Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- محکومان موضوع تبصره (۴) ماده (۵۲۰) قانون آیین دادرسی کیفری قبل از تحمل یک سوم از میزان مجازات می‌توانند از مرخصی موضوع تبصره (۵) ماده قانونی مذکور استفاده کنند.

به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان، مفاد ماده (۵۲۰) تبصره «۴» قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲ که عنوان می‌دارد: «محکومانی که به موجب قانون مشمول مقررات تعلیق اجرای مجازات نمی‌شوند پس از تحمل یک سوم از میزان مجازات با رعایت شرایط مندرج در صدر ماده و به تشخیص دادستان می‌توانند در هر چهارماه حداکثر از پنج روز مرخصی برخوردار شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

به عنوان مثال؛ اگر متهمی محکوم به پانزده سال حبس شده باشد، پس از گذشت پنج سال می‌توان به وی مرخصی داد، که این موضوع با سیاست‌های فعلی قوه قضائیه مبنی بر کاهش جمعیت کیفری و حبس‌زدایی منافات دارد و از طرفی، برای متهم و خانواده وی می‌تواند آثار روحی و روانی فراوانی داشته باشد و همچنین با مفاد تبصره «۵» ماده صدرالذکر در تناقض می‌باشد، که رئیس قوه قضائیه می‌تواند به مناسبت‌های ملی و مذهبی علاوه بر سقف تعیین‌شده در این قانون حداکثر تا دوبار در سال به زندانیان واجدالشرایط مرخصی اعطا نماید.

در پاسخ به این موضوع آمده است: قانونگذار به لحاظ اهمیت جرایمی که مجازات آن‌ها مشمول تعلیق اجرای مجازات نمی‌شوند، محکومان این‌گونه جرایم را از حکم عام صدر ماده (۵۲۰) ق. آ. د. ک، خارج و مشمول مقررات خاص مندرج در تبصره آن ماده کرده است.

بدین ترتیب، محکومان مذکور برای استفاده از مرخصی اعطایی در آن تبصره باید علاوه بر رعایت شرایط مقرر در صدر آن ماده و از جمله داشتن شرایط آیین‌نامه سازمان زندان‌ها که به‌موجب تبصره ماده (۱۶) دستورالعمل ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری (مصوب ۱۳۹۵ ریاست قوه قضاییه) همچنان لازم‌الاجراست، یک سوم از مجازات را نیز تحمل کرده باشند تا براساس تشخیص دادستان از مرخصی مذکور در تبصره به جای مرخصی مندرج در صدر ماده برخوردار شوند.

اختیاری که در تبصره «۵» ماده مذکور و به مناسبت‌های ملی و مذهبی به رئیس قوه قضائیه داده شده است خارج از قلمرو ماده (۵۲۰) و تبصره «۴» آن است. به عبارتی دیگر، محکومان موضوع تبصره «۴» ماده مذکور قبل از تحمل یک سوم از میزان مجازات می‌توانند از مرخصی موضوع تبصره «۵» بهره‌مند شوند.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: نظریه مشورتی سازمان قضایی نیروهای مسلح مرخصی محکومان قانون آیین دادرسی کیفری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۴۷۷۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روزبه‌روز به توان تسلیحاتی نیرو‌های مسلح افزوده می‌شود

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، امیر سرتیپ صباحی فرد، فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش ضمن بازدید از مناطق پدافندی جنوب شرق کشور و جزایر سیری، ابوموسی و تنب بزرگ در جمع فرماندهان و کارکنان این منطقه پدافند هوایی اظهار داشت: آمادگی دفاعی و توان تسلیحاتی نیرو‌های مسلح کشورمان همچون سدی محکم در برابر دشمنان قسم خورده ایران اسلامی است و روز به روز بر این اقتدار افزوده می‌شود.

فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش با بیان اینکه عزت و سربلندی ایران اسلامی در گرو تبعیت از تدابیر داهیانه رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) و نیز ارتقا توان نظامی به‌ویژه در حوزه پدافند است، خاطرنشان کرد: بصیرت و دوراندیشی در راستای مقابله با تهدیدات و ارتقای تجهیزات به‍روز و کارآمد، دو مولفه ارزنده در رشد و پیشرفت نیروی پدافند هوایی ارتش است.

امیر سرتیپ صباحی فرد با بیان اینکه قوی بودن در تمامی عرصه‌ها به‌ویژه حوزه نظامی موجب افزایش بازدارندگی و مقبولیت بین‌المللی کشورمان می‌شود، بیان داشت: تجربه هشت سال دفاع مقدس به ما آموخت که توانمند بودن و ارتقاء دستاورد‌ها مطابق با فناوری روز، موجب می‌شود که بیگانگان در امور داخلی کشورمان دخالت نکنند و با قطع وابستگی به خارج از کشور بتوانیم شاهد اقتدار و سرافرازی ایران اسلامی باشیم.

وی با تاکید بر اینکه همواره در کنار تمامی پیشرفت‌ها نباید از توطئه‌ها و ترفند‌های دشمنان غافل بود، تصریح کرد: آمادگی همه جانبه در همه حوزه ها، به‌خصوص در حوزه جنگ نرم و فضای مجازی، دست دشمنان را در ایجاد تفرقه، هرج و مرج، آشوب و ... کوتاه می‌کند.

دیگر خبرها

  • انواع مرخصی در قانون کار: از مرخصی استحقاقی تا مرخصیِ ازدواج و…
  • قلع و قمع ۴ هزار متر مربع تغییر کاربری غیر مجاز در قائم شهر
  • روزبه‌روز به توان تسلیحاتی نیرو‌های مسلح افزوده می‌شود
  • تصاویر تکان دهنده از شهادت دو فلسطینی غیر مسلح بدست رژیم صهیونیستی
  • صنعا: سلاح‌های سنگین علیه ما بی‌فایده است
  • ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان
  • برنامه فرار از مجازات: سیتی را بمب هم تکان نمی‌دهد!‏
  • مجازات قاچاق زیرخاکی چیست؟
  • نیرو‌های مسلح یمن از اجرای شش عملیات جدید خبر داد
  • توبه چه تاثیری در جرایم حدی و تعذیری دارد؟/ تاثیر توبه مجرم در مجازات