Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-18@13:52:15 GMT

تاجیک: اروپا قدرت ایستادگی مقابل آمریکا را ندارد

تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۴۷۰۵۲

به گزارش اکوفارس، نصرت الله تاجیک سفیر اسبق ایران در اردن در خصوص تعلل اروپا در ارائه مکانیسم مالی جهت تداوم همکاری ها با ایران و حفظ برجام پس از خروج آمریکا از آن، اظهارداشت: ما در وضعیتی قرار داریم که دولت ترامپ با همه توان اقتصادی، سیاسی و تبلیغاتی آمریکا علیه ایران در عرصه بین المللی تلاش گسترده ای را انجام و دیگران را تحت فشار قرار می دهد تا با پیروی از سیاست های آمریکا، ایران را در انزوا قرار دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



تاجیک افزود: افکار عمومی ایران انتظارات و توقعاتی را از اروپایی ها دارند مبنی بر اینکه در برابر آمریکا و فشارهای آن ایستادگی داشته باشند و از دیگر سو، اروپا هم ملاحظات و نگرانی های خود را نسبت به اینکه چگونه می تواند در عرصه بین المللی به عنوان یک بازیگر توانمند باقی بماند دارد.

سفیر اسبق ایران در اردن گفت: از منظر اروپا، منطقه خاورمیانه حلقه اول امنیتی آن به حساب می آید، یعنی هر گونه مشکلات، تنش ها، ناهنجاری های سیاسی و اجتماعی، اقدامات تروریستی و امثال این موارد که در منطقه خاورمیانه وجود داشته باشد، ابتدا به اروپا سر ریز می شود، بنابراین یکی از عوامل کلیدی تامین امنیت اروپا علاوه بر روند توسعه سیاسی اجتماعی آن قاره، ثبات و امنیت کشورهای خاورمیانه است.

وی ادامه داد: اروپا در قبال آمریکا توان و قدرت چندان بالایی ندارد و از طرفی هم روابط میان آمریکا و اروپا فراز و نشیب و پیچیدگی های خاص خود را دارد، گاهی این دو به یکدیگر نزدیک و گاهی فاصله می گیرند. شما ببینید در روزهای اخیر با پیشنهاد آقای ماکرون رئیس جمهور فرانسه برای تشکیل ارتش اروپایی که با مخالفت جدی آمریکا مواجه شد و همچنین اصرار ترامپ برای تحقق شعار «نخست آمریکا» که باعث ایجاد مشکلات عدیده ای میان کشورهای جهان به خصوص اروپایی ها هم شده، تنش های میان اروپا و آمریکا وارد دور تازه ای شده است.

تاجیک افزود: بنابراین اروپا از یک سو، قدرت مسلط نیست که در برابر آمریکا و فشارهای آن به طور کامل ایستادگی کند و از سویی، علاقمند است از هژمونی آن کشور به خصوص از نوع ترامپ آن بکاهد.

این کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: معتقدم اروپا تمایل دارد برجام را حفظ و زمینه را برای ایجاد شرایط تداوم همکاری ها با ایران تسهیل کند و به همین دلیل قصد ارائه مکانیسم مالی ویژه را دارند، ولی این موضوع نیاز به ملزوماتی دارد از جمله آنکه بخش های تخصصی مالی اقتصادی اروپا مسائل و مشکلات خود را حل کنند و روی این موضوع کار جدی انجام دهند چرا که موضوع مکانیسم مالی ویژه اروپا بیشتر جنبه تخصصی دارد تا اینکه موضوعی سیاسی دیپلماتیک باشد.

وی تاکید کرد: من تعلل اروپایی ها در ارئه مکانیسم مالی ویژه را حاصل مشکلات در جریان عملیاتی اجرایی می دانم و نه اراده سیاسی کشورهای اروپایی.

تاجیک با بیان این که راهبرد اصلی ایران در این برهه باید تنها نگهداشتن ترامپ و به انزوا کشاندن آمریکا در عرصه بین الملل باشد، تصریح کرد: به اعتقاد من ایران باید کاری انجام دهد که هیچ یک از اعضای باقی مانده در برجام شامل کشورهای اروپایی، روسیه و چین پشت سر آمریکا قرار نگیرند و از سیاست های ترامپ تبعیت نداشته باشند، کاری که تا کنون انجام شده است.

سفیر اسبق ایران در اردن در پایان خاطرنشان کرد: ما در سیستم مالی و بانکی خود به دلیل برخی کاستی ها نسبت به ساختار و سیستم جهانی موجود، ضعف ها و ایراداتی داریم که معتقدم باید هر چه زودتر در راستای رفع مشکلات مالی بانکی خود فکر کنیم چرا که ترمیم و بازسازی آن زمان بر است و مناسب است که از زمان موجود استفاده کنیم.           *مهر                 

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۴۷۰۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دفاع ایران قدرت امپریالیستی غرب را پوچ کرد

 این روز‌ها بیش از پیش کارشناسان و متخصصان حوزه سیاسی بر این باورند که آمریکا همواره برای حمایت مالی، تسلیحاتی، اطلاعاتی و نظامی از رژیم صهیونیستی تلاش می‌کند و در واقع، با این کار بذر استعمار را در منطقه ما کاشته است. اما پس از پاسخ ایران به دست درازی اسرائیل به کنسولگری کشورمان حتی طرفداران رژیم صهیونیستی نیز اذعان کردند برنامه ریزی ایران برای این حمله دقیق و بی نقص بود و توانست قدرت پوشالی غرب با به خوبی به چالش بکشد.

 از این رو و برای بررسی جزئیات بیشتر این موضوع باشگاه خبرنگاران جوان مصاحبه‌ای ترتیب داده با بلن فرناندز، کارشناس، روزنامه نگار و فعال سیاسی آمریکا که مشروح آن در ذیل از نظرتان می‌گذرد.

-نظر شما درباره واکنش ایران به اسرائیل چیست؟

بلن فرناندز: روز شنبه ۱۳ آوریل، ایران در انتقام حمله مرگبار اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق سوریه، صد‌ها پهپاد و موشک را به سمت اسرائیل پرتاب کرد. در این میان، رگبار انتقادات از «تجاوز» تهران در غرب همچنان ادامه دارد. ریشی سوناک، نخست وزیر انگلیس، "حمله بی پروا رژیم ایران به اسرائیل را به شدیدترین وجه محکوم کرد"، او در صحبتهایش ادعا کرد که ایران "قصد ایجاد هرج و مرج در حیاط خلوت خود را دارد". وزارت امور خارجه چک ابراز تاسف کرد که "رفتار تهاجمی بلندمدت ایران باعث می‌شود منطقه خاورمیانه در صلح و امنیت زندگی نکند".

به نوبه خود، جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا، درباره «بی اعتنایی ایران به صلح و ثبات در منطقه» انتقاد کرد و آن شعار قدیمی و خسته کننده درباره «حق اسرائیل برای دفاع از خود» را تکرار کرد. استفن زایبرت، سفیر آلمان در اسرائیل در شبکه‌های اجتماعی اعلام همبستگی آلمان با تمامی اسرائیلی‌هایی را که ایران با این حمله بی‌سابقه و بی‌رحمانه آنها را به وحشت می‌اندازد، اعلام کرد.

در پایان جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا که به دلیل این تحولات مجبور شد تعطیلات آخر هفته خود را در ساحل تعطیل کند، اعلام کرد: تعهد ما به امنیت اسرائیل در برابر تهدیدات ایران و نیرو‌های نیابتی آن آهنین است.

توجه داشته باشید که حمله ایران کمی بیش از شش ماه پس از به خاک و خون کشیدن نوار غزه توسط اسرائیل رخ داد که نزدیک به ۳۴۰۰۰ فلسطینی از جمله حدود ۱۳۸۰۰ کودک را به قتل رساند؛ و با این حال، با توجه به هزاران مفقودی که گمان می‌رود در زیر آوار مدفون شده‌اند، حتی این ارقام وحشتناک نیز بدون شک دست کم گرفته شده‌اند. بیش از ۷۶۰۰۰ نفر زخمی شده‌اند، زیرا ارتش اسرائیل خود را به نابود کردن کل محله‌ها و منفجر کردن مدارس، بیمارستان‌ها و دیگر زیرساخت‌های اساسی مشغول کرده است و در عین حال ساکنان این منطقه را به قحطی و گرسنگی محکوم می‌کند.

بیایید در مورد "وحشتناک" صحبت کنیم. در واقع، نسل‌کشی چیزی نیست، اگر «رفتار تهاجمی طولانی‌مدت» نباشد – این سخنان وزارت خارجه چک است. اگر آنچه حداقل در ۷ ماه گذشته دیده ایم را نادیده هم بگیریم، تقریباً خنده‌آور است که ادعا کنیم ایران «قصد ایجاد آشوب» و نادیده گرفتن «صلح و ثبات در منطقه» را دارد. اما از آنجایی که نقش بزرگ اسرائیل به عنوان یک شریک با ارزش آمریکا در جنایت، این حق را به آن می‌دهد که منطق را کاملاً براندازی کند، نسل کشان قربانی می‌شوند و تجاوزات بی پایان اسرائیل به «دفاع از خود» تبدیل می‌شود؛ و هرگز به حمله اسرائیل در ۱ آوریل به کنسولگری ایران در دمشق اهمیت ندهید. این فقط انتقام پیشگیرانه بود، درست است؟

با این حال، با توجه به کشتار بی وقفه در غزه، واکنش غرب به موشک‌ها و پهپاد‌های ایرانی رهگیری شده به طرز حیرت انگیزی بدبینانه است. ادعای رقت انگیز سوناک مبنی بر اینکه «هیچکس نمی‌خواهد خونریزی بیشتری ببیند» نمی‌تواند این واقعیت را توضیح دهد که تا زمانی که خون فلسطینی‌ها باشد، همه چیز کاملاً خوب است.

-چرا آمریکا و متحدانش جنایات انسانی در غزه را نادیده می‌گیرند؟ 

بلن فرناندز: متأسفانه، دفاع ایران ممکن است دقیقاً آنچه را که بایدن برای تغییر تمرکز از غزه – و به‌ویژه همدستی ایالات متحده در نسل‌کشی – به آن نیاز دارد، ارائه دهد. به هر حال، اگر ایالات متحده مجبور شود ارسال این همه سلاح به چنین مشتری فعالی را متوقف کند، روز غم انگیزی برای صنعت تسلیحات خواهد بود. به گفته مؤسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم، آمریکا مسئول ۶۹ درصد واردات تسلیحات توسط ارتش اسرائیل بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳ بود، زمانی که نسل‌کشی همه جانبه آغاز شد.

برای "صلح و ثبات" بسیار زیاد است. اما هرگز نباید فایده امپریالیستی تهدید خوب قدیمی ایران را در توجیه هر چیزی که سیاست آمریکا نیاز به توجیه دارد، دست کم گرفت. به خاطر بیاورید که تهران در فهرست اولیه «محور شرارت»، با حسن نیت رئیس جمهور سابق آمریکا، جورج دبلیو بوش، که در سخنرانی سال ۲۰۰۲ خود قرار گرفت. آمریکا با مسلح شدن به "محور شرارت" مذکور، دست به اقدامی کمتر از کشتار جمعی و ترور در سراسر خاورمیانه و فراتر از آن زد.

با گذشت ۲۲ سال از آن ادعا مقاومت ایرانی مثل همیشه خوش دست است. پس از حمله آخر هفته، احتمالاً شعار مورد علاقه همه "اما آیا شما حماس را محکوم می‌کنید؟ " می‌تواند به روز شود: "اما آیا شما ایران را محکوم می‌کنید؟ " در مورد چیز‌هایی که واقعاً شایسته محکومیت هستند، اینها همچنان شامل نسل‌کشی در غزه می‌شوند - نه به اصرار وقیحانه ریاکارانه غرب بر «حق دفاع از خود» اسرائیل، که در نهایت به عذرخواهی نسل‌کشی تبدیل می‌شود؛ و از آنجایی که رهبران پس از این «حمله بی‌سابقه» برای تأیید همبستگی با اسرائیل همچنان به تسخیر خود ادامه می‌دهند، همه ما بهتر است به یاد داشته باشیم که شما هر چه بکارید درو می‌کنید – و این ایران نیست که متجاوز است.


بلن فرناندز نویسنده Inside Siglo XXI: Locked Up in Mexico Largest Immigration Center (OR Books، ۲۰۲۲)، ایست بازرسی Zipolite: قرنطینه در یک مکان کوچک (OR Books، ۲۰۲۱)، تبعید: رد آمریکا و یافتن جهان (OR Books) است. ۲۰۱۹)، شهدا هرگز نمی‌میرند: سفر از طریق جنوب لبنان (Warscapes، ۲۰۱۶)، و پیام آور امپراتوری: توماس فریدمن در محل کار (ورسو، ۲۰۱۱). او یکی از ویراستاران مجله ژاکوبین است و برای نیویورک تایمز، وبلاگ لندن ریویو آو بوکز، Current Affairs، و میدل ایست آی، و چندین نشریه دیگر نوشته است.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل ایران

دیگر خبرها

  • دفاع ایران قدرت امپریالیستی غرب را پوچ کرد
  • توماس توخل، متخصص جدید صعود به نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا
  • جهش واردات برخی کشور‌های اروپایی از ایران در نخستین ماه ۲۰۲۴
  • نگرانی اتحادیه اروپا از توسعه هوش مصنوعی و تاثیر آن بر کودکان
  • آمریکا تحریم‌های جدید علیه ایران اعمال می‌کند
  • وزیر خزانه‌داری آمریکا: ایران را تحریم می‌کنیم
  • واشنگتن: ما به دنبال ممانعت از گسترش مناقشه در منطقه هستیم
  • زلنسکی: موشکی برای ایستادگی در مقابل حملات روسیه نداریم
  • ایستادگی ایران با قدرت ایمان در برابر استکبار جهانی
  • واکنش کنگره آمریکا به پاسخ کوبنده ایران علیه اسرائیل