Web Analytics Made Easy - Statcounter

شاعرو کلاسیک سرای خراسان جنوبی انتخاب تنها یک رشته شعر در جشنواره ملی ترانه و شعر سپید رضوی را قابل نقد دانست و گفت: شعر سپید شعر کاملی نیست.

«غلامحسین یوسفی» ملقب به ناقوس در گفت و گو با خبرگزاری شبستان در ارتباط با جشنواره ملی ترانه و شعر سپید رضوی، اظهار کرد:شاعران جوان بیشتر از سبک و سیاق شعر سپید استقبال می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شاعرو کلاسیک سرای خراسان جنوبی ادامه داد: اینکه برای جشنواره ترانه و شعر سپید رضوی، تنها غالب سپید را انتخاب کرده اند، مورد نقد و بررسی است.

 وی افزود: درست است که شعر نیمایی، سپید و پست مدرن مورد توجه و استقبال جوانان است ولی این شعر، شعر کلاسیک را به چالش می کشاند.

یوسفی با  اینکه شعر کلاسیک، شعر اصیل فارسی است، یادآور شد: شعر اصیل، شاه رشته هنری ایران در همه جهان و موجب افتخار این کشور است.

وی اضافه کرد: شعرهای شخصیت هایی مانند مولوی، حافظ، خیام و سعدی و حتی نظامی در زمان های مختلف ترجمه شده ولی به نظر شعر سپید همچین جایگاهی نخواهد داشت.

شاعرو کلاسیک سرای خراسان جنوبی افزود: ناگفته نماند که شعر سپیدحالت موسیقیایی ندارد این درحالی است که شعر و موسیقی رابطه عجیبی باهم دارند و در هم آویخته شده اند.

وی ادامه داد: شعر سپید را نمی توان با زبان ترانه سرود و بار معنایی هم ندارد، این در حالی است که شعر کلاسیک موزون و با موسیقی نهفته شده است.

شاعرو کلاسیک سرای خراسان جنوبی تصریح کرد: وضع شعری در شهرستان خوسف خوب است ولی شعر این شهرستان در حوزه کلاسیک و شعر آیینی مطرح است.

یوسفی با بیان اینکه خرده ای بر شعر سپید نیست، گفت: اینکه جوانان به این سبک شعر علاقه مندند و در حقیقت می توان گفت که همه رسالت ها را هم جوانان بر عهده دارند، از این جهت باید برای این شعر اهمیت واقع شد.

وی گفت: به غیر از شاعرانی مانند آویز و چهکندی و صلاحی مقدم شاعری به طور خاص به شعر سپید روی نیاورده است.

شاعرو کلاسیک سرای خراسان جنوبی یادآور شد: وضع شعر سپید ما در حد شعر اصیل نیست ولی علاقه جوانان به شعر سپید سبب خواهد که شاعرانی برجسته در این شعر پیدا شوند.

یوسفی افزود: انتخاب تنها یک رشته شعر در جشنواره ملی ترانه و شعر سپید رضوی قابل نقد است چرا که شعر سپید شعر کاملی نیست.

وی با بیان اینکه شعر رضوی محدود به شعر سپید شده است، گفت: این خود کار اشتباهی است و نتیجه آن اثر بخش نخواهد بود چراکه مفهوم  اشعار در شعرهای اصیل بهتر تاثیرگذار است.

شاعرو کلاسیک سرای خراسان جنوبی تصریح کرد: فرهنگ رضوی را از طریق فیلم، تئاتر، خوشنویسی و هنرهای تجسمی بهتر می توان به تصویر کشید تا شعر سپید.

یوسفی یادآور شد: شعرهای نیمایی، قیصر امین پور بسیار اثرگذار است چراکه درست است که قافیه ندارد ولی از درون قافیه دار هستند.

وی افزود: احمد شاملو با شعر سپید شعر را شروع کرد ولی در حقیقت شعر پست مدرن و شعر سپید خود واژگان غربی هستند که نباید از آنها استقبال کرد.

شاعرو کلاسیک سرای خراسان جنوبی خاطر نشان کرد: زبان فارسی در حال مستهلک شدن است چراکه واژگان بیگانه به زبان ما هجوم آورده اند.

یوسفی با اشاره به اینکه هر شاعری که شعر سپید را می پسندد به آن علاقه دارد، ادامه داد: ولی در مرحله نخست باید وزن، اصول و مفاهیم اصلی و مبانی واقعی شعر را فراگرفته باشد چرا که شعر بی قافیه مانند شعر بی استخوان است.

وی اضافه کرد: شعر را نباید به رشته ای خاص از شعر محدود کرد چراکه بسیاری از شعرهای مطرح از دل و جان شاعران بر کاغذ نقش می بندد.

شاعرو کلاسیک سرای خراسان جنوبی افزود:علاقه مردم به شعر زبان فارسی ما حفظ کرد.

یوسفی یادآور شد: مسئولان ادبی و پاسداران زبان فارسی نباید زبان را دستخوش غریبه و بیگانگان نشان دهند چراکه اگر از ابتدا تعصبی که مرحوم دهخدا به فرنگ داشت می داشتند ما امروز به راحتی می توانستیم جلوی هجمه دشمنان را بگیریم.

پایان پیام/575

منبع: شبستان

کلیدواژه: تبریز ۲۰۱۸ بیرجند هفته کتاب و کتابخوانی شیراز مهدویت آمریکا تامین اجتماعی تصادفات جاده ای اردبیل جشنواره ملی ترانه و شعر سپید رضوی ناقوس اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان جنوبی خراسان جنوبي بیرجند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۴۶۰۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آزادراه تهران - کرج - قزوین روکش آسفالت می شود

به گزارش خبرگزاری مهر، علی زندی فر گفت: به منظور افزایش ایمنی کاربران راه در آزادراه تهران - کرج - قزوین پروژه لکه گیری و روکش آسفالت حفاظتی و روکش آسفالت توپکا در این محور در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: این پروژه به طول ۵۰ کیلومتر در دو باند شمالی و جنوبی در آزادراه تهران - کرج - قزوین حوزه استان البرز در حال اجراست و اعتباری بالغ بر ۲۱۰ میلیارد تومان بدین منظور پیش بینی شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان البرز مطرح کرد: با توجه به برنامه ریزی انجام شده بخش قابل توجهی از این پروژه تا پایان سال جاری قابل بهره برداری خواهد بود.

زندی فر خاطرنشان کرد: بر این اساس در ایام هفته با هماهنگی پلیس راه محدودیت‌های تردد در برخی از نقاط آزادراه (باند شمالی و جنوبی) جهت اجرای این عملیات اعمال خواهد شد.

به گفته وی، ممکن است در برخی نقاط آزادراه که عملیات عمرانی اجرا می‌شود شاهد ترافیک مقطعی باشیم، ضمن پوزش از هموطنان در خواست می‌شود ضمن صبوری همکاری لازم را با عوامل راهداری و پلیس راه داشته باشند.

کد خبر 6087509

دیگر خبرها

  • بارش رحمت الهی در صحن و سرای پربرکت رضوی
  • رقابت بیش از ۱۳۰۰ داوطلب کنکور در استان خراسان رضوی/ مشهد مقدس دارای ۸ حوزه برگزاری آزمون است
  • رقابت بیش از ۹۱ هزار داوطلب در نوبت نخست کنکور خراسان رضوی
  • ۸ درصد شرکت‌کنندگان کنکور از خراسان رضوی هستند
  • میرزا زاده: انتخاب مردم قابل احترام است
  • مشارکت ۴۰۰۰ دانش‌آموز خراسان جنوبی در جشنواره سفیران سلامت
  • آزادراه تهران - کرج - قزوین روکش آسفالت می شود
  • بیش از ۶۲ درصد داوطلبین کنکور مرحله اول در خراسان رضوی را زنان تشکیل می‌دهند
  • معرفی کابینت های جدید
  • پایان هشتمین جشنواره سفیران سلامت دانش آموزی در خراسان رضوی