Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-04-19@05:28:45 GMT

سناتوری که صدای کودکان یمنی است

تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۵۲۳۹۲

سناتوری که صدای کودکان یمنی است

عصر ایران؛ حسین هوشمند- حمله نظامی عربستان در حالی موجب نابودی کشور یمن شده است که آمریکا از عربستان حمایت می کند. از آغاز جنگ تاکنون، آمریکا علاوه بر حمایت های سیاسی ای که از عربستان داشته در میدان جنگ هم حمایت های اطلاعاتی، نظامی و لجستیکی داشته است. این حمایت ها شامل کمک به هدف گیری هوایی، در اختیار گذاشتن اطلاعات و سوخت رسانی هوایی به هواپیماها می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علاوه بر این تجهیزات و تسلیحات گسترده و متنوعی هم در اختیار ارتش عربستان گذاشته شده است.

ترامپ در جریان سفر به عربستان در ژوئن 2017، قرارداد تسلیحاتی به ارزش 110 میلیارد دلار با این کشور امضا کرد. این بزرگترین قرارداد فروش تسلیحات در تاریخ آمریکا محسوب می شود. این قرارداد در ظرف 10 سال می تواند به 350 میلیارد دلار هم افزایش پیدا کند.

از سال گذشته گزارش های انتقادی بسیاری در آمریکا راجع به حمایت های این کشور از عربستان در جنگ یمن منتشر می شود. در این گزارش ها به جنایات عربستان در یمن اشاره می شود و این که چرا آمریکا شریک عربستان در جنگ یمن است.

همچینن صداهای مخالفی در میان سیاستمداران هم شنیده می شود. این افراد که عمدتاً دموکرات هستند مخالف حمایت آمریکا از عربستان و فروش سلاح به این کشور هستند.

پس از حمله جنجالی عربستان به اتوبوس مدرسه کودکان یمنی موج گسترده ای علیه عربستان در آمریکا به راه افتاد. در ماه آگوست عربستان با حمله به اتوبوس مدرسه 44 کودک یمنی را کشت. پس از آن که سی ان ان عکس و فیلم کودکان کشته شده را نشان داد، مخالفت های زیادی با عربستان و فروش سلاح به این کشور از سوی مردم و تعدادی از سیاستمداران دموکرات صورت گرفت.

براساس اسناد و مدارک، سعودی ها این حمله را با استفاده از بمب های لیزری و هدایت شونده MK 82 انجام دادند. پس از آن که در سال 2016 سعودی ها با استفاده از این بمب 155 نفر را در یک مراسم ختم کشتند، دولت اوباما فروش این بمب ها را به عربستان ممنوع کرد. اما دولت ترامپ این ممنوعیت را لغو کرد.

به همین دلیل دموکرات ها به شدت از سیاست حمایت حداکثری ترامپ از عربستان انتقاد می کنند. سناتور کریس مورفی (دموکرات از کنتیکت) پس از این حمله، لایحه ای را به منظور ممنوعیت فروش تسلیحات به عربستان آماده کرد، اما سناتور میچ مک کانل (جمهوری خواه از کنتاکی) رهبر اکثریت سنا حتی اجازه مطرح شدن این لایحه در صحن سنا و رای گیری درباره آن را نداد.

علاوه بر سناتور برنی سندرز (مستقل از ورمانت) سناتور مورفی تبدیل به صدای مخالفان جنگ یمن در مجلس سنا شده است.

سناتور مورفی در سخنرانی هایی که در صحن سنا داشته است بارها عکس کودکان یمنی که دچار سو تغذیه شده اند را نشان داده است. شنیده شدن صدای مظلومیت کودکان یمنی آن هم در صحن مجلس سنای آمریکا در حالی که شبکه های تلویزیونی آن را به صورت مستقیم پخش می کنند، کار کوچکی نیست.

مورفی در سخنرانی هایش به مشکلات کودکان یمنی و وضعیت اسف بار اوضاع انسانی در این کشور اشاره کرد.

سناتور مورفی چندین توییت در انتقاد از عربستان و حمایت آمریکا از این کشور در جنگ یمن منتشر کرده است. مورفی در 9 آگوست نوشت: «بمب های آمریکا. هدف گیری آمریکا. حمایت هوایی آمریکا. و ما یک اتوبوس مدرسه را بمباران کردیم. کمپین بمباران سعودی/امارات/آمریکا جسورتر شده و غیرنظامیان بیشتری را می کشد. همین حالا باید به این کمپین پایان داد.»

مورفی در 11 ژوئن هم نوشته است: «جنگ یمن به طور پیچیده ای غیرقابل کنترل شده است. امروز ائتلاف سعودی/امارات/آمریکا تیم مقابله با وبای پزشکان بدون مرز را بمباران کرد. بار دیگر تکرار می کنم، ایالات متحده به بمباران تیم مقابله با وبای پزشکان بدون مرز کمک کرده است.»

وی در آگوست 2018 هم نوشته بود: «هفته گذشته ائتلاف سعودی یک اتوبوس مدرسه را در یمن بمباران کرد، 44 کودک بی گناه کشته شدند. و آنها این کار را با بمب ها، حمایت اطلاعاتی و سوخت رسانی هوایی آمریکا انجام دادند.»

کریس مورفی کیست؟

سناتور مورفی 45 ساله در وایت پلینز، نیویورک به دنیا آمده است. والدین وی اصالتی ایرلندی و لهستانی دارند. پدرش وکیل و مادرش معلم بوده است. مورفی مدرک دکترای حقوق از دانشگاه کنتیکت دارد.

مورفی در سال 1999 (26 سالگی) وارد مجلس نمایندگان ایالتی شد و در سال 2003 هم وارد سنای ایالتی شد. مورفی در انتخابات سال 2006 مجلس نمایندگان توانست رقیب جمهوری خواهش، نماینده نانسی جانسون که 24 سال نماینده بود را با کسب 56 درصد آرا شکست دهد. مورفی سال 2007 (در سن 35 سالگی) وارد مجلس نمایندگان ایالت متحده شد.

پس از آن که سناتور سابق جو لیبرمن (مستقل از کنتیکت) بعد از 24 سال به خاطر محبوبیت پایین اعلام کرد که مجدداً کاندیدا نخواهد شد، مورفی در انتخابات 2012 سنا شرکت کرد و توانست رقیب جمهوری خواهش، لیندا مک ماهون را با کسب 55 درصد آرا شکست دهد. مورفی هنگام ورود به سنا در سال 2013، 39 سال سن داشت و جوان ترین سناتور کنگره صد و سیزدهم بود.

سیاست خارجی

سناتور مورفی که عضو کمیته روابط خارجی سنا است، یکی از پیشروترین و لیبرال ترین سناتورها در زمینه سیاست خارجی محسوب می شود. وی یکی از رهبران اصلی مخالفت با جنگ یمن و حمایت های آمریکا از عربستان در سنا است.

مورفی علاوه بر لایحه ای که ماه آگوست برای ممنوعیت فروش تسلیحات به عربستان طرح کرد، حامی 3 لایحه دیگر هم بود که امسال و سال گذشته توسط سناتورها به منظور ممنوعیت فروش تسلیحات به عربستان مطرح شدند، اما با کسب 24 رای، 43 رای و 45 رای به تصویب نرسیدند.

مورفی در روزهای اخیر پس از کشته شدن جمال خاشقچی، به دنبال طرح لایحه ای دیگر برای ممنوعیت فروش تسلیحات به عربستان است.

مورفی در ژانویه 2016 گفته بود: «عربستان سعودی بنیانگذار وهابیسم است. اسلام برابر با افراط گرایی نیست. ابداً. اما وهابیسم شاخه بزرگی از اسلام است که ریشه بسیاری از جنبش های افراط گرایی است.»

مورفی با انتقاد از حمایت های عربستان از تروریسم می گوید: «پول های سعودی ها منبع تغذیه افراط گرایی (شامل وهابیت) است. منبع تروریسم جهانی، افراط گرایی شیعه یا ایران نیست، بلکه افراط گرایی سنی است. عربستان سعودی موطن عوامل حملات 11 سپتامبر است».

کنترل سلاح

مورفی علاوه بر دیدگاه های لیبرالی که دارد به خاطر این که کشتار مدرسه سندی هوک (2012) که منجر به کشته شدن 20 کودک 6 تا 7 ساله و شش نفر از کارکنان مدرسه شد، در حوزه انتخابی وی رخ داد، از مخالفان جدی حمل آزادانه سلاح در آمریکا است.

در انتخابات امسال مورفی رهبری یک کمپین ضد حمل سلاح به نام NR8 را به عهده گرفت. براساس این کمپین در یک روز 1 میلیون دلار کمک مالی جمع آوری شد تا به 8 کاندیدای دموکرات که در رقابت با جمهوری خواهان حامی حمل سلاح و مورد حمایت انجمن ملی سلاح هستند، کمک شود.

سناتور مورفی در حالی امسال با انتخابات مجدد روبرو است که محبوبیت بالایی در میان مردم ایالت کنتیکت دارد. وی با 16 درصد اختلاف از رقیب جمهوری خواهش، متیو کوری جلوتر است.

یکی از راه هایی که مورفی توانسته است ارتباط نزدیکی با رای دهندگان داشته باشد، حضور مداوم در میان مردم و سخنرانی در جمع آنها در اجتماعات مختلف است. مورفی در سال 2016 و 2017 کمپینی را راه انداخت که با پای پیاده به نقاط مختلف ایالت کنتیکت رفت و با مردم صحبت و برای آنها سخنرانی کرد.

 وی در سال 2016 مجموعا 202 کیلومتر و در سال 2017 هم 170 کیلومتر پیاده روی کرد.

مورفی دلیل این اقدام خود را نزدیک شدن بیشتر به مردم می داند. وی می گوید: «مردم از کنگره متنفر هستند. آنها فکر می کنند ما به حرفشان گوش نمی کنیم.»

سناتور جوان کنتیکت که به دنبال تغییر در سیاست خارجی آمریکا است، از ستاره های نوظهور حزب دموکرات محسوب می شود و گمانه زنی هایی درباره حضور وی در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 هم وجود داد.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: یمن سناتور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۵۲۳۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شوق زندگی با تسهیل فرزند خواندگی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، آقای رحیمی گفت: تسهیل فرزندخواندگی و امین موقت از نوآوری‌های قانون حمایت از کودکان و نوجوانان است که برای اولین بار در مشهد اجرا شد.

بیش از هزار روز از اجرای قانون حمایت کودکان و نوجوانان بدسرپرست و بی سرپرست در مشهد می‌گذرد و در این مدت بیش از ۷۰۰ کودک صاحب خانواده شده اند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • افتتاح جشنواره پادکست «قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب» در کرمان
  • شوق زندگی با تسهیل فرزند خواندگی
  • اسراییل صدای گریه نوزاد برای مردم غزه پخش می‌کند
  • ادعای فرماندهی مرکزی آمریکا درباره مقابله با دو پهپاد یمنی
  • ادعای سنتکام درباره مقابله با ۲ پهپاد یمنی
  • ادعای سنتکام درباره هدف قرار دادن دو پهپاد یمنی
  • پیکاپ نظامی جدید کانادا با کمک دانشمندان ایرانی به میدان آمد (+ عکس)
  • ابتکارات دلاورانه مجاهدان یمنی در حمایت از فلسطین، معادلات را به نفع مردم غزه رقم خواهد زد
  • ابتکارات مجاهدان یمنی در حمایت از فلسطین، معادلات را به نفع غزه رقم خواهد زد
  • رئیسی: ابتکارات دلاورانه مجاهدان یمنی در حمایت از فلسطین، معادلات را به نفع مردم مظلوم غزه رقم خواهد زد