Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-18@16:31:25 GMT

هرمزگان عرصه رقابت فرهنگ با اقتصاد

تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۵۱۶۵۶

هرمزگان عرصه رقابت فرهنگ با اقتصاد

بندرعباس- ایرنا- استان هرمزگان هرچند جاذبه اقتصادی آن بیشتر بوده و زیر ساخت های آن برای ایجاد شغل و کسب و کار دیده ولی کتاب و کتابخوانی در جایگاه خود محفوظ مانده و به عنوان یک فرهنگ و رویه پا برجاست.

هرسال وقتی نمایشگاه کتاب در داخل و خارج استان برپا می شود، بیشترین استقبال از خرید کتاب در بین استانهای کشور از سوی مردم هرمزگان صورت می گیرد که این نشان از اهمیت دادن به کتاب و مطالعه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


البته در طول چند دهه گذشته آنقدر که به بخش اقتصادی و ساخت کارخانه، واحد صنعتی و تجارت توجه شده بخش فرهنگ مظلوم واقع بوده و به عنوان نیاز های اولیه مردم دیده نشده است.
متولیان امور فرهنگی هرمزگان براین عقیده اند که مردم استان علاقه مند به مطالعه کتاب هستند ولی نه تنها کتاب خوب ارایه نمی شود بلکه آنقدر که به مسائل اقتصادی در استان اهمیت داده می شود به مسائل فرهنگی کمتر است.
کمبود فضای فرهنگی برای عرضه کتاب و کتابخانه ها، برگزاری نمایشگاه کتاب و نبود پیوست فرهنگی در برخی طرحها و برنامه های در استان می توان از جمله واقعیت های تلخ دراین بخش عنوان کرد.
درحالیکه سرمایه گذاریهای کلان در زمینه دهها واحد صنعتی در زمینه بندر، گمرک، نفت ، گاز، نیروگاه، پالایشگاه، فولاد، آلومینیوم وغیره صورت گرفته در بخش فرهنگی مرکز استان لنگ داشتن یک کتابخانه مرکزی بوده که سالهای سال به صورت نیمه کاره باقی مانده است.

* ناخوشی بازار کتاب هرمزگان
معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان دراین زمینه گفت: وقتی توسعه نامتقارن باشد، بیشترین آسیب به حوزه فرهنگ و هنر وارد می شود، چرا که متاسفانه اولویت استان، فرهنگ و هنر نیست و نگاه به استان از همان ابتدا به صورت کاملا اقتصادی بوده است.
سعید موحدی در گفت و گو با ایرنا افزود: تمام برنامه ریزی های ما نیز به سمت اقتصادی سوق پیدا می کند که در نتیجه حوزه فرهنگ و هنر ما «فقیر» می شود.
این پیشکسوت عرصه فرهنگ و هنر در هرمزگان ادامه داد: افتخار می کنیم که بندرعباس پایتخت اقتصادی ایران است و در واقع این افتخار نیست بلکه اگر پایتخت فرهنگی و هنری ایران شدیم آن وقت باعث افتخار است.
موحدی با اشاره به این که حال بازار کتاب در ایران خوب نیست، گفت: حال کتاب در این استان نیز بنا به ضرورت و جایگاه و موقعیت آن در تمامی بخش ها اصلا خوب نیست.
وی تصریح کرد: جدای از زیرساخت های مطرح شده، مشکل ریشه ای تر این است که توازن و توسعه استان هرمزگان متقارن نیست.

*کتابخوان داریم ، کتاب خوب نداریم
مدیر کتاب فروشی پنج استاد در بندرعباس دراین باره گفت: تقریبا70 درصد از مردم منطقه طالب کتاب هستند، در صورتی که ما متولیان فرهنگ بتوانیم برای آنها کتاب مناسب تهیه کنیم.
حسین استاد اضافه کرد: ما به عنوان فروشنده کتاب در طول چند دهه فعالیت درامر فروش کتاب ذائقه مردم را می شناسیم و می دانیم که اگر کتاب خوب باشد، من کتاب فروش هیچ مشکلی ندارم، خانواده ها عاشق این هستند که فرزندانشان به جای تلفن همراه، کتاب دستشان باشد.
این مسوول ادامه داد: فروش کتاب با سرمایه های امروز نمی ارزد، زمانی با یک میلیارد ریال می شد برای چهار ماه کتاب تهیه کرد اما اکنون نیاز به 150 میلیارد ریال است که آن هم می توان 80 درصد از کتاب ها را خریداری کرد.
استاد ادامه داد: اگر مردم کمتر به کتاب علاقه نشان می دهند، تنها به زیر ساخت ها و نبود امکانات بر نمی گردد بلکه این مقوله را باید اضافه کرد که کتاب خوب نداریم که در اختیارشان قرار دهیم.
وی با اشاره به این که کتاب باید با سلیقه بچه ها و مردم باشد، بیان داشت: ما نباید بگوییم مردم کتاب نمی خوانند، این توهین است بلکه باید بگوییم که در اختیار مردم کتاب خوب نمی گذاریم که از آن استفاده کنند.

* نگاه مردم به کتاب مثل کالای خوب
مدیر کتاب فروشی پنج استاد در بندرعباس اظهارداشت: اگر کالای (کتاب) خوب را آن هم به موقع و به جا در اختیار مردم بگذاریم، به طور یقین همه جذب کتاب می شوند و می توان گفت که «وقتی شما شلغم به مردم بدهید همه نمی خورند اما جوجه کباب 90 درصد مردم دوست دارند».
استاد تصریح کرد: به عنوان نمونه یک انتشاراتی تحت عنوان «کوپال» کتاب هایی چاپ می کند که بنده در کتابفروشی خود زود آنها را به فروش می رسانم و دلیل آن جذاب بودن و خوب بودن کتاب هاست.
استاد ادامه داد: یک کتابی چاپ شده به نام «ملت عشق» که زندگی نامه مولانا را تداعی می کند و دهها ناشر آن را با ترجمه های مختلفی منتشر کردند که بیش از 600 جلد از این کتاب به فروش رفته است.
مدیر کتاب فروشی پنج استاد در بندرعباس گفت: کتاب های « بی شعوری» و «لطفا گوسفند نشویم» به دلیل محتوای خوبی که دارند از کتاب های پرفروش هستند لذا اگر در کنار هر ورزشگاهی، یک کتابخانه ساخته شود، قول می دهم افراد ورزشکار به سراغ کتاب بروند.

** استقبال از فروش کتاب در هرمزگان
سرپرست اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی هرمزگان دراین زمینه گفت: در نمایشگاه کتاب سال گذشته استان 600ناشر ازسراسر کشور 20میلیارد ریال کتاب در استان به 250هزار نفر بازدید کننده فروختند که نشان دهنده اهمیت موضوع است.
علی بندرعباسی افزود: هر ساله در نمایشگاه بیش از یک میلیون کتاب در قالب 150 هزار عنوان در 750 غرفه با موضوع های مختلف با موضوع های مختلف دینی، قرآنی، روانشناسی، علمی، تاریخی، جغرافیا، کودک و نوجوان، کتاب های دانشگاهی و غیره به مدت یک هفته عرضه می شود.
وی ادامه داد: سال گذشته 14 هزار جلد کتاب از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان به مدرسه ها، دانشگاه ها و کتابخانه های سطح استان اهدا شد و از ابتدای سال جاری تاکنون نیز حدود 11 هزار جلد کتاب اهدا شده است.
وی بیان داشت: سالانه بین یک و نیم تا 2 و نیم میلیارد ریال اهدای کتاب از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان به نهادهای مربوطه انجام می شود.

* کمبود کتابخانه عمومی در هرمزگان
مدیرکل امور کتابخانه های هرمزگان دراین باره گفت: درسطح استان 71 کتابخانه عمومی وجود دارد که از این تعداد 56 نهادی و 15 مورد مشارکتی است.
حجت الاسلام محمد ذاکری افزود: با جمعیت 700هزارنفر جمعیت شهربندرعباس و وجود 5 کتابخانه نهادی در این شهر در واقع به ازای هر 120هزار نفر یک کتابخانه وجود دارد و این یک آسیب جدی در حوزه کتاب و مطالعه است.
وی ادامه داد: در برخی شهرها وشهرک های جدید در سطح استان و شهرستان ها با جمعیت بالای 20هزار نفر مردم از وجود حتی یک کتابخانه برخوردار نیستند.
کتاب ها درس آموز و معلم خوبی برای ما هستند، می توانیم با مطالعه نگاه خودمان را به واقعیت های زندگی، ملت های گذشته و موجود و حتی جهان پیرامون خود بالا ببریم و در مقابل سختی ها و ناملایمات زندگی تحمل داشته باشیم، به همنوعانمان عشق بورزیم، فرهنگ صبر و گذشت را ترویج دهیم و وقتی کالایی در جامعه کم شد از ترس کمبود آن را احتکارنکنیم.
7195/6048

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي رقابت فرهنگ اقتصاد هرمزگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۵۱۶۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعالیت ۷۹ کتابخانه عمومی در استان بوشهر

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر از توسعه زیرساخت‌ها و تکمیل طرح‌ها در استان خبر داد و گفت: اکنون ۷۹ کتابخانه عمومی در استان بوشهر به تمامی اقشار جامعه در همه سنین خدمات ارائه می‌دهد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بوشهر، حیدر راهب ظهر امروز در آیین امضاء تفاهم‌نامه همکاری بین اداره کل کتابخانه‌های عمومی و بهزیستی استان بوشهر با هدف خدمات‌رسانی به اقشار مختلف جامعه به ویژه جامعه معلولان اظهار داشت: مجموعه کتابخانه‌های عمومی بزرگترین شبکه فرهنگی از لحاظ کتاب و کتابخوانی در سطح کشور است.

وی با بیان اینکه 79 باب کتابخانه عمومی در استان به تمامی اقشار جامعه در همه سنین خدمات ارائه می‌دهد تصریح کرد: در کتابخانه‌های عمومی علاوه بر خدمات کتاب محور، خدمات فرهنگی و ترویجی نیز انجام می‌شود و این رویکردی است که نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور طی سال‌های اخیر به آن توجه بیشتر کرده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر با بیان اینکه در برخی کتابخانه‌ها خدمات ویژه نیز به نابینایان و ناشنوایان پیش بینی شده است، خاطر نشان کرد: در استان بوشهر، کتابخانه شهید بهشتی برازجان در بخش‌های ناشنوایان و نابینایان و کتابخانه خلیج فارس بوشهر نیز در بخش نابینایان فعال است.

راهب ضمن ابراز امیدواری در انعقاد این تفاهمنامه، گفت: امید می‌رود در طول مدت تفاهم‌نامه با پیگیری مجدانه طرفین، گام‌های مثبت برای کتاب‌خوان کردن و آگاهی بیشتر جامعه هدف بهزیستی برداشته شود.

حیدر عزیزنژاد نیز با بیان آمار تعداد افراد جامعه هدف مستقیم و غیرمستقیم بهزیستی در استان بوشهر، انعقاد این تفاهم‌نامه در راستای اعتلای فرهنگ کتاب و کتابخوانی در بین جامعه هدف را امری مبارک دانست و خواستار تحقق مفاد این تفاهم‌نامه شد.

سرپرست بهزیستی استان بوشهر ادامه داد: انعقاد این تفاهمنامه در موضوعات ترویج فرهنگ کتابخوانی و ارتقای سطح علمی برای کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی و ارتقای سطح توانایی‌های افراد دارای معلولیت و خانواده‌های آنان می‌تواند نقش به‌سزایی داشته باشد.

از مهمترین مفاد این تفاهم‌نامه را می‌توان به عضویت جامعه تحت پوشش بهزیستی در کتابخانه‌های عمومی استان، مشارکت در برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی، برگزاری دوره آموزشی، همکاری در تأمین منابع ، همکاری در ایجاد پیشخوان کتاب در سرای سالمندان، همکاری به منظور بهسازی امکان ورود معلولین به کتابخانه‌های عمومی و همکاری برای ایجاد کتابخانه‌های عمومی مشارکتی نام برد.

انتهای پیام/190

 

دیگر خبرها

  • دولت با تسهیل و تقویت تولید در عرصه تحقق شعار سال گام بردارد
  • امیدآفرینی در تحقق شعار سال مورد توجه باشد
  • جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان خوی
  • بازگشت چند کتاب کمیاب به کتابخانه تربیت تبریز
  • اهدای کتابخانه شخصی به کتابخانه عمومی خلیج فارس بوشهر
  • تهاجم فرهنگی سابقه ۲۰۰ ساله دارد/ راه‌اندازی کتابخانه عمومی «اقتصاد و فرهنگ»
  • تجلیل از هنرمندان برتر استان مرکزی
  • «تاریخ طب در ایران» معرفی و بررسی می‌شود
  • حضور موثر بانوان در عرصه‌های هنری نقطه قوت تقویت فرهنگ اسلامی است
  • فعالیت ۷۹ کتابخانه عمومی در استان بوشهر