Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-19@01:26:04 GMT

گودهای پرخطر - گودهای رها شده

تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۵۰۵۲۹

گودهای پرخطر - گودهای رها شده

به گزارش جماران؛ حسین احمدی ​معاون خدمات مهندسی سازمان نظام مهندسی استان تهران در یادداشتی نوشت:

«فرا رسیدن فصل بارندگی خود عامل محرکی در جهت توجه بیشتر به ایمنی در پروژه های گودبرداری است. سرازیری آبهای سطحی و فعال شدن آبهای زیرسطحی و نفوذشان به درون گودهای موجود اطراف، همواره با خطراتی همراه هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از طرفی براساس آمار مکسوبه از واحد بازرسی سازمان نظام مهندسی، در سال جاری حدودا ۷۷۲ گود فعال شناسایی شده اند که از میان آنها با شاخص حداقل ۶ ماه سپری شدن از عمر پایدارسازی، حدودا ۲۴۱ گود رها شده وجود دارد که تنها ۲۰ مورد آنها تعیین تکلیف شده اند. 

اخیرا بدنبال نامه ای از طرف شورای شهر جلسه ای در شهرداری تهران با موضوع "پیشنهاد اخذ ضمانت مالی در فرآیند صدور پروانه ساختمانی و به منظور پیش بینی تمهیدات و ساز و کارهای اجرایی در جهت ایمن سازی گودهای سطح شهر" تشکیل شده و به مسئله از این زاویه نگریسته و پرداخته شده است.

صرف نظر از اینکه ضمانت مالی مذکور متوجه مالک یا چه اشخاص مسئول دیگری خواهد بود! چون بلحاظ حقوقی چگونگی اخذ ضمانتنامه از مالک و غیره قبل از صدور پروانه، با عنایت باینکه پروانه ساختمانی ماهیتی قراردادی و تعهدات طرفینی ندارد؛ در این شرایط اخذ تعهد مالی و محضری محل تامل است. و از جایگاه حقوقی و دایره تدوین قوانین و ضوابط مورد نیاز، برای الزام آور کردن این ضمانت از متعهد مفروض در فرایند قبل و بعد از صدور پروانه ؛ نباید ما را از توجه به موضوع از منظر خدمات فنی و مهندسی و ساز و کار شکل گیری مسئولیتهای متولیان امور ساخت و ساز دور کند.

غایت هدف، رسیدن به ایمن سازی در گودبرداریها در سطح شهر است. به باور نگارنده اخذ ضمانت دو جنبه مالی و فنی دارد. از نقطه نظر مالی میتوان استمدادی هم از صنعت بیمه نمود و به تامین بیمه تضمین کیفیت نیز توجه داشت. ولیکن مهمتر از همه نیازمندیهای پیش بینی کننده و الزامات و موازین پیشگیری کننده از وقوع سوانح و حوادث است. 

بی توجهی به حلقه زنجیره ای در هم تنیده ی مسئولیت و قصور و تقصیر و عدم یکپارچگی در این توزیع پراکنده مسئولیت ها و فقدان قوانین و ضوابط الزام آور برای پیشگیری از این گسستگی بین مسئولیتی امری حیاتی در این مقوله به نظر می رسد. زاویه دار شدن قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان نسبت به قوانین نظام فنی و اجرایی کشور خود مزید بر علت وجود حلقه های مفقوده در امر ساخت و ساز در شهرها است.

در یک پروژه شهری بویژه گودبرداری به وجود اشخاص و عوامل دخیل در امر، مشتمل بر وجود مالک، سرمایه گذار، کارفرما، مهندسین مشاور طرح در قالب رتبه بندی سازمان مدیریت و برنامه ریزی بعنوان طراح، دستگاه نظارت مقیم و ناظر عالیه، پیمانکار اصلی و پیمانکاران جزء، طراح و محاسب، سازنده ذیصلاح و ناظر ادواری و مستمر حقوقی در قالب پروانه اشتغال بکار مهندسی با مسئولیت و امضاء رسمی ارجاعی از طرف سازمان نظام مهندسی و با برگه سریال شده و ثبت و درج در پروانه شهرسازی؛ را میتوان یک به یک از آنها نام برد و به شرح جزئیات مسئولیتی هر یک پرداخت. لیکن متولیان امر ساخت و ساز در فوق به زعم نویسنده این یادداشت، به دو دسته عمده مسئولیتی، رسمی (حقوقی و پاسخگو در مراجع رسمی) و غیر رسمی (غیر حقوقی و غیر پاسخگو در مراجع رسمی) قابل تقسیم می باشند.

حال برای آنکه به موضوع اصلی صدر الاشاره بازگردیم؛ در مورد گودهای پرخطر و گودهای رهاشده یا ساختمانهای متروکه، هرگاه یکپارچگی بین مسئولیتهای مذکور ایجاد شود و سازنده ی ذیصلاح در کنار ناظر مستمر و ادواری حقوقی مندرج در پرونده شهرسازی قرار بگیرد؛ آنگاه مالک با واگذاری کار به سازنده ی ذیصلاح مسئولیتهای حقوقی خود را رسما تفویض نموده و اینک باید دید ضمانت مالی در ایمن سازی ساختمان بویژه در مرحله گودبرداری را از چه شخص یا اشخاصی باید اخذ نمود! 

از آنجایی که براساس بند ۱۴ ماده ۵۵ قانون شهرداریها، یکی از مهمترین وظایف شهرداری ها اتخاذ تدابیر مؤثر برای حفظ شهر از خطر سیل و حریق و رفع خطر از بناها و دیوارهای شکسته و خطرناک و به عبارت کلی رفع خطر از هر نوع اشیا آسیب زا برای سلامت شهروندان می باشد. در کلیه موارد فوق شهرداری در صورت عدم رفع مشکل از سوی مالکان مربوطه پس از اتمام مهلت مقرر، رأساً اقدام به رفع خطر یا مزاحمت می نماید.

گودهای رها شده عموما به دو دلیل عمده اختلافات حقوقی و مالکیتی یا مشکل تامین مالی به این سرنوشت دچار شده اند. بنابراین مراجعه به ضمانتنامه مالی مورد نظر یا پیش بینی صندوق ذخیره ای با تصویب و بودجه بندی شورای شهر؛ در موارد ایمن سازی برای چاره اندیشی اضطراری و تامین نیازهای مالی جهت رفع خطر از گودهای پرخطر و رها شده، راه کارهای قابل حصولی پیش روی شهرداریها به نظر میرسند.

انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: منع به کارگیری بازنشستگان جمال خاشقجی شهرداری تهران گودبرداری گودبرداری غیراصولی شورای شهر تهران گودبرداری در تهران گودبرداری تهران منع به کارگیری بازنشستگان جمال خاشقجی امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۵۰۵۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرحله غیرمتمرکز المپیاد علمی دانشجویی ۳۱ فروردین برگزار می شود

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر علی صدر با اعلام این خبر، افزود: مرحله غیرمتمرکز بیست و نهمین المپیاد علمی دانشجویی کشور در رشته های زبان و ادبیات فارسی، علوم جغرافیا، علوم اقتصادی، الهیات و معارف اسلامی، علوم‌ تربیتی، حقوق، روانشناسی، علوم ‌زمین، شیمی، فیزیک، زیست‌شناسی، آمار، ریاضی، مهندسی برق، مهندسی شیمی، مهندسی صنایع، مهندسی عمران، مهندسی مکانیک، مهندسی مواد و متالورژی، مهندسی کامپیوتر، مهندسی کشاورزی (زراعت و اصلاح نباتات)، سلول‌های بنیادی و مهندسی بافت به رقابت می‌پردازند.

وی با اشاره به مراکز برگزارکننده المپیاد دانشجویی کشور گفت: دانشگاه‌های تربیت مدرس، مازندران، تبریز، بوعلی سینا همدان، رازی کرمانشاه، اصفهان، شیراز، شهید باهنر کرمان، شهید چمران اهواز و فردوسی مشهد مراکز برگزارکننده این آزمون هستند.

صدر خاطر نشان کرد: منتخبین المپیاد غیرمتمرکز به همراه منتخبین مرحله اول المپیاد متمرکز (آزمون کارشناسی ارشد) که اسامی آنها از طریق درگاه مرکز المپیاد علمی دانشجویی کشور اعلام خواهد شد، می توانند در آزمون تشریحی مرحله دوم (نهایی) المپیاد علمی دانشجویی کشور در اوایل مرداد ماه سال ۱۴۰۳ شرکت کنند.

کد خبر 6081290

دیگر خبرها

  • تدوین نقشه مهندسی فرهنگی استان مازندران
  • راننده پرخطر رنو کشنده به دام قانون افتاد
  • مزایای مهندسی معکوس در جنگ چیست؟
  • سی و پنجمین اجلاس کنگره جهانی انجمن پیانک برگزار می شود
  • مرحله غیرمتمرکز المپیاد علمی دانشجویی ۳۱ فروردین برگزار می شود
  • برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی قزوین رونمایی می‌شود
  • ساختمانی که برخلاف اصول مهندسی ساخته شد
  • ایمن سازی ۷ سرا و مجتمع تجاری پرخطر در بازار تهران
  • مهندسان ایرانی در چه کشورهایی کار می کنند؟
  • مانور تماشایی موشک ایرانی قبل از برخورد به هدف + فیلم