Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا؛ به نقل از سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، مراسم اختتامیه دوازدهمین آیین تجلیل از نوگلان حسینی(مداحان دانش‌آموز شهر تهران) روز گذشته پنجشنبه ۲۴ آبان ماه در آستانه سالگرد شهادت امام حسن عسکری(ع) و با حضور سعید اوحدی، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، مصطفی خورسندی رئیس کانون مداحان و شعرای آیینی، حسین تاریخی دبیرکل اتحادیه انجمن اسلامی دانش‌آموزی، جمعی از پیر غلامان اهل بیت(ع) ازجمله غلامرضا سازگار، حاج علی مشکینی، حاج اکبر کاظمی و حاج احمد چینی و جمعی از نوگلان حسینی و خانواده‌هایشان در فرهنگ‌سرای اندیشه برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
  در ابتدای این برنامه تلاوت قرآن توسط قاری نوجوان حسین شاهسوار و پرچم گردانی پوریا فراست آغاز و با اجرای عباس سلیمی ادامه پیدا کرد بود. محمد میثم میثمی، مدیر فرهنگی هنری منطقه ۷ و رئیس فرهنگ‌سرای اندیشه نخستین سخنران این مراسم بود.   وی ضمن خوشامدگویی به تقدیر از همه دست‌اندکاران برگزاری این برنامه پرداخت و گفت: حقیقت امر این است که برای من و دوستان و همکارانم در فرهنگ‌سرای اندیشه، هیچ افتخاری بالاتر از برگزاری برنامه‌ای با عطر و بوی حسینی نیست. خدا را سپاسگزارم که در لحظه‌لحظه اجرای این برنامه همه ما سرشار از شوق بودیم.   وی در ادامه با تقدیر از رئیس سازمان فرهنگی هنری، سازمان دانش‌آموزی و اتحادیه انجمن اسلامی دانش‌آموزی برای برگزاری این برنامه گفت: پیش از اینکه توفیق خدمت در این فرهنگ‌سرا و این برنامه نصیب من شود، آقای خورسندی و خانه مداحان تلاش فراوانی را برای اجرای این برنامه به کار می‌بستند و به نوعی ایشان پدر معنوی ویژه برنامه نوگلان حسینی هستند و چه از نظر محتوایی و چه از نظر فنی به لطف حضور خودشان و گنجینه عظیم پیرغلامان اهل بیت (ع) این برنامه راه‌بری و راهنمایی شده است.

میثمی در پایان با اشاره به هدایایی که به برگزیدگان در این دوره اهدا می‌شود گفت: اتحادیه انجمن اسلامی دانش‌آموزی برنامه‌ای را تدارک دید و برگزیدگان این دوره از جشنواره را برای حضور در پیاده‌روی باشکوه اربعین حسینی دعوت کرد و پذیرای آن‌ها بود و این یکی از جوایز ویژه این دوره از جشنواره بود، اما در کنار آن به همت ستاد بازسازی عتبات عالیات نگین انگشتری از سنگ مرمر حرم مطهر سیدالشهدا (ع) به برگزیدگان اهدا می‌شود و چه هدیه‌ای مبارک‌تر از این که از سمت خود ارباب پیشکش شده است که در کنار آن هدایای ناچیز دنیوی، بهترین پاداش است.
خورسندی: برگزاری کلا‌س‌های آموزشی برای دانش‌آموزان در کانون مداحان

مصطفی خورسندی، رییس کانون مداحان و شعرای آئینی دیگر سخنران این مراسم بود. وی با تقدیر از دست‌اندرکاران برگزاری این برنامه گفت: نکته مهم این است که هرکسی در این برنامه قدمی برداشته آن قدم را برای خودش برداشته است؛ چه اتفاقی مبارکتر از اینکه اگر انرژی و هزینه‌ای صرف می‌شود در راستای اعتلای فرهنگ حسینی باشد.

وی افزود: این یک شروع است و این آزمون نشان می‌دهد که استعداد‌های عالی و بالقوه‌ای در مدارس ما وجود دارد که باید شناسایی و هدایت شوند. برای همه ما یک زمینه وراثتی و یک زمینه اکتسابی وجود دارد. کودکان وقتی قدم به این وادی گذاشته‌اند باید بدانند که باید تلاش کنند تا هر آنچه که می‌توانند از اطلاعات و فن فرا بگیرند و اگر سنشان بالا برود و اطلاعاتشان بالاتر نرود، خیلی زود از کار می‌افتند؛ اما اگر زیر سایه استادان بزرگ قرار بگیرد، می‌توانند به رشد و بالندگی برسند.

رییس کانون مداحان و شعرای آئینی اضافه کرد: ۸۰ هزار مداح در سیستم کانون مداحان کشور ثبت شده‌اند و ما ۴۲۵ دفتر در سراسر کشور داریم. یک شبکه منسجم و عالی است و به‌زودی کلاس‌های آموزشی برای دانش‌آموزان در کانون مداحان برگزار خواهد شد.

تاریخی: حضور نوگلان ما را نسبت به آینده کشور دلگرم می‌کند
حسین تاریخی، دبیر کل اتحادیه انجمن اسلامی دانش‌آموزی دیگر سخنران این برنامه بود. وی درباره برگزاری این محفل گفت: یکی از بزرگ‌ترین دستاورد‌های نظام جمهوری اسلامی در آستانه ۴۰ سالگی انقلاب افزایش و ارتقای عشق و ارادت مردم نسبت به امام حسین (ع) و دیگر اهل‌بیت است که نه تنها در مرز‌های کشورمان که تبدیل به یک آیین باشکوه در اربعین حسینی و با حضور خیل عظیمی از مسلمانان تبدیل‌شده است.

وی افزود: این برنامه تجلیل از خانواده‌هایی است که زمینه مناسب را برای آشنایی فرزندانشان با این مسیر باشکوه آماده کرده‌اند و فرزندانشان را برای آینده بیمه کرده‌اند.

تاریخی با اشاره به همراهی با نوگلان حسینی در راهپیمایی اربعین گفت: شور و شوق بچه‌ها در این راه سخت و پر زحمت بدون حضور خانوادهایشان وصف نشدنی بود. حضور نوگلان حسینی با این همه عشق و ارادت من را نسبت به آینده این خاک که به دست آن‌ها ساخته می‌شود دلگرم می‌کند.

اوحدی: نقش مداحی نقشی ماندگار و تاثیرگذار است
سعید اوحدی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز در این همایش به سخنرانی پرداخت. وی خطاب به نوگلان حسینی گفت: انسان در مسیر زندگی خود توفیقات، موفقیت‌ها و موقعیت‌هایی را پیدا می‌کند. به فرموده امام صادق(ع) اگر با تمام قلب خود این توفیقات را درک کند، شکر آن را به جا آورده است و این موفقیت برای او ماندگار و شکوفا می‌شود. اگر می‌خواهید این موفقیت برایتان مستمر باقی بماند باید شناخت و بصیرت پیدا کنید.

وی درباره تارخچه عزاداری در اسلام یادآور شد: اولین بار پیامبر اکرم (ص) پس از جنگ احد از اصحاب خود خواستند که در سوگ حمزه سیدالشهدا مرثیه‌خوانی کنید و حضرت زینب (س) اولین مرثیه خوان امام حسین (ع) بودند و با مرثیه‌خوانی و مداحی فرهنگ عاشورا را زنده نگه‌داشتند. این بیرق از این بزرگان به دست ما رسیده است و باید بصیرت درک و شکرگزاری آن را داشته باشیم.

رئیس سازمان فرهنگی هنری اضافه کرد: تاثیر مداحان در حرکات بزرگ تاریخی کشور ما از به وقوع پیوستن انقلاب اسلامی تا موفقیت در هشت سال دفاع مقدس انکار ناشدنی است. شوری که آن‌ها به این حرکات مردمی می‌بخشند در کنار شعور مردمان باعث به ثمر رسیدن حرکت‌های بزرگ فرهنگی شد. نقش مداحی نقشی ماندگار و تاثیرگذار است و این برنامه به دلیل کنار هم قرار گرفتن نوگلان حسینی و تجلیل، معرفی و بزرگداشت پیرغلامان حسینی اوج تاثیرگذاری عمیق بر این فرزندان عزیز انقلاب و جامعه است.

در ادامه آیین تجلیل از ۲ پیر غلام اباعبدالله الحسین در میان احترام حاضران در سالن برگزار شد و سعید اوحدی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، محمدمیثم میثمی مدیر فرهنگی هنری منطقه ۷ و رییس فرهنگ‌سرای اندیشه، مصطفی خورسندی رییس کانون مداحان و شعرای آیینی، و حاج احمد چینی از حاج غلامرضا سازگار و حاج اکبر کاظمی تقدیر کردند.پس‌ازآن آیین تجلیل از ۱۸ برگزیده این دوره از جشنواره با حضوران جمعی از پیر غلامان امام حسین (ع) برگزار شد.   اسامی تجلیل شدگان این دوره عبارت است از:
مقطع ابتدایی: نفر ششم: آقای محمدحسن اشتیاقی، نفر پنجم: آقای محمدمهدی احمدی، نفر چهارم: آقای حسین صادقی، نفر سوم: مهران موسی زاده، نفر دوم: محمدحسن احمدی و نفر اول: پیام ربیعی

مقطع متوسطه اول: نفر ششم: آقای ابوالفضل سجده، نفر پنجم: آقای امیرحسین قلعه نویی، نفر چهارم: آقای مهدی بهرامی، نفرات سوم به طور مشترک: امیرمهدی خلیلی و محسن میرکوهی، نفر دوم: مرتضی علی اصفهانی و نفر اول: امیرعلی علیمحمدی

مقطع متوسطه دوم: نفر ششم: آقای عرفان علمی، نفر پنجم: آقای ابوالفضل رضایی، نفر چهارم: آقای علی معینیان، نفر سوم: محمدجواد اکبری، نفر دوم: حسن توکلی و نفر اول: محمدرضا جدیدوند

بخش ویژه: آقای جمال، ولی و برگزیده روشندل مقطع متوسطه دوم: امیرحسین فخری

شعرخوانی احمد بابایی و ذکر مصیبت امیر عباس ناهیدی از دیگر بخش‌های دوازدهمین آیین تجلیل از نوگلان حسینی بود.

اهدای ۲ کمک‌هزینه سفر به مشهد مقدس و یک نگین انگشتری از سنگ مرقد مطهر امام حسین (ع) در میان حاضران پایان‌بخش این مراسم بود. انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن ایکنا جامعه نوگلان حسینی اختتامیه سازمان فرهنگی و هنری فرهنگسرای اندیشه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۴۷۵۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تکریم ایام روزه‌داری در کشور‌های مختلف دنیا چگونه است؟

در کشورهای اروپایی که جمعیت مسلمان کمتری دارند، گرامیداشت ماه رمضان با تفاوت‌هایی نسبت به کشورهای اسلامی انجام می‌شود و با توجه به افزایش تعداد مسلمانان در برخی کشورهای اروپایی، جشنواره‌ها و رویدادهای مختلفی برای گرامیداشت این ماه مقدس برگزار می‌شود.

کاسب عراقی هم به مناسبت این ماه، دفتر حساب کتاب و بدهی‌های مردم را آتش می‌زند؛ خیابان‌های لندن چراغانی می‌شوند و مردم در خیابان‌های نیویورک آمریکا نماز جماعت برپا می‌کنند. در برخی کشورهای عربی نیز از شروع روزهای رمضان کار تعطیل می‌شود و فقط به جشن و نیایش می‌پردازند. «کریستین رونالدو» ستاره مشهور فوتبال آغاز ماه مبارک رمضان را تبریک می‌گوید و هر گوشه‌ای به نوعی با نور رمضان روشن می‌شود.

هندوستان

فرهنگ رمضانی از مغول‌ها به مسلمانان هندوستانی به ارث رسیده است و با نام «سهریوالاها» شناخته می‌شود. هندی‌ها قبل از شروع رمضان با نظافت مساجدشان به استقبال این ایام می‌روند. مسلمانان هند ده روز پایانی ماه را اعتکاف می‌کنند و به نیایش و مناجات می‌پردازند. همینطور آن‌ها برای باز کردن روزه خود از خرما و نمک استفاده می‌کنند. آخرین جمعه ماه رمضان برای هندوستانی‌ها جایگاه ویژه و خاصی دارد. تمام مسلمانان در این روز برای برگزاری نماز جماعت در بزرگ‌ترین مسجد خود حضور پیدا می‌کنند.

بیست و هفتم ماه که مصادف با شب قدر است، مردم به آرامگاه رفتگانشان سر می‌زنند و با خواندن قرآن شب زنده داری می‌کنند. سنت جالب توجه دیگری که هندی‌ها به آن پایبندند این است که حدود ساعت ۲:۳۰ بامداد با قدم زدن در شهر و در مسیر، نام خدا و حضرت محمد (ص) را فریاد می‌زنند. آن‌ها چوبی را نیز برای به موقع بیدار کردن دیگر مسلمانان به هنگام سحری، با خود حمل کرده و بر در خانه شهروندان می‌کوبند.

آلمان

به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، مسلمانان آلمانی با یکدیگر آشنا شده و روابط برادری میان آن‌ها تقویت می‌شود. زنان مسلمان نیز به یاد کشورهای خود شیرینی می‌پزند و بر سر سفره‌های افطار قرار می‌دهند. مسلمانان این کشور، شب بیست و هفتم رمضان را شب قدر می‌دانند و همانند سایر مسلمانان به شب زنده داری و تلاوت قرآن در مساجدشان می‌پردازند. فرانکفورت، یکی از بزرگترین شهرهای آلمان است که حدود ۱۵ درصد جمعیتش مسلمان هستند.

به تازگی مردم این شهر شاهد چراغانی و تزئینات مخصوص ماه رمضان هستند. این چراغانی جدید با ایده‌ای از سوی عضو مصری تبار شورای شهر فرانکفورت انجام شده که به گفته خودش این ایده را از شهر لندن گرفته است. در کنار اجرای طرح چراغانی در خیابان‌های فرانکفورت، گذرگاهی برای توزیع اغذیه ماه رمضان ایجاد شده است.

انگلستان

انگلستان یکی از کشورهایی است که جمعیت زیادی از مسلمانان در آن زندگی می‌کنند. مسلمانان این کشور با تأثیر از سنت‌ها و رسوم فرهنگی و اجتماعی خودشان به استقبال ماه رمضان می‌روند. به همین دلیل به ویژه در لندن تدارکات زیادی برای رفاه حال روزه داران تهیه می‌شود. رستوران و هتل‌ها نوشیدنی و غذاهای حلال سرو می‌کنند و همچنین این مکان‌ها به هنگام نزدیک شدن به ساعت افطار مملو از روزه داران با تابعیت‌های مختلف می‌شود. برای افراد کم توان و بی بضاعت بسته‌های غذایی تهیه یا مجالس افطاری برگزار می‌کنند.

برخی از بازارهای عربی و اسلامی انگلستان نیز با چراغ‌های رمضان تزئین می‌شوند. خیابان کاونتری یکی از معابر پر تردد در لندن است که با رستوران‌های مشهور خود شناخته می‌شود؛ امسال چراغ‌های رمضانی در این خیابان نیز روشن شدند.

آذربایجان

مسلمانان آذربایجان ماه رمضان را «ماه عروج» نامیده‌اند و یک هفته قبل از حلول ماه، یک جشن تدارک می‌بینند. مسلمان آذربایجانی با شروع ماه رمضان مسابقه اسب سواری و جشن‌های ملی خود را برگزار می‌کنند و خانواده‌های آذری زبان در میان دوستان و همسایگان خود یا به عنوان احسان به فقرا و نیازمندان یا به شکل هدیه، غذا یا قربانی پخش می‌کنند.

ترکیه

مسلمانان کشور ترکیه با تزئین گلدسته‌های مساجد تاریخی به استقبال ماه رمضان می‌روند و با پخت یا خرید انواع شیرینی از بازارهای محلی به سفره‌های افطارشان رنگ و بوی بیشتری تزریق می‌کنند. ثروتمندان این کشور در برپایی مهمانی‌های افطاری با یکدیگر رقابت می‌کنند. همچنین انجمن‌های خیریه در سطح شهر و میادین ترکیه چادرهایی برای عرضه افطار رایگان به مردم برپا می‌کنند.

مساجد ترکیه در ماه مبارک رمضان نیز میزبان کثیری از مسلمانان برای ادای نماز، برپایی مراسم شب‌های قدر و قرائت قرآن می‌شوند. به هنگام سحر بیش از ۲۰ هزار طبل نواز در خیابان‌های ترکیه پرسه می‌زنند تا مردم را برای سحری از خواب بیدار کنند. مقامات ترکیه برای حیات همیشکی این سنت دیرینه در کشورشان و القا حس غرور در طبل زنان، که اغلب لباس سنتی عثمانی و کلاه جلیقه بر تن دارند، کارت عضویت برایشان تعریف کرده‌اند.

مراکش

شب‌های ماه رمضان مسلمانان مراکش را هم به مسجد می‌کشاند و آن‌ها را به شب زنده داری تا سحر و خواندن نماز سوق می‌دهد. بعد از سحر هم به صورت جمعی به تلاوت قرآن می‌پردازند. مراکش در شمال آفریقاست و پیوند فرهنگی نزدیکی با اروپا دارد با این وجود چیزی مانع از انجام مراسم و مناجاتشان در شب‌های این ماه نیز نمی‌شود. در سحرگاه‌های ماه رمضان، مردم شخصی را بر اساس دو اصل صداقت و همدلی او به عنوان منادی انتخاب می‌کنند. این شخص همانند سنت دیرینه‌ای که در زمان پیامبر (ص) وجود داشته است، با لباس سنتی «گاندورا»، دمپایی و کلاه در محله‌های مراکش پرسه می‌زند و با دمیدن در بوق خود خانواده‌ها را برای سحری بیدار می‌کند.

اسپانیا

اسپانیا یکی دیگر از کشورهایی است که اسلام به آن ورود کرده و از زمان‌های گذشته یکی از مراکز مسلمانان محسوب می‌شده. ارزش نهادن به ماه رمضان و فراهم کردن امکانات و خدمات مختص به این ماه یکی از سیاست‌های دولت اسپانیا برای جذب گردشگران مسلمان است. همچنین تمهیداتی همچون اعطای خدمات سحری و افطار برای روز داران در رستوران‌ها و هتل‌ها ایجاد می‌شود. مساجد و مراکز مذهبی اسلامی اسپانیا نیز برای روز و شب‌های رمضان برنامه‌های خاصی را تدارک می‌بینند.

منبع: مهر

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • رتبه ممتاز مدارس بهمئی در برگزاری محافل انس با قرآن
  • ۱۶ شب مناجات‌خوانی مداحان مشهور ایران در کربلای معلی
  • تجلیل از کمیته‌های برتر هیات آمادگی جسمانی و تندرستی استان ایلام
  •  تکریم و معارفه مدیر آموزش و پرورش شهرستان نقده
  • تکریم ایام روزه‌داری در کشور‌های مختلف دنیا چگونه است؟
  • انتقاد تند مصطفی معین از استاد دانشگاهی مداحان؛ رو به افولیم! | فیلم
  • مدیر جدید خبرگزاری تسنیم در استان قم معرفی شد+ تصاویر
  • سرپرست جدید نمایندگی جمعیت هلال‌‍احمر بادرود معرفی شد
  • مراسم تجلیل از خادمان قرآن کریم در نمایشگاه قرآن با حضور رئیس جمهور برگزار می‌شود
  • پلیس به عنوان مجری قانون باید مورد احترام و تکریم باشد