Web Analytics Made Easy - Statcounter


دانشگاه صنعتی شریف “جشنواره ملی فرهنگ و هنر اقوام ایرانی(ویژه ی دانشجویان)” را با هدف ارتقای اهداف فرهنگی و اجتماعی دانشگاه، کمک به نشاط و بالندگی دانشجویان و دانشگاهیان، تقویت وحدت ملی و انسجام اقوام از طریق ارتقای تعلق روحی به فرهنگ بومی و حفظ میراث فرهنگی مناطق مختلف کشور برگزار خواهد کرد.

به گزارش امتداد نیوز به نقل از روابط عمومی ستاد جشنواره،”جشنواره ملی فرهنگ و هنر اقوام ایرانی” طی روزهای ۲۶ تا۳۰ آبان ماه سال جاری به مدت ۵ روز توسط معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه صنعتی شریف و با پیام “ایران، در شریف” برگزار می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


هدف اصلی این همایش، ارتقای اهداف فرهنگی و اجتماعی دانشگاه، کمک به نشاط و بالندگی دانشجویان و دانشگاهیان، تقویت وحدت ملی و انسجام اقوام از طریق ارتقاء تعلق روحی به فرهنگ بومی و حفظ میراث فرهنگی مناطق مختلف کشور می باشد. ویژگی مهم و برجسته این جشنواره، پرهیز از نگاه محدود به ارزش ها و مولفه های فرهنگی هنری اقوام و دوری از اجرای جشنواره ی نمایش اقوام به معنای عامیانه است. این همایش با اهداف متعالی، محتوایی و با تاکید بر محورهای آموزشی، مطالعاتی، ترویجی و پژوهشی تالیف و طراحی شده و معرفی، ترویج فرهنگ و هنر تیره های مختلف اقوام و حفظ ارزشها، دستاوردها و هویت اقوام در مسیر جهانی شدن، دغدغه اصلی معاونت فرهنگیست.

بر اساس این گزارش؛ مسئولیت اجرایی این برنامه مهم بر عهده دانشجویان این دانشگاه بوده و مقرر گردیده است نمایشگاه ها و غرفه های محلی از استان های مختلف در این جشنواره برپا، تا ضمن معرفی آثار هنری، تاریخی، ادبی و علمی هر استان، نمادهای مهم استان ها از موسیقی، لباس، غذاهای محلی، صنایع دستی، سوغات، آداب و سنن و تئاتر آیینی نیز نمایش داده شود. حدود ۱۵۰ دانشجوی فعال در مقاطع مختلف تحصیلی با ستاد جشنواره همکاری جدی و موثری دارند.

در این راستا لادن سلطان پناه مولف طرح و دبیرجشنواره ملی فرهنگ و هنر اقوام ایرانی می گوید: ایران نمونه عینی کشوری است که با وجود تنوع و تکثر قومی، از انسجام و هویت و وحدت ملی برخوردار است لذا از پدیده اقوام در ایران به‌عنوان اعضای یک خانواده بزرگ به نام “ایران اسلامی” نام می‌بریم. وی یادآور شد که حفظ انسجام و همبستگی ملی، در گرو پذیرش تنوع فرهنگی و به رسمیت شناختن هویت‌های فرهنگی متنوع (خرد) در ذیل هویت کلان ملی است.

دبیر این جشنواره تصریح کرد؛ جمهوری اسلامی ایران از طریق مشارکت‌‌جویی و به رسمیت شناختن هویت‌های قومی به انسجام و هویت و همبستگی ملی، قوام و دوام بخشیده است. کردها، آذری‌ها، بلوچ‌ها و ترکمن‌ها…. به لحاظ باورهای عمیق تاریخی، فرهنگی و اعتقادی، پیوستگی و انسجام غیر قابل انکاری با فرهنگ و هویت ملی داشته و دارند. این تنوع در اندیشه امام(ره) هم به رسمیت شناخته شده و از آن به‌ عنوان یک فرصت یاد می‌شود.

وی در ادامه به اهداف متعالی جشنواره اشاره کرده و گفت: تلاش بر این است که دانشجویان عزیز علاوه بر ماموریت اصلی خود یعنی تحصیل و رشد علمی در زمینه های اجتماعی فرهنگی و فعالیت های هنری نیز فعال باشند و علاوه بر رشد علمی به نشاط روحی و بالندگی و رضایت از زندگی دانشگاهی دست پیدا کنند که قطعا این جشنواره فرصت ارزشمندی را در اختیار دانشجویان قرارخواهد داد.
سلطان پناه خاطرنشان کرد؛ ۲۰ نشریه فرهنگی و ویژِه نامه جشنواره با هدف معرفی میراث تاریخی، فرهنگی وهنری استان ها توسط دانشجویان شریف در حال تولید محتوا و انتشار است. خروجی این جشنواره تدوین جشنواره وکتابی تحت عنوان: “ایران در شریف” بعنوان کتاب راهنمای گردشگری با نگاهی آکادمیک خواهد بود.

گفتنی است؛ تقویت وحدت ملی و انسجام اقوام، ارتقا تعلق روحی به فرهنگ بومی و حفظ میراث فرهنگی مناطق مختلف کشور، قویت همدلی و وحدت در میان اقوام و اقلیت های زبانی مختلف، آشنایی دانشجویان با آداب و سنن و فرهنگ و هنر مفاخر و مشاهیر ملی مناطق مختلف کشور ، افزایش روحیه خودباوری، حس خود کارآمدی و عزت نفس در دانشجویان ، نشاط و بالندگی دانشگاهیان، ایجاد شبکه ارتباطات بین فردی و میان قومی ، افزایش روحیه تعاون و همکاری و رشد فعالیت های گروهی، توجه به مطالعات فرهنگ اقوام و ایران شناسی در بین دانشگاهیان و ارایه کار مشترک فرهنگی جهت ارتقای فرهنگ دانشگاه و کشور از اهداف اصلی این جشنواره ی ۵ روزه عنوان شده است.

دبیر جشنواره ملی فرهنگ و هنر اقوام ایرانی در بخش دیگری از صحبت های خود به بخش های اصلی این جشنواره اشاره کرد و افزود:
برگزاری همایش ایران در شریف با حضور اساتید صاحب نظر در حوزه اقوام، برگزاری سمینارها آموزشی توسط استادان برجسته شریف برای هنرمندان صنایع دستی کشوری، برگزاری نمایشگاهها و غرفه ها معرفی استان، نمایشگاه آثار نفیس قرآنی، برگزاری بازارچه های محلی استان‌ها شامل صنایع دستی، سوغاتی، غذاهای محلی و لباسهای منطقه‌ای، برگزاری جشنواره موسیقی اصیل و فاخر ایرانی ویژه هر استان، تولید نشریات و ویژه نامه فرهنگی مخصوص معرفی فعالیت ها و برنامه های استان های مختلف، نمایش تئاتر میدانی و صحنه با موضوع اقوام و هویت ایرانی، نمایش آثار باستانی، میراث فرهنگی، انتشارات، معرفی شهدا و مشاهیر هر استان، نمایشگاه جاذبه های توریستی، مناطق گردشگری، بناهای تاریخی، برگزاری کارگاه های آموزش هنرهای محلی استان ها(فرش،گلیم بافی، حصیر بافی،سفال گری…)، کارگاه آموزشی سیر تولید صنایع دستی کشور و نمایشگاه عکس و نقاشی شهدا و مشاهیر کشور همراه خواهد بود.

true برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true

منبع: امتداد نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۴۹۳۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید تقویت و توسعه می‌یابد

مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس بر ضرورت تقویت رویداد‌های گردشگری در این استان تاکید کرد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، مریم جلالی در جشنواره مردمی شکوفه‌های بادام در شهر دژکرد شهرستان اقلید با اشاره به نام‌گذار‌ی امسال به نام «جهش تولید با مشارکت مردم»، اظهارداشت: این مهم سرلوحه کار ما قرار دارد، چرا که معتقدیم صنایع دستی و گردشگری، مردمی‌ترین سهم ما در اقتصاد است که همه اقشار می‌توانند در آن نقش‌آفرینی کنند.

وی گفت: هنر زنان و خانواده‌های ایرانی این بوده که زندگی را نگه‌دارند و تولید عشق و عاطفه با محبت، تولید اخلاق و امنیت با تربیت، تولید مثل برای جوانی جمعیت، تربیت سربازان امام زمان (عج) و خلق ثروت کنند.

معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی وزارت میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی افزود: هر منظره‌ای که مشاهده می‌شود، هر شکوفه‌ای که بر درخت می‌نشیند، هر نخی که بر تاری و هر کیسه‌ای که بافته می‌شود و هر هنری که خانواده ایرانی از مواد اولیه در دسترس آن استفاده به هنر تبدیل کرده و رنگ آفریده، در واقع حکمت ایرانی اسلامی و سبک زندگی را رقم زده است.

جلالی با تصریح اینکه این خانواده ایرانی است که همیشه سربلند، عزت‌آفرین و عزت‌ساز بوده است، گفت: قدردان شور و شعور اهالی شهر دژکرد هستم، دژی که هم طبیعت و هم زیبایی و فرهنگ با شاهنامه‌خوانی دارد و هم موسیقی، قصه، رنگ و طعم دارد و یک رویکرد کامل برای فرهنگ ما محسوب می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه فرهنگ ما مثابه یک گنج است و ما باید بتوانیم از این فرهنگ استفاده کنیم، گفت: برای حفظ این فرهنگ باید رنج ببریم، اما پشت هر رنجی، گنجی است.

معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ادامه داد: اگه نوای شاهنامه خوانان، اگر پینه دست زنان در حاجیم و فرش و کیسه و اگر عرق و پینه دست مردان در باغداری وجود داشته، همه برای حفظ ایران بزرگ و برای سربلندی فرزندانی است که در آینده بگویند ما در ایران اسلامی زندگی کردیم.

وی با تاکید بر اینکه ایرانی با فرهنگ، غیرت، ایمان و آموزه‌های دینی خود نشان داده که همیشه وجود دارد، با مثبت ارزیابی کردن برگزاری جشنواره مردمی شکوفه‌های بادام اشاره و ابراز امیدواری کرد که به سرسختی دنا و به سختی بادام و طراوات و سرسبزی شکوفه‌های بادام این جشنواره همیشه برقرار باشد و بتوانیم لبخند را بر لب خانواده ایرانی بیاوریم ومعیشت عزت آفرین با دست‌ها، زمین و درختان بیافرینم.

معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در بخش پایانی سخنانش افزود: ایرانی همیشه خوش سلیقه بوده و از هر بهانه‌ای برای حفظ فرهنگ استفاده کرده است. 

جلالی بیان کرد: رویداد‌هایی اینچنینی که پیوند دهنده طبیعت، فرهنگ و اقتصاد است کمک می‌کند تا اهالی یک روستا و شهر یک هویت منسجم پیدا کنند و این نشان دهنده خوش سلیقگی فرهنگ ایرانی است که با هنر، غذا، طبیعت و موسیقی سعی در انسجام ملی دارد.

وی یادآور شد: جشن شکوفه‌های بادام بهانه زیبا برای عرض اردات انسان به طبیعت و پاسداری از فرهنگ غنی است که درشهر دژکرد وجود دارد و با رونق گردشگری این شهر، اقتصاد هویت بنیان ایجاد می‌شود.

معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی وزارت میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی در پایان گفت: این رویداد‌ها به پیوند نسلی و آشنایی کودکان و نوجوان با فرهنگ ایرانی و اسلامی ما کمک می‌کند و از طرفی رویکرد اقتصادی و اجتماعی هم دارد و حتی می‌تواند اقتدار ایران را تضمین کند.

محمد ثابت اقلیدی نیز گفت: یکی از برنامه‌های این اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس تقویت رویداد‌ها متناسب با مزیت‌های رقابتی هر مکان و مقصد گردشگری در این استان است.

مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس به اهدای دو لوح ثبت ملی میراث ناملموس مهارت کیسه بافی و شاهنامه خوانی شهر دژکرد در حاشیه برگزاری این جشنواره مردمی اشاره کرد و گفت: با توجه به قول مساعد خانم دکتر جلالی معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی وزارت میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی مبنی بر انتخاب دژکرد به عنوان شهر ملی کیسه بافی، مقدمات این مهم فراهم و دژکرد، به زودی شهر ملی کیسه بافی شود.

ثابت اقلیدی در ادامه سخنانش به افتتاح آزادراه شیراز-اصفهان اشاره کرد وگفت: آزاد راه شیراز _اصفهان با تلاش دولت مردمی اخیرا افتتاح شده است وشهردژ کرد در مسیر این آزادراه قرار دارد، با توجه به پیشرفت‌هایی که متصویرم برای این شهر کمک می‌کنیم زیرساخت‌های گردشگری در منطقه نیز تقویت شود؛ بنابراین گزارش جشنواره مردمی شکوفه‌های بادام شهر دژکرد در شهرستان اقلید امروز با حضور دکتر مریم جلالی معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی همچنین تنی چند از مسئولان شهرستان اقلید و شهر دژکرد برگزار شد و مورد استقبال عموم مردم قرار گرفت.

به گزارش تسنیم در حاشیه این مراسم لوح ثبت ملی دو میراث ناملموس مهارت کیسه بافی و شاهنامه‌خوانی به فرماندار شهرستان اقلید اهدا شد. همچنین به افرادی که در تهیه و تکمیل پرونده ثبت ملی مهارت کیسه بافی و شاهنامه خوانی کمک کردند لوح تقدیر اهدا شد.

انتهای پیام/424

دیگر خبرها

  • زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید تقویت و توسعه می‌یابد
  • پنجمین جشنواره فرهنگی و گردشگری سی ترمی در زهک برگزار شد
  • آغاز جشنواره «شب های موسیقی تاک» در ملایر 
  • فصل پنجم «نون‌خ» را می‌توان پیوند غرب و شرق ایران دانست
  • گردشگری و صنایع دستی،‌ مردمی‌ترین نوع اقتصاد است
  • نمایش وحدت و همدلی با برگزاری جشنواره اقوام در بندرترکمن
  • تداوم فرهنگی ایران از دیدگاه اسلامی ندوشن
  • شهرستان اردل میزبان چهاردهمین جشنواره منطقه‌ای شعر تمداربیت
  • برگزاری جشنواره منطقه‌ای شعر تمداربیت دراردل
  • فرهنگ مشترک؛ سرمایه دو ملت