Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-25@11:39:25 GMT

عرضه نفت خام در بورس ادامه دارد

تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۴۷۳۳۰

در اولین مرحله عرضه نفت خام در رینگ بین‌الملل بورس انرژی ایران هشت محموله ۳۵ هزار بشکه‌ای و در دومین مرحله عرضه ۲۰ محموله ۳۵ هزار بشکه‌ای نفت خام سبک ایران به فروش رفت؛ مسئولان می‌گویند این عرضه‌ها موفق بوده و ادامه خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، در ماه های گذشته اسحاق جهانگیری - معاون اول رئیس جمهور - اعلام کرده بود که برای مقابله با تحریم های یک طرفه آمریکا نفت خام در بورس انرژی عرضه می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بعد از چند ماه رییس جمهور نیز به این موضوع تاکید کرد و بعد از مدت ها یک میلیون بشکه نفت خام سبک ایران در رینگ بین‌الملل بورس انرژی عرضه شد.

هر چند که قیمت نفت خام از قیمت پایه بشکه‌ای ۷۹ دلار تعدیل شد اما در نهایت هشت محموله ۳۵ هزار بشکه‪‎‌‬ای در عرضه نخست و فروش ۲۰ محموله ۳۵ هزار بشکه‪‎‬ای در مرحله دوم، در مجموع عرضه آزمایشی نسبتا موفقی را در بورس انرژی رقم زد.

مسئولان معتقدند در جریان این عرضه آزمایشی، بازخوردهای سازنده‌ای دریافت شده است. آن‌ها تاکید می‌کنند که همچنان منتظر پیشنهادها و نظرهای سازنده بخش خصوصی هستند تا با لحاظ کردن آنها، نقاط قوت کار را افزایش دهند و فضا را برای عرضه‪‎‬ای موفق‪‎‬تر و مطمئن‪‎‬تر فراهم کنند.‬

خوشرو - دبیر امور بین الملل شرکت ملی نفت - با اشاره به تصمیم‪‎‬گیری درباره افزایش مهلت تسویه ارزی به ۶۰ روز و همین‌طور انعطاف قیمتی در عرضه، می‌گوید «شرکت ملی نفت ایران شرایط مساعدی را برای خرید نفت خام از طریق بورس انرژی برای بخش خصوصی فراهم کرده است و معتقدیم هیچ خریداری نمی‪‎‬تواند به طور مستقیم راحت‪‎‬تر از فرآیندی که در بورس انرژی شکل گرفته، نفت خریداری کند.»

علی حسینی - مدیرعامل بورس انرژی - نیز اظهار امیدواری کرده که این عرضه ها به طور منظم انجام شود و با این کار بخش ‬خصوصی بتواند وارد معاملات نفت خام شود.

گفتنی است، تعدادی از مسئولان تغییر قیمت را ناشی از کاهش قیمت جهانی نفت دانسته و و می‌گویند «قیمت کنونی نفت نسبت به زمانی که اطلاعیه نخست عرضه نفت خام در بورس انرژی منتشر شد، تقریبا حدود ۱۵ دلار کاهش یافته و این کاهش قیمت به طور طبیعی در قیمت فروش نفت در بورس انرژی هم اثرگذار است؛ همان‌گونه که قیمت نهایی نیز با توجه به قیمت روز نفت در زمان تحویل تعدیل خواهد شد.»

با این حساب احتمال دارد با انتشار اطلاعیه‌های عرضه نفت خام سبک، به طور منظم شاهد عرضه این کالا در بورس انرژی باشیم و بعد از آن نیز از معاملات آتی برای داد و ستد نفت استفاده شود.

انتهای پیام

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۴۷۳۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ۰.۰۲ درصدی قیمت جهانی نفت

به گزارش قدس آنلاین، قیمت نفت در اولین ساعات تجارت در آسیا در روز چهارشنبه یک افزایش قیمت جزئی داشته که می‌تواند نتیجه گزارش کاهش غیرمنتظره ذخایر نفت خام آمریکا طی هفته گذشته باشد. به نظر می‌رسد توجه سرمایه‌گذاران از تنش‌های خاورمیانه دور شده است.
قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۲ سنت معادل ۰.۰۲ درصد کاهش به ۸۸ دلار و ۴۰ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با ۲ سنت معادل ۰.۰۲ درصد کاهش ۸۳ دلار و ۳۴ سنت معامله می‌شود.

آمار موسسه نفت آمریکا نشان می‌دهد ذخایر نفت خام این کشور ۳.۲۳۷ میلیون بشکه در هفته منتهی به ۱۹ آوریل کاهش یافته است. این در حالیست که بسیاری از تحلیلگران انتظار یک افزایش ۸۰۰ هزار بشکه‌ای را داشتند.
تاجران منتظر اطلاعات رسمی در مورد ذخایر نفت و محصولات نفتی هستند که قرار است امروز منتشر شود.
در این بین، احتمال کاهش نرخ بهره در انگلیس و اتحادیه اروپا در ماه ژوئن افزایش یافته که می‌تواند به رشد اقتصاد و در نتیجه رشد تقاضا برای نفت کمک کند.
کپیتال ایکونومیکس طی یادداشتی اعلام کرد فعالیت تجاری در منطقه یورو و انگلیس در ماه جاری میلادی با بیشترین سرعت طی یک سال گذشته رشد داشته که حاکی از ادامه رشد اقتصاد منطقه است.
از طرف دیگر فعالیت تجاری در آمریکا در ماه آوریل تا پایین‌ترین سطح طی چهار ماه گذشته کاهش یافته است. بدین ترتیب سیاستگذاران قانع می‌شوند که لازم است نرخ بهره را جهت حمایت از اقتصاد پایین بیاورند.
با وجود تشدید حملات رژیم صهیونیستی به غزه، به نظر می‌رسد توجه تاجران تا حدی از تحولات خاورمیانه در معاملات روز چهارشنبه دور شده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • دلیل عرضه طلای تقلبی در بازار چیست؟
  • کاهش ذخیره‌سازی‌های آمریکا قیمت نفت را افزایش داد
  • برنت ۸۸ دلار و ۴۰ سنت شد
  • صعود بورس ادامه خواهد یافت؟ | روزهای سرنوشت‌ساز برای شاخص کل
  • کاهش ۰.۰۲ درصدی قیمت جهانی نفت
  • اولین عرضه خودرو در بورس کالا در سال ۱۴۰۳
  • چه تعداد عرضه اولیه در سال ۱۴۰۳ انجام میگیرد؟
  • چه تعداد عرضه اولیه، امسال در دستور کار سازمان بورس است؟
  • قیمت نفت در بودجه چند دلار است؟
  • چه تعداد عرضه اولیه امسال در دستور کار سازمان بورس است؟