرت عبدالعظیم الحسنی(ره) از برنامه های این هیئت به مالزی بوده است.

دیدار و گفتگو با ولی الله محمدی سفیر جمهوری اسلامی در مالزی با حضور میهمانانی از بنیاد رستو، اهدای فرش منقش به تصویر داتوک عبداللطیف از سوی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی در مالزی و بازدید از مجموعه کتابخانه و نمایشگاه علمی تمدنی الحمرا ایستک در کوالالامپور از برنامه‌های هیئت اعزامی آستان قدس رضوی در روز چهارشنبه(5 اردیبهشت) است.

گفتنی است، در بازدید از بنیاد قرآنی رستو و دیدار با پروفسورعبداللطیف رئیس بنیاد رستو؛ قرآن ویژه مردم فلسطین که صرفا به منظور حمایت از مردم مظلوم و ستمدیده غزه به چاپ رسیده است به این هیئت اهدا شد.

انتهای‌پیام/

دیگر خبرها

  • مراسم استقبال از پرچم آستان قدس رضوی در مالزی
  • محتواهای رضوی با یک سامانه در اختیار هنرمندان قرار می‌گیرد
  • دسترسی به ۲۵۰ هزار منبع مطالعاتی در کتابخانه تخصصی اهل بیت(ع) آستان قدس رضوی
  • دسترسی به 250 هزار منبع مطالعاتی در کتابخانه تخصصی اهل بیت(ع) آستان قدس رضوی
  • نمایشگاه خوشنویسی هنرمندان در جهان اسلام برگزار می‌شود/ ساخت فیلمی با موضوع رضوی برای جشنواره فجر
  • احیای سنت گلابگیری در یزد برای تأمین گلاب حرم رضوی
  • اهدای قرآن ویژه فلسطین به هیئت آستان قدس رضوی در مالزی
  • پذیرایی موزه‌های آستان قدس رضوی از بیش از ۴۳ هزار زائر داخلی و خارجی
  • ۴۳ هزار نفر در نوروز ۱۴۰۳ از موزه های آستان قدس رضوی بازدید کردند
  • 43 هزار نفر در نوروز 1403 از موزه های آستان قدس رضوی بازدید کردند