Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-25@22:27:50 GMT

ظريف:خودکشي کردن از ترس مرگ را نبايد پذيرفت

تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۴۷۴۳۵

ظريف:خودکشي کردن از ترس مرگ را نبايد پذيرفت

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- وزيرامور خارجه کشورمان درباره پيوستن به FATF معتقد است که خودکشي کردن از ترس مرگ را نبايد پذيرفت و نبايد تحت تأثير جوسازي‌ها و فضاسازي‌هاي عده‌اي که منافعشان به خطر افتاده است قرار گرفت.

به گزارش گروه ايرنا، با توجه به فضاسازي اخير عليه روشنگري هاي وزير امور خارجه،محمدجواد ظريف، در پاسخ به سؤالي در مورد پيچيده شدن وضعيت لايحه پيوستن به CFT و رد آن از سوي شوراي نگهبان و برخي نگراني‌هايي که دراين‌باره بيان مي‌شود گفت: «بسياري از نگراني‌هايي که از سوي دوستان ما بيان مي‌شود نگراني‌هاي صادقانه است و عمدتاً هم به دليل اطلاعات غلط و نادرست اين نگراني‌ها به وجود آمده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي افزود:« پول‌شويي در کشور يک واقعيت است و به نظر پشت اين فضاسازي‌ها و القاي اين نگراني‌ها افرادي قرار دارند که منافع اقتصادي دارند.»
با توجه به شفافيت سخنان وزير امور خارجه، متأسفانه به دليل فضاسازي‌ها، جو به‌گونه‌اي مسموم شده است که بدون توجه به اصل صحبت هاي صادقانه ظريف موجب برخي سوءاستفاده‌ها از سوي رسانه‌ها و مجامع معاند و معلوم‌الحال شد.
ايراد برخي از رسانه ها به اصل حرف‌هاي وزير خارجه‌مان در مورد واقعيت پول‌شويي در کشور معلوم نيست ولي با سئوال از هر اقتصادداني بر اين معضل مهم صحه مي‌گذارد، رسانه‌ها کافي بود به خبرهايي که روزانه در مورد افزايش قاچاق و برآوردهايشان در اين مورد منتشر مي‌کنند، مراجعه مي‌کردند تا به اين واقعيت مهم واقف شوند.
بر اساس آمارهاي اعلامي سالانه در حدود 12 ميليارد دلار کالا به کشورمان قاچاق مي‌شود، برخي رسانه ها اين رقم را بالاي 20 ميليارد دلار عنوان مي‌کنند، بناراين روشن است که اين حجم پول بدون پول‌شويي امکان ورود به اقتصاد کشور را ندارد.
با توجه به اينکه اخيرا آمار قاچاق سوخت به ميزان قابل‌توجهي افزايش‌يافته است، سؤال اين است که اگر پول‌شويي در کشورمان يک واقعيت نيست اين پول‌ها چگونه به چرخه برمي‌گردد؟ به نظر مي‌رسد پاسخ اين سؤال در همان صحبت‌هاي وزير امور خارجه نهفته باشد.
بنابراين علاوه بر اينکه حرف‌هاي ظريف در مورد القاء نگراني و دست‌هاي پشت پرده در مورد نگراني‌ها در مورد پيوستن به FATF يک واقعيت است بلکه شاهد فضاسازي گسترده‌تر عليه همين شفاف‌سازي‌ها هستيم و متأسفانه برخي رسانه‌ها و ارگان‌ها و مسئولين و نمايندگان هم که در صادقانه بودن نگراني‌هايشان به گفته خود آقاي ظريف شک نيست به‌راحتي در دام اين فضاسازي‌ها قرار مي‌گيرند و اين‌گونه جوسازي انجام مي‌گيرد.
اکثر قريب به‌اتفاق کارشناسان و آگاهان به مسئله مطرح‌شده بر اين باورند، اينکه منافع کلان عده‌اي با تصويب لوايح مربوط به پيوستن به FATF به خطر خواهد افتاد يک واقعيت روشن و واضح است.
** اهالي فساد با محدوديت پول شويي مخالف هستند
احمد توکلي عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام هرچند با بيان عدد و رقم از سوي آقاي ظريف موافق نيست اما تأکيد مي‌کند: « حتماً کساني که اهل فساد هستند چون شبکه‌اي شده‌اند و سازمان‌يافته عمل مي‌کنند تلاش مي‌کنند که با لايحه‌اي که پول‌شويي را محدود مي‌کند، مخالفت شود. اين هم حرف درستي است که آقاي ظريف گفته است.»
** مبارزه با فساد بايد به مطالبه عمومي تبديل شود
حسين ساساني تحليلگر توسعه پايدار هم در اين خصوص همان حرفي را مي‌زند که اکثر کارشناسان و تحليلگران اقتصادي مطرح مي‌کنند.
ي مهم‌ترين دليل تلاش‌ براي ناکام گذاشتن تصويب قوانين شفاف‌سازي مالي را به خطر افتادن منافع افرادي عنوان مي‌کند که از شفافيت و تعاملات صحيح با جهان ضرر مي‌کنند.
اين کارشناس اقتصادي با بيان اينکه پول‌شويي يک واقعيت انکارناپذير در کشور است و اين سخن به معناي برچسب زدن به نهادهاي حاکميتي نيست مي‌گويد: «شفافيت و مبارزه با فساد چه از طريق محکم کردن قوانين داخلي و چه از طريق اجراي قوانين و استانداردهاي خارجي بايد به مطالبه‌اي عمومي از سوي مردم تبديل شود.»
ساساني با بيان اينکه پيوستن به کنوانسيون‌هاي جهاني يعني ايجاد ارتباطات بين‌المللي که فراهم‌کننده توسعه پايدار در کشور است مي‌گويد: «امروز در دنيايي هستيم که براي توسعه و پيشرفت نيازمند برقراري ارتباط صحيح همه‌جانبه ازجمله اقتصادي، فرهنگي و سياسي با کشورها هستيم؛ بنابراين اگر بخواهيم جزيره جدا باشيم نه‌تنها به توسعه نمي‌رسيم بلکه عقب‌گرد هم خواهيم داشت. بررسي‌ها نشان مي‌دهد در سال‌هايي که به دلايل مختلف با جهان ارتباطمان کمرنگ شده است روند توسعه در کشور عقب‌گرد داشته است.»
اين کارشناس اقتصادي معتقد است: «پيوستن به FATF باعث مي‌شود تا از فساد و پول‌شويي افرادي که به دنبال سوءاستفاده هستند از طريق قوانين جهاني گرفته شود. امروز شاهد هستيم که شخصي که در 5 سال پيش کارمندي ساده بوده به درآمدهاي ميلياردي رسيده است و اين در کمتر جايي از جهان اتفاق مي‌افتد که دليل مهم آن خلأهاي قانوني است که با اتخاذ قوانين محکم داخلي و همچنين اجراي قوانين جهاني مي‌توانيم آن را برطرف کنيم.»
** بايد از نداشتن شاهد ومدرک براي پول شويي تعجب کنيم
دياکو حسيني کارشناس امور بين‌المللي با بيان اينکه نمي‌دانم دکتر ظريف کدام‌يک از موارد را مدنظر داشته است؛ اما بايد توجه کنيم در کشوري که قوانين و استانداردهاي سخت‌گيرانه عليه پول‌شويي وجود ندارد و شفافيت مالي تضمين نشده، پول‌شويي يک امر رايج است، مي‌گويد: «اگر شاهد و مدرکي براي پول‌شويي وجود نداشته باشد بايد تعجب کنيم. در چنين کشورهايي وارد شدن پول‌هاي کثيف، پول‌هاي آلوده و پول‌هاي سياه به سيستم مالي آن‌قدر طبيعي است که ممکن است همه مردم و فعالان اقتصادي حتي متوجه ناسالم بودن اين پول‌ها نباشند.»
آقاي ظريف در مصاحبه اخير درواقع به اين بستر که ناشي از فقدان قوانين و استانداردهاي پذيرفته‌شده جهاني است، اشاره داشته است نه به اشخاص حقيقي و حقوقي که ممکن است در چنين ساختاري، آگاهانه يا ناآگاهانه درگير پول‌شويي شوند.
** نگاه دوگانه در مسائل بين المللي براي کشور آفت است
حميد حسيني عضو اتاق بازرگاني هم دراين‌باره نگاه دوگانه در مسائل را آفتي براي کشور عنوان مي‌کند و مي‌گويد: «در حال حاضر دو نگاه در خصوص مسائل بين‌الملل در کشور وجود دارد نگاهي که پيشرفت و توسعه کشور را در گرو تعامل درست با جهان مي‌داند و نگاهي ديگر از هرگونه ارتباط مؤثر با جامعه جهاني هراس دارد و به ديده ترديد به آن نگاه مي‌کند. نتيجه اين نگاه دوگانه مانع از پيشرفت و رشد اقتصادي کشور و عاملي براي عقب‌ماندگي مي‌شود.»
تفاهم بر سر موضوعات کلان يکي از الزامات توسعه هر کشوري است و در شرايطي که جهان با شتاب روند توسعه و پيشرفت را طي مي‌کند نداشتن تفاهم در موضوعاتي همچون پيوستن به FATF که منطق آن ايجاد شفافيت و اجراي استانداردهاي موردقبول همه کشورهاست عجيب است. توسعه کشورها بدون تفاهم امکان‌پذير نيست و متأسفانه شاهد نگاه دوگانه در بسياري از موضوعات ازجمله موضوع اجراي قوانين مبارزه با پول‌شويي در کشور هستيم.
** امروز اجراي بدون تبعيض مبارزه با پول شويي ضروري است
عليرضا رحيمي نماينده مجلس شوراي اسلامي دراين‌باره در حساب توييتري خود نوشت: «عده‌اي که با اصلاح قانون مبارزه با پول‌شويي و افزايش مجازات مخالف‌اند واقعيات تلخ در سخنان دکتر ظريف نيز به قبايشان برمي‌خورد و در مقابل فحاشي پيشه مي‌کنند. مبارزه با پول‌شوئي از ديروز هم لازم بود و امروز اجراي بدون تبعيضش، يک ضرورت حتمي است.»
** عده اي از شفافيت خوششان نمي آيد
مصطفي کواکبيان نماينده تهران در مجلس شوراي اسلامي در افتتاحيه نمايشگاه تراکنش ايران گفت: «چرا براي عدم تصويب FATF فضاسازي مي‌کنيد و فضاي مجلس را به جنگ شمر با امام حسين تشبيه مي‌کنيد؟ معلوم است که عده‌اي از شفافيت خوششان نمي‌آيد.»
** اتهام زنان عليه ظريف به اصول اسلامي پايبند نيستند
سيد محمد صدر عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام هم دراين‌باره مي‌گويد: «اين نوع سخنان که توسط برخي افراد عليه ظريف گفته مي‌شود، غيراز اتهام چيز ديگري نيست و نشان مي‌دهد مواضع آن‌ها در جهت منافع آمريکا و خواسته‌هاي ترامپ است. هرچه بيشتر اين افراد عليه ظريف سخن بگويند، بيشتر خود را افشا مي‌کنند و اتهاماتي که وارد مي‌کنند يک نوع خود افشاگري است که نشان مي‌دهند که به اصول اسلامي و اخلاقي پايبند نيستند.»
فساد مالي مهم‌ترين تهديد براي منافع ملي و توسعه اقتصادي شناخته‌شده است. فساد مالي شامل هر عامل و يا پديده‌اي مي‌شود که روند عادي و قانوني مسير معاملات را چه در درون کشور و چه در بيرون آن نقض مي‌کند.
‌ازجمله مفاسد اقتصادي موجود در جوامع که اثرات بسيار مخربي بر سلامت اقتصادي يک جامعه مي‌گذارد و مشکلات جبران‌ناپذيري را به بار مي‌آورد، مقوله پول‌شويي است. پول‌شويي فعاليتي غيرقانوني است که در طي انجام آن، عوايد و درآمدهاي ناشي از اعمال خلاف قانون، مشروعيت مي‌يابد. به‌عبارت‌ديگر پول‎هاي کثيف ناشي از اعمال خلاف به پول‎هاي به‌ظاهر تميز تبديل مي‎شوند و در بدنه اقتصاد جايگزين مي‌شود؛ بنابراين حرف‌هاي وزير خارجه کشورمان در مورد پيوستن به FATF و ضرورت خارج شدن از ليست دو کشوري (ايران و کره شمالي) کشورهاي غير همکار با اين نهاد مالي و پيوستن به بقيه کشورهاي دنيا در همکاري با اين نهاد کاملاً برمدار صيانت از منافع ملي کشورمان است. به گفته آقاي ظريف، «خودکشي کردن از ترس مرگ» را نبايد پذيرفت و نبايد تحت تأثير جوسازي‌ها و فضاسازي‌هايي عده‌اي که منافعشان به خطر افتاده است قرار گرفت.
سيام 1053**1440
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۴۷۴۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاثیر تحولات جامعه بر میزان توسعه کشور

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، دگرگونی‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی از مهمترین محور‌های جامعه‌شناسی است و پیدایش این علم با چنین موضوعی پیوند تنگاتنگ دارد و از زمانی که انسان به مفهوم «توسعه» رسید، تعاریف آن در حال تغییر بوده است و پیشتر، مفهوم توسعه را در افزایش تولید ناخالص ملی و رشد اقتصادی دیده است، اما با گذشت زمان دریافتند که رشد اقتصادی تنها یکی از جنبه‌های زندگی انسان است.

اصغر میرفردی (دانشیار جامعه شناسی دانشگاه شیراز) در پژوهشی با عنوان «جامعه‌شناسی و تحولات جامعه ایران: با تأکید بر توسعه» از نیمۀ دوم قرن بیستم، چنین موضوعی تحت حوزه توسعه مورد توجه اندیشمندان اقتصادی و اجتماعی به ویژه جامعه‌شناسان قرار گرفت.

میرفردی می‌نویسد: اﻣﺮوزه ﻣعنای  ﺗﻮﺳﻌﻪ، ﻓﺮآﯾﻨﺪی چند بعدی است و ناظر بر رشد همه‌جانبه در ابعاد مادی، روانی و معنوی، ارتقای جامعه و نظام اجتماعی به سوی زندگی بهتر و انسانی‌تر، ایجاد آینده بهتر برای شهروندان، تأمین آرامش و نیاز‌های مادی جامعه، توجه بیشتر به ارزش‌های فرهنگی و انسانی در نظام اجتماعی و به طور کلی ترقی متوازن اجتماعی و اقتصادی جامعه است.

معنای توسعه در کشورهای توسعه‌یافته و توسعه‌نیافته

این پژوهشگر می‌نویسد: داستان توسعه، برای کشور‌های توسعه‌یافته و توسعه‌نیافته از ابعاد گوناگون همانند نبوده و هم چنان تمایزاتی بین این دو دسته کشور‌ها وجود دارد. معنای توسعه، خاستگاه آن، آهنگ توسعه، کارگزاران توسعه، سبک درون‌زایی و یا برون‌زایی توسعه، توسعه از بالا و یا از پایین و توازن و یا نامتوازنی ابعاد توسعه از موضوع‌هایی است که می‌توان در پیوند با آنها بین کشور‌های توسعه‌یافته و توسعه‌نیافته تمایز قائل شد.

بررسی تحولات توسعه‌ای در ایران از منظر جامعه‌شناختی

به زعم میرفردی رسالت جامعه‌شناسی و جامعه‌شناسان در کشور‌های توسعه‌نیافته، چون ایران در زمینە بررسی تحولات توسعه‌ای، رسالتی سنگین و همزمان، برای کاربست‌های اجرائی امروزین و پژوهش‌های کنونی و آینده، راه‌گشا است.

ایران در پیوند با تمدن نوین با خاستگاه غرب دگرگونی‌هایی را تجربه نموده و هم چنان دگردیسی‌های نوپدیدی را تجربه می‌کند

او در ادامه می‌نویسد: نزدیک به دو سده است که ایران در پیوند با تمدن نوین با خاستگاه غرب دگرگونی‌هایی را تجربه نموده و هم چنان دگردیسی‌های نوپدیدی را تجربه می‌کند. برای پرداختن به تحوالت توسعه‌ای در ایران، بایسته است از منظر جامعه‌شناختی، به این محور‌ها پرداخت.

به گفته این پژوهشگر ضرورت دارد ریشه‌های هویت جامعوی و برساخت واقعیات کنونی جامعه ایران در دو سده گذشته را مرور کرد و به این پرسش پاسخ گفت که از نظر ساختار اجتماعی، جامعە ایران در چه گستر‌ه‌ای قرار دارد: ماهیت جماعت‌گونه دارد و یا روح جامعوی یافته است و اگر ترکیبی از دو روحیه در قابل ردیابی است، کدامیک وزن بیشتری در ساخت و بافتار جامعه ایرانی دارد؟

 مدرنیته و تاثیر آن بر توسعه در ایران

این نویسنده خاطر نشان می‌کند که از زمان تجربه تحولات مدرن و در پی آن، فرایند و برنامه‌های توسعه در ایران، جامعە ایرانی با مسائل و مشکالت بازدارنده توسعه روبه‌رو بوده است. بیش از یک سده از تجربه تحول خواهی و توسعه‌جویی در ایران می‌گذرد، با این وجود، جامعە ایرانی هم چنان در گذار ناتمام توسعه‌ای قرار دارد. با وجود سند‌ها و برنامه‌های کلان توسعه‌ای، ایران به توسعه مطلوب و دستاورد‌های آن دست نیافته است.

این پژوهشگر توضیح می‌دهد که در پرتو تحولات روزافزون فناورانه، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در سده بیست‌ویکم سازوکار‌ها و اهداف توسعه نیز دست‌خوش دگرگونی‌هایی شده است. جامعۀ ایران نیز از تحولات چندگانه نوین به دور نیست.

مدرنیته با پدیدارسازی آموزش نوین و تغییراتی در فعالیت و زیست‌بوم افراد جوامع گوناگون، مجموعه‌ای از جابجایی‌های انسانی را ایجاد کرده است

در این راستا، یکی از پرسش‌های محوری این است که چشم‌انداز توسعه ایران در این سده چیست و مهمترین چالش‌های فراروی توسعه اقتصاد و اجتماعی ایران در دوران کنونی کدامند؟

به زعم این پژوهشگر مدرنیته با پدیدارسازی آموزش نوین و تغییراتی در فعالیت و زیست‌بوم افراد جوامع گوناگون، مجموعه‌ای از جابجایی‌های انسانی را ایجاد کرده است. این تغییرات، تنها بخشی از دستاورد‌های مدرنیته برای جوامع انسانی بوده است. توسعه به‌سان خواستی مدرن نیز به این دگردیسی‌ها دامن می‌زند.

 تاثیر مهاجرت در جوامع توسعه‌یافته و توسعه‌نیافته

میرفردی در ادامه می‌نویسد: پیامد آموزش و سبک مهاجرفرستی یا مهاجرپذیری در جوامع توسعه‌یافته و توسعه‌نیافته همانند نیست. جامعۀ ایران، از میانە سلسله قاجاریه کمکم با آموزش نوین آشنا شد و آن را تجربه کرد. از دوره پهلوی، گسترش نهاد‌های آموزشی، آهنگ شتابانی یافت و در پی آموزش مدرن و دیگر عناصر نوسازی به ویژه شهرنشینی، سیر مهاجرت داخلی و مهاجرت به خارج افزایش یافت.

 رابطه محیطزیست و توسعه کشور ایران

این پژوهش بیان می‌کند که کشور ایران در منطقه خشک و نیمه خشک کره زمین قرار دارد و میزان کاهش منابع محیط زیستی و تنوع زیستی در آن نگران کننده است. توسعۀ پایدار در پی هم‌پیوندی توسعه با ارزش‌ها و آرمان‌های محیط‌زیستی است و با توجه به شرایط اقلیمی و محیطزیستی ایران داشتن توسعۀ پایدار نه تنها یک مطلوب بلکه یک ضرورت گریزناپذیر است.

میرفردی با اشاره به این نکته که جامعه‌پذیری برای تجربه رفتار محیط‌زیستی و مسئولیت‌پذیری درباره حفظ محیط‌زیست، ضرورت و اهمیت بالایی دارد، می‌نویسد: در این زمینه، به این پرسش پرداخته می‌شود که جامعه‌پذیری سبز در ایران چه جایگاهی دارد و تا چه اندازه چنین جامعه‌پذیری در راستای دستیابی به توسعۀ پایدار در ایران نهادینه شده است؟

در پایان این مقاله بیانی چنین نتیجه می‌گیرد که توسعه در کشور ایران،  توجه به موضوعاتی مانند:  تعامل با اقتصاد جهانی و عدالت اجتماعی، کاهش نابرابری‌های اجتماعی، ارتقای سرمایه اجتماعی،دسترسی عمومی به اطلاعات، کاهش تصدی دولت و گسترش مشارکت مردم در فعالیت‌های اقتصادی، تمرکززدایی، امنیت ملی، تنش‌زدایی در مناسبات بین‌المللی، حفظ محیط زیست، گسترش خصوصی‌سازی و رقابت‌پذیری اقتصادی، تأمین حقوق انسانی و شهروندی، توسعه دانایی‌محور، توسعه صادرات، توجه به تحولات فرهنگی جامعه، ارائه خدمات بهداشتی و درمانی رایگان، برابری فرصت‌های آموزشی، امنیت غذایی، حفظ و شناسایی هویت تاریخی ایرانی، امور زنان، توسعه امور قضایی و نوسازی دولت بوده است.

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • عزم ایران و پاکستان برای تبدیل «مرز صلح» به «مرز شکوفایی»
  • ۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می‌آیند
  • از اکسپو ایران ۲۰۲۴ چه می‌دانید؟
  • ‌اقتصاد کشور را نباید دولتی مدیریت کرد
  • ایران می‌تواند با صدور خدمات فنی و مهندسی در توسعه سریلانکا مشارکت کند
  • ۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
  • مرز مشترک پاکستان و ایران باید «مرز صلح و دوستی» باشد
  • تاثیر تحولات جامعه بر میزان توسعه کشور
  • کارگران رکن اصلی جهش تولید و رونق اقتصادی هستند
  • هیئت اقتصادی و تجاری هرمزگان عازم چین می‌شود