Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بسیج نیوز»
2024-05-02@04:21:18 GMT

امام جمعه ای که منزل شخصی خود را وقف کرد

تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۵۱۶۷۰

به گزارش  سرویس  طلاب  و روحانیون خبرگزاری بسیج، حجت الاسلام  و المسلمین عباس رحیمی، امام جمعه خوانسار در گفت وگو با خبرنگار «حوزه» در اصفهان با اشاره به جایگاه و اهمیت سنت حسنه وقف در اسلام اظهار کرد: این سنت حسنه توسط شخص پیامبر اکرم (ص) و امیرمومنان علی (ع)، ائمه معصومین(ع)، بزرگان، علما و صلحا مورد تاکید بوده و سیاست اسلام نیز این است که نیازهای جامعه را خود مردم رفع نمایند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در سنت حسنه وقف ارتباط مردمی بیشتر شده، روح تعاون و عاطفه انسانی احیاء می شود و صفت تراحم تقویت خواهد شد و لذا اسلام به انفاقات و صدقات توصیه و سفارش کرده است تا به وسیله این سنت منفعتی را قرار دهد که ماندگار شود.

امام جمعه خمینی شهر با تاکید بر این که وقف غیرقابل بخشش، ارث و فروش است تصریح کرد: فلسفه این سنت آن است که افراد جامعه نسبت به یکدیگر بی تفاوت نباشند و رشته زندگی انسان ها به هم وصل شود.

وی خاطر نشان کرد: در روایات نیز به این موضوع اشاره شده است که وقتی انسان از دنیا می رود نامه عمل او بسته می شود مگر از چند چیز که ثواب آن ماندگار است از جمله صدقه جاریه، حفر قناتی که آب آن جاری باشد، تالیف کتاب و فرزند صالحی که برای والدین خود دعا کند و قرآن کریم نیز تاکید دارد که هر چه دارید در این دنیا خرج نکنید و برای آخرت خود نیز بفرستید چرا که خداوند فردای قیامت چند برابر آن را پس خواهد داد.

حجت الاسلام  و المسلمین رحیمی استقبال مردم از این سنت حسنه را مناسب ارزیابی کرد و افزود: جامعه نیز در این زمینه به خوبی وارد شده  و در بخش هایی چون ساخت مدرسه، حوزه علمیه، مساجد، مسکن و کتابخانه در نقاط مختلف کشور اقدامات درخوری انجام شده است.

وی هم چنین به بحث بقاع متبرکه و عتبات اهل بیت عصمت(ع) و اراده واقفین و خیرین برای آبادانی و بازسازی این بناها اشاره کرد و این اقدام را منشاء خیرات و برکات فراوان دانست و افزود: به عنوان نمونه موقوفات امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) در ایران خود موجب آبادانی کشور و رفع مشکلات جامعه بوده است.

وی اضافه کرد: امروز به برکت نظام جمهوری اسلامی موقوفات ضایع شده،  احیاء شده اند و مردم نیز به این سنت حسنه تشویق شده و امید است که نیات وقف شامل موضوعاتی چون اشتغال و درمان نیز شود.

امام جمعه خمینی شهر هم چنین به تشویق واقفین برای وقف 15 مورد موقوفه در شهرستان مبارکه نیز اشاره کرد و گفت: در این زمینه سعی کرده ایم که واقفینی را پیدا کرده و افراد را به انجام وقف تشویق نماییم.

وی در کنار تشویق سایر واقفین به این سنت حسنه، از وقف منزل مسکونی و شخصی خود با هدف بهره برداری از منفعت مالی منزل برای اسکان طلابی که پس از ازدواج مشکل مسکن دارند خبر داد و افزود: طی این وقف یک باب منزل مسکونی به ارزش 700 میلیون تومان برای مسکن طلاب اختصاص داده شد تا در دوره های دو ساله به طلاب متاهلی که دارای مشکل مسکن و اجاره هستند، داده شود.

حجت الاسلام  و المسلمین رحیمی خاطر نشان کرد: هدف از انجام این وقف ماندگاری آن و استفاده دیگر افراد و رفع نیاز جامعه و اقتدا به امیرمومنان (ع) بوده است.

وی عنوان کرد: در روایات اسلامی انجام هر کار خیری تعبیر به صدقه شده است، اما برخی کارهای خیر و صدقات پس از استفاده تمام می شوند، البته صدقات جاریه که قرآن از آن به باقیات صالحات یاد کرده است اعمالی هستند که مرتب رشد و نمو دارند و از این رو است که وقف را نیز چشمه جاری می گویند چون مانند آبی جاری است که  تمام شدنی نیست و فاسد نمی شود و صدقه ای ارزش بیشتری دارد که ماندگاری آن بیشتر باشد.

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۵۱۶۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جنگیدن با دشمن در خاک خودش،‌ مهم ترین نشانه قدرت

روز عقیدتی سیاسی با حضور امام جمعه کرمان و فرماندهان سپاه ثارالله استان کرمان و رزمندگان سپاه و بسیج استان کرمان برگزار شد. 

حجت الاسلام و المسلمین حسن علیدادی سلیمانی، نماینده ولی فقيه در استان و امام جمعه کرمان در این جلسه با اعلام اینکه از فرمانده سپاه در استان کرمان و فرد فرد شما خواهران و برداران در این محفل سپاهی و حافظ غرور ملی و غیرت دینی تشکر می کنم، گفت: از عملیات بزرگ، بازدارنده و جلوه اقتدار ایران اسلامی در مقابل دشمن قسم خورده اسلام رژیم غاصب اسرائیل تشکر می کنم.

وی افزود: روز عقیدتی و هفته عقیدتی در سپاه عظیم الشان را که یکی از بال های سپاه است، خدمت شما پاسداران انقلاب تبریک و تهنیت می گویم.

امام جمعه کرمان با اشاره به اینکه در ۲ بخش صحبت می کنم بخش اول: تعلیم و تربیت و معلمی است و شهادت آیت الله مطهری را تسلیت می گویم، بیان کرد: هر جا معلمی باشد، جاده ۲ طرفه است و تعلیم دهنده و تعلیم کننده بر گردن هم حقوقی دارند.

وی افزود: کسانی که در کرسی تعلیم و کسانی که در کرسی تعلم قرار می گیرند باید حقوق اسلام را رعایت کنند.

نماینده ولی فقیه در استان با اعلام اینکه نکته دوم احترام و افتخار به حرکت تاریخی سپاه است که در عملیات وعده صادق در تاریخ ایران بی نظیر است و این قدرت نمایی در تاریخ ایران نبوده است، بیان کرد: با نگاه اهل بیتی و لبیک به رهبری کاری انجام دادید که بعدها کتاب های زیادی در مورد آن می نویسند.

وی گفت: ما و دنیا در یک موقعیت حساسی قرار داریم و تغییر و تحول در دنیا سرعتش خیلی زیاد است و شرایط دنیا شرایط حساسی است.

حجت الاسلام والمسلمین علیدادی سلیمانی با اعلام اینکه ما در یک شرایط زندگی می کنیم و یکی از بی رحمانه ترین جنگ ها به ما تحمیل شده است و این جنگ ترکیبی با هم افزایی با تمام قدرت می خواهد جمهوری اسلامی را شکست دهد، افزود: جنگ ترکیبی می خواهد در یک کشور همه رده های و منطقه را تحت تاثیر قرار دهد.

وی بیان کرد: جنگ‌ترکیبی، داری پیچیدگی و ابهام است که هم دشمن نتیجه آن را ارزیابی نمی کند و هم کسانی که جنگ علیه آن ها صورت گرفته است تا بتواند اتمام جنگ را پیش بینی کنند.

امام جمعه کرمان بیان کرد: کشور ما به قول مقام معظم رهبری( مدظله العالی) در پیچ تاریخی قرار دهرد که جنگ ترکیبی و هم افزایی علیه ما صورت می گیرد. 

وی گفت: از نمونه جنگ های ترکیبی، افول آمریکا است که داریم افول آن را می بینیم.

امام جمعه کرمان با اشاره به اینکه نمونه دیگر آینده اروپا است که خودشان نمی دانند آینده آن ها ابهام دارد، گفت: نمونه آن رسمیت شناختن فلسطین است که اروپا مبهم است و یک گروه مخالف و یک گروه موافق می باشد و یک دست نیست.

وی افزود: نمونه دیگر گفتمان تفوق مقاومت است که در خود دانشگاه های آمریکا و اروپا شعار مرگ بر اسرائیل با زبان فارسی است.

حجت الاسلام و المسلمین علیدادی سلیمانی با اعلام اینکه نمونه دیگر اخراج کامل آمریکا از جغرافیای خاورمیانه است و گفتمان مقاومت گفتمان بر تر می باشد، بیان کرد: ما با طرح های خطرناک دشمن مواجه هستیم و ایران اسلامی جایگاه برتر مقاومت است و آن ها می خواهند برجام هایی بر ما تحمیل کنند که نظر خودشان باشد. 

وی گفت: باید با بصیرت کامل تحت زعامت مقام معظم رهبری( مدظله العالی) قرار بگیریم و بدانیم ایشان چه می گویند که همان را انجام دهیم.

امام جمعه کرمان افزود: آن ها آشوب ها و فتنه ها بر پا می کنند و در سال ۱۴۰۱ در فتنه بخشی از انقلاب نماها مردود شدند و درآینده هم مردودی ها داریم، بیان کرد: کسانی در آزمون قرار می گیرند که ادعای حضور در انقلاب را دارند و این دغدغه مال امروز نیست و زمان پیامبر (ص) بود؛ اما عملیات وعده صادق نقشه دشمنان و منطقه را بهم ریخت و دشمن به شدت می ترسد و این از پیغام ها و تحلیل های فرماندهان آن ها مشخص است و گفتمان مقاومت با اخراج آمریکا به زودی از کل خاورمیانه محقق می شود.

وی تصریح کرد: مهم ترین نشانه قدرت این است که با دشمن در پشت مرزهای خودش و درخاک خودش جنگیدیم و این را گفتمان مقاومت در منطقه اجرا کرد.

در پایان از خواهران و برادران بخش عقیدتی و سیاسی در رده های مختلف قدردانی شد.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • از معلمان امین شهر، قدردانی شد
  • تقدیر از کارگران یک مجموعه تولیدی در خوشاب توسط امام جمعه شهرستان
  • تلاش برای پیوند منزل، محله، مدرسه و مسجد در سالروز شهادت رئیس مذهب تشیع
  • جنگیدن با دشمن در خاک خودش،‌ مهم ترین نشانه قدرت
  • روایتی از شهادت مرتضی مطهری، معلمی برای انقلاب اسلامی ایران
  • دیدار امام جمعه اردبیل با سه معلم پیشکسوت اردبیلی
  • حمایت امام جمعه خلیل آباد از طرح «نور»
  • دیدار فرمانده سپاه با ائمە جمعه بوکان
  • دیدار روسای اتحادیه های صنفی با امام جمعه شهرکرد
  • معلمان باید با خودسازی و تزکیه مأنوس باشند