Web Analytics Made Easy - Statcounter

بیروت-ایرنا-«سعد الحریری» نخست وزیر مامور به تشکیل کابینه لبنان تصمیم دستگاه قضایی عربستان در قبال متهمان قتل «جمال خاشقچی» روزنامه نگار منتقد سعودی را تصمیم درست در تحکیم اصول عدالت خواند.

به گزارش ایرنا، الحریری امروز (جمعه) در حساب خود در توئیتر نوشت: تصمیم دستگاه قضایی سعودی در محاکمه متهمان قتل جمال خاشقچی تصمیمی درست در تحکیم اصول عدالت است و راه را برای سیاسی کردن و حملات به پادشاهی عربستان سعودی می بندد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


معاون دادستانی سعودی روز پنجشنبه در گزارشی از روند رسیدگی این کشور به پرونده قتل خاشقچی، ضمن تلاش برای تبرئه کردن ولیعهد سعودی از صدور دستور قتل این روزنامه نگار، گفت که برای پنج تن از متهمان دستگیر شده پرونده، تقاضای اعدام شده است.
«شلعان الشلعان» در یک نشست خبری با بیان اینکه برای 11 نفر از کسانی که در ارتباط با قتل خاشقچی دستگیر شده بودند کیفرخواست صادر شده است، افزود : برای پنج نفر اعدام و برای سایرین مجازات هایی در نظر گرفته شده است .
وی بدون نام بردن از افرادی که به اعدام محکوم شده اند، گفت که برای کسانی که دستور به قتل داده و یا در آن مشارکت داشته اند درخواست اعدام شده است.
جمال خاشقچی روزنامه نگار ناراضی سعودی دوم اکتبر (10 مهر) پس از مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد. رژیم سعودی پس از 18 روز سکوت و تکذیب، بالاخره تحت فشارهای جامعه جهانی تأیید کرد که او در کنسولگری این کشور به قتل رسیده است.
الحریری پیشتر نیز بارها از موضع و تصمیم دولت عربستان در قبال پرونده خاشقچی حمایت کرده بود و در بحبوحه جنجال بر سر این پرونده به ریاض سفر کرد و در نشست اقتصادی عربستان شرکت و در کنار «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی نشست.
مواضع الحریری در حمایت از ریاض در پرونده خاشقچی در حالی است که مقام های ارشد لبنان از جمله «میشل عون» رئیس جمهوری، «نبیه بری» رئیس پارلمان و «جبران باسیل» وزیر خارجه این کشور از اظهارنظر درباره این پرونده خودداری کرده اند.
به نظر می رسد موضع گیری الحریری در دفاع از عربستان را باید خارج از چارچوب موضع رسمی و اجماعی لبنان در این خصوص دانست و بیش از هر چیز رگه هایی از وابستگی های سیاسی وی به ریاض در آن دیده می شود.
الحریری به عنوان رئیس جریان «المستقبل» اصلی ترین حزب سنی لبنان، طی سال های اخیر نزدیک ترین متحد عربستان در میان گروه های لبنانی بوده است. هرچند در دو سال اخیر نشانه هایی از نارضایتی سعودی ها از عملکرد وی بروز پیدا کرد.
وی آبان ماه سال گذشته در حالی که به ریاض سفر کرده بود در کمال ناباوری با حضور در شبکه تلویزیونی العربیه، استعفای خود را از سمت نخست وزیری اعلام کرد.
بسیاری از مردم و سیاستمداران لبنانی از جمله میشل عون رئیس جمهوری این کشور استعفای وی را زیر فشار سعودی ها دانستند.
سرانجام با پیگیری های سیاستمداران لبنانی و پادرمیانی فرانسه، الحریری به بیروت بازگشت و استعفایش را پس گرفت؛ رویدادی که سناریوی استعفای اجباری وی را تقویت کرد.
بسیاری از تحلیلگران معتقدند رفتار سعودی ها با الحریری به عنوان متحد خود بر موقعیت وی آسیب زد و همین امر باعث شد جریان وی در انتخابات پارلمانی اخیر در لبنان بسیاری از کرسی های خود را از دست بدهد.
خاورم**2054

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي لبنان الحريري

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۴۸۶۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بکش اما خطا نکن!

این روزها رسانه‌های وابسته به حزب دموکرات آمریکا و اکثر احزاب سنتی اروپا، مواضع جوبایدن رئیس‌جمهور آمریکا در مخالفت ظاهری با سیاست‌های نتانیاهو در نوار غزه ( خصوصا در قبال بمباران رفح) را برجسته‌سازی کرده و آن را نماد طغیان کاخ سفید علیه تل‌آویو قلمداد می‌کنند! حتی تحلیلگران غربی یک گام فراتر رفته و می‌گویند بایدن دیگر بیش از این تحمل حضور نخست‌وزیر کنونی رژیم اشغالگر قدس در مسند قدرت را ندارد! جو بایدن در مصاحبه‌ای تلویزیونی رویکرد نتانیاهو، در نوار غزه را خطا خواند و ضمن اعلام مخالفت خود با آن افزود : از مقامات اسرائیل می‌خواهم با اعلام
آتش بس بگذارند طی ۶ یا ۸ هفتۀ آینده غذا و دارو وارد نوار غزه شود.در خصوص مواضع اخیر بایدن نکاتی وجود دارد که لازم است مورد توجه قرار گیرد:
نخست اینکه سخن گفتن از تفکیک نتانیاهو و بایدن، تمایز میان واشنگتن و تل‌آویو و حتی اختلافات راهبردی و تاکتیکی طرفین در قبال تحولات منطقه ( ازجمله جنگ غزه ) اساسا خطاست. نباید فراموش کرد که از نخستین لحظه جنگ غزه تاکنون، به‌مانند گذشته، واشنگتن به‌مثابه متغیری وابسته به تل‌آویو وارد میدان شده و حتی در جنگ اخیر، بخش عمده‌ای از فرماندهی میدانی، نظامی و امنیتی نبرد نیز بر عهده پنتاگون و سنتکام است. ازاین‌رو ادعای بایدن مبنی بر خطا بودن رویکرد نتانیاهو، نوعی فرافکنی آشکار در قبال نقش پررنگ کاخ سفید در کشتار و نسل‌کشی غزه و البته شکست مشترک آمریکا-اسرائیل در میدان نبرد با حماس است.
نکته دوم اینکه آمریکا اخیرا پس از رأی ممتنع به قطعنامه شورای امنیت ( که در آن صرفا از آتش‌بس موقت در غزه سخن گفته شده بود)، بلافاصله این قطعنامه را اختیاری توصیف کرد تا صهیونیست‌ها با خیالی راحت نسبت به لازم‌الاجرا نبودن آن، برای کودکان و زنان بی‌پناه فلسطینی خط‌ونشان بکشند.فراتر از آن، هدف آمریکا از تأکید بر یک آتش‌بس موقت ۶ تا ۸‌هفته‌ای ،هرگز صیانت از جان انسان‌های بی‌گناه در فلسطین نبوده و نیست.
هدف مشخص واشنگتن این است که حماس با آزادی همه اسرای صهیونیست در غزه موافقت کند و متعاقبا، مدتی کوتاه از نبرد به دور بماند و پس از پایان آتش‌بس موقت، رژیم اشغالگر قدس بدون هیچ نگرانی و دغدغه‌ای ( ازجمله وجود اسرای صهیونیست در غزه)، به بمباران وحشیانه‌تر غزه، رفح و خان یونس بپردازد.این نقشه شوم مشترک آمریکا و رژیم اشغالگر قدس، بارها از سوی حماس و گروه‌های مقاومت رصد شده و قطعا اجازه اجرایی شدن آن داده نمی‌شود. نکته پایانی اینکه بخشی از بازی تبلیغاتی بایدن و سخنان مزورانه وی در قبال جنگ غزه، ناظر بر نظرسنجی‌های انتخاباتی در آمریکاست. با توجه به اینکه جنگ غزه تبدیل به پاشنه آشیل دموکرات‌ها در ایالات مهم و سرنوشت سازی مانند میشیگان، پنسیلوانیا و نوادا شده است، اکنون بایدن بر آن است تا حداقل در ظاهر، بدون آنکه در عمل تغییری نسبت به سیاست‌های وحشیانه مشترک خود و نتانیاهو در غزه صورت دهد، از تمایز و تفاوت ویژه خود با نتانیاهو و صهیونیست‌ها سخن بگوید.قطعا این بازی نخ‌نما نیز تاریخ‌مصرف معینی دارد و نمی‌تواند تبدیل به یک سوپاپ اطمینان کاذب برای رئیس‌جمهور قاتل و کودک کش آمریکا شود.

 

دیگر خبرها

  • چرا کشور‌های عربی در زمان حمله ایران به اسرائیل کمک کردند؟
  • چرا سعودی‌ها بازیگردان بازار نفت جهان هستند؟/ سه «بزرگترین» نفتیِ دنیا در عربستان
  • تلویزیون عربستان: ایرانی‌ها در صورت حمله اسرائیل، منطقه را به آتش می‌کشند!
  • عربستان در حال تغیر چهره خود است، اما آیا حقیقت دارد؟
  • بکش اما خطا نکن!
  • هشدار سران سعودی و اماراتی درباره تشدید تنش‌ های منطقه‌ای
  • جزائر الیاسات؛ چالش مرزی عربستان سعودی با امارات
  • علامه صادق جعفری: ویرانی قبرستان بقیع، ضربه ای بر قلب امت اسلامی بود
  • تاکید امیر قطر و بن سلمان بر لزوم آتش‌بس در غزه
  • تاکید امیرقطر و ولیعهد عربستان سعودی بر جلوگیری از تنش در منطقه