Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-19@08:15:13 GMT

مناظره امام حسن عسکری(علیه السلام) و اسحاق کندی

تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۴۶۲۱۴

مناظره امام حسن عسکری(علیه السلام) و اسحاق کندی

اسحاق کِنْدى از فلاسفه اسلام و عرب به شمار مى‏ رفت وی با درک واقعیت و توجه به اشتباه خود به کمک امام حسن عسکری(ع)، دستور داد آتشى روشن کردند و آنچه را که به عقیده خود درباره «تناقضهاى قرآن» نوشته بود تماماً سوزاند.

خبرگزاری شبستان: «ابن شهر اشوب» مى ‏نویسد: «اسحاق کِنْدى» که از فلاسفه اسلام و عرب به شمار مى‏ رفت و در عراق اقامت داشت، کتابى تالیف نمود به نام «تناقضهاى قرآن»! او مدتهاى زیادى در منزل نشسته و گوشه نشینى اختیار کرده و خود را به نگارش آن کتاب مشغول ساخته بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روزى یکى از شاگردان او به محضر امام عسکرى(علیه السلام) شرفیاب شد. هنگامى که چشم حضرت به او افتاد، فرمود:
آیا در میان شما مردى رشیدوجود ندارد که گفته‏ هاى استادتان «کندى» را پاسخ گوید؟ شاگرد عرض کرد: ما همگى از شاگردان او هستیم و نمى‏ توانیم به اشتباه استاد اعتراض کنیم. امام فرمود: اگر مطالبى به شما تلقین و تفهیم شود مى‏ توانید آن را براى استاد نقل کنید؟


شاگرد گفت: آرى، امام فرمود: از اینجا که برگشتى به حضور استاد برو و با او به گرمى و محبت رفتار نما و سعى کن با او انس و الفت پیدا کنى. هنگامى که کاملاً انس و آشنایى به عمل آمد، به او بگو: مسئله‏ اى براى من پیش آمده است که غیر از شما کسى شایستگى پاسخ آن را ندارد و آن مسئله این است که: آیا ممکن است گوینده قرآن از گفتار خود معانى اى غیر از آنچه شما حدس مى‏ زنید اراده کرده باشد؟
او در پاسخ خواهد گفت: بلى، ممکن است چنین منظورى داشته باشد. در این هنگام بگو شما چه مى‏ دانید، شاید گوینده قرآن معانى دیگرى غیر از آنچه شما حدس مى‏ زنید، اراده کرده باشد و شما الفاظ او را در غیر معناى خود به کار برده ‏اید؟ امام در اینجا اضافه کرد: او آدم باهوشى است، طرح این نکته کافى است که او را متوجه اشتباه خود کند.


شاگرد به حضور استاد رسید و طبق دستور امام رفتار نمود تا آنکه زمینه براى طرح مطلب مساعد گردید. سپس سوال امام را به این نحو مطرح ساخت:
آیا ممکن است گوینده‏اى سخنى بگوید و از آن مطلبى اراده کند که به ذهن خواننده نیاید؟ و به دیگر سخن: مقصود گوینده چیزى باشد مغایر با آنچه در ذهن مخاطب است؟ فیلسوف عراقى با کمال دقت به سوال شاگرد گوش داد و گفت: سوال خود را تکرار کن. شاگرد سوال را تکرار نمود. استاد تاملى کرد و گفت: آرى، هیچ بعید نیست امکان دارد که چیزى در ذهن گوینده سخن باشد که به ذهن مخاطب نیاید و شنونده از ظاهر کلام گوینده چیزى بفهمد که وى خلاف آن را اراده کرده باشد.


استاد که مى ‏دانست شاگرد او چنین سوالى را از پیش خود نمى‏ تواند مطرح نماید و در حدّ اندیشه او نیست، رو به شاگرد کرد و گفت: تو را قسم مى‏ دهم که حقیقت را به من بگویى، چنین سوالى از کجا به فکر تو خطور کرد؟
شاگرد: چه ایرادى دارد که چنین سوالى به ذهن خود من آمده باشد؟ استاد: نه، تو هنوز زود است که به چنین مسائلى رسیده باشى، به من بگو این سوال را از کجا یاد گرفته‏اى؟
شاگرد: حقیقت این است که، «ابو محمد» (امام حسن عسکرى (علیه السلام)) مرا با این سوال آشنا نمود.
استاد: اکنون واقع امر را گفتى. سپس افزود: چنین سوالهایى تنها زیبنده این خاندان است (آنان هستند که مى ‏توانند حقیقت را آشکار سازند).
آنگاه استاد با درک واقعیت و توجه به اشتباه خود، دستور داد آتشى روشن کردند و آنچه را که به عقیده خود درباره «تناقضهاى قرآن» نوشته بود تماماً سوزاند! 
منبع : پایگاه اطلاع رسانی آیت الله العظمی مکارم شیرازی

 

 

 

پایان پیام/49

منبع: شبستان

کلیدواژه: تبریز ۲۰۱۸ هفته کتاب و کتابخوانی بیرجند شیراز نهم ربیع الاول مهدویت آمریکا تامین اجتماعی تصادفات جاده ای امام حسن عسکری ع اسلام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۴۶۲۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جذب خادم رسمی از طریق یگان حفاظت و امنیت حرم مطهر رضوی صحت ندارد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی سپاه امام رضا علیه السلام در این اطلاعیه آمده است خبر جذب خادم رسمی با حقوق قانون کار توسط یگان حفاظت حرم مطهر رضوی که در برخی کانال‌های شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی منتشر شده صحت ندارد.

در این اطلاعیه آمده است؛ جذب نیروهای بسیجی به عنوان خادمیار افتخاری در یگان حفاظت و امنیت حرم مطهر رضوی نیز از طریق منابع نیروی انسانی رده‌های سپاه انجام می‌گیرد.

این اطلاعیه می‌افزاید هموطنان عزیز می‌توانند برای اطلاع بیشتر به کانال بچه محله امام رضا علیه السلام در پیام‌رسان ایتا https://eitaa.com/Basij_Haram مراجعه کنند.

کد خبر 6081067

دیگر خبرها

  • چرا مصیبت اباعبدالله بر آسمان‌ها سنگین است؟
  • طریق النور دانشگاه امام رضا به ایستگاه هوافضا سپاه رسید+تصاویر
  • چه کسانی حق ارشاد ندارند؟ علی علیه السلام پاسخ می دهند
  • برپایی نمایشگاه دست‌های کوچک اندیشه‌های بزرگ در یزد
  • حسینیه تسنیم| چرا مصیبت اباعبدالله بر آسمان‌ها سنگین است؟
  • جذب خادم رسمی از طریق یگان حفاظت و امنیت حرم مطهر رضوی صحت ندارد
  • قابی کمتر دیده شده از رهبر انقلاب | تصویر به‌جامانده از بارگاه امام حسن مجتبی علیه‌السلام | عکس
  • درس استاد به شاگرد؛ ثبت مالکیت توپ ۳۲ درصدی برای بارسلونا مقابل پاری سن ژرمن
  • تقویم نجومی امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ / تقویم همسران امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
  • نشان فداکاری در ایستگاه مترو دانشگاه امام علی (ع) رونمایی شد