Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری بسیج، همایش تخصصی «جنگ جهانی جمعیت» با حضور حسن عباسی، حسن رحیم‌پور ازغدی، علی‌اکبر محزون و صالح قاسمی در حوزۀ هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار گردید.

دکتر علی‌اکبر محزون، مدیر کل دفتر جمعیت و سرشماری مرکز آمار ایران، در ابتدای این برنامه گفت: «دو روز پیش سالگرد پایان جنگ جهانی اول بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جنگی که پایان یافت؛ اما با پایان‌یافتن آن همه چیز تمام نشد. بعد از جنگ جهانی دوم در دانشگاه پنسیلوانیا در آمریکا رشتۀ جمعیت‌شناسی را راه‌اندازی می‌کنند. رویکرد مدیریت جهان به‌گونه‌ای شده که با کمترین اطلاعات می‌خواهند بیشترین بهره را ببرند. هیستو مپ (histomap) شیوه‌ای جدید برای خلاصه‌کردن اطلاعات است. بعد از هیستومپ‌ها فیوچرمپ‌ها هستند که در حوزۀ آینده شناسی اهمیت دارند. در نقشه‌هایی که تهیه کرده‌اند، قدرت آیندۀ ایران و افول قدرت آمریکا را پیش‌بینی می‌کنند.»

وی سپس گفت: «در شکل‌گیری اتحادیه‌های مهمی مثل اتحادیۀ اروپا گروه 20 (G 20)، گروه 8 (G 8) و ... مؤلفۀ جمعیت بسیار حائز اهمیت است. تأثیر جمعیت در تولید ناخالص داخلی نیز اهمیت دارد. بیشترشدن تولید نسبت به مصرف یعنی مهم‌تربودن جمعیت مولد و جوان، سود جمعیتی را نشان می‌دهد. طبق آمار، قارۀ آفریقا دیرتر از همه سود جمعیتی را آغار کرد و دیرتر از همه آن را به پایان رساند.»

علی‌اکبر محزون در ادامه عنوان کرد: «به سایت National interest مراجعه کنید. در این سایت آمده که آیا آمریکا یک امپراتوری است؟ در کتابی که این مؤسسه تحت عنوان «بازگشت تعارضات جهانی» چاپ نموده، می‌گوید دو جنگ جهانی تمام شده؛ اما جنگ‌ها و تعارضات در جهان هنوز تمام نشده‌اند. هنگام جداسازی فلسطین از عثمانی، شاخص‌های جمعیتی مطرح شد. اولین بحث این بود که سهم رژیم اسرائیل در این منطقه چقدر است. یاسر عرفات می‌گفت چه نشسته‌اید که با مهاجرپذیری سهم جمعیتی خود را دارند بالا می‌برند. ما هم باید با فرزندآوری سهم خود را افزایش دهیم.»

وی خاطرنشان کرد: «یکی از دلایلی که می‌توانیم بفهمیم چرا اسرائیل 25 سال آینده را نخواهد دید، این است که نرخ باروری و فرزندآوری در فلسطین همچنان بالاتر از سرزمین‌های اشغالی است. جمعیت جوان فلسطینی‌ها نیز بیشتر از صهیونیست‌ها شده است. اگر می‌خواهیم نقشی در مدیریت تحولات جمعیتی خود داشته باشیم، باید به این مسائل جدی‌تر بنگریم. در سرشماری 95 جمعیت جوان ما نسبت به سال 85 بسیار کاهش پیدا کرده است.»

 

علی‌اکبر محزون اظهار داشت: «دربارۀ جمعیت کتاب‌های زیادی نوشته شده است؛ از جمله تحت عنوان «بمب جمعیت». «زمستان جمعیتی» نام کتابی است که اخیراً نوشته شده است. از عناوین این کتاب‌ها می‌توانیم به اهمیت موضوع و وضع نگران‌کنندۀ آن پی ببریم. از لحاظ جمعیتی رتبۀ سوم در منطقه و نهم در آسیا را داریم. در نقاط مرکزی کشور نرخ باروری‌مان به حداقل رسیده؛ اما در مناطق دیگر همچنان نرخ باروری خوبی داریم.»

 

دکتر حسن عباسی سخنران بعدی این برنامه بود. وی گفت: «یادی می‌کنم از هولوکاست و کشتار عظیم حدود 10میلیون‌نفری ایرانیان در جنگ جهانی اول. پژوهشگران ایرانی در آمریکا آمار این اتفاق را منتشر کردند و آقای طالبی نیز فیلم «یتیم‌خانۀ ایران» را برای آن ساخت. ده‌میلیون نفر نسبت به جمعیت امروز ایران می‌شود یک‌هشتم. بی بی سی ویروس آنفولانزای اسپانیایی را عامل این مرگ و میر در ایران عنوان کرد که در رسانه‌ها پاسخ خوبی به این حرف بی بی سی داده شد. در چهار سال گذشته نیز در یمن شاهد نسل‌کشی عظیمی بوده‌ایم. دیروز نمایندۀ سازمان ملل گفت عظیم‌ترین قحطی قرن در یمن در حال رخ‌دادن است. البته این‌ها هزینۀ حرّیت و زیر بار امپریالیسم نرفتن است.»

رئیس اندیشکدۀ یقین افزود: «سال گذشته ترزا مِی، نخست‌وزیر انگلیس، خانمی را به عنوان وزیر تنهایی در انگلستان منصوب کرد. کشورها همیشه یا وزرات خانواده دارند یا سازمان خانواده. اعلام شد حدود نه‌ونیم‌میلیون نفر از جمعیت حدود 70میلیونی انگلیس تنها زندگی می‌کنند. روندی که انقلاب جنسی طی کرد، به مرور به فروپاشی خانواده منجر شد. از خانوادۀ قبیله‌ای رسیدیم به خانواده‌های تک‌والدینی و در نهایت فقدان خانواده. مستند «زمین 2100» بازۀ زمانی 2009 تا 2100 را از لحاظ جمعیتی بررسی کرده است. در این مستند می‌گوید در سال 2050 تنها برای سه‌و‌نیم‌میلیارد نفر توانایی منابع مختلف زمین از لحاظ آب، انرژی، غذا و ... وجود دارد؛ اما جمعیت در آن زمان به حدود 9 الی 10 میلیارد نفر می‌رسد.»

حسن عباسی سپس گفت: «با استفاده از جنگ‌های جهانی جمعیت، شیوع‌دادن بیماری‌های مختلف، اشاعۀ روش‌های تغذیۀ غلط، عقیم‌کردن و نازاکردن دختران، نابودکردن ظرفیت باروری مردان و... در حال کاهش کمیت جمعیت جهان هستند.طبق آمار نشریات علمی آمریکایی، اسپرم و قدرت باروری‌ 40درصد از مردان آمریکایی از دست رفته است. در جنگ هیبریدی دو وجه جمعیت از لحاظ کمیت و کیفیت را در نظر می‌گیریم. مسئلۀ من بیشتر کاهش جمعیت از لحاظ کیفی است. نظریۀ جمعیتی در قرآن بر مبنای کیفیت است، نه کمیت.»

وی عنوان کرد: «جمعیت از لحاظ کیفیت عنصری از قدرت ملی است. نیروی انسانی سالمی که تحصیلات بالا دارد و سطح زندگی خوبی داشته باشد، از لحاظ تئوری‌های استراتژیک مؤلفه‌ای برای قدرت ملی است. جنگ جهانی کیفیتی برای جمعیت از لحاظ قدمت از زمان حضرت آدم قابل بررسی است. انسانی که از لحاظ فکری، اخلاقی، اعتقادی یا... فاسد است، به جز اینکه یک موجود زنده است که بر روی زمین راه می‌رود، ارزش دیگری ندارد.»

حسن عباسی اضافه کرد: «حدود 16 میلیون نفر از جمعیت زمین یهودی هستند؛ اما از لحاظ کیفیت در حدی هستند که هفت‌میلیارد جمعیت جهان را مدیریت می‌کنند. شخصیت‌های علمی، رسانه‌های جهان، قدرت اقتصاد جهان و... عمدتاً در اختیار این‌هاست. مهم‌ترین معارض خود را نیز تفکر شیعه می‌دانند. چند بار با خاخام‌ها و شخصیت‌های علمی‌شان دیدار داشتم؛ رسماً این را می‌گفتند. قوم لوط قومی فاسد بودند و حرف پیامبرشان را گوش نمی‌دادند؛ خداوند قومشان را نابود کرد. قوم ثمود جمعیت زیادی بودند؛ اما غیرکیفی. امروز می‌بینیم که 26 کشور تاکنون قانون هم‌جنس‌بازی را تصویب کرده‌اند. ممکن است بگویید تراز جمعیتی آلمان این‌قدر است؛ اما کیفیت جامعه‌شان در حال کاهش است.»

 

وی همچنین عنوان کرد: «قوم هود، قوم صالح و قوم نوح نیز همین سرنوشت را دچار شدند. در زمان قوم نوح خداوند با نازل‌کردن طوفان، بیشتر حیوانات را نجات داد تا انسان‌ها. آیا کیفیت جمعیت در این شرایط حائز ارزش است؟ خداوند در قرآن به پیامبر می‌گوید بر کسانی که هوای نفسشان را الٰه خود گرفته‌اند، وکیل نیستی و این‌ها مثل چهارپایان‌اند؛ بلکه بدتر. ممکن است متخصصان تلقی اومانیستی این تحلیل را نپذیرند و کمیت را در تئوری دموگرافی و جمعیت‌شناسی مهم بدانند.»

حسن عباسی افزود: «یکی می‌شود محسن حججی که فهمش از هستی و عالم این است که به بچه‌اش می‌نویسد کاری کن خداوند عاشقت بشود، آن وقت تو را خوب می‌خرد. این جملۀ شهید حججی ترجمان آیۀ 111 سورۀ توبه است. یک بدبختی هم می‌شود سلبریتی که هر روز باید به سر و وضع خودش برسد و در اینستاگرام خودش را به نمایش بگذارد و هر روز هزینه‌ای بر جامعه تحمیل کند. هر کسی توانی دارد و آن را می‌فروشد. یک کسی هم خودش را به خدا می‌فروشد. در سورۀ توبه می‌گوید خدا مشتری انسان است. اگر تراز یک جامعه انسانی مثل شهید حججی باشد، آن جامعه فساد نمی‌کند. اما ممکن است یک‌میلیارد آدم مصداق پست‌تر از چهارپایان باشند.»

وی سپس گفت: «منظورم از کیفیت جمعیتی کیفیتی است که خداوند دربارۀ قوم لوط، صالح، نوح و... می‌گوید. تراز این انسان امام‌حسین(ع) است که خداوند او را نفس مطمئنه خطاب می‌کند و می‌گوید به سوی رب خود بازگرد که هم من از تو راضی‌ام و هم تو از من. غنی‌سازی ایمانی مهم است و در شخصیتی همچون آیت‌الله بهجت می‌بینیم. چنین انسانی هیچ نگرانی و خطری برای جامعه ندارد و هیچ باری بر روی جامعه نیست. قوم موسی را ببینید. تا حضرت رفت کوه طور و برگردد، قومش گوساله‌پرست شدند.»

حسن عباسی در ادامه گفت: «در تئوری‌های کمیت‌محور با غربی‌ها موافقیم. مثلاً با غذای تراریخته نباید بیماری ایجاد کرد، با پورنوگرافی نباید قوۀ جنسی را بیش از حد تحریک کرد. اما انسان انقلابی و مسلمان در 40سالگی انقلاب مسئولیتی دارد و آن این است: رسالت اندیشۀ وحیانی در قرآن. اگر به کیفیت جمعیت توجه کنیم، خروجی عظیمی را شاهد خواهیم بود. 200 الی 300 سال پیش تئوری مالتوس را شاهد بودیم. این تئوری می‌گوید جمعیت افزایش می‌یابد؛ اما وسعت جغرافیایی خیر. امروز 300میلیون نفر آنگلوساکسون بیرون از کشور انگلستان زندگی می‌کنند.»

وی افزود: «دوهزارودویست نفر شهدای مدافع حرم جمعیت کیفی حال حاضر کرۀ زمین‌اند که در هیچ دوره‌ای از پیامبران و امامان وجود نداشته‌اند. در زمان دفاع مقدس، ناو پیکان ستون فقرات نیروی دریایی صدام را شکست. انسان است که آن پدیدۀ تکنولوژیک را مدیریت می‌کند. پدیدۀ تکنولوژیک را دشمن و انسان کافر نیز دارد.»

حسن عباسی خاطرنشان کرد: «در تفسیر تسنیم علامه جوادی آملی و سایر تفاسیر، ماجرای قوم‌های مختلف قرآن را بخوانید. در مجموعۀ روایات نیز به این موضوع پرداخته شده است. مستند «4 سوار سرنوشت» را که چند سال پیش ساخته شد نیز ببینید. در آنجا تمدن‌ها را مطالعه می‌کند و می‌گوید که تمدن‌ها چگونه نابود می‌شوند. یکی از این مؤلفه‌ها را مربوط به جمعیت می‌داند. مثلاً تمدن امپراتوری روم به خاطر فساد گسترده نابود شد. تمدن امروز بشری نیز به این سونوشت دچار خواهد شد. از سال 1379 تعداد دانشجویان دخترمان متأسفانه بیشتر از پسران شده است. یک عامل اصلی مشکلات جمعیتی و به‌هم‌خوردن توازن برای ازدواج، برهم‌خوردن این نسبت است.»

وی همچنین عنوان کرد: «برای ازدواج دختران 13ساله ابراز نگرانی می‌کنند؛ اما برای فساد و مشکلات روحی‌روانی دختران در این سن نگرانی ندارند. داشتن یک فرزند در آینده مشکلات و بحران‌های زیادی ایجاد خواهد کرد. جنگ جهانی جمعیت هیبریدی است؛ یعنی ترکیبی است. در این زمینه هم باید کمیت و هم کیفیت جمعیتمان را بالا ببریم. در بخش کیفیت پژوهش‌های کمی داریم و نیاز به کار و تئوری‌پردازی بر مبنای قرآن وجود دارد. ما همچنین برای کیفی‌سازی تمدن‌های دیگر نیز باید تلاش کنیم؛ در غیر این صورت در آخرت باید پاسخگو باشیم. ای کاش سفرای کشورهایی را که هم‌جنس‌بازی را قانونی کرده‌اند فرابخوانیم و بگوییم که به چه حقی این کار را انجام می‌دهید.»

حسن عباسی در انتها گفت: «طبق قرآن هلاکت نسل از هلاکت حرث ناشی می‌شود. اگر زنان یک جامعه فاسد باشند، نمی‌توانند مادر باشند. آن جملۀ معروف را که رحم‌های زنان را بمب اتم می‌خواند حتماً شنیده‌اید و نشان می‌دهد که دشمنان برای ما چه راهبردهایی دارند. با زنای ذهنی شیطان در حرث و نسل دخالت می‌کند. اگر ابلیس در اولاد کسی شریک شد، آیا آن انسان کیفی خواهد بود؟ پروفسور کاهر در کتاب «سکس فانتزی» با نمونه‌گیری از 22هزار نفر به این موضوع پرداخته است. برای حل این مشکل به سه راهکار رسیده: ندیدن صحنه‌های جنسی، تبرج‌نکردن برای جنس مخالف و پوشاندن زیبایی‌های بدن. تمام این راهکارها را در قرآن می‌بینیم.»

در ادامۀ برنامه، مراسم تقدیر از فعالان و خبرنگاران حوزۀ جمعیت برگزار شد.

زینب چخماقی؛ خبرنگار صداوسیما در حوزه جمعیت، محمدهادی سلیمی‌زاده؛ سازندۀ مستند راه بی‌بازگشت، حجت‌الاسلام محمدحسین ندیمی؛ مدیر مؤسسۀ اندیشۀ مستور، زهرا چیذری؛ خبرنگار روزنامۀ جوان و پدر شهیدان میرمحکم و خانی از افرادی بودند که تقدیر شدند.

در ادامه نیز از مجموعۀ هفت‌جلدی کتاب‌های جنگ جهانی جمعیت رونمایی شد.

صالح قاسمی، پژوهشگر و نویسندۀ مجموعۀ جنگ جهانی جمعیت در ادامۀ برنامه عنوان کرد: «از انتشارات خیزش نو و آقای نیلی، مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی تشکر می‌کنم. در کنار این مجموعه دو سه پروژۀ دیگر نیز در دست انجام داریم. مطالعه‌ای بر روی جمعیت اسرائیل و تحولات جمعیتی یهودیان و مسلمانان انجام شده که بر اساس این مطالعه 20 سال آینده نقطۀ مرگ جمعیت رژیم منحوس اسرائیل است. همچنین نیجریه سومین کشور پرجمعیت جهان و ابرقدرت سیاه خواهد بود. متأسفانه غفلت نخبگان و مسئولان در این حوزه مشهود است.»

وی سپس گفت: «ایران پایین‌ترین نرخ باروری را در میان کشورهای اسلامی دارد. از سال 1394 تعداد تولدها در کشور شروع به کاهش کرده و هر سال نیز این آمار رو به کاهش است. ادامۀ این روند یعنی بحران. هفت سال است که کارشناسان جمعیت و رهبری به این مسئله اخطار داده‌اند. چهار سال است که سیاست‌های کلی جمعیت را رهبر معظم انقلاب ابلاغ کرده‌اند. چرا در این چهار سال اتفاقی در کشور نیفتاده است؟ چرا پس از چهار سال رسانۀ ما رفتارهای ضدجمعیتی دارد؟»

صالح قاسمی افزود: «جناب آقای رئیس‌جمهور! شما مخاطب این نامه هستید. آیا کوچک‌ترین اقدامی انجام داده‌اید؟ قوای مختلف حاضر به گزارش‌دادن در این زمینه نیستند. طرح تعالی خانواده بیش از پنج سال است در مجلس از این کمیسیون به آن کمیسیون دست به دست می‌شود. چرا طرح مهم و استراتژیکی همچون این طرح پنج سال معطل می‌شود، اما اتفاق مهمی در 20 دقیقه تصویب می‌شود؟چرا حوزۀ علمیه برای نظریه‌پردازی و تولید محتوا در این عرصه به درستی ورود نکرده است؟ امیدی به این نهادها نیست؛ بلکه امیدمان باید به جمع‌های نخبگانی باشد.»

وی در انتها عنوان کرد: «باید به فکر آیندۀ فرزندانمان باشیم. نویسندگان، هنرمندان، خبرنگاران و... می‌توانند در این زمینه فعالیت کنند. بازۀ باروری ایمن 17 تا 44 سال است؛ اما چرا در کشور ما بازۀ باروری ایمن 25 تا 35 سال گفته می‌شود؟ بر اساس کدام مستند پزشکی؟ امیدوارم نشاط و شادابی و پویایی با حداقل سه تا چهار فرزند به خانوادۀ ایرانی بازگردد و از معضلاتی همچون انقلاب جنسی و انقلاب خانوادگی پیشگیری کنیم.»

در انتهای مراسم حسن رحیم‌پور ازغدی به سخنرانی پرداخت. وی گفت: «باید تشکر کرد از برگزارکنندگان این برنامه که خلأ مسئولیت‌پذیری نهادهای مختلف را با چنین کارهایی به دوش می‌کشند. دو مشکل اساسی دربارۀ این قبیل مسائل داریم. یکی اینکه در بسیاری از مسائل حساس کشور اعمال حاکمیت نمی‌شود. پاسخگویی هم وجود ندارد؛ گویی در دوران ماقبل حاکمیت داریم به سر می‌بریم. نکتۀ دوم خلأ بزرگ حوزه و دانشگاه در مسائل کشور است.»

وی سپس گفت: «بر سر حکومت خیلی بحث می‌کنیم؛ اما اعمال حاکمیت نمی‌شود. یعنی سیاست‌های زیادی از طرف رهبری نوشته و ابلاغ می‌شود؛ اما روی زمین گویی هر اتفاقی افتاد مهم نیست. این مشکل بزرگ جمهوری اسلامی است. دو روز گذشته دیدم در ایتالیا اعلام شد که اگر کسی بچۀ سوم بیاورد، به او بهترین زمین‌ها را می‌دهیم. یا در لهستان شعارشان این است که مثل خرگوش بچه بیاوریم. در کشورهایی مثل دانمارک، بلژیک و... و نیز این‌گونه تلاش‌ها را می‌بینیم.»

رحیم‌پور ازغدی اضافه کرد: «کاری که ما در طول حدود 20 سال دربارۀ کاهش جمعیتمان انجام دادیم، اروپا در 200 سال انجام داد. در غرب 140 سال طول کشید تا آمار طلاق به این حد رسید. صدا و سیما، حوزۀ علمیه و... در این مسائل دچار مشکل‌اند. در دروس خارج فقه به مسائل اساسی پرداخته نمی‌شود. در نتیجه از غرب برای ما سیاست جمعیتی می‌نویسند. 300 هزار شهید می‌دهیم و انقلاب می‌کنیم، بعد به غرب می‌گوییم حالا کارهایی را که می‌خواستید برای ما انجام دهید خودمان انجام می‌دهیم.»

وی خاطرنشان کرد: با تعابیری همچون سیاست‌های علمی و سیاست‌های جهانی مشروعیت‌سازی می‌کنیم و خیلی از حرام‌ها را حلال می‌کنیم. در این زمینه دانشگاه‌ها از حوزه‌ها مسئول‌ترند. با این همه دانشکده و دروس تخصصی به هیچ کدام از معضلات جامعه نمی‌پردازند. این همه دکتر و این همه حجت‌الاسلام و آیت‌الله داریم. با این‌ها چه باید بکنیم که بلد نیستند مشکلات را حل کنند؟»

رحیم‌پور ازغدی همچنین اظهار داشت: «سر قضایای ارز و سکه و ... دیدید چه شد. خب اگر ما یک تحصیل‌کرده هم نداشتیم، آیا به همین شکل هرج و مرج نداشتیم؟ تازه شاید وضعمان بهتر می‌بود. بعد از 40 سال از انقلاب می‌شنویم که 70درصد قاچاق از کانال‌های رسمی کشور است. خیلی از ساختارهای حکومتی قبل از انقلاب را اصلاح نکرده‌ایم و داریم همان مسیر را می‌رویم. غربی‌ها دارند با استفاده از انرژی ما علیه خود ما عمل می‌کنند. از بودجۀ ما، معلمان ما، رسانه‌های ما و... علیه خود ما استفاده می‌کنند. آن هم بعد از انقلاب!»

وی افزود: «به‌جای متن اسلامی فقط ترجمه می‌کنیم و می‌گویند هر جا خلاف اسلام است، بنویسید حق تحفظ داریم. هنوز آیات مربوط به جمعیت را به درستی بررسی نکرده‌ایم و یک مقالۀ درست فقهی تولید نکرده‌ایم. باید گفت در برخی بخش‌ها اصلاً حکومت نداریم؛ بلکه مجسمه‌ای از حکومت داریم.»

رحیم‌پور ازغدی سپس گفت: «یکی از مسائل ما جمعیت است. رهبری می‌گویند زمانی کارشناسان به ما گفتند که جمعیتمان در حال افزایش است و دچار مشکل خواهیم شد و دیدم اسلام هم اجازۀ کنترل جمعیت می‌دهد. اما نفهمیدیم تا کی باید به این روند ادامه دهیم. بزرگ‌ترین مشکل جمهوری اسلامی مسئلۀ کارآمدی است. با این روندی که در پیش گرفته‌ایم، به انقلاب خیانت کرده‌ایم. با پول بیت‌المال سیاست جمعیتی ابلاغ می‌کنیم؛ سیاستی که پشت آن یونسکو و... است. در آینده مهدکودک‌هایمان تبدیل به خانۀ سالمندان می‌شود. ای کاش این سیاست‌ها را حداقل بررسی علمی کنیم.»

وی در ادامه اظهار داشت: «عیناً کنوانسیون حقوق کودک را از غرب می‌گیریم و ترجمه می‌کنیم؛ حال آنکه آن‌ها اصلاً خانواده ندارند و بین 30 تا 70 درصدشان تا آخر عمر نمی‌دانند پدرشان چه کسی است. قوانین آن‌ها به درد ما نمی‌خورد و نمی‌تواند مشکلات ما را حل کند. در غرب زمانی می‌گفتند بچه نیاورید. اگر هم آوردید، بدهید به دست دولت؛ اما امروز می‌گویند مثل خرگوش بچه بیاورید. نگاه غیردینی به فرزند این است که ببینیم از چه کاری خوشمان می‌آید، همان کار را بکنیم. اما در نگاه دینی مسئله خیلی متفاوت است.»

رحیم‌پور ازغدی همچنین عنوان کرد: «درست است که از نظر اسلام مسئلۀ فرزندآوری کاملاً شخصی است؛ اما این‌گونه هم نیست که به سایر مسائل در این زمینه اهمیت ندهیم. با کارهایی از این قبیل که طرح موضوع کنیم و یادآوری کنیم. به تعبیری اگر هژمونی رسانه‌ای راه بیندازیم، می‌توانیم تأثیرگذار باشیم. باید این دو مسئله را پیگیری کنیم که چرا در برخی مسائل مهم حکومت اعمال حاکمیت نمی‌شود و کسی پاسخگو نیست. دوم اینکه حوزه و دانشگاه ما از مسائل جامعه عقب افتاده‌اند. جامعه رفت؛ اما شما صدها کیلومتر عقب هستید.»

وی اضافه کرد: «دشمنان ما برای تمام عرصه‌ها در حال طرح‌دادن هستند و توجیه شبه‌علمی نیز برای آن می‌دهند. دانشگاه‌های ما باید اعتراف کنند که عقب مانده‌اند و اصلاً در مشکلات اجتماعی پاسخگو نیستند. همین ابلاغ اخیر رهبری که دربارۀ پیشرفت در 50 سال آینده دادند، ادامۀ همان سند چشم‌انداز 20 ساله بود. نهادهای ما باید نسبت خودشان را با این اسناد تعریف کنند که در بازه‌های زمانی مختلف کجا خواهند بود. در غیر این صورت این اسناد می‌شود انشاء. حوزه و دانشگاه و خروجی‌های آنان و همچنین حاکمیت باید این‌ها را تحقق ببخشند. حلقۀ وصل حرف‌های خوب با واقعیت‌های مشکل‌دار کجاست؟»

رحیم‌پور ازغدی ادامه داد: «. نظریات فقهی باید مرتب تولید شود؛ و الا گفتن اینکه چه کاری حرام است و چه کاری حلال، کار آسانی است. این را که نظام مالی ما ربوی هست همه می‌دانیم؛ اما این نظام ربوی را چه باید بکنیم؟ مسائل جمعیتی‌مان را در چند دهۀ اخیر اصلاً رصد نکرده‌ایم. یک دفعه مواجه شده‌ایم با این موضوع که حالا دچار مشکل هستیم و نمی‌دانیم چه باید بکنیم. دولت لهستان علی‌رغم مشکلات اقتصادی زیاد، کمپین تولید مثل مانند خرگوش راه انداخته و تلاش‌های بسیاری در این زمینه دارد انجام می‌دهد. در برخی از این کشورها می‌گویند بچه بیاورید، فقط یک ماه نگهداری کنید، بعد به ما تحویل بدهید. اما نسل‌هایی بار آورده‌اند که فقط به راحتی شخصی فکر می‌کنند و بچه را نیز همانند همسر تحمل نمی‌کنند.»

وی افزود: «ایتالیا اعلام کرده اگر بچۀ سوم بیاورید، یک زمین مرغوب کشاورزی به شما می‌دهیم. می‌گویند با این سیاست هم مشکل جمعیتمان حل می‌شود هم مشکل کشاورزی‌مان. برخی کشورها نیز وزارت خانواده راه انداخته‌اند. انگلستان وزارت تنهایی و جامعۀ مدنی راه انداخته است. نسبت تنهایی با جامعۀ مدنی قابل توجه است. می‌گویند ضرر اقتصادی زیادی به خاطر خانواده تشکیل ندادن و بچه نیاوردن متوجه ما می‌شود. به جنبه‌های مادی قضیه توجه دارند و نه معنوی. جالب است در دانمارک بیشترین اسم برای بچه‌ها محمد است.»

رحیم‌پور ازغدی در ادامه گفت: «خانواده یعنی توزیع عشق، محبت و مسئولیت. انسان این دلخوشی را دارد که در خانه چند نفر هستند که به ما فکر می‌کنند. آموزش های پورنو یک روزی به تجارت و پول درآوردن مربوط بود اما امروز می‌گویند این فیلم‌ها را باید توزیع کنیم تا مردم یاد بگیرند و بچه بیاورند. قرآن از فرزند به عنوان موهبت یاد می‌کند. چرا بدن مادر حریم دارد و محترم است؟ چون بدن مادر مجرای خلقت و مظهر نام خالقیت خداست. رحیم، رحمت، رحمان، صله رحم و ... مفاهیمی هم‌ریشه هستند که همگی از طرف زن محقق می‌شود. چون زن است که مادر می‌شود.»

وی همچنین عنوان کرد: «در روایات داریم که زنی که موقع تولد فرزند از دنیا برود شهید مرده است. وقتی که صرف بچه می‌کنید لحظه لحظه آن پاداش روزه و نماز شب دارد. روایت داریم که بسیاری از گناهان با زحمت بچه داری و عرق‌هایی که برای این زحمت ریخته می‌شود بخشیده می‌شود. برخی گناهان با استغفار بخشیده نمی‌شود. روایت داریم هر کس شب خسته بخوابد گناهان آن روزش بخشیده شده است. ده‌ها درس خارج فقه و خارج کلام برای این روایات باید بگذاریم در حالی که برخی از این روایات را حتی نشنیده‌ایم.»

رحیم پور ازغدی سپس گفت: «هر انسان به تنهایی هدف خلقت است.اگر یک بچه بیاوریم و خوب تربیت کنیم گویی همه بشریت را تربیت کرده ایم. همین بچه آوردن باعث افزایش رزق و روزی می‌شود. این که بگوییم خودمان را نمی‌توانیم جمع کنیم پس بچه نمی‌آوریم غلط است. قرآن می‌گوید خود تو را خداوند دارد جمع می‌کند. نباید تصور کنیم که خداوند یک انسان را خلق می‌کند؛ اما روزی نمی‌دهد. یعنی خدایی داریم که خالق است؛ اما رازق نیست. درست است که باید کار کنیم برای کسب روزی، در این شکی نیست؛ اما به مسئلۀ تولید انسان نباید مثل تولید کالا نگاه کرد.»

وی خاطرنشان کرد: «کسی که تولید فرزند نمی‌کند بخشی از استعدادهایش ناشکوفا می‌ماند. این مسأله به لحاظ روانشناختی مهم و قابل مطالعه است. روزی پیامبر می‌گوید از گریه بچه‌ها دارم از پا در می‌آیم و جبرئیل به او می‌گوید گریه بچه را لا اله الا الله بشنو. اگر 7 سال گریه های بچه ات را تحمل کردی این گریه‌ها استغفار گناه پدر و مادر محسوب می‌شوند. بعد که به بلوغ رسید هر عمل صالحش تا آخر عمر به نام پدر و مادر نوشته می‌شود؛ اما بدی‌هایش به نام پدر و مادر نوشته نمی‌شود. این یعنی نگاه توحیدی به کودک و سختی‌های بچه داری. گریۀ بچه ذکر تکوینی است. این نوع نگاه اساساً رفتار ما را تغییر می‌دهد. با این نگاه پدر و مادر شدن و تحمل بچه آسان است یا سخت؟»

رحیم‌پور ازغدی افزود: طبق روایات هر فرزند یک گلی است که هدیه خداوند به تو است و حالا تو باید از این گل مراقبت کنی. زن وَلود - یعنی فرزندآور - در اسلام یک ارزش است. در روایت به مردها می‌گوید با زنان ولود و ودود (فرزند آور و اهل عشق) ازدواج کنید. یا روایتی دیگر که می‌گوید زن از ابتدای آبستن شدن و تا آخر بچه داری هر لحظه شهید محسوب می‌شود. پیامبر همیشه قبل از کودکان به آن‌ها سلام می‌کرد. برخی اوقات اهل بیت در مقابل پای کودکان بلند می‌شدند. تربیت فرزند یعنی مهندسی انسان. اگر انسان درست تربیت شد خانواده معنادار می‌شود و اگر خانواده معنادار شد جامعه معنادار می‌شود.»

وی سپس گفت: «مکرر توصیه شده که بچه‌ها را ببوسید و به آغوش بکشید تا مزه محبت و عشق شما را بچشند. روایت داریم از امام صادق (ع) که اگر می‌خواهید خداوند در قیامت به شما رحم کند عاشق بچه هایتان باشید. در روایتی دیگر داریم که خداوند بسیار خشمگین می‌شود زمانی که مرد با زنش یا کودکش با خشونت برخورد. این‌ها یعنی دفاع از حقوق خانواده، زن و کودک. در کوه طور حضرت موسی (ع) از خداوند می‌پرسد که چه کنم در محضر تو بالاترین مقام را داشته باشم؟ خداوند فرمود دوست داشتن و مراقبت از حقوق کودکان، به ویژه کودکی که سرپرست ندارد.»

 

 

رحیم‌پور ازغدی در ادامه اظهار داشت: «کودک انسانی بی‌دفاع است. در روایت داریم که اگر می‌خواهید گناهانتان بخشیده شود، کودکانتان را زیاد ببوسید. به ازای هر بوسه یک مقام در بهشت بالاتر می‌روید. 500 سال ارتقای مقام با یک بوسه در روایت گفته شده است. پیامبر اکرم (ص) می‌فرماید با هر بوسه از فرزندانتان به خدا نزدیک‌تر می‌شوید، بالا می‌روید، عواطف و احساسات‌تان انسانی‌تر و لطیف‌تر می‌شود. طبق آخرین نظریات جمعیت است که تمدن، ثروت و قدرت می‌آورد. حتی بخواهیم علمی به قضیه نگاه کنیم و نه اخلاقی در انواع نظریاتی که جایزه های نوبل و ... در توسعه و اقتصاد برده‌اند می‌بینیم که جمعیت زیاد هیچ گاه باعث فقر نشده بلکه مشکل از جای دیگر است مثل اسراف و ... .»

وی افزود: «بین دو کشور پرجمعیت جهان یعنی چین و هند تفاوت چیست؟ چین اقتصاد اول جهان شده است در حالی که سرریز جمعیت شان بسیار بیشتر از ماست. اما مردم هند گرسنه‌اند. مشکل در مدیریت است و نه جمعیت. در یکی از کتاب‌هایی که امروز رونمایی شد (یک نان آور بیشتر) یک آماری مربوط به ایران دیدم که آمار اسراف در ایران را نوشته بود. آن را حتماً ببینید. می‌گوید میانگین آب مصرفی سرانه دنیا در ایران که کشوری نیمه خشک است دو برابر متوسط جهان است. نزدیک به یک سوم آب ایران هدر می‌رود که حدود سه برابر میانگین جهان است. استفاده نادرست از آب آشامیدنی در ایران 80 درصد بیش از جهان است.»

رحیم‌پور ازغدی سپس عنوان کرد: «سرانۀ ایران در تولید زباله و پسماند دو برابر جهان است. تولید زباله یعنی استفاه نادرست از منابع طبیعی. حالا می‌فهمیم که مشکل اقتصاد ما جمعیت ما نیست بلکه مصرف مان است. در قرآن پیرامون اسراف و تبذیر گفته شده که این گونه افراد برادران شیطان اند. مصرف برنج در ایران بیش از دو برابر میانگین سرانه مصرف برنج در دنیاست. ایران در دور ریختن غذا نیز آمار تکان دهنده ای دارد.»

وی اضافه کرد: «مصرف نان نیز در ایران بیشترین در جهان است. در عین حال ما کم‌کارترین ملت‌های جهان هستیم. مشکل ما اینجاست. کشورهایی داریم که چند برابر ما جمعیت دارند اما چون زیاد کار می‌کنند حتی صادر کننده نیز هستند. مصرف و دور ریختن آرد، روغن، گوشت و ... نیز در ایران بسیار بالاست. در مصرف برخی مواد در دنیا رکورد دار هستیم. مثلاً در مصرف انرژی و برق در دنیا اول هستیم. کسانی که به ایران سفر می‌کنند از مصرف ما تعجب می‌کنند. اگر این گونه پیش برویم نه تنها نمی‌توانیم تمدن سازی کنیم بلکه در اقتصاد شکست می‌خوریم. کدام کشور ثروتمند و مقتدر را می‌شناسید که جمعیت کمی داشته باشد؟»

رحیم‌پور ازغدی ادامه داد: «امام صادق (ع) می‌فرمایند ساختار خلقت انسان حساب شده است و برای لحظه لحظه اتفاقات بدن ما تدبیر شده است. مثل میل جنسی و ... . امام سجاد (ع) می‌فرمایند برای بچه دار شدن این گونه دعا کنید: خدایا بر من منت بگذار تا پدر یا مادر شوم. بچه‌ام سالم باشد و عمر مفیدش زیاد باشد و به من کمک کن تا بتوانم این بچه‌ها را در اخلاق و دین شان صالح تربیت کنم و کمک من در دنیا و آخرت باشند. در قرآن می‌گوید زن و فرزند ما قره عین و نور چشممان باشنددر روایت داریم که یکی از دلایل حرام شدن زنا و فساد این است که خانواده از بین می‌رود، تربیت فرزندی در کار نخواهد بود و خشونت و قتل بیشتر می‌شود.»

وی در انتها اظهار داشت: «اولاد و اموال نعمت الهی محسوب می‌شوند. در جایی از قرآن نیز می‌گوید همین اولاد و اموال می‌توانند مایه عذاب باشند. ثروت نیز برای برخی نعمت و برای برخی نقمت است. این سوی قضیه هم است. اما اصل بر این است که هر چه عبد صالح بیشتر به وجود بیاید بهتر است. هر انسانی مصداق عبد صالح نیست.»

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۵۱۸۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۹۰۰ قطعه زمین در راستای طرح جوانی جمعیت در امیرکبیر واگذار شد

به گزارش خبرنگار مهر، سعید میرزایی پیش از ظهر سه شنبه در آئین قرعه کشی واگذاری زمین به متقاضیان شهر جدید امیرکبیر در قالب طرح جوانی جمعیت، اظهارکرد: تأیید نهایی برای حدود ۶۰۰ نفر از متقاضیان در شهر جدید مهاجران انجام شده است اما در شهر مهاجران در حال حاضر، زمین ویلایی وجود ندارد از این رو متقاضیان می‌توانند در سامانه تقاضای انتقال به شهر جدید امیرکبیر را ارائه کنند.

میرزایی با بیان اینکه در آئین ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س )۹۷ قطعه زمین در محله ۲ شهر جدید امیرکبیر واگذار شد، گفت: ۱۶۶ قطعه زمین در محله ۳ و ۴ شهر جدید امیرکبیر تأمین شد که هم اکنون با ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال انجام است.

وی ادامه داد: محله پنج به عنوان بهترین محله شهر جدید امیرکبیر است که به بحث جوانی جمعیت اختصاص داده شد و با توجه به اینکه برخی از خانواده‌ها توان پرداخت مبلغ مازاد بر ۲۰۰ متر را نداشتند این طرح مجدد مورد بازنگری قرار گرفت و از ۹۰۰ قطعه در محله پنج شهر جدید امیرکبیر ۳۰۷ قطعه به ۲۰۰ متری، ۳۰۰ قطعه به ۴۰۰ متری و مابقی به ۳۰۰ متر تبدیل شده است.

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید امیرکبیر و مهاجران گفت: آئین قرعه کشی امروز، مصوبه قرارگاه نهضت ملی مسکن استان است که بر اساس آن مصوب شد ۱۰ نفر از متقاضیان جوان و ۱۰ نفر از متقاضیان مسن به عنوان نماینده ۹۰۰ متقاضی در این مراسم حضور داشته باشند و باید اذعان داشت که برای محله پنج باید قرعه کشی انجام شود چرا که تاکنون ۴۰ نفر متقاضی دریافت زمین ۴۰۰ متری هستند.

میرزایی بیان کرد: در محله‌های ۹، ۱۰، ۱۵ و ۱۶ شهر جدید امیرکبیر هشت هزار قطعه زمین برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن پیش بینی شده در صورتیکه طرح از سوی مشاور تأیید شود کل اراضی شهر امیرکبیر را به تبدیل به زمینهای ۲۰۰ متری خواهیم کرد.

آسیب شناسی در حوزه جمعیت در استان مرکزی آغاز شده است

مدیرکل دفتر زنان و خانواده استانداری مرکزی هم در این نشست گفت: استان مرکزی جزو چهار استان برتر اقتصادی کشور است و ظرفیت جمعیت پذیری در استان را از هر لحاظ دارد و باید برای جوان سازی این شهر اقدامات جدی صورت گیرد.

پروین مفتح زاده افزود: از حیث جوانی جمعیت، مرکزی جزو استان‌های سالمند کشور است و در حوزه موالید در سه دهه اخیر نیز دچار آسیب شده است.

مدیرکل دفتر زنان و خانواده استانداری مرکزی با بیان اینکه مردم و دولت باید به یکدیگر اعتماد داشته باشند تا زمینه رشد فراهم شود، گفت: حمایت‌های دولت بیشتر جنبه تشویقی دارد و در ۲ سال گذشته قانون جوانی جمعیت در مجلس مصوب و ابلاغ شد و از این قانون رهبر انقلاب اسلامی به عنوان قانون خوب یاد کردند.

وی گفت: واگذاری جمعیت یکی از حمایت‌های دولتی در راستای اجرای طرح قانون جوانی جمعیت است که در استان مرکزی سقف واگذاری زمین با متراژ ۲۰۰ متر پیش بینی شده است.

مفتح زاده با بیان اینکه باید هوشیار باشیم که در استان مرکزی با چاله جمعیتی مواجه نشویم، گفت: با توجه به اینکه خانواده‌ها برای جوانی جمعیت استان نیازمند حمایت هستند اما در گام نخست می‌طلبد خانواده‌ها با چالش‌ها و آسیب‌های جامعه سالمند آشنا شوند.

وی تاکید کرد: اجرای طرح آسیب شناسی حوزه سالمندان در استان مرکزی آغاز شده که یکی از آسیب‌ها توسعه فازهای خانه سالمند در استان مرکزی است که جای خوشحال ندارد چراکه سبب کوچ خانواده‌ها خواهد شد.

کد خبر 6079887

دیگر خبرها

  • تحویل ۹۰۰ قطعه زمین طرح جوانی جمعیت در شهر امیرکبیر
  • تقدیم زمین به متقاضیان طرح جوانی جمعیت
  • ۹۰۰ قطعه زمین در راستای طرح جوانی جمعیت در امیرکبیر واگذار شد
  • تقدیم زمین مسکونی به متقاضیان طرح جوانی جمعیت
  • شهدا موجب عزت و افتخار ملت و کشور هستند
  • قدردانی پدر شهید مدافع حرم مقداد مهقانی از پاسداران برای عملیات غرور آفرین وعده صادق
  • کمبود مربی و زمین نقطه ضعف بزرگ رشته نوپا است/ در آسیا می‌درخشیم
  • آرامش به اردوی رمی‌ها برگشت؛ ایوان اندیکا دچار حمله قلبی نشده است
  • ثبت‌نام ۴۷ هزار خوزستانی در طرح جوانی جمعیت
  • ثبت‌نام بیش از ۴۷ هزار خوزستانی در طرح جوانی جمعیت