Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-26@19:26:58 GMT

تصویری حیرت انگیز از یک خوشه کهکشانی

تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۴۷۷۵۰

تصویری حیرت انگیز از یک خوشه کهکشانی

 به گزارشگروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، رصدخانه فضایی پرتو ایکس چاندرا متعلق به آژانس فضایی آمریکا (ناسا) در حال حاضر در حال رصد و مطالعه خوشه کهکشانی ماهی یا حوت است. جایی که در نزدیکی آن، دو کهکشان موسوم به NGC ۵۲۰ در میانه فرآیند برخورد و ادغام شدن هستند.

این دو کهکشان که حدود ۱۰۰ میلیون سال نوری از زمین فاصله دارند، حدود ۳۰۰ میلیون سال پیش شروع به ادغام کرده‌اند!

این عکس در طول رصد ۸ ساعت و ۳ دقیقه‌ای امروز تلسکوپ چاندرا شکار، پردازش و منتشر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صورت فلکی ماهی یا حوت (Pisces) از صور فلکی منطقةالبروج است که بعد از "دلو" و قبل از "بره" قرار دارد. در این پیکر آسمانی ستاره درخشانی دیده نمی‌شود.

این صورت فلکی در اوایل آبان‌ماه در بهترین وضعیت رصدی قرار می‌گیرد. در نقشه‌ها به صورت دو ماهی ترسیم شده است که با طنابی به هم متصل هستند.

خورشید در زمان عبور از نقطه اعتدال بهاری، یعنی شروع بهار در محدوده این صورت فلکی قرار می‌گیرد.

پرنورترین ستاره این صورت فلکی "رشاء" نام دارد که در زبان عربی به معنای گره است. این گره در طنابی که دو ماهی را در برگرفته، وجود دارد.

صورت فلکی حوت هیچ ستاره پرنور دیگری ندارد، به نحوی که بسیاری از ساکنان شهر‌های بزرگ هیچ‌گاه این صورت‌فلکی را مشاهده نمی‌کنند.

بابلیان باستان، ستارگان این صورت‌فلکی را به صورت مادر و پسری نمایش می‌دادند که خود را به شکل ماهی در آورده‌اند.

یونانیان نیز داستان کاملا مشابهی در این مورد دارند. "آفرودیت" (Aphrodite) الهه عشق و پسرش "اروس" (eros) تحت تعقیب مردی به نام "تیتونوس" (tithonos) بودند که سرنوشت عجیبی داشت. وی هر چند که فناناپذیر بود، ولی مانند انسان‌های معمولی پیر می‌شد. تیتونوس که رومیان او را به صورت غول نفرت‌آوری مجسم می‌کردند، در پی آفرودیت بود که رومیان او را "ونوس" می‌نامیدند و پسر کوچکش بود.

پیش از آن که تیتونوس بتواند به آن‌ها برسد، مادر و پسر به دریا پریدند و خود را به شکل دو ماهی در آوردند. پس از آن، این ماهی‌ها از سوی خدایان به آسمان انتقال یافتند و به وسیله نوار پهنی با یکدیگر مرتبط شدند. این طریقه ارتباطی به عنوان نمود و نشانی از عشق مادری به شمار می‌آید.

صورت‌فلکی حوت برای مسیحیان پیشین نیز اهمیت ویژه‌ای داشت. دوران مسیحیت حدود ۲ هزار سال قبل آغاز شد، یعنی زمانی که نقطه اعتدال بهاری از برج حمل به برج حوت انتقال یافت. عیسی مسیح در دوران ابتدایی مسیحیت با این صورت فلکی ارتباط داده می‌شد.

اما از نظر علم امروزی، دو کهکشان NGC ۵۲۰، یک جفت کهکشان مارپیچی در حال ادغام هستند که این موضوع توسط "ویلیام هرشل"، ستاره‌شناس آلمانی-بریتانیایی در تاریخ ۱۳ دسامبر ۱۷۸۴ کشف شد.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: خواندنی جذاب ترین ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۴۷۷۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امباپه مغلوب وینی شد؛ رضایت به پست «شماره 9»

در صورت انتقال ستاره تیم ملی فرانسه به رئال مادرید، پست او مشخص شد.

به گزارش فارس و به نقل از دیلی میل، گزارش‌ها حاکی از آن است که کیلیان امباپه موافقت کرده که در صورت انتقال به لالیگا در اواخر تابستان امسال، "به عنوان مهاجم مرکزی" برای رئال مادرید بازی کند.

به نظر می‌رسد این بازیکن 25 ساله پس از 6 سال حضور در پاریس تابستان از پاری سن ژرمن جدا شود و هر چه بیشتر به این زمان نزدیک می‌شود و به انتقالی طولانی مدت با لباس یک تیم اسپانیایی پایان می‌دهد.

نگرانی‌هایی در مورد اینکه کارلو آنچلوتی چگونه تیمش را در صورت پیوستن امباپه تشکیل خواهد داد،  وجود دارد چون حذف وینسیوس جونیور ستاره کهکشانی‌ها غیرممکن است اما به گفته آس، امباپه که پست مورد علاقه اش در جناح چپ است، چالش بازی به عنوان شماره 9 رئال مادرید را خواهد پذیرفت.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: ارزش خط حمله رئال 6 برابر کل لیگ ایران! خبرنگار اسپانیایی: امباپه با رئال 2 ماه پیش قرارداد امضا کرده

دیگر خبرها

  • چشمه‌ای کیهانی که فضا را با موادی معادل ۵۰ میلیون برابر جرم خورشید آلوده می‌کند
  • تصاویر تایم لپس انفجار ستاره‌ای در کهکشان راه شیری
  • ستاره سابق رئال: رفتم چون دیگر فوتبال را نمی‌خواستم
  • (ویدئو) تصویری حیرت انگیز از فرود ناموفق یک بوئینگ
  • حیرت نیمار از عجیب ترین موقعیت سوزی سال (+عکس)
  • امباپه مغلوب وینی شد؛ رضایت به پست «شماره 9»
  • واکسیناسیون متقاضیان حج تمتع از امروز آغاز شد/ متقاضیان ۱۵ روز قبل از اعزام ادغام کنند
  • تصاویر نجومی پنجم اردیبهشت (۲۴ آوریل)
  • ابتلا به یک بیماری عجیب، موراتا را خانه‌نشین کرد
  • شوکه‌کننده: ابتلای ستاره اتلتیکو به یک بیماری خطرناک