Web Analytics Made Easy - Statcounter

رکنا: رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: بیماری‌های قلبی و عروقی به شدت به سبک زندگی و عوامل خطر این بیماری وابسته هستند و روزانه ۳۰۰ نفر در کشور بر اثر این بیماری‌ها جان خود را از دست می‌دهند، اما حذف و کنترل عوامل خطر، می‌تواند تا ۸۰ درصد به پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی و عروقی و تا ۴۰ درصد از بروز سرطان‌ها کمک کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمد آقاجانی اظهار داشت: بیماری‌های غیرواگیر تا سال ۲۰۲۰ حدود ۷۶ درصد از بار بیماری‌ها را به خودشان اختصاص خواهند داد و متاسفانه کشور‌های در حال توسعه از این بیماری‌ها بیشتر آسیب می‌بینند و ۸۰ درصد از مرگ‌های ناشی از بیماری‌های غیرواگیر در کشور‌های جهان سوم رخ می‌دهد.

وی تصریح کرد: برنامه ملی کنترل بیماری‌های غیرواگیر در حال اجرا است که در راستای اهداف هزاره است و با اجرای آن، ۲۵ درصد از مرگ‌های زودرس ناشی از بیماری‌های غیرواگیر کاهش پیدا می‌کند و طرح مطالعه قند و لیپید تهران نیز در راستای کنترل این بیماری‌ها است که از سال ۷۷ پیش مطالعه آن در ۷ مرحله توسط پژوهشکده غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی آغاز شده است.

آقاجانی با بیان اینکه مطالعه کوهورت قند و لیپید تهران در منطقه شرق تهران آغاز شد، افزود: نتایج مرحله اول این طرح شیوع چاقی، مصرف سیگار و دیابت Diabetes در این منطقه چه میزان است و نشان داده شد که ۶۰ درصد از علت مرگ و بستری در بیمارستان‌ها در جمعیت مورد مطالعه، به دلیل بیماری‌های غیرواگیر است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مرحله دوم مطالعه کوهورت قند و لیپید تهران را مربوط به اصلاح عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر و بهبود سبک زندگی دانست و گفت: در این مرحله به بهبود رفتار غذایی، افزایش فعالیت‌های بدنی و کاهش مصرف سیگار توجه ویژه‌ای شد و این طرح سه نتیجه بزرگ به همراه داشته است یکی اینکه آمار و اطلاعات سطح آگاهی و دانش ما را نسبت به وضعیت عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر به طور بارزی افزایش داده است دوم اینکه مداخلات سلامتی Health و نتایج آن به ارتقای سلامت کمک می‌کند و سوم اینکه تولیدات علمی گسترده‌ای حاصل شده است.

وی با اشاره به استخراج ۹۰۰ مقاله علمی از مطالعه کوهورت قند و لیپید در طول ۲۰ سال گذشته خاطرنشان کرد: توسعه شهرنشینی در جوامع کنونی و تغییر عادات و سبک زندگی به افزایش بروز بیماری‌های غیرواگیر منجر شده است و این بیماری‌ها تمام کشور‌های دنیا را در برگرفته و بیماری‌های غیرواگیر نه تنها مشکل بزرگی برای سیستم‌های بهداشتی و درمانی بلکه مشکل بزرگی برای نظام‌های اجتماعی و اقتصادی در کشور‌های مختلف است و بخش زیادی از درآمد ناخالص دولت‌ها صرف این بیماری‌ها می‌شود.

آقاجانی از بیماری‌های قلبی و عروقی به عنوان شایع‌ترین بیماری غیرواگیر از نظر مرگ و میر و ناتوانی برای مردم جوامع مختلف یاد کرد و افزود: بعد از بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان و حوادث Accidents ترافیکی در رتبه‌های بالای علت مرگ و میر است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به اجرای آزمایشی طرح ایراپن در شهرستان دماوند گفت: طرح ایراپن از سال ۹۵ در کشور با هدف ارزیابی ۱۰ ساله سرطان و سکته‌های قلبی و مغزی با سنجش قند، فشار و کلسترول خون، مصرف سیگار و قد و وزن آغاز شده و جمعیت ۱۳۰ هزار نفری شهرستان دماوند از زیرمجموعه‌های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مورد مطالعه قرار گرفته اند.

وی با اشاره به اجرای طرح ۲۴۷ و ۷۲۴ برای درمان سکته‌های حاد قلبی و مغزی در کشور یادآور شد: اولین و دومین علت مرگ در کشور سکته‌های قلبی و مغزی هستند و به همین خاطر این دو طرح به منظور پوشش شبانه روزی ۲۴ ساعته و ۷ روز هفته با استفاده از دارو‌ها و روش‌های جدید در کشور اجرایی شد و این طرح در دو بیمارستان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز اجرا می‌شود.

آقاجانی اضافه کرد: حدود ۴۰ هزار بیمار سکته‌های حاد قلبی با استفاده از خدمت ۲۴۷ از مرگ و معلولیت نجات پیدا کردند.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

حوادث اختصاصی رکنا را اینجا بخوانید:

تجاوز به پسر 3 ساله در چادر پناهندگان سوریه ای+عکس علت تصادف مرگبار خودرو نوربخش و تاج الدینی مشخص شد+ فیلم و عکس تجاوز به دختر 13 ساله ورزشکار در رختکن باشگاه + عکس عکس جنازه خونین زن چادری وسط کوچه / مرد عصبانی چرا همسرش را در خیابان امام کشت؟ شرایط پرداخت یارانه ۲۰۰ هزار تومانی به کارگران و کارمندان فرار دردسر ساز زن نیمه عریان از بیمارستان در یاسوج مهم ترین اخبار 24 ساعت گذشته رکنا برخورد وحشیانه با سه جوان نوازنده خیابانی در رشت+ فیلم قاتل شهید حسن پاینده حرف وحید مرادی را زد؛ بکش تا زنده بمانی ! + فیلم تشییع جنازه وحید مظلومین/ سلطان سکه هم باشی آخر گذرت به اینجا می‌افتد+ تصویر یک مرد به خاطر شباهت به بن لادن کشته شد +عکس عکس هایی که با دیدنشان حتما فریاد می‌کشید + تصاویر گفتگو با عروس ترکیه ای ملی پوش ایرانی! / بلایی که 3 روز قبل از نامزدی سر مهران آمد! + عکس دختر تنها در محاصره آتش / مرد فداکار از راه رسید گریه شریعتمداری در غم از دست دادن معاونش +فیلم

منبع: رکنا

کلیدواژه: پزشکی دیابت Diabetes سبک زندگی سلامتی Health سلامت اقتصادی سرطان حوادث Accidents سبک زندگی سرطان علوم پزشکی شهید بهشتی خطر بیماری عکس فیلم ایران اعدام رئیس حادثه تهران ارز دختر آپارتمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rokna.net دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۴۵۹۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حدود ۱۹ هزار بیمار تالاسمی در کشور وجود دارد

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، دکتر امیرحسام علیرضایی به بهانه روز بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج و همچنین روز جهانی تالاسمی، با بیان اینکه ۱۸ اردیبهشت ماه به عنوان روز بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج نامگذاری شده درباره وضعیت بیماری‌هایی از این دست اظهار کرد: ام‌اس، تالاسمی، هموفیلی جزو موارد پرتکرار بیماری‌های خاص به حساب می‌آیند. بررسی‌ها بیانگر این است حدود ۱۰۰ هزار نفر در کشور به بیماری ام‌اس مبتلا هستند. همچنین میزان ابتلا به بیماری‌های تالاسمی و هموفیلی به ترتیب  ۱۸ هزار و ۸۰۰ نفر و ۱۴ هزار نفر است. سرطان جزو بیماری‌های صعب‌العلاج به حساب می‌آید و برآوردها حاکی از آن است حدود ۴۰۰ هزار نفر در کشور با این بیماری دست‌وپنجه نرم می‌کنند. 

وی ادامه داد: در حال حاضر، ۳۸ هزار و ۹۵۱ بیمار دیالیزی در ۶۸۲ بخش دیالیز تحت درمان قرار دارند. همچنین تعداد تخت و دستگاه‌های دیالیزی موجود در کشور معادل ۹ هزار و ۱۹۹ مورد است. ۵ قلم از لوازم مصرفی دیالیز، تولید داخلی است و ۲نوع دستگاه دیالیز در کشور تولید می‌شود. 

رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌ها وزارت بهداشت درباره وضعیت دارویی بیماران دیالیزی گفت: داروهای اساسی بیماران دیالیزی به صورت رایگان در اختیار آنها قرار می‌گیرد. 

بیمه رایگان برای تمام بیماران خاص

علیرضایی با اشاره به وضعیت پوشش بیمه‌ای بیماران خاص و صعب‌العلاج اظهار کرد: تمام بیماران خاص از پوشش بیمه‌ای رایگان برخوردار هستند. اعتبار ۷ هزار میلیارد تومانی برای صندوق بیماری‌های خاص‌ و صعب‌العلاج در سال ۱۴۰۲ درنظر گرفته شده بود اما با توجه به افزایش تعداد بسته‌های خدمتی، این مبلغ به افزایش بیشتر در سال ۱۴۰۳ نیاز دارد. 

وی درباره اقدامات وزارت بهداشت در ارتباط با بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج توضیح داد: «تدوین بسته‌های جامع تشخیص و درمان بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج  با پوشش حمایتی از محل بیمه‌های پایه و صندوق بیماران صعب العلاج»، «افزایش تعداد بیماری‌های تحت پوشش»، «افزایش خدمات در هر بسته حمایتی» و «تشکیل کمیته های مشورتی علمی مرتبط در معاونت درمان» جزو اقدامات وزارت بهداشت در زمینه بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج به حساب می‌آید. 

برنامه وزارت بهداشت برای افزایش حمایت‌ها از بیماران خاص و صعب‌العلاج

رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت درباره اقدامات وزارت بهداشت در خصوص بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج در سال جاری گفت:  «افزایش حفاظت مالی»، «کمک به تامین هزینه‌ها از محل اعتبارات بیمه پایه و صندوق بیماران خاص» و «افزایش بیماری‌های تحت پوشش» از برنامه‌های وزارت بهداشت در سال جاری به حساب می‌آید. 

وضعیت ابتلا به  تالاسمی در کشور

وی با بیان اینکه ۱۸ اردیبهشت، روز جهانی تالاسمی است، اظهار کرد: در حال حاضر، حدود ۱۹ هزار بیمار در سامانه تالاسمی کشور ثبت‌شده‌اند که ۱۵هزار و ۵۰۰ نفر از این تعداد جزو «تالاسمی ماژور» هستند. همچنین ۲ هزار و ۸۰۰ نفر جزو بیماران «اینترمدیا» و یک هزار بیمار نیز جزو «سیکل‌سل» و سایر اختلالات هموگلوبینوپاتی هستند. 

علیرضایی درباره مراکز خدمات تخصصی تزریق خون در کشور برای بیماران تالاسمی نیز گفت: ۲۴۰ بخش مرکز خدمات تخصصی تزریق خون در بیمارستان‌های دولتی به بیماران خدمات مورد نیاز را ارائه می‌دهند. خدمات مراکز تخصصی تزریق خون شامل تزریق خون ،  تزریق داروهای ویژه آهن‌زدا و  سایرخدمات روتین می‌شود. همچنین آزمایش‌های تخصصی مانند فریتین، MRI.T۲، توانبخشی و دندانپزشکی در ۳۰ قطب دانشگاهی انجام می‌شود. 

رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌ها وزارت بهداشت درباره جامعه آماری مبتلایان به بیماری تالاسمی گفت: ۵ استان سیستان‌وبلوچستان، هرمزگان، خوزستان، گیلان و مازندران نسبت به سایر استان‌ها با بیماری تالاسمی بیشتر مواجه هستند. 

چگونگی دسترسی و پوشش بیمه‌ای داروهای تالاسمی

وی درباره دسترسی به داروهای مورد نیاز بیماران تالاسمی گفت: داروهای آهن‌زدای تولید داخل شامل داروهای خوراکی و تزریقی به میزان کافی موجود است. همچنین داروهای برند خارجی بر اساس  مقررات در دسترس بیمارانی که به این داروها نیاز دارند، قرار می‌گیرد و به میزان ۹۷ درصد تحت پوشش بیمه‌ای قرار دارند.  

علیرضایی درباره کیفیت داروهای داخلی در مقایسه با داروهای خارجی گفت: بررسی و تایید کیفیت داروهای تولید داخل توسط ادارات ذی‌ربط در سازمان غذا و دارو انجام می‌شود.

اهمیت غربالگری بیماری تالاسمی در زوج‌ها

رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌ها وزارت بهداشت درباره غربالگری بیماری تالاسمی در کشور گفت: پیش از ازدواج، غربالگری زوج‌ها انجام می‌شود و در صورت ناقل بودن زوج و تمایل به ازدواج، آزمایش ژنتیک والدین و جنین در مراکز دولتی با پوشش کامل بیمه‌ای انجام می‌شود. 

دیگر خبرها

  • پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی با تغذیه مناسب
  • توزیع روزانه قارچ در سطح کشور به ۸۰۰ تن رسید
  • ژن‌های افسردگی و بیماری قلبی کشف شد
  • ۴ عادت مخرب که به‌تدریج جان شما را می‌گیرد
  • حدود ۱۹ هزار بیمار تالاسمی در کشور وجود دارد
  • چرا «بحران وارفارین» دست از سر بیماران قلبی بر نمی‌دارد؟
  • اجرای پویش سلامت دهان و دندان در فارس
  • سازمان غذا و دارو: بیماران قلبی نگران وارفارین نباشند
  • ۸۹۰ معلول زنجانی در حوزه ورزش فعالیت می کنند
  • دغدغه بیماران قلبی؛ کمبود وارفارین داریم؟