Web Analytics Made Easy - Statcounter

مجوز فعالیت دومین شرکت رتبه بندی اعتباری از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار صادر شد. ۲۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۹ اقتصادی بازار سهام | بورس نظرات

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، سازمان بورس و اوراق بهادار مجوز فعالیت شرکت رتبه بندی اعتباری پارس کیان کیش به شماره ثبت 520798 به تاریخ 10 آبان ماه 96 نزد مرجع ثبت شرکت های تهران را صادر کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر این اساس، اعتبار این مجوز از تاریخ صدور به مدت سه سال است که پس از انقضا در چارچوب مقررات قابل تمدید خواهد بود.

گفتنی است کارکرد اصلی مؤسسات رتبه بندی اعتباری، رتبه بندی اوراق بدهی شرکت ها با توجه به ریسک عدم بازپرداخت یا ورشکستگی است.

حضور این مؤسسات فضای تأمین مالی را شفاف و قابل اجرا می کند. سرمایه گذاران در ابزار بدهی به اطلاعات شرکت دسترسی ندارند و احتمالاً در صورت دسترسی، تخصص تحلیل آن را ندارند.

خریداران اوراق بدهی نگران بازپرداخت اصل اوراق در سررسید و پرداخت سود اوراق در موعدهای مشخص هستند و این که شرکت توان پرداخت دارد یا خیر را این مؤسسات بر اساس تحلیل های خود انجام می دهند. بدون وجود رتبه اعتباری، شرکت های تأمین سرمایه نمی توانند به بازاریابی اوراق یا تعهد پذیره‌نویسی بپردازند.

مهمترین عواملی که در رتبه اعتباری تاثیر می گذارند عبارتند از: سابقه رفتار پرداخت اقساط، میزان بدهی، سابقه اعتباری و نوع اعتبار.

برای بررسی فرایند رتبه بندی اعتباری، ابتدا باید تفاوت دو مفهوم اعتبارسنجی ورتبه بندی اعتباری را بررسی کنیم. اعتبار سنجی، فرایندی است که طی آن به هر فرد، کمیتی اختصاص می‌‌یابد که نشان دهندة برآوردی از عملکرد آتی وی در بازپرداخت تعهداتش است.

در حقیقت، مدلهای اعتبار سنجی در پی شناسایی آن دسته از خصوصیات افراد هستند که بر قصور آنها در پرداخت تعهداتشان مؤثر خواهند بود. میزان اعتبار افراد در این سیستم بلافاصله پس از دریافت اطلاعات وی تعیین خواهد شد. در مقابل این مفهوم، رتبه بندی اعتباری وجود دارد که به دنبال تعیین میزان ریسک اعتباری یک ناشر یا یک ورقه بهادار است. در مفهوم رتبه بندی اعتباری قضاوت افراد نیز دخالت دارد؛

رتبه بندی اعتباری، ارزیابی احتمالی پرداخت به موقع تعهدات مالی ناشر است. به عبارت دیگر، اظهارنظری در مورد پیش بینی صلاحیت اعتباری یک نهاد، یک تعهد اعتباری، یک ورقه بدهی، اوراق بهادار یا ناشر چنین تعهداتی است.

ارتقاء توان تحلیل سرمایه گذاران، لازمه بازار سرمایه است. موضوع رتبه بندی اعتباری و موسسات رتبه بندی لازمه تمامی بازارهای کسب و کار می باشد. سرمایه گذاران به منظور ورود به بازار سرمایه نه تنها در باراز اولیه بلکه در بازارهای ثانویه نیز نیازمند پردازش اطلاعات و تحلیل هستند.

موسسات رتبه بندی به صورت دائم در حال تحلیل اطلاعات شرکت ها هستند. این موسسات، وضعیت شرکت ها را به طور منظم با معیارها و شاخص های مختلف بررسی می کنند. افزایش قدرت تحلیل در بازار سرمایه از مهمترین مزایای راه اندازی موسسات در کشور می باشد. همچنین این موسسات می توانند به عنوان عامل هم افزایی در تعامل بازار سرمایه و بازار پول بوده و در این راستا کمک کنند.

با رتبه بندی شرکت های عضو بورس و فرابورس، بانک ها و سایر نهادهای مالی ارایه تسهیلات را با توجه به ریسک اعتباری بنگاه های اقتصادی انجام می دهند. بنگاه هایی که رتبه اعتباری بالاتری دارند، از تسهیلات بیشتر با نرخ سود پایین تر بهره می برند و در اولویت پرداخت تسهیلات قرار می گیرند.

راه‌اندازی بورس خرید و فروش خودرووزیر جدید کار خواستار شفافیت بیشتر در معاملات بورس شدشاخص بورس مثبت شدعرضه گندم در بورس کالا چگونه موجب افزایش انگیزه کشاورزان می‌شود؟

انتهای پیام/

R32365/P1010113/S7,84/CT1

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۴۸۲۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدهی ۷۸ درصدی سهام بیمه ملت در بازار سرمایه

سهام بیمه ملت با نماد «ملت» در بازار اول بورس تهران معامله می‌شود. روند حرکتی قیمت سهام این شرکت در ۱۲ ماه گذشته منتهی به ۲۸ اسفندماه ۱۴۰۲، با توجه به نوسانات شدید و عمدتا رکودی بازار سرمایه، حالت متعادلی داشته و با ۱۱۹ روز مثبت و ۱۱۳ روز منفی، ۲۳۵ روز معاملاتی باز را پشت سر گذاشته است. در این مدت تنها ۹ روز بدون معامله داشته است.

در اولین روز معاملاتی فروردین ۱۴۰۲، قیمت سهم این شرکت بیمه‌ای ۱۴۲ تومان بود و با نوسانات مثبتی که طی این دوره کسب کرد، در روز ۲۸ اسفندماه ۱۴۰۲ به ۲۵۳ تومان رسید که نشان دهند رشد ۷۸ درصدی سهام این شرکت است.

بر اساس این گزارش، شاخص صنعت بیمه در بازار سرمایه در مدت زمان مذکور سال جاری از ۸۲ هزار و ۱۹۸ هزار واحد به ۱۰۷ هزار و ۲۲۱ واحد رسیده و تنها ۳۰ درصد رشد کرده است.

در این بازه زمانی، شاخص کل هم‌وزن نیز که نشان دهنده آهنگ رشد کلیه سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس تهران است نیز به رشد ۲۵ درصدی اکتفا کرده و نهایتا مقایسه رشد قیمت سهم «ملت» با شاخص کل نیز که تنها ۹ درصد رشد داشته است، روند مناسب وضعیت حرکتی این سهم را نشان می‌دهد.

میانگین ارزش معاملات «ملت» نیز در ۱۲ ماه اخیر بالغ بر ۶.۶ هزار میلیارد تومان بوده و میانگین حجم معاملات نیز از رقم ۳۴.۶ میلیون عبور کرده است.

شرکت بیمه ملت با سرمایه ثبتی افزون بر ۳۰۶۵ میلیارد تومانی در کنار ظرفیت مجاز ۱.۴ هزار میلیارد تومانی نگهداری ریسک، به عنوان یکی از برترین شرکت‌های بیمه کشور به شمار می‌آید. این ادعا با نگاهی به رتبه توانگری این شرکت بیمه‌ای که اکنون به رقم ۴۵۷ رسیده و تفاوت معناداری با شرکت بیمه‌ای بعدی در صنعت بیمه کشور دارد، اثبات می‌شود.

توانگری مالی در واقع به معنای جبران خسارت و سرعت شرکت بیمه به منظور پرداخت خسارت به زیان‌دیده تلقی می‌شود. در علم اقتصاد به نسبت سرمایه موجود به سرمایه مورد نیاز، توانگری مالی گفته می‌شود. هر چقدر سطح توانگری شرکت بیمه بالاتر باشد، امکان آن شرکت برای پرداخت خسارت بالاتر است.

نگاهی به روند سودآوری شرکت بیمه ملت طی ۹ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲ در صورت‌های مالی، حکایت از رشد ۱۵۵ درصدی سودآوری این شرکت در مدت زمان مذکور دارد.

بیمه ملت از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا پایان اسفندماه، مانند عمده شرکت‌های بیمه‌ای کشور، بیشترین میزان درآمد و خسارت پرداختی را ابتدا در حوزه بیمه نامه‌های شخص ثالث اجباری و سپس در بخش درمان کسب کرد. با این حال در ارتقاء سبد محصولات بیمه‌ای خود نیز فعال بوده و توانسته است لاین بیمه‌های مهندسی و انرژی را فعال کرده و به عنوان بیمه‌های حائز نقش در پرتفوی درآمدی خود قرار دهد، به نحوی که اکنون بیمه نفت و انرژی سهم ۸ درصدی از حق بیمه‌های صادر شده این شرکت را به خود اختصاص داده است، بیمه مهندسی سهم ۴ درصدی دارد، بیمه کشتی و هواپیما نیز به ترتیب سهم ۹ و ۴ درصدی دارند که این موضوع حاکی از ارتقاء نگاه مدیران این شرکت بزرگ بیمه‌ای برای آینده فعالیت بیمه ملت است.

پیش‌بینی می‌شود که بازار بورس در سال جدید نیز دچار نوسانات شدید باشد، اما با توجه به عملکرد مثبت شرکت بیمه ملت در زمینه جذب پرتفوی متوازن، کنترل و مدیریت ریسک و کاهش نسبت خسارت، سرمایه‌گذاری مطمئن و سودآوری مناسب در سال ۱۴۰۳ نیز سهم بیمه ملت جز سهم‌های ارزشمند بازار سرمایه باشد و این شرکت یکی از گزینه‌های جذاب برای سرمایه‌گذاری در این بازار به حساب آید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1888628

دیگر خبرها

  • راه‌ اندازی سوت‌ زنی سایبری بازار سرمایه در سال جدید
  • راه‌اندازی سوت‌زنی سایبری بازار سرمایه در سال ۱۴۰۳
  • پیش بینی بورس در بهار ۱۴۰۳| بورس سبزپوش می‌شود؟
  • بازدهی ۷۸ درصدی سهام بیمه ملت در بازار سرمایه
  • تصمیمات نادرست دولت بورس را سوزاند؟
  • رشد مشارکت مردم با افزایش سود تولید و مالیات از سودگری
  • درج صندوق سرمایه‌گذاری بخشی صنایع مفید با نماد سیمانو در بورس تهران؛ سیمانو چیست؟
  • بیگانی : پیش بینی بازاری داغ برای فعالان بورس در تابستان 1403 / صندوقهای طلا، کالا و بعضی سهامی، برندگان سال 1402 بازار سرمایه / حضور ترامپ در انتخابات تمام بازارهای مالی ایران را تحت تاثیر قرار می دهد
  • افزایش چند برابری جریمه‌ها برای تخلفات نهادهای مالی
  • ارتقای رتبه ترکیه